AF SR 51
  • IL GRANDE COLPO DI SUPERCIUK
    AF SR 52

• Pojavljuju se dve velike Alanove ljubavi, Brenda i Linda
  • Pojavljuje se i nesuđeni samoubica Promašeni slučaj, koji čak u tri navrata ne uspeva da se ubije
  • Magnus crta sam sebe kao prodavca kestena (Povratak Superhika) i taksistu (Superhikov veliki pothvat)

Konačno smo i to dočekali, Prvi povratak najvećeg neprijatelja Grupe TNT, koji će se u kasnijim godinama vraćati još čitav niz puta. Iskreno, odmah na početku opravdano postavljam pitanje koliko je uopšte Superhik neprijatelj agenata čuvene Grupe TNT? Naime, za razliku od čistih negativaca, kao što su npr. Gumifleks, Mangia i Arsen Lupiga, Superhik nije klasični lopov, odnosno osoba koja krade isključivo radi sopstvene dobiti, već u pravilu krade od siromašnih da bi dao bogatima, i to isključivo iz razloga što smatra kako siromašni nisu sposobni da upravljaju novcem, a usput i prljaju njegov divni grad. U principu reč je o idealisti, sanjaru, koji je krenuo stazom zločina igrom slučaja i čudnim spletom okolnosti, a koji put ga je neminovno doveo u sukob sa Grupom TNT. Zbog toga bih, iako je reč o najpoznatijem protivniku iz sveta Alan Forda, istog svrstao u posebnu, jedinstvenu kategoriju, osobe koju čitalac prosto mora da zavoli i da mu se na neki način divi.

Naivni Alan

Priča počinje sasvim obično, kao i mnoge druge Alan Fordove priče, u jednoj od mnogobrojnih gradskih bolnica, u kojima caruju zaraze, nehigijena, prenatrpanost, suludi doktori i još suludiji medicinski tehničari. Naravno, neizostavan dekor su rasklimana kolica, psi koji vuku ista i sl. U takvoj jezivoj atmosferi zatičemo potpuno izlečenog Superhika, koji nakon otpuštanja iz bolnice bezuspešno pokušava na pronađe posao. Međutim, niko ne voli bivše robijaše, bez obzira što su otplatili svoj dug društvu. Upravo ovde, Bunker ubacuje dozu svoje kritike društva, kroz nespornu činjenicu jednom robijaš – uvek robijaš. I dan danas ova paradigma ponašanja prema ranije osuđivanim licima postoji i posebno je izražena u tzv. demokratskim zemljama, u kojima osuđivana lica ili uopšte ne mogu da pronađu posao, ili ako ga već pronađu, to su slabo plaćeni poslovi, praktično nedovoljni za preživljavanje. I naravno, šta preostaje Superhiku, već da tugu utopi u jeftinom vinu. Međutim, upravo takvo vino vraća mu stare moći, te identično prvoj triologiji, dolazi do požara u krčmi koja gori do temelja, a Superhik se oseća kao lav koji je dugo bio na spavanju i iznenada se probudio.

Igrom slučaja, svedok svega bio je Alan, koji je doživeo novo ljubavno razočaranje, jer je njegova ljubljena Brenda otišla sa nekim tipom na put oko sveta. Taj momak stvarno nema sreće u ljubavi i njegova naivnost doseže neviđene razmere. Još dugo, dugo vremena, Alan će pokazivati svoju naivnost u ljubavi, ne shvatajući da će u ovom svetu materijalizma, njegovu nevinu i iskrenu ljubav, samo iskoristiti zarad sopstvenih ciljeva. Kao u i slučaju Linde, koju će u ovoj epizodi sresti, već trudnu i u getu, Alan svoju tugu mora da ublaži u obližnjoj krčmi, gde će prisustvovati novom rođenju Superhika.

