AF SR 96

• Naša publika se po prvi put upoznaje s nacističkim znanstvenikom Kruppom, pošto epizoda "Hladni pol" kod nas nije izdana.
  • Alan i Bob ne putuju samo u svemir nego i na Mjesec
  • Na stranici 111 prve epizode i na naslovnici "Opasnosti iz svemira" Krupp nema umjetnu već normalnu desnu ruku.
  • Za više informacije o dinastiji Krupp pogledati na wikipediji; Werneru von Braunu; kao i o Voyageru

HOUSTON, WE HAVE A PROBLEM !!!

Bunker je bez previše muke ovu priču mogao utrpati u samo jednu epizodu, ali ipak članovi grupe TNT putuju na Mjesec što zaslužuje malo razrađeniju radnju. Prvih 50 stranica epizode Mjesec zove Skylab svodi se na Bunkerovo trabunjanje u prazno, najvjerojatnije iz gore navedenog razloga. Bobove smicalice, Debeli Šef, Nosonja, Skviki i gubitak kotača s kolica Broja Jedan odradili su svoju ulogu u popunjavanju skoro polovice epizode.

Generalu Waru trebaju dva momka za operaciju Jupiter 7, rakete čiji je cilj stići do svemirskog laboratorija Skylab. Njegova Visost na zadatak šalje Alana i Boba, ne znajući da su pravi astronauti završili kao žrtve sabotaže, a ne proljeva kako je tvrdio general. Skylab je inače, bila prva američka svemirska stanica koju je posjetila ljudska posada. U Zemljinoj orbiti je bila od 1973.-1979., a lansirana je modificiranim tipom rakete Saturn 5.

Svemirska stanica Skylab

Nakon što su se uspješno spojili sa svemirskom stanicom i dobrano najeli, Alanu i Bobu se pridružuju profesor Krupp i njegov bivši učenik Kreutzer, prije nacistički znanstvenici, sada u službi američke vlade. Ovdje je posve jasno na što Bunker aludira. Krupp je karikatura ratnog zločinca Karla Adolfa Eichmanna, kreatora ˝konačnog rješenja židovskog pitanja˝, organizatora genocida nad Židovima i ostalim inferiornim rasama, mozak iza masovnih deportacija u geta i konc-logore diljem Europe. Uspio je pobjeći u Argentinu 1945., da bi ga uz pomoć ˝lovca na naciste˝ Simona Wiesenthala, operativci Mossada 1960. konačno locirali, oteli i odveli u Izrael. Argentina je neuspješno prosvjedovala protiv tog čina pod izlikom da ne dopušta otmice svojih građana. Eichmann je osuđen za zločine protiv čovječanstva i obješen 1962. Njegovo tijelo je kremirano, a pepeo je prosut po Sredozemlju, daleko od obala kako niti jedna država ne bi mogla biti počivalište ovom zločincu.

Eichmann na suđenju

Dok je Joseph Goebbels (nacistički ministar propagande) imao umjetnu nogu, Krupp ima umjetnu ruku, dok su Hitler i Heinrich Himmler (zapovjednik SS-a i Gestapa) imali karakteristične brčiće, ovdje ih ima i Krupp. Iza prezimena Krupp krije se njemačka dinastija Krupp iz Essena poznata po opskrbi streljiva i oružja za Njemačku u oba svjetska rata.1918. Gustav Krupp je optužen za ratne zločine, ali na optuženičku klupu nikad nije sjeo. Njegov nasljednik Alfried bio je od samog početka gorljivi pristaša nacizma i Hitlerov glavni industrijalac, koji je preuzimao upravu nad industrijskim postrojenjima diljem okupirane Europe. Upotrebljavao je robovsku radnu snagu, te slao svoje predstavnike u koncentracijske logore da izaberu ˝najizdržljivije˝. Procjenjuje se da je u njegovim tvornicama sveukupno radilo oko 100 tisuća robova hebrejskog i slavenskog porijekla. 1943.Alfried je izgradio tvornicu nedaleko Auschwitza, u kojoj su mu radna snaga bile žene iz logora. Osuđen je na 12 godina zatvora 1948., ali ga je već 1951. amnestirao visoki povjerenik američke zone okupacije John McCloy. Krupp korporacija tada naravno prelazi u službu SAD-a i Britanije.

