Asterix i Goti

Asterix

AS AZ 4 | 44 str.

Asteriks i Obeliks prelaze granice rodne Galije u potrazi za druidom Panoramiksom kojeg su oteli ozloglašeni Goti na zboru u Kartunskoj šumi. Goti nameravaju da spoznaju tajnu čarobnog napitka da bi, uz pomoć istog, izvršili invaziju na Rimsko carstvo...

• Otmica Aspiriniksa
    AS AZ 4
  • Asteriks, galski junak - Zlatni srp- Asreriks i Goti
    AS CARK 1
  • Asterix i Goti
    AS IZ 4
  • Asteriks i Goti
    AS PZAL 3
  • n/a
    ST 109
  • n/a
    ST 110
  • n/a
    ST 111
  • n/a
    ST 112

• Treća u seriji od 24 (Gošini/Uderzo) odnosno 33 (Gošini/Uderzo + Uderzo) priče o Asteriksu i Galima.
  • Asteriks i Goti je objavljivan u magazinu Pilot (Pilote) od broja 82 (18.5.1961.), pa do broja 122 (22.2.1962.).
  • Kao zaseban album, Asteriks i Goti je objavljen u julu 1963. godine u okviru edicije La collection Pilote u izdanju kuće Dargaud u tiražu od 15000 primeraka!
  • Asteriks i Goti je objavljen u 6 izdanja u Francuskoj.
  • Epizoda se nadovezuje na prethodnu priču – «Zlatni srp» time što druid Panoramiks nagoveštava godišnji zbog u Kartunskoj šumi.; u čitavom serijalu, ovo je jedina direktna poveznica između dve uzastopne epizode.
  • GOTI su bili istočno germansko pleme za koje se veruje da su se doselili u srednju Evropu iz predela današnje Švedske negde u drugom veku nove ere. Tek negde u petom i šestom veku su podeljeni na tzv. Ostrogote i Vizigote, stoga je upotreba tih termina u ovom stripu neprikladna.
  • Gotski vođa podseća na prvog nemačkog kancelara – Oto Fon Bizmarka.
  • Fiktivna zastava Germanije u ovom stripu se može razložiti na 2 komponente – na beli krug na crvenoj pozadini nacističe Nemačke, i na crnog orla sa grba Nemačke. Orao datira još iz doba Svetog rimskog carstva.
  • Šlemovi koji nose gotski ratnici su inspirisani šlemovima koji su korišćeni u nemačkoj vojsci za vreme oficira. Na dosta mesta se mogu naći i slike Vilhelma II, poslednjeg nemačkog cara, sa takvim šlemom na glavi.
  • U keltskoj kulturi, DRUIDI su predstavljali pripadnike klase obrazovanih i sveštenih lica. Najčešće su povezivani sa misticizmom, a smatra se da se njihova uloga između ostalog sastojala od kombinacije sveštenstva, učenjaka i čuvara kulturnog nasleđa Kelta. Uveliko su bili potisnuti od strane Rima krajem Stare ere, a pisani izvori prestaju da ih pominju nakon 2. veka Nove ere.
  • Inspiraciju za ZBOR DRUIDA U Kartunskoj šumi, Gošini je našao u Cezarovim knjigama o Galskim ratovima. U njima je zapisivao da su se keltski sveštenici sastajali u šumama oko Orleana (Orleans) i Šartra (Chartres) da bi se savetovali i donosili odluke.
  • Ideja o malim nemačkim državama potiče od činjenice da je teritorija moderne Nemačke bila podeljena na veći broj manjih država i državica od vremena pada Svetog Rimskog carstva, sve do ujedinjenja 1871. godine.
  • Poznato je da su varvarski narodi često upadali na rimske teritorije, pa se sa tog aspekta može prepoznati humor u opisanom pohodu Gota na Galiju i njihovog plana invazije na Rimsko carstvo. Gledano kroz istoriju, Goti su u nekoliko navrata zaista vodili rat protiv Rimskog carstva u 4. 5. i 6. veku nove ere. Ti ratovi su danas poznati kao «Gotski ratovi».
  • Prvi Nemački prevod ove epizode je bio prepravljan i cenzurisan; Gali su prikazani kao zapadni Goti, a Nemci kao istočni. (ako su već nagrabusili, neka bude od ruke svoga, ne drugog); naslov epizode je bio «Siggi und Babarras».
  • Strana 8, mali scenaristički lapsus; u vreme Galije i druida, krompir je još bio daleko od Evorpe. Prvi put je donešen 1536. godine.
  • Ideja o zasedi na zboru druida je iskorišćena i u (veoma simpatičnom) filmu Asteriks protiv Cezara (Asterix contre Cezare).