Grunf

Povratkom Superhika na scenu dolazi do niza zločina koji ulevaju strah u kosti miliona siromašaka širom Njujorka, običnih ljudi koji krpaju kraj s krajem, štedeći godinama da bi kupili maleni auto ili čak tranzistor. Naravno, tu je neizostavni komšija sa tranzistorom, koji se plaši plaćanja pretplate, ali se istovremeno boji da će mu Superhik ponovo ukrasti radio, kao što se to desilo u prvom pojavljivanju, ali i čitav niz drugih siromaha iz različitih oblasti života, koji su tako zadovoljni sićom koju dobijaju, a koju ipak ne mogu da sačuvaju. S druge strane, klub milijardera ponovo formira Klub obožavalaca Superhika, organizuje gala večere na kojima se jede kavijar, a pije šampanjac. Stvaranjem ovakvog kontrasta siromašnih i bogatih, autori su svakako ukazali na moderno društvo, društvo kapitalizma u kojem siromašni postaju sve siromašniji, a bogati sve bogatiji. Društva u kojem siromašni uvek ispadnu naivni, a bogati sve više u strahu, iracionalnom strahu, od onih prvih.

Naravno, na scenu stupa Grupa TNT, pod strogim vođstvom Broja Jedan, pokušavajući da stane na put Superhiku. Međutim, šta god pokušali ovaj im se uvek nekako izmigolji i nastavlja sa svojim poduhvatima. Broj Jedan ne može da prihvati ovakvo podsmevanje koje naše tajne agente pokazuje u svetlu koje ne priliči najčuvenijoj grupi tajnih agenata, te daje Sir Oliveru i Grunfu posebne zadatke, sa ciljem da provedu u delo brižljivo osmišljen plan, koji bi imao za cilj hvatanje alkoholne opasnosti. Sir Oliver je na visini zadatka, kao što to uvek i biva, ali ovaj put Grunf prosto nema dovoljno vremena ni ideja kako bi osmislio odgovarajuću dimnu zavesu, te se okreće za njega pomalo čudnom, ali efikasnom rešenju – krađi.

Ipak, Superhik je jači nego što je ikad bio i uspeva da se izvuče iz pažljivo pripremljene stupice, te pobegne balonom. Međutim, Sir Oliver ga prati u stopu i nakon što su se srušili u obližnjoj šumici, koristeći svoju, sada već poslovičnu moć ubeđivanja, nagovara Superhika da počne malo misliti i na sebe i svoju budućnost. Superhik koji i nije nikada bio preterano inteligentan, prihvata ovaj dogovor, koji svojom realizacijom bogataše baca u očaj – njihov najveći branilac okrenuo se protiv njih. Sada krade i od bogatih, ali kako bi dao sebi (i Sir Oliveru). Kako će sada da se odbrane od siromašaka koji su postali sve bezobzirniji i navalentniji – to će vreme pokazati. Obezbedivši svoju budućnost sa dovoljno novca da uživa na plaži, Superhik se povlači iz javnog života, a Broj Jedan sa zadovoljstvom konstatuje da je borba okončana i najavljuje put u Francusku gde će se Grupa susresti sa još jednim od budućih žestokih protivnika, Arsenom Lupigom.

Posebno ističem da se nisam želeo baviti detaljnim prepričavanjem scena iz ove epizode, jer to i nije poenta recenzije, pa čitaoci, koji možda igrom kakvog čudnog slučaja nikada nisu pročitali ova dva broja, svakako i pored čitanja ove recenzije moći da sa uživanjem isprate istu do kraja. Ova dupla epizoda nije ni blizu originalne triologije i nekako, po mom mišljenju, predstavlja iskorišćavanje lika i dela Superhika, uz nespornu satiru i kritiku društveno-političkih odnosa, koji se ne ogledaju samo u odnosima siromašni – bogati, već i u odnosima političari (tri svinje) i bogataši. Međutim, autori su napravili prilično zanimljivu epizodu, koja ima zanimljivih momenata i koja drži pažnju svih 240 stranica. Crtež je odličan i o Magnusu ne treba uopšte trošiti reči. Jedina moja zamerka jeste druga naslovnica koja je potpuno nemaštovita i previše obična. Kada je reč o scenariju, kao što sam već rekao, priča sama po sebi nije bog zna šta, ali razrada i nije loša i zabavna je za čitanje. Upravo zbog toga, ovoj priči dajem ovakve ocene, iako je, kao što sam već rekao, dosta ispod prvog pojavljivanja Superhika.