U epizodi "Opasnost iz svemira" naši putnici pod vodstvom profesora Kruppa slijeću na Mjesec, gdje bivši nacisti žele doći do Kratera obilja gdje se nalazi dragocjena radioaktivna ruda - bauksij. Natrag na Zemlji, zbog neizvjesnog završetka misije i ozbiljnih prijetnji Broja Jedan, War odlučuje unajmiti plaćenika Joe Kakanca da eliminira besmrtnog starca. I dok nesposobni Kakanac nije u stanju snajperom skinuti paralitičara, našoj svemirskoj ekipi se pridružuju profesor Ixkapa i njegov pomoćnik koji me u ovom kontekstu, s povezom preko oka i umjetnom šakom, podsjeća na pehista Clausa von Stauffenberga, sudionika operacije ˝Valkira˝ iz 1944. čija je svrha bila Hitlerova smrt bombaškim atentatom.

Ranije su Alan i Bob umjesto američke zastave u tlo zabili zastavicu s reklamnom porukom: "Pijte Coca-Colu". Ovim činom se ismijava cijeli američki svemirski program, kojemu u Piffinim i Bunkerovima očima cilj nije istraživanje svemira već kako i kaže ime ministarstva, istraživanje ruda, te pokazivanje ekonomske i militarističke moći iza koje stoje ozbiljnije i malo manje ozbiljne multimilijunske korporacije. Bunkerova ideja da u jednoj priči ujedini sve ˝lude znanstvenike˝ ovog stripa mi je fenomenalna. Meni osobno puno bolja ideja od osnivanja luksuzne podružnice, vraćanja vampira iz svemira ili postavljanja Tromba na čelo Trio Fantastikus umjesto preminulog Konspiratora.

Naši znanstvenici zabijaju nacističku zastavu i dižu ruku u zrak na pozdrav Četvrtom reichu.

Ovdje je opet riječ o sprdnji nad NASA-om. Wernher von Braun, bio je raketni stručnjak i bivši časnik SS-a. Točnije, jedan od vodećih znanstvenika za rakete i raketna oružja u nacističkoj Njemačkoj, te jedan od vodećih konstruktora dalekometnog projektila V-2, kojim je 1944.-1945. bombardirana Velika Britanija. Nakon kapitulacije Njemačke, von Braun sa svojom ekipom raketnih stručnjaka prelazi u službu SAD-a i 1955. postaje naturalizirani američki građanin. Pod njegovim je vodstvom NASA razvila nekoliko novih tipova raketa, među kojima raketu Jupiter C kojom je 1958. lansiran prvi američki umjetni satelit Explorer 1., a također je najzaslužniji za izgradnju rakete Saturn 5 i ostvarenje američkog svemirskog programa ˝Apollo˝. Godinama je njegovo prezime simboliziralo vrhunac licemjerja u znanstvenim krugovima, jer nacistički znanstvenik sumnjive prošlosti (recimo jednostavno da je više ljudi umrlo tokom manufakture V-2 projektila, nego što ih je poginulo usljed eksplozije istih), stoji na čelu ˝Apollo˝ programa, dok istovremeno mediji odzvanjaju antinacističkom i antikomunističkom propagandom.

Slika 1: Von Braun i ekipa s posla na team buildingu 1941.; Slika 2: S novim šefom J.F.K.-om nekih 25 godina kasnije

Zagonetna je činjenica da su 1977. ove epizode bez trunke cenzure uopće objavljene u Jugoslaviji (za razliku od epizoda slične tematike kao što su "Hladni pol" i "Viša rasa"). Tek je u kasnijim izdanjima sa zastave izbrisan kukasti križ, a Četvrti reich je postao "Četvrto carstvo" (slika dolje).

Kakanac pod prijetnjom metka vodi Njegovu Visost do Wara, koji upravo prima video- prijetnju profesora Kruppa. Ako se njegovi zahtjevi ne ispune, pomoću bauksija će razoriti velike gradove SAD-a. I sada Bunker počinje lagano uništavati kraj priče. Pošto se Kruppov plan izjalovio jer je zaboravio nabaviti bombardere, Ixkapa i njegov pomoćnik dezertiraju i bježe natrag na Zemlju svojim modulom u kojem se na sreću nalaze Alan i Bob, kojima je po naredbi generala Wara i uz dopuštenje Broja Jedan ubrzo izbrisano pamćenje. Na kraju se ispostavi da bauksij uopće nije radioaktivan i da ga na Zemlji ima na tisuće tona. Istovremeno kad su ovi brojevi Alana Forda čekali svoje vlasnike na kioscima diljem Italije i Jugoslavije, ostatak svijeta je brujao o skorom lansiranju svemirskih sondi Voyager na kojima je pričvršćena pozlaćena bakrena gramofonska ploča (slika desno) s glavom i iglom, te uputama za korištenje u aluminijskoj omotnici.