Na samom početku, smatram da treba da se naglasi da su autori bili izuzetno hrabri i smeli napisavši ovu epizodu. Ko je bio pažljiv na predavanjima o istoriji Evrope, zna za istoriju netrpeljivosti između Francuske i nemačkih država, te i same Nemačke, koja seže od 16. pa sve do druge polovine dvadesetog veka. Između ostalog, Gošini i Uderzo su bili svedoci života u okolini koja ne gaji velike simpatije prema nemačkom narodu, uzrokovano užasima Drugog svetskog rata. Iako svesni ovih činjenica, nisu bili ometeni u sprovođenju svojih ideja u delo. Što je meni lično vrlo bitno, jer bas jedna od tih ideja je zapravo još jedna crta bez koje ne možemo da zamislimo jedan Asteriksov strip. Da, dobro mislite, u pitanju su STEREOTIPI! U Francuskoj, početkom 1960-ih godina, idealna prilika za početak stavljanja u fokus ideje o besmislenosti stereotipa, su upravo oni o najbližim susedima, ali najdaljim prijateljima – Nemcima.

Možemo li da zamislimo kako je jedan Francuz (mada, i bilo koji drugi Evropljanin bi poslužio) sa sredine 20. veka video jednog Nemca (ukoliko bi se usudio da ga pogleda :D) ? Ili je možda bolje definisati – iz čega se sastoji slika koja služi kao osnova za stereotip, i zašto je ova epizoda smešna ne samo Francuzima, nego i čitaocima iz celog sveta?

Dakle, ako odemo u ekstrem, što ovde možemo sebi da dozvolimo, s obzirom na to da je ekstrem upotrebljen u stripu, zaostavština moderne nemačke istorije (u to vreme) je slika nemca koji je agresivan, nacionalista, ratoboran, ali istovremeno i disciplinovan, vredan, odan državi. Ako ovome dodamo malo papira i mastila u boji, dobićemo Gote iz Asteriksovog sveta. Pojam stereotipa se zasniva na tome da su svi pripadnici ciljne grupe jednaki, pa kao takve imamo i Gote koji upravo nose gorenavedene osobine. Da se osvrnemo:

- Goti su ti koji ne prezaju ni od čega da bi postigli svoje ciljeve; tako ih se ne tiču ni Rimljani ni njihov sporazum sa druidima o neskrnavljenju godišnjeg sabora; mučenje im nije strano, čak su i scene mučenja ono što masovno zabavlja narod! Varvari... :D

- Prvo što vidimo od gotskog društva po prelasku teritorije jeste – carina! Ništa ne može da prođe neopaženo gotskoj upravi i sistemu, pa čak ni teret za samog cara, od vitalne važnosti državi, te i samom narodu.

- Sledeći fragment gotskog društva koji je prikazan jeste VOJSKA, KASARNA; a čak i kad padne mrak, ne može se videti život običnih ljudi, što je uzrokovano policijskim časom, dakle opet vojska! Setimo se Lutecije iz «Zlatnog srpa». Jeste, predstavljen je veliki grad, ali je poenta da je jedina vojska na ulici bila okupatorska, a moglo se videti i žene i dece. :)

- Tek negde pri kraju stripa možemo da vidimo da postoji i nešto običnog naroda koji živi da bi preživeo od danas do sutra.

Vidimo da opis Gota nije nimalo neozbiljan, a lekcije i knjige iz istorije nam pružaju uvid da je situacija mahom i bila ovakva, naročito od perioda začetka moderne nemačke države. U vreme kada je strip izdat sigurno nije bilo lako naći se u koži jednog Nemca. Ali zašto G&U stvaraju jednu ovakvu ozbiljnu sliku? Odgovor je jednostavan – ne stvaraju je! Oni zapravo koriste tada već uveliko postojeće opise i predrasude, i to koriste u svojoj vrlo dobro ustanovljenoj borbi protiv predrasuda i stereotipa – samim predrasudama i stereotipima!!! Ovo sredstvo je mnogo korišćeno u stripovima o Asteriksu i Galima. Setimo se samo Britanaca, Španaca, Korzikanaca, Švajcaraca, samih Francuza, i mnogih drugih naroda koje smo sretali u nadolazećim Asteriksovim avanturama.

(ko nije čitao strip, neka preskoči sledeći pasus; nema naročitih «spoilera», ali naznake dešavanja su svakako prisutne)

Ono što me je definitivno najviše oduševilo u ovoj epizodi, a u vezi sa nemačkom tematikom, su Asteriksovi ratovi. Naravno, kad ste klinac od 10 godina, i pročitali ste «Asteriks i Goti» do kraja, ono što vam je smešno kod Asteriksovih ratova je to da se svi redom lupaju u glavu sve dok ne dođe do toga da treba opet da se lupe. (heh...lančana reakcija :D ) Mogu samo da zamislim smelost autora, kad su u takvo vreme krenuli napred sa idejom da su francuski preci razbili prvobitnu germansku državu. Naravno, niko ne uzima samu ideju za ozbiljno, ali ne može se pobeći od činjenice da je provokativna. Zašto? Vrlo jednostavno. Poslednja rečenica u opisu Asteriksovih ratova (iliti razdora među Gotima/Nemcima) glasi: «A rat (sukob/razdor) se nastavio...». Je li nekome palo na pamet da je u vreme kada su «Goti» bili objavljivani podignut Berlinski zid (tačnije – 1961. godine), simbol podele sveta na tzv. blokove, ali u ovom kontekstu – simbol ponovne podele nemačkog naroda? ;)

Čarobni napitak... Čitajući ovaj strip, zapitao sam se da li njegova prekomerena upotreba daje samo večitu nadljudsku snagu? Ili se uz snagu mogu