Siromašni i bogati

AF SA 50 Tako je nastala grupa TNT

AF SA 53 Arsen Lupiga

7, 7, 9, 9

Većina Superhikovih povrataka su jako slični, pa ni ova epizoda nije iznimka. Ima dosta ponovljenih fora iz prvog pojavljivanja, ali je sve u svemu korektno odrađena. Ono što mi je najviše ostalo u sjećanju ovdje jest zanimljiv izgled /dizajn prodavača dimnih bombi kojega Grunf pokrade.

13.05.2016
    05:44:00 sati

10, 10, 10, 10

KLASIK ! SVE NAJBOLJE O CRTEŽU, PRIČI, NASLOVNICAMA...PRIJEVODU I PRILAGODBI. Bilo bi dobro pored već postojeća četiri elementa koja ocjenjujemo, uvesti i element ocjenjevanja IZVEDBE OD STRANE DOMAĆIH IZDAVAČA ( za sve recenzije ). Držim ovo vrlo važnim jer bi se tako skrenula pozornost na eventualne pogreške, izdavač bi se bolje prilagodio kupcu...NA SVEOPĆE ZADOVOLJSTVO. ALAN FORD je doživio već mnoga izdanja, reprinte... Prvo izdanje SUPER STRIP BIBLIOTEKE predstavlja neprocjenjivo blago i o tom izdanju ne treba puno govoriti. Pored slavnog prvog izdanja, imamo KLASIK u TVRDOM UVEZU što je SAVRŠENO zamišljeno IZDANJE. U tom kontekstu, NISU PRIHVATLJIVE POGREŠKE POPUT ONE koja je napokon ispravljena u KOLOR IZDANJU a odnosi se na epizodu "BROJ 1". U KLASIKU antologijska rečenica glasi: "I to bi trebalo DA BITI Broj 1 ?!" U originalnom prijevodu ( Brixy ) ona glasi: "I to bi trebalo da bude Broj 1 ?!" U ISPRAVLJENOM obliku u KOLOR izdanju rečenica glasi: "I to bi TREBAO BITI Broj 1 ?!" Ispravljena rečenica u KOLORCU ima smisao, za razliku od one u KLASIKU, ali trebalo je doslovno prepisati rečenicu iz originala jer je jednostavno ljepša. Pokazna zamjenica "to"u Brixyjevom prijevodu je neutralna i može označavati bilo koji rod ili čak biće, a što je SAVRŠENO jer mi još uvijek ( do tog trenutka ) ne znamo ništa o BROJU 1, baš kao što ne znaju niti članovi slavne grupe TNT. Njihovo, kao i naše čuđenje mora biti maksimalno, baš kao što to izražava Brixyjev prijevod. "I TO BI TREBAO BITI BROJ 1 ?!"  gramatički je ispravno ali nije ESTETSKI, baš kao što nije estetski, iako je gramatički ispravno, prevesti Hamleta na način: "U DRŽAVI DANSKOJ JE NEŠTO TRULO", kao što sam nedavno pročitao u jednom izdanju knjige, jer Shakespearea se prevodi s UMJETNIČKIM NAGLASKOM ( "NEŠTO JE TRULO U DRŽAVI DANSKOJ" ili "IMA NEŠTO TRULO U DRŽAVI DANSKOJ" ). Netko se usudio ISPRAVLJATI prijevod slavnog MAJSTORA, neponovljivog Brixyja ? Bilo bi korektno ali i DUŽNOST prema umjetnosti, ponoviti KLASIK epizodu HC pod naslovom "Broj 1" u kojoj bi antologijska pogreška bila ispravljena ( prepisan Brixy ), kako bi napokon imali jedno SAVRŠENO IZDANJE. KOLOR izdanje je solidno izvedeno iako boje pojedinih naslovnica VRIŠTE U VLASTITOJ KRIČAVOSTI a naslovi su trebali biti izvedeni na KLASIČAN način. Šteta što KOLOR nije TVRDOKORIČEN kao i KLASIK, HC.

13.05.2016
    13:51:00 sati

10, 10, 10, 10

Superhik -meni jedan od najupečatljivijih ne samo stripovskih, več i književnih likova uopče. Ovaj, prvi povratak je odličan.

13.05.2016
    20:55:00 sati

8, 8, 9, 8

16.05.2016
    20:20:00 sati
    Onedin

9, 8, 9, 8

Lijepi dvobroj, no ne dobro kao prvo Superhikovo pojavljivanje. Uvijek sam volio/cijenio epizode u kojima se pojavljuje. Na kraju sam ostao i malo razočaran.

