Aldebaran

Usagi Yojimbo

ALDB KOLORKA 9 | 260 str.

Aldebaran – svemirska ljudska kolonija koja je već 100 godina prepuštena sama sebi, i za ljude koji su se nasukali tamo postala je novi dom. Kontakt sa Zemljom je onemogućen, a civilizacija se usred fantastičnog ekosustava razvila u nezdravo totalitarističko društvo. Jednog dana, popraćeno zlokobnim znacima i dolaskom neznanca, malo ribarsko selo postaje poprište velike tragedije, a za nekolicinu preživjelih, početak je to nove avanture koja će također biti obilježena odrastanjem, spoznajom bliskosti i ljubavi i potragom za neobičnim bićem čije metamorfne sposobnosti nadmašuju čak i najluđu maštu!

• Aldebaran
    KOLORKA 9

• Ciklus Aldebaran je prvi dio trilogije koju čine i sljedeća dva nastavka "Betelgez" i "Antares". Njegova radnja dešava se na planetu vrlo sličnom zemlji, Aldebaranu-4, koji kruži oko zvijezde s istim nazivom. Aldebaran se inače spominje dosta u znanstvenoj-fantastici.
  • Aldebaran ili Alfa Tauri narančasta je divovska zvijezda udaljena 65 svjetlosnih godina, smještena u zodijačkom sazviježdu Bika. Ime Aldebaran je arapskog porijekla i prevodi se kao "sljedbenik", jer izgleda kao da sjajna zvijezda slijedi Plejade na noćnom nebu.
  • Albumi su izdavani od 1994.-1998., a opus Aldebaran sastoji se od ukupno 5 albuma. 1. La Catastrophe - (The Catastrophe) (1994, republished in 2001); 2. La Blonde - (The Blond Woman) (1995, republished in 2001); 3. La Photo - (The Photograph) (1996, republished in 2001); 4. Le Groupe - (The Group) (1997, republished in 2001); 5. La Créature - (The Creature) (1998, republished in 2001).
  • Parcijalnu inspiraciju što se tiče kompleksnosti ekosustava Aldebarana Léo je mogao dobiti od romana Stanislawa Lema, točnije "Solaris" iz 1961. godine, ali i neobičnih (mehaničkih) izvanzemljskih vrsta bića iz "Edena" ili "Nepobjedivi" . Naravno, Léo s idejom odlazi u sasvim drugom smjeru.
  • Svemirski brod dobio je ime po engleskom znanstveniku, astronomu i izumitelju Isaacu Newtonu – poznat i prepoznat najviše po teoriji gravitacije!
  • Prve 62. stranice albuma možete skinuti na Fibrinom sajtu: Aldebaran! A evo i službene stranice izdanja: LES MONDES D'ALDEBARAN - LEO! Leova biografija.

Nesavršeni svijet pod svjetlom nekog drugog sunca…

Da. Još jedan znanstveno-fantastični serijal južnoameričkih autora našao je svoje mjesto u Fibrinoj kolekciji izdanja, pokraj vječito mladog Oesterheldovog "Eternauta", metasage "Metabaruna" i tehno-odiseje "Tehnoočeva" Alejandra Jodorowskog – Aldebaran! Autor Aldebarana još je jedan Južnoamerikanac, točnije Brazilac pod pseudonimom Léo (pravo ime mu je Luiz Eduardo de Oliveira). Njegov život obilježen je burnom prošlošću, te nakon raznih prebjegova iz jedne diktatorske južnoameričke zemlje u drugu 1981. konačno stiže u Francusku s namjerom da radi stripove. Istrpivši niz raznih kolaboracija na tuđim serijalima 1993. ostvaruje svoj dugogodišnji san – konačno dobiva šansu objaviti svoj strip! Reklo bi se, i tako je začet Aldebaran. Iako je originalno objavljen u Francuskoj u 5 albuma, Fibra nam kao i obično donosi integralnu verziju. Stavite sunčane naočale, pa krenimo…

