• Više o Emiru Pašanoviću u intervjuu na portalu iz 2012. godine.
  • U međuvremenu se bavio glumom, snimio film i kratki film, pisao scenarije, snimao reklame,… trenutno u slobodno vrijeme igra i piše društvene igre.
  • Emirov scenarij nikad emitirane pilot epizode stripizirao Kostja Ribnik.
  • Esmir Prlja je bosanskohercegovački strip autor i animator, trenutno živi i radi u Beču.
  • Esmir Prlja i Filip Andronik zajedno su radili na stripu Nira za Thinkericu TPO Fondacije.
  • Prvi pokušaj samizdata Amnezije malog bio je 2011. godine.

Amnezija, superjunak s problemom sa pamćenjem Filipa Andronika pojavio se niotkuda te 2009. godine i zauvijek ostao u pamćenju. Iznenađenje je bilo tim veće jer se meni tada nepoznat autor pokazao u najboljem mogućem svjetlu: potpuno definiranog stila, privlačne stilizacije sa minimalnim pozadinama, crtež ogoljen svega osim stvarno nužnoga, kao da je, kao i istoimeni junak, zaboravio na to. Uz sve to, caka, fazon, fora oko zaboravljivosti, koje je prijetila da postane dosadna već nakon trećeg ponavljanja, za živo čudo to nije bila. Autor je maštovito i vješto permutirao foru, likove i scena, kombinirajući ih sa superherojskim klišejima da strip napravi zanimljivim a, kad su se fore i ponavljale, to je bilo namjerno. Rijetki junak domaćeg stripa bez mrlje u karijeri.

Zbog toga, bojazan s najavom pasica s pustolovinama Amnezije kao dječaka bila je velika, tim više kad se još uzme u obzir da ga ne radi isti autor već netko drugi.

Sada se više ne sjećam gdje sam vidio prve pasice, da li na Strip vestima ili možda ovdje na forumu, u svakom slučaju, najviše zbog prethodno definiranog stava, nisu me posebno oduševile. Bilo je previše daleko od onoga na što sam navikao u glavnom serijalu da bi me ovaj spin-off zainteresirao. Uz to, nije mi bio smiješan i neke pasice su mi djelovale kao i da i nemaju punchline.

Tko nema u glavi, dvije sreće grabi

Danas, ovako čitane na hrpi, sakupljene u simpatičnu knjižicu, djeluju drukčije. Prvo, krivo je promatrati Amneziju malog usporedno sa Amnezijom jer se zapravo radi o sasvim drugom stripu. Ako je matični serijal superherojska parodija ovo je strip o jednom dječaku i njegovoj svakodnevnici. Zapravo, ako izuzmemo taj detalj oko pretjeranog gubitka pamćenje i grafičke stilizacije, radi se o dosta realističnijem stripu, u onoj mjeri kojoj dječji strip dozvoljava. Humor nije direktni već je sakriven u događajima koji su puno običniji. Osnova lika da zaboravlja i nije svaki put uopće spomenuta, a čak i kad je spomenuta, simptomi više djeluju kao da je mali Amnezija rastresen ili brzoplet, pretjerano iskren ili bez društvenih inhibicija. Sve u svemu, djeluje kao običan dječak, s eventualnim jačim poremećajem pažnje. Slično zapažanje navodi i autor u predgovoru: pišući o strip junaku, opisao je kronični problem današnje djece. U današnje svijetu gdje se djecu, od najmlađe dobi, bombardira hrpom informacija koje se konstantno izmjenjuju nemaju vremena za njihovu obradu. Ako tome dodamo da svaka njihova akcija na tabletu ili mobitelu rezultira trenutnom reakcijom, djeca gube strpljivost i koncentraciju te nemaju vremena razvijati pamćenje i dodatno graditi moždane sinapse koje će povezivati djelovanje, uzrok i posljedicu.

