Čovjek iz Londona

Alan Ford

AF SS 413 | 120 str.

Nakon uništenja prvog sjedišta Mangie u Hong Kongu, grupa TNT seli se u London. Alan se zapošljava u čuvenoj banci „Billions Bank“, a sve u cilju kako bi porazili idućeg na popisu – Sir Howarda Lennona!

N*4

• Čovjek iz Londona
    AF SS 413

• L'UOMO DI LONDRA
    AF SR 243

• Epizoda je originalno objavljena u rujnu 1989. godine, Vjesnik ju objavljuje dva mjeseca kasnije, odnosno u studenom 1989. godine.
  • Motiv za naslovnicu vjerojatno je uzet iz Disneyjeve slikovnice Petar Pan nastaloj prema istoimenom romanu Jamesa Matthewa Barriea.

I nakon duge apstinencije od recenziranja ove epske sage, vratio sam se tamo gdje sam stao - grupa TNT krenula je u uništavanje svih baza ozloglašene „Mangie“ te su, nakon uspješno zaustavljenog širenja u Kini, došli u nama bliži kraj – Ujedinjeno Kraljevstvo. Točnije u London, glavni grad Engleske. Na samom početku imamo idealan prikaz okrutne stvarnosti kojoj katkad i sami svjedočimo. Alan, Bob i Sir Oliver otputovali su u London gdje se Alan zaposlio u jednoj banci. Već prvog dana vidio je kako se to banke odnose prema ljudima. Vađenje oka i zubala zbog desetak funti duga – e, to je pogođeno. Ovakve scene viđale bi se u najboljim danima serijala, samo što bi tada ipak bile začinjene dozom humora. Ovdje je to prikazano ozbiljno, s humorom u pokušaju. Razmislite, scene vađenja organa jesu ljigave i preuveličane, ali razlikuju li se puno od stvarnosti gdje 'običnim smrtnicima' Tele2 šalje obavijest o neplaćenom dugu u iznosu od dvije lipe, dok se drugima opraštaju milioni? Rekao bih da je Bunker tada još uvijek imao kakav-takav osjećaj za satiru jer, imajte na umu, epizoda s Anten-manom koja slijedi uskoro jedan je od posljednjih trzaja Maxovog ismijavanja društva. Šteta što je upravo ta početna scena s državnim pljeniteljem i najbolja u cijeloj epizodi. Pojavljivanjem Sir Howarda Lennona, šefa Mangie s bazom u Engleskoj, cijela radnja kreće nizbrdo i usiljenost je na nivou. Naš Bobić za sekundu izmiče sigurnoj smrti na groblju automobila, zatim Njegova Visost niotkud dolazi u London, pljačka banke čiji je klijent Howard Lennon i u kojoj Alan radi na odjelu malih zajmova… Sve te scene koje se nižu jedna za drugom jednostavno djeluju neuvjerljivo. A sada, kako je priča suviše jednostavna da ne bih rekao par spojlera, moram i opširnije prepričati neke događaje u epizodi.

Spojleri!

Nakon što Broj Jedan dođe u London, slijedi razrada plana o hvatanju stanovitog Sir Howarda Lennona. Pljačkom banke čiji je Lennon vjerni klijent, teenteovci doznaju Sirovu adresu i odlaze kako bi ga eliminirali iz igre. A kad tamo – invalid u kolicima, Metuzalemov suvremenik, glumi umiljato janje – slika i prilika Velikog Starkelje. Naši momci su pod intervencijom ruskog šefa Mangie onesposobljeni i zarobljeni Tada na scenu stupa i Broj Jedan pretvarajući se da je Roland Garret, također jedan od M-ovaca, za kojeg se mislilo da je otegnuo papke. Međutim, Lennonova sobarica uspijeva saznati da je taj tzv. Ronald Garret ustvari šef grupe TNT za koju se, podsjetnik, mislilo da su spaljeni (vidi AF SS 410 "Izdaja"). Međutim, u trenutku se sve brzo rješava, Sir Howard Lennon biva nehotice ubijen, a sobarica čini samoubojstvo…

Kraj spojlera!