U integralno izdanje uključeno je i nekoliko stranica testnih tabli za izdavača i skica kojima je autora testirao dizajn likova. Dodajmo tome i nezaobilazni predgovor kojeg je napisao Moebius, još jedan legendarni francuski autor. Moebius progovara o Aldebaranu i njegovim sljedbenicima, te o Aldebaranskoj "inicijaciji u tri faze". Zapravo priča o neuobičajenoj SF priči koja u početnom stadiju nevjerice ulazi na mala vrata i ono najvažnije što nudi je vjerovanje u likove i pustolovinu bez ikakve grafičke kićenosti ili virtuoznosti. A tako će i biti… Pokraj fascinantnog ekosustava pisac će najviše istraživati kroz ljudske odnose, sazrijevanje i razvijanje emocionalne inteligencije koja će omogućiti glavnim likovima da se konačno susretnu s oličenjem naizgled nevjerojatne inteligencije i stvorenjem koje je na samom vrhu evolucijske ljestvice.

Iako nam priča opisuje daleki, Rajski svijet iz udaljenog sazviježda, Léo zapravo nije ni otišao daleko od svog rodnog Brazila. Ekosustav, klimatski uvjeti, pa čak i političko uređenje vrlo je slično totalitarističkoj situaciji kakva je vladala Brazilom, barem u vrijeme njegovog života tamo. Brazil većinom prekriva tropska šuma, a s istočne strane nalazi se Atlantski ocean; dok kroz središte zemlje protječe najveća rijeka na svijetu – Amazona. A nemojmo ni zaboraviti najveće i nepregledno močvarno područje na svijetu - Pantanal! Klima je vlažna i vruća, te je kao i Aldebaran tropsko područje. Sve ove lokacije Leo je iskoristio da bi izgradio svoj vlastiti aldebaranski svijet.

Političko uređenje koje vlada u Aldebaranu je totalitarističko s naglašenom teokracijom i militarističkim diktatorstvom. Takav tip uređenja društva budućnosti u SF univerzumu poznato je kao anti-utopija ili distopija, odnosno utopija s manom, s manjkom socijalnih sloboda i militarističkom upravom.

Kim i Marc

Opet u razmatranju ne moramo otići dalje od Brazila. Léo je porijeklom Brazilac i svoju zemlju napustio je zbog diktatorske klime u rodnoj zemlji, da bi sljedeće 1973. godine u zemlji svog egzila, Čileu, opet morao bježati u Argentinu zbog puča vojnog hunte pod vodstvom generala Pinocheta. No, Léo se ipak vraća u Brazil. Sjetimo se, u Brazilu se desetak godina ranije, 1. travnja 1964. godine također desio vojni puč kad je vojna hunta (uz potporu SAD-a) preuzela vlast od demokratski izabranog predsjednika. Brazilom je u 19. st. tri puta vladala diktatura, te nije ni čudno što je prvi izbor za političko uređenje s kojem će se junaci morati sukobiti biti diktatura. Sve je to u nekom smislu nostalgija za domom, koji se Leu čini daleki, a u kojem je proživio najljepše razdoblje života, njegovo odrastanje. Njegov svijet je kolonija/planet Aldebaran-Brazil, a stara Zemlja-Francuska dalek je i isprva nedostižan svijet. Nije uzalud uzeo glavne likove Francuze, i sjetimo se slike s glavnim junacima, ispred Eiffelovog tornja. Aldebaran je neka vrsta Raja, u kojem većim dijelom još vlada majka priroda (koja se valjda prilikom stvaranja dobrano napušila opakih stvari ;)).