20.05.2016
    12:52:00 sati
  • Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

28.05.2016
    21:13:00 sati
    ozelot-a

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Favoriziram pojavljivanja strarih neprijatelja u svijetu stripa pa ni Alan Ford ne predstavlja izuzetak, dapače.

A ima li ljepšeg povratka straih neprijatelja u Alan Forduo od povratka Superhika? Teško.

Poseban plus: novo pojavljivanje neuspjelog samoubojice

29.06.2019
    11:59:00 sati
  • Kila Banana

8, 8, 10, 9

Naravno da nije na razini prvog pojavljivanja, ali solidno odrađen povratak.

29.12.2020
    19:51:00 sati
    Kila Banana
  • Qwertz

9, 9, 10, 6

Ma ovo je baš fora. Ovakvi povratci negativaca mi se sviđaju puno više od nekih povrataka prastarih negativaca u SBE-u. Doduše, nije na razini prvog djela, ali je ipak jako dobro i zabavno.

Epizoda počinje nakon novog Alanovog ljubavnog razočaranja i uskoro se kreće u akciju punu zabave. Ovu epizodu katakterizira ouno crnog humora i satire što mi se jako svidjelo.

Magnusov crtež je genijalan i na visokoj je razini kroz cijeli strip. Baš uspijeva izvući najviše od scenarija i sjajno pretočiti humor na papir.

Naslovnice mi se baš i ne sviđaju. Nekako su bezvezne.

Sve u svemu, jako dobar strip.

22.05.2022
    10:08:00 sati
    Qwertz

7, 8, 8, 7

Dobar povratak. Iako ima puno klisea, bolnica, zaljulblejni alan i druge, ipak sam superhik steka, a nadje se i pokoja dobra fora. Ono sto je bas prenaglaseno je zloba broja jedan koja je dignuta na n-ti stepen, i smeta pomalo. Ali, sve u svemu ok prica.

28.05.2022
    23:35:00 sati

10, 9, 10, 6

Povratak Superhika

Vratio se najveci neprijatelj grupe TNT, Superhik, originalno smisljen kao parodija na Robina Hooda. Krade siromasnima da bi dao bogatima. Covjek bi se zapitao ima li to uopce smisla jer siromasni ionako nemaju nista, ali u svijetu parodije Alana Forda, ovo je vjerojatno najbolje izgraden negativac. Ovaj prvi dio povratka mi je bio nesto losiji. Broj 1 neprestano i pomalo bespotrebno rezi na druge clanove grupe, narocito Grunfa i Sefa koji smatraju da nisu zasluzili takav tretman. Nisam siguran ni da li je bio potreban povratak Linde, nekako mi je taj dio bio los. Od pozitivnh strana, istaknimo samoubojicu koji opet i opet ne uspijeva u svom originalnom naumu. Najbolji dio epizode mi je bio kad su Sir Oliveru ispale one novcanice u rijeku pa tamo ljudi pecaju sarana i onda cuje se jedan kako je ulovio novcanicu od 100 dolara, jedan od 50, jedan od 20, jedan od 5, a jedan pocne psovati "A ja pravog sarana, prokletstvo!".

P:9 S:8 C:10 N:7

Superhikov veliki pothvat

E drugi dio ovog povratka je bio bas sjajan. Narocito mi se svidio pomalo neocekivani kraj u kojem Sir Oliver uspije natjerati Superhika na razmisljanje i na to da promjeni svoj stil. Zavrsne scene genijalno izvedene! Dijalozi takoder bolji, ovo je bas bilo na razini prve Superhikove trilogije.

P:10 S:10 C:10 N:5

Odlucio sam se dati ocjenu za svaki broj posebno, pa reci usput koju rijec o svakome jer kao sto se moze prijetiti iz mog komentara, prvi dio (odnosno prva polovica ukupne price) mi je bila dosta losija od sjajnog drugog dijela. Neka aritmeticka sredina ce biti moja ukupna ocjena za ovo djelo. Jos rijec-dvije o crtezu i naslovnicama. Crtez odlican, Alanfordovski, a naslovnice su obje podbacile, narocito mi se druga nije dopala.

24.07.2022
    15:16:00 sati

• Hram drugoga života