…i živjeli su sretno do kraja života. Kulena ti, definitivno najneuvjerljiviji završetak u svim pričama ove minisage dosad. Ono, prvih 110 stranica razvlače radnju i onda strpaju sve u zadnjih 10 stranica. To se ne radi tako, bar ako hoćeš pristojan scenarij. Sličnu situaciju imali smo u legendarnoj, šestoj epizodi "Traži se Alex Barry", samo što je tamo cijela epizoda bila puna pošalica na maltene svakoj vinjeti koje su zauzele prostor pa se onda kraj morao ubrzati. A ovdje čitaš i čitaš, polijevaš se hladnom vodom da ne zaspeš od dosade, a onda ti rasplet prođe pred očima. Obrat se doslovno dogodio u jednoj sličici! Sir Oliver postavi nogu i odjednom sve ode u korist grue TNT. Krajnji amaterizam!

Metak u čelo

Na crtež ću se samo kratko osvrnuti – Perucca k'o Perucca, rijetko kad razočara. Nekad je malo slabiji, nekad malo bolji, ovaj puta je ipak bio malo slabiji. Naslovnica sadrži samo dva motiva – Big Ben i Klodovika s predmetima koji su očita aluzija na Petra Pana. Sviđa mi se, ali to je za moj ukus malo prejednostavno.

Borba protiv Mangie skoro je na pola puta, dvojica su smaknuta, a trojicu još treba smaknuti. Opadanje kvalitete vidljivo je još od prošlog broja, a sa svakim novim trend silazne putanje će se uglavnom nastaviti. Valjda smo toliko iščekivali da čin likvidacije krene, a kada je konačno krenuo, bolje da smo uživali u zagrijavanju. Mlako je ovo sve, nema žara, uzbuđenja uvodnih epizoda, nema onog nečeg. Naslovnice sada postaju najbolji element, a ono unutar korica nije na razini na kojoj bi trebalo biti. Smatram da su čitatelji za ovu sagu, zadnju pozitivnu stvar antologijskog serijala kakav je Alan Ford, trebali ipak dobiti malo više. Međutim, to nije bio slučaj.

AF SS 412 Početak raspleta

AF SS 415 U sjeni giljotine

7, 7, 8, 6

Uzeo sam u ruke ovu epizodu i kad sam je počeo čitati shvatio sam da mi ovo nije prvi put, vjerovatno sam je čitao još u osnovnoj školi. Kadrovi Alana u banci, a posebno onaj dio gdje sa direktorom i državnim pljeniteljem ide po sirotinjskim kućama, odmah su mi bili poznati. Sve te scene su u isto vrijeme smiješe ali i morbidne, pogotovo kad onoj ženi radi nekoliko funti duga izvade oko, a "doktor" kaže da je umjesto medicinskog, sa sobom slučajno ponio "vodoinstalaterski alat". :D Takvo nešto može se dogoditi samo u Alan Fordu, ali sve to također objašnjava zašto su moji sastavci u školi često bili puni ironije i sarkazma.
    Tu je naravno bilo i ostalih tipičnih likova poput onog radnika na groblju auta koji Boba naziva "kuhanim štakorom" ili mrtvog pijanog zaštitara u banci.
    Sagu o Mangiji nikad nisam u cijelosti, niti po redu, pročitao, tako da mi je atmosfera u ovoj epizodi baš osvježavajuća u usporedbi s tipičim Alan Fordom jer radnja nije jedan besmisleni, nepovezani slijed događaja nego svih likovi imaju jednu određenu dozu ozbiljnosti bez obzira na komične i apsurdne situacije u koje upadaju. Čini se da sav taj njihov trud, jurcanje iz jednog mjesta u drugo, riskiranje vlastitog života, gladovanje i općeniti bijedni život imaju nekog većeg smisla. Ja kao čitatelj osjećam da se u pozadini nešto ozbiljno događa, članovi grupe TNT, koliko god odrpani bili, sada imaju veću vrijednost jer ono protiv čega se oni bore je bitno. Njihova djela su važna jer u suprotnome loše stvari se spremaju, tko zna kakave posljedice za šire društvo bi mogle biti. Također onaj zadnji dio u kući sir Lennona je nekako misteriozan, atmosfera je pogođena, sve je nekako mračno, sam Lennon čini se zagonetan, pa se pojavljuje Broj Jedan koji glumi da ga poznaje samo da bi zavarao onu zlu bolničarku čije face se također sjećam. Kraj je opet intrigantan jer imamo osjećaj da je ovo samo jedan korak u većoj priči koja se tek ima dogoditi.

23.06.2020
    21:24:00 sati

7, 7, 8, 2