Flora i fauna, bez obzira što igraju veliku ulogu u priči, one zapravo i nisu dio ideje koju Leo pokušava ispoljiti. Jednostavno su dio nekontroliranog, ali relativno blagog (posebice izgledom) ekosustava koji priječi junacima da dođu do svog ultimativnog cilja. Blago rečeno, svijet je zaista fantastičan. No, ima nečeg još fascinantnijeg, velike nepoznanice – Mantrise – naizgled svemogućeg bića sposobnog mijenjati i vlastitu materiju i svoju okolinu. Mantrisa je duboko ukorijenjena u ekosustav Aldebarana, zapravo kao da je srasla i stopila se s oceanskim dijelom planeta. Formira neobične umjetne oblike, a teško je protumačiti njezine postupke. Želi li taj entitet na taj način komunicirati ili je to također na neki način njezin instinktivni obrambeni mehanizam, ili poziv u pomoć? Tko manipulira s kim? Mantrisina enigma prenijet će se dalje u sljedeće cikluse…

Morsko biće

Spomenuo sam na početku da Léo u priču ulazi na mala vrata, polagano, prikazom običnog ribarskog sela, malom prirodnom zagonetkom i nizom nepoznatih likova. Dvojica glavnih likova, trinaestogodišnja Kim Keller i sedamnaestogodišnji Marc Sorensen, doživljavaju svoju vlastitu preobrazbu iz albuma u album. Isprva ih muče problemi svojstveni svakom tinejdžeru današnjice – buntovništvo, neprilagođenost, ljubav, prva seksualna iskustva, težnja za novim, nedostižnim stvarima poput velikog grada koji izgleda kao obećana zemlja. Emocionalna inteligencija svakim novim izazovom postaje sve veća i zrelija. Općenito je karakterizacija likova ovdje jednostavno sprovedena kroz pustolovinu koja nas vodi s jednog na drugi kraj planete.

Traže se: Alexa i Driss

Šaroliku lepezu karaktera čine još i dvojica zagonetnih stranaca, Driss Shediac i Alexa Komarova, čije će se sudjelovanje pokazati krucijalnim u događajima koji dolaze. U kategoriju svojevrsnih antijunaka spada nekonvencionalni gospodin Pad, neobičan lik oportuniste koji ispod svoje podmukle vanjštine skriva dobro srce. Tu je i niz sporednih likova koji obogaćuju radnju i interakciju te pobliže demonstriraju političku klimu aldebaranskog državnog uređenja. Lagano se provlači motiv slobode govora i borbe protiv eksploatacije žena koje se sustavno degradiraju raznih pronatalnim dekretima. Iz dnevnih novina Anatolia News pozdravlja nas novinarka Gwendoline Lopes, a njezin otac, senator Lopez, nalazi se u demokratskoj struji koja se bori protiv totalitarističkih ideja vlade. Država je diktatorsko-teokratska, što nas odmah upućuje na određene kategorije "neprijatelja", a oni su ovdje na najvišim razinama: guverner Aldebarana, general Prospero Aldous i otac Algernon Loomis. Modelirani po klasičnom obrascu diktatora i provoditelja opresije nad narodom.

Mantrisa, ili barem jedan od njezinih oblika

Léov crtež neki nazivaju atributima krut, plastičan, umjetan što je i točno u nekom smislu riječi, ali je postojan, topao, živih boja i besprijekorno u službi priče. Neki govore o infantilnoj naravi faune koja vlada Aldebaranom, no smatram da je tome zaslužan onaj nostalgični dio Léa za starim dobrim odrastanjem u Brazilu. Crtež karakterizira i prikaz fantastičnih krajobraza, Mantrisinih transformacija koje uvijek poprimaju čudesne svojevrsne geometrijske oblike koji ne postoje u prirodi. Na većini kadrova nema bespotrebnog detaljiziranja, na njima su postojani likovi, jednostavnija scenografija koja sadrži sve što mora imati i ništa više, a ponekad jedan motiv može okupirati veličinu cijele stranice. Boje su iznimno žive, šarenilo doslovno ispunjava albume.