Amerikanci su na njima ostavili podatke o našim genima, uvrstili pozdrave na 60 ljudskih jezika, kao i glasanje kitova grbavaca. Tamo se nalaze i fotografije ljudi iz cijeloga svijeta kako brinu jedni za druge, uče, izrađuju alate i umjetnička djela. Na ploči je također sat i pol odabrane glazbe mnogih kultura, gdje neke melodije izražavaju naš osjećaj kozmičke usamljenosti, našu želju da okončamo našu izolaciju, našu žudnju da uspostavimo vezu s drugim bićima u svemiru. Poslane su i snimke zvukova koji se čuju na našem planetu od najranijih dana prije nastanka života pa sve do evolucije ljudske vrste i najnovije tehnologije u razvoju. Amerikanci su to učinili poput kitova koji u oceanske dubine šalju svoj ljubavni zov, a da ne pričamo o zapisu električne aktivnosti ljudskog mozga, srca, očiju, mišića, snimane jedan sat i pretvorene u vremenski sažet zvuk. S ponosom se govorilo kako će u svemir biti lansiran izravan prijepis misli i osjećaja jednog ljudskog bića mjeseca lipnja godine 1977. Zar licemjerje, baš poput svemira, zaista ne poznaje granice? Zašto među zapise i fotografije nisu stavili prikaze i opise ratova vođenih iz vjerskih, etničkih ili čisto oportunističkih razloga? Zatim silovanja, glad, mučenja, zagađivanja, pa istrebljivanja raznih životinjskih vrsta među kojima su već prije spomenuti kitovi grbavci. Teško je reći istinu… Pogotovo samome sebi. Inače zadatak tih sondi je bio proučavanje Jupitera, Saturna i njihovih satelita, te Urana i Neptuna. Voyager 1 je trenutno od Zemlje najudaljeniji objekt koji je čovjek stvorio, a prešao je u područje gdje utjecaj Sunca polako prestaje, a zamjenjuje ga utjecaj ogromnog međuzvjezdanog prostora. Pretpostavlja se da će obje Voyager sonde stvarati dovoljno energije za komunikaciju sa Zemljom do 2020.

Malo sam skrenuo s teme, pa je najbolje da se vratim na samu recenziju. Piffarerio je (uz Romaninija i Chiarinija na tušu) napravio odličan posao. Ovo mi je možda čak i njegova najkvalitetnije prikazana priča. Čovjek se očito toliko potrudio (kao i kod epizode Crne planine južne Dakote), da je čak više nego pristojno zažmiriti na njegove lako uočljive pogreške po pitanju Kruppovog prikaza na stranici 111 prve epizode i naslovnice slijedeće epizode. Mislim Piffa zaista, dal čovjek ima umjetnu desnu ruku ili ne? Kako je samo, valjda pod utjecajem Magnusa, grafički osmislio lik profesora Kruppa je fenomenalno. Pogledajte većinu epizoda njegova stvaralaštva na ovom stripu, pa sami prosudite. Jedino što on i Magnus imaju zajedničko je činjenica da im s godinama kvaliteta crteža vidljivo opada. Zar ne bi trebalo biti obrnuto? Uglavnom, po meni odličan Piffin crtež, te dobra (za to vrijeme prigodna) priča, koju je na samom kraju uništio njen stvoritelj. Bunker je mogao puno bolje završiti priču, pogotovo u dvije epizode. Tako je npr. mogao čak još ubaciti i Mr. Tromba i da sve bude napetije, začiniti radnju s prstohvatom izdaje više. A i žličica humora ne bi bila naodmet.

