Perestrojka

Alan Ford

AF SS 402 | 120 str.

Agentima grupe TNT dodijeljen je zadatak od domovinske važnosti – dobaviti mikrofilm o izradi votke u Ameriku. Po taj vrijedan predmet agenti će otići u daleki Sovjetski Savez pod izlikom da su pratitelji Texasa Williamsa, kralja country glazbe za vrijeme festivala u Bolšoj Teatru.

Naslovnica 3

N*5

• Perestrojka
    AF SS 402

• PERESTROJKA
    AF SR 232

• Epizoda je izvorno objavljena u listopadu 1988. godine.
  • Crtač ove epizode je Marco Nizzoli koji je, osim ove, za serijal nacrtao još osam epizoda, to su redom: SS 369 “Ljevoruki udara“, SS 375 “Priviđenja“, SS 383 “O. Ž. V.“, SS 387 “Čudo od djeteta“, SS 397 “Šifra grafiti“, SS 400 “Četveročlana banda“, SS 405 “Zatočenik kule“ i SS 407 “Tako je počelo“.
  • Više o Mihailu Gorbačovu, pokretaču Perestrojke.
  • Vjesnik je iz političkih razloga cenzurirao dvije pasice koje bi se, u Superstripovom izdanju, trebale naći između gornje i donje vinjete na 15. str. Na njima direktor zamjenjuje Staljinovu sliku Gorbačovljevom.
  • Osim što je koristio cenzuru, Vjesnik je ovoj epizodi izmijenio i naslovnicu.

S prerije vjetar nosi… Krave, telad, travu kosi… Otpuhuje i baca dalje… Čak zubalo tete Vanje.

Ovim maestralnim stihovima započinje recenzija stripa koji je recenziju već odavno trebao dobiti, što zbog kvalitete, a što zbog same ideje djela. Mnoge epizode zbog uvriježenog mišljenja da je Alan Ford umro nakon broja 200 nikad nisu ugledale svjetlo dana. Nakon dvije stotine trideset i jednog broja TNT-ovci odlaze u glavni grad Sovjetskog Saveza, Moskvu. Sad treba baciti malo povijesnih činjenica da bismo krenuli dalje: Savez Sovjetskih Socijalističkih Republika (SSSR) ili samo Sovjetski Savez nastao je na području Istočne Europe te Sjeverne, Srednje i Istočne Azije. Sve je počelo Oktobarskom revolucijom 1917. godine kad su boljševici preuzeli vlast na području Rusije, a već iduće godine proglasili diktaturu proleterijata. Vođeni Vladimirom Iljičem Lenjinom, pobjeđivali su sve protivnike socijalizma boljševizma, a u tome im je pomagala i tajna policija ČEKA. Provodili su opću nacionalizaciju te nadasve nasilnu politiku. Sve se to dodatno pogoršalo kad je 1924. godine, Lenjinovom smrću, na vlast došao nitko drugi nego Josif Visarionovič Staljin, ali o njemu je Broj Jedan već sve ispričao pa bi bilo glupo kad bih pokušao reći nešto drukčije. Reći ću jedino ono što svi znamo, bio je jedan od najokrutnijih diktatora u povijesti. Nakon njegove smrti 1953. godine nanizalo se još par vođa države, a sve je završilo 1985.

Mihail Gorbačov (2. ožujka 1931., dob 88) na vlast je 1985. godine došao tako što je organizirao glasanje za novog sovjetskog vođu (nakon Černjenkove smrti) dok su tri njegova protuglasača bila izvan države te na taj nepošten način postao vođom. Izvor: crna knjižica Njegove Visosti. On se od samog početka djelovanja oštro usprotivio dotadašnjem sustavu te je uveo reformu programom Perestrojka. Tako je stvorio tržišno gospodarstvo, a uveo je i Glasnost – slobodu tiska i govora te veću otvorenost vlasti prema narodu. Svojim reformama potpuno je uništio Sovjetski Savez kakav poznajemo te se on 1991., samo 6 godina nakon Gorbačovljevog dolaska na vlast, raspao. Komunizam u Europi je iskorijenjen, a i Hladni rat bližio se kraju. Je li to dobro ili loše, zaključite sami.