Aldebaran nije mjesto gdje ćete tražiti i pronalaziti rješenja na egzistencijalna i duhovno-filozofska pitanja, to je više jednosmjerna pustolovina koju se živi i proživljava, i ne zahtijeva dubokoumno unošenje u radnju. Poruka je tu, totalitarizam jest nemoralan i nezdrav, guši slobodu i ugnjetava na razne načine, no nećete naći bolno direktnu autorovu kritiku društva kroz ideju djela. Čak je i (konačno) rušenje postojećeg poretka obavljeno na kulturan i miran način, a samo požurivanje i neprikazivanje tog momenta (samo tekstualnim spomenom na kraju) pokazuje koliko autor zapravo mari za potencijal ideje koja je mogla biti iznesena kroz priču. Već prema postavkama priča distopijske tematike autori prikazuju svoj fiktivni svijet kao mračnu, degradiranu utopiju najčešće militarističkog uređenja, s paranoičnim ili apatičnim likovima, uljuljkanima u konstantni strah. Cilj distopijske priče je uglavnom ili uništiti distopiju ili pobjeći od nje. Pažnju mi je privukao i jedan post na forumu o sličnosti s Lemovom distopijom "Eden" ili "Nepobjedivi", koji se bavi njemu omiljenom temom - nemogućnosti komunikacije ljudi i izvanzemaljskih vrsta, posebice kod prvih kontakata s drugačijim vrstama. Tamošnji ekosustavi su takoreći čudni, produkti bio/mehaničke evolucije, do perverzije. U "Solarisu" postoji izvanzemaljski inteligentni entitet planetarnog oceana crvene tekućine koji od svoje tvari kreira geometrijske likove na površini planeta. Neki elementi su tu, no u kojoj mjeri su ova dva romana utjecala na Léove inspirativne kotačiće je nepoznato. Glede razlika, Lemovi izvanzemaljski svjetovi su perverzni, mračni i nepromjenjivi, dok Léov prikaz svijeta totalitarizma ipak odiše pozitivizmom i humanošću kod običnih ljudi, likovi će uvijek nalaziti pouzdane prijatelje ili pozitivan novi rasplet. Aldebaran je bio i ostaje Raj, a u Raju nema mjesta za loše stvari, pa čak niti za nesretne krajeve.

I da, kao što već rekoh, boje blješte kao sunce. Aldebaransko...

• Bachy

10, 10, 10, 10

Već dugo nisam tako nešto pročitao! Nadasve genijalno! Jedva čekam da se dovrši ciklus Antares (3. ciklus)!

Ovo je nešto nevjerojatno! Svaka čast svima koji su radili na tome stripu!

29.07.2010
    12:31:00 sati
    Bachy
  • dcopic

9, 9, 8, 9

Stvarno odličan strip sa radnjom na stvarno dobro izmišljenom i zamišljenom planetu koji kruži oko zvijezde Aldebaran. Crtež je po meni najlošiji dio. Zapravo tko sam ja da ga kritiziram, ali čitajući i gledajući vinjete dobio sam dojam da su neke stvari mogle biti i bolje napravljene i nacrtane. Zato ga neću proglasiti remek djelom , već samo dobiva ocjenu 5+ :-)

Nastavak Betelgueze je na istom nivou kvalitete...

29.07.2010
    15:42:00 sati
    dcopic
  • noemis

8, 5, 7, 8

Uh... nekako... moram da malo dopunim kraj recenzije. Tačno je da nemamo dokaz (Leovu potvrdu) da li su i u kojoj meri uticali Lemovi romani na njegov Aldebaran, ali očigledne su sličnosti, preočigledne, doduše naglavačke postavljene. No, najočigledniju nisam spomenuo, sve se nešto (uzaludno) nadjući da će Leo na kraju refleksirati svoju priču ka Zemlji, da je neće napustiti i zaboraviti, da će njenu vrednost uzdići iznad svih tih ”edenskih ” svetova dalekog kosmosa... i da će se sve to uskrsnuti u poslednjoj invaziji, u kojoj će tuđini (sa Aldebarana?) krenuti na Zemlju.; jer ne samo da je Leo pokupio i (pre)okrenuo Lemove teme, već i naziv je pozajmio od velikog poljskog pisca. Eto... tu najočigledniju sličnost sam čuvao za kraj (??)... Invazija s Aldebarana iliti samo Aldebaran je (osrednja) pričica Stanislava Lema u kojoj rasa sa Aldebarana kreće u invaziju na Zemlju...

(znam... uzaludno se nadam!)

15.08.2010
    10:47:00 sati
    noemis

7, 7, 6, 8

mislim, nije to loše, pročita se lako, nimalo nije dosadno, ima jako zanimljivih stvari, ali ipak me nije ni približno osvojilo, ne vjerujem da ću ovaj strip imati želju još jednom čitati; to naravno ne znači da aldebaran neće imati više poklonika od eternauta, dapače,

i da, utjecaj lemovog solarisa je više nego očit, ali je sve pojednostavljeno

25.08.2010
    22:39:00 sati
  • D.J.

10, 10, 9, 9

Meni je ovo kao i Bachy-ju jednostavno genijalno! Perfektan pustolovni strip! Tako lijepo zamisljen svijet, a prica tece totalno ne predvidljivo i uzbudljivo! Boje su prelijepe i pojacavaju dojam crteza. Sve u svemu fenomenalan strip! Vrijedi svake pare i znam da cu ga ponovo citati, uskoro :)

20.10.2010
    22:15:00 sati
    D.J.

9, 7, 9, 6

Volim ovakve teme, pa mi je strip i bio dobar ali očekivao sam više spektakla i izvanzemaljskih stvati, a manje priče o političkim prilikama. Također, dolazak Zemljana na kraju mi je bio potpuno suvišan, to je tribalo ostaviti za nastavak. No, ipak jedan od boljih Fibrinih stripova (uz Špageti brotherse i Metabarune), a ni crtež nije neki skup žvrljotina kako to obično bude. Palac gore, u svakom slučaju.

29.10.2010
    16:24:00 sati
  • Amos

5, 5, 5, 9

Na žalost, ništa posebno i ne mogu se oteti dojmu da je moglo ispasti puno bolje. Posebno tanka priča. Crtež može proći, lijepe boje, najbolji dio su naslovnice.

30.05.2011
    16:58:00 sati
    Amos

10, 9, 8, 10

Meni se svidio strip i planiram ga kupiti uskoro. Fenomenalna avantura koja odise optimizmom.

22.06.2011
    16:04:00 sati
    Bragon

4, 2, 8, 10

U početku dobro, zanimljivo, a kako se ide prema kraju , toliko je toga natrpano da je to strašno! Tako da sam ostao razočaran. Crtez u globalu dobar, no izrazi lica ponegdje su ipak malo čudni. Jedino su naslovnice, kako glavna, tako i od svakog albuma za pohvalu!

15.09.2011
    07:57:00 sati
  • Charlito de la Vega

10, 10, 9, 10

Oduševljen sam ovim djelom!Prava pustolovina.Ah...ovo su stripovi baš po mojem guštu. Cepelini, beskrajni oceani (čim sam na unutarnjim koricama vidio mapu svijeta, već sam imao dobar osjećaj). Životinje su odlično koncipirane i maštovite.Crtež je, malo preumjetan, kod likova, ali zato rastura u svemu ostalome.Ovo se mora imati...jednog dana:)

06.03.2012
    01:43:00 sati
    Charlito de la Vega

8, 4, 8, 10

Pustolovni strip sa šarenim crtežem s puno boja. Ne dopada mi se što je sav potencial čudesnog sveta Aldebarana pao na ljubavne probleme napaljenih klinaca. To je skoro kao neki soft pornografski sf strip, gdje kad kod je prilika ili ne, protagonisti bacaju odječu s sebe. S tim me se ne može kupiti. Priča je, ko obična sapunica.