Zanimljivo da se scenarist Emir Pašanović odlučio da zaboravljivost malog Amnezije nikad, ili gotovo nikad, ne ide u njegovu korist i općenito mu je to izvor problema. Općenito priče kroz strip možemo tumačiti dvojako. S jedne strane, ako priču promatramo s odmakom možemo je interpretirati kao priču iz pogleda roditelja ili odraslog promatrača. Tada u priči prepoznajemo obrasce ponašanja i postupke koje su poprilično karakteristični za današnju djecu pa priča dobiva na realističnosti. S druge strane, sve pretjerano karikirano u stripu možemo tumačiti kao pretjerivanje doživljenoga na način kako to percipira mali Amnezija. Sam više naginjem potonjem, da je strip dječja reinterpretacija opisanih događaja.

Sve se vraća, lopta je okrugla

Priče tako prate malog Amneziju u njegovoj svakodnevnoj borbi sa školom, simpatijama ili sportom. Ovisno o priči koje određena pasica ili pasice moraju ispričat, mijenja se i ton. Scena s loptom u dvorištu je u jednostavnosti čisti derivat Schulza. S druge strane, posjet stricu na selu i izrada robot strašila je jedini izlet u SF elemente matičnog serijala. S treće strane, nevolje sa simpatijama su kombinacija mladosti, nerazumijevanja curica (koje su u pravilu ozbiljnije) kao i naslovne amnezije. U pričama s curicama, amnezija mu najviše uzima ali i najviše dobije, tu je zaboravljivost poraza možda jedina korist od amnezije.

Esmir Prlja ima zanimljiv crtež. Stilizacija mu je postojana a likovi jasni, gestikulacija je na mjestu te prati radnju. Sami likovi djece kao da su kombinacija Schulza i Wattersona, mada je to možda samo moj dojam. Možda ti uzori nisu namjerni već su ti likovi ionako urezani u kolektivnu svijest. Prije navedenom realizmu u priči doprinosi i to što su scenografije iscrtane te su pasice i kadrovi rijetko prazni. Pozadine, odrasli i njegovi roditelji djeluju realističnije ali tako da nikad ne prekidaju „igru“ stilizacije. Od zamjerki bih možda spomenuo to što likovi djece ponekad djeluju statično i kruto. Kadrovi u kojima stoje znaju izgledati kao postavljena dječja predstava bez neke dinamike likova kroz poze ili kadriranje na koje smo navikli u stripovima takvom razinom stilizacije. Opet, i to nije uvijek pravilo tako da je to više greška u crtačevom odabiru za određenu pasicu.

Djevojčice više vole plavušane

Bilo bi preoštro suditi ovaj strip prema onom što nije jer to ni ne pokušava biti. Iako djeluje da sa Amnezijom, superherojem s problemom sa pamćenjem dijeli samo ime, ima tu još dodirnih točaka. Amnezijine akcije su sve dobrodušne, čak i spačke koje radi ili srdašca koje slama, nikad to ne radi iz zlobe. Zapravo, sve su to „greške“ odrastanja koje smo mnogi prolazili i iz kojih učimo biti bolji, makar mali ljudi. Na kraju, radi se o simpatičnom stripu koji će vas, ovisno o preferencijama nasmijati i zabaviti, a ako ste i roditelj jednog Amnezijinog vršnjaka, možda ćete u njemu prepoznati i svoje dijete.

10, 10, 10, 10

Hvala Tomo i na ovoj i na svim drugim zanimljivim recenzijama na stripovi.com!

14.02.2024
    09:50:00 sati
    Emir Pasanovic

7, 8, 7, 7

Jako simpatičan strip :) Deers se u svom odličnom tekstu u konciznosti dotiče nekoliko presudnih stvari današnje zbilje, sve vezano za dječiji svijet, a meni je najdraži dio kada objašnjava kako "trenutne reakcije" na mobitelima i tabletima otežavaju razvoj djece i uništavaju njihovu koncentraciju i pamćenje. Malo nas obraća pažnju na taj detalj, odnosno, svjesni smo problema, ali nam se ne da da ga decidno definišemo. Odličan osvrt, sve pohvale recenzentu!

14.02.2024
    09:51:00 sati

10, 10, 10, 1