A country so rich that it can send people to the moon still has hundreds of thousands of its citizens who can't read. That's terribly troubling to me.
Charles Kuralt

AF SA 87/88 Odluka u pravi čas

AF SA 100 Crne planine Južne Dakote

6, 7, 8, 8

"Nazis in space" meets Moonraker... Mokri snovi svakog satiričara, ali samo se rijetki usude zaći na taj teritorij. Bunker je jedan od tih. ;)

18.01.2011
    21:56:00 sati
  • Darth Ivan

8, 8, 9, 9

Napokon jedna recenzija iz Piffarerijevog perioda! Thanks Paro ;)

Više-manje se slažem sa ovom recenzijom. Scenarij ovdje definitivno zaslužuje najnižu ocjenu s obzirom da je onaj dio kad starkelja izgubi kotač s kolica je čisto rastezanje radnje, a kraj priče je definitivno loše realiziran. Piffarerio se definitivno potrudio u ovoj epizodi što se crteža tiče, premda nije u rangu Magnusa. Sve u svemu, meni jedna od najboljih epizoda iz post-Magnus perioda.

19.01.2011
    00:33:00 sati
    Darth Ivan

9, 9, 10, 10

Neznam, meni je ovo jedna od kultnih epizoda, i definitivno najcool naslov ikad...Mjesec zove Skylab...premočno...i danas mi zvuči a kamoli prije 15-20 god kad san čita prvi put.

Scena kad na misecu lola vuče karijolu je zakon!

19.01.2011
    01:47:00 sati

Ukupna ocjena 35%

4, 3, 2, 8

Jad i bijeda. Još uvijek mi nije jasno zašto toliki vole ovu epizodu. Istina, naslov je super, ali strip grozan. Neki dan sam čitao neke AF extra epizode i nasmijao se tim budalaštinama. Guilty pleasure. Odvratno. Lica izgledaju užasno. Pogledaj samo Bobovu facu. A u vezi Boba, ne smatram da je tako dobar lik kao ostali, a tu mi je posebno išao na živce zbog početka s onom jadnom mačkom. Također, kakav je to astronautski trening? Injekcija u guzicu i mrš u raketu? WTF? Sad će doći ovi koji mi zamjeraju zbog traženja nelogičnosti u satiričnom stripu, no jedino što ja ovdje vidim je zbrka besmislica i opće sranje. Kako završava epizoda? Brisanje pamćenja. Uuu, kako originalno.

Ovaj strip je potpuno sterilan i lišen ikakvog humora primarno Piffarerijevom zaslugom. Obično mu je crtež dobar, ali ovog tušera ja ne mogu smisliti. Bar su naslovnice dobre.

19.01.2011
    14:10:00 sati
  • Ukupna ocjena 52%

7, 5, 2, 10

Max Bunkerove epizode u to vrijeme suvrlo dobre,ali ovo nije jedna od tih epizoda.Piffareriov crtež mi uopće ne sjeda kak' treba.Naslovnica je jedina odlična.

19.01.2011
    14:20:00 sati
    Patrix
  • Ukupna ocjena 43%

3, 4, 5, 7

ispod proseka

19.01.2011
    21:09:00 sati
    kosmajac
  • alen

8, 6, 6, 6

Bunker ili napravi odličan scenarij iz nikakve priče ili iz dobre priče usere scenarij. Ovaj strip spada u kategoriju dva. Crtež... 6

20.01.2011
    09:39:00 sati
    alen
  • Bob Rok

8, 9, 8, 10

"Ljudi, ovo i nije tako lose kao sto izgleda" :)

Verovatno i subjektivno, ali ovu dvodelnu pricu obozavam!

Em Krojcer (omiljeni nacista), em Mesec, Ameri i tako to...

06.02.2011
    17:10:00 sati
    Bob Rok

9, 6, 8, 10

Ovo uopće nije loša epizoda. Mogu samo zamisliti koliko je ovo bila atraktivna tema tada kada je izdana. Slažem se da je scenarij lošiji dio, ali to je, nažalost, sve češće u AF nakon Magnusova perioda. Crtež nije loš. Prva naslovnica, s efektnim naslovom, ako ne najbolja, onda sigurno najatraktivnija u AF opusu.

09.02.2011
    09:26:00 sati

6, 7, 7, 8

Solidna je epizoda, ali ništa posebno. Tema obnavljanja njemačkog reicha je uvijek zanimljiva u smislu da uvijek ima budala koji žele oživjeti nešto tako užasno. Sve to spojeno sa tada aktualnom svemirskom utrkom daje solidnu sa epizodu, ali sa većinom manjkavih gegova i nedostatkom osvježavajućeg humora.

04.04.2011
    15:43:00 sati
  • general war