23.05.2012
    14:55:00 sati
  • jasa

10, 9, 8, 9

Odličan strip, nisam ništa slično čitao do ovoga i jako sam zadovoljan. Kraj je malo glupav, ali ne kvari kompletan dojam.

20.06.2012
    00:40:00 sati
    jasa

10, 10, 10, 10

ALDEBARAN,na prvi pogled toliko šaren i maštovit da bi svako dijete uživalo u njemu ima i svoju drugu stranu,krvavu i okrutnu u kojoj ni odraslom čovjeku nije lako preživjeti,a u ovom slučaju dvoje mladih su uspjeli odrasti i preživjeti... Strip je genijalan,za mene orginalan i fantastičan. Crtežu jedva navučena 10-ka. ;)
    12.07.2012
    00:12:00 sati

10, 10, 8, 8

Priča i scenario bez mane. Napokon san odlučija ovo pročitat i mogu reć da se čita u dahu, radnja toliko prirodna i lagana da je baš po mom guštu. Partizanski recept, malo krvi, malo sise i ajmooo. Jako dobro, bacam se na čitanje nastavka sad. Ima nešto duboko u Leovim crtežima Mantrise , taj neki apstrakni kubizam i dadaizam...da...to čovika može izludit, mogu ga razumit.

22.04.2013
    01:26:00 sati
  • Darkwood Devil

10, 10, 8, 10

Vrh vrhova. Leo me potpuno osvojio svojim svijetom.

14.06.2013
    21:03:00 sati
    Darkwood Devil
  • split85

9, 9, 8, 8

06.11.2013
    15:01:00 sati
    split85

9, 8, 6, 5

12.01.2015
    19:41:00 sati
    trolodtroje

9, 9, 6, 8

09.02.2015
    14:02:00 sati
    kibocaj

8, 9, 7, 8

Odličan strip.

02.05.2015
    19:52:00 sati
  • VedranG

10, 10, 10, 10

31.05.2015
    17:23:00 sati
    VedranG
  • vknez

10, 10, 8, 10

odličan sf avanturistički strip (a ja baš nisam ljubitelj sf-a)

03.06.2015
    20:30:00 sati
    vknez
  • Ukupna ocjena 79%

7, 6, 10, 10

18.04.2016
    15:36:00 sati
    tomodeadpool

7, 7, 8, 9

Prije dva-tri mjeseca sam u algoritmu upecao Aldebarana, nakon što se rasprodao na fibrinoj stranici. To mi je bio dovoljan znak da je strip vrijedan pažnje, što i jest, i u biti se radi o solidnoj zabavi. No, problem je što je strip striktno komercijalan. Nije nešto što bih čitao više puta u kratkom vremenu (kao npr. Blasta kojeg sam u periodu od jedne godine pročitao 3 puta). Jednostavno ne postoji mogućnost da me strip iznenadi s nekim zanimljivim detaljem. Likovi su gotovo u potpunosti nezanimljivi i prosječno okarakterizirani. Najača karika je naravno maštovit crtež koji briljira u prikazima aldebaranove flore i faune, i solidna radnja koja je dovoljno intrigantna da vas potakne na čitanje druga dva ciklusa.
    01.06.2016
    14:25:00 sati
  • jvucica3

10, 10, 10, 10

Ah Aldebaran...moj slatki grijeh,moj pelin i med. Iako priča nije savršena i pati od određenih manjkavosti ova sf avantura je toliko zavodljiva i opuštajuća da joj jednostavno sve opraštam, i uvijek joj se iznova mogu vraćati i s jednakim žarom čitati.

Sam crtež možda nije toliko kvalitetan koliko je predivno koloriziran. Mogao bi ga gledati cijeli dan,tako je oku ugodan.ko Antonija Mišura...

19.01.2017
    21:08:00 sati