Radnja ove epizode smještena je upravo u vremenu kada Perestrojka stupa na snagu. Priča je dosta zanimljiva sama po sebi, ali od mene ne dobiva previsoke ocjene jer je zapravo neka vrsta ripoffa na “Šuplji zub“. Dok se tamo mikrofilm traži zbog nacrta tave za palačinke, ovdje se radi o receptu za votku. Alan i Bob pozvani su sa svojeg godišnjeg odmora kako bi obavili ovaj zadatak. Pridružuje im se i Sir Oliver iz Engleske, sve da bi pronašli recepturu ovog svjetski poznatog alkohola i dostavili je generalu Waru. Na tom putu moraju paziti da ih Sovjeti ne otkriju, a kao prevoditelj im služi Jurij, koji me imenom podsjeća na sovjetskog vladara Andropova, ali on to nikako ne može biti jer je isti umro četiri godine prije nastanka ove epizode.

Ono što me posebno interesira kod ove epizode je cenzura koju je Vjesnik koristio, inače zadnji puta u svojoj dugogodišnjoj izdavačkoj povijesti. Čudi me što je ova epizoda uopće objavljena, jer se grupa TNT petlja sa sovjetskim drugovima, no umjesto toga izbačene su dvije sličice koje daju do znanja da tamošnji ljudi još uvijek veličaju Staljina i totalitarizam, no pred javnosti glume da obožavaju Gorbačova i njegov način politike. Obadvije izbačene pasice možete ovdje pogledati: slika 1 i slika 2.

Dakle, priča je, unatoč kopiranju drugog broja (čak se i Margot pojavljuje kao špijun) scenaristički vrlo dobro odrađena. Bunker, naravno, ne piše kao prije, nedostaje gegova i šala, ali i dalje ima smiješnih trenutaka, poput onog kad Broj Jedan ispija litre votke da ga smrtonosna naprava ne bi ispržila, na što direktori ostaju zapanjeni. Ipak, dobar dojam na mene više je ostavila zanimljivost cijele epizode. Čita se u jednom dahu, ni na jednoj stranici se ne dosađujete i na kraju sve završava plot twistom kada Broj Jedan iskače iz aviona i tako prevari Margot za mikrofilm. Ukupna ocjena bi bila i viša da nije one tamne točke – crteža. On je djelo Marca Nizzolija, koji je uskakao tijekom Peruccine odsutnosti i ne mogu reći da se baš proslavio. Nikako ne pogađa Alana i Boba, Sir Olivera nekako, što je samo dokaz neujednačenog crtanja likova koje se proteže kroz svih 120 stranica. Nije očajno, neke facijalne ekspresije sporednih likova su ispale smiješne, ali Perucca bi to puno bolje napravio, a ovakva epizoda i zaslužuje bolji crtež. Šteta što naslovnica nije nimalo privlačna, čak sam i sretan što je Vjesnik napravio svoju, mada ni ona nije pun pogodak.

I eto, što drugo reći osim: Pročitajte ovaj strip vi koji niste, svakako vam neće biti dosadno. Možda sam ga ja malo precijenio, ali svakako je jedan od boljih nakon broja 200 i prije čuvenog ciklusa koji nam dolazi za samo tri broja – sukob s Mangiom. No do toga ćemo još doći, a sad je vrijeme za oproštajnu pjesmicu:

… I dok patim ja za tobom, pijem samo viski sa sodom… A da ubijem baš svu tugu otvaram i bocu drugu…

AF SS 361 Terorizam

AF SS 405 Zatočenik kule

• Ukupna ocjena 66%

7, 7, 6, 6

28.11.2019
    14:43:00 sati

7, 6, 8, 6

Ponukan recenzijom uhvatio sam se ove epizode i mogu reći da je bila sasvim ok, najbitnija stvar je što sam se uspio nekoliko puta dobro nasmijati što zbog scenarija a što zbog meni prilično dobrog Nizzolija koji je baš uhvatio duh likova premda mu crtež nerijetko ide malo previše u grotesku. Ali svejedno su mi te njegove face i izrazi pogođeni, vidi se da je proučavao Magnusa ali nije to ono doslovno precrtavanje koje smo mogli tako često vidjeti kod drugih crtača, Nizzoli stvara nešto novo na Magnusovim temeljima, npr. na 13. str. u prvom kadru uhvatio je onaj pravi Bobov osmjeh ali cijelo lice je interpretirao na svoj način, Broj Jedan također mu je izvrstan.

Meni je prvi dio priče bio bolji i smješniji, svakih nekoliko stranica se događala nekakva komična situacija, posebno se ističe Jurij i krepani štakor u saksofonu i njegove divne riječi upućene Bobu: "Dajte to amo, paraziti nesposobni! Ja ću to srediti!" :D

Svidio mi se i taj slobodniji prijevod.

Drugi dio mi je malo slabiji jer je krenula silna akcija i sve mi je to izgledalo više nekako usiljenije, ali sve u svemu sasvim dobro.

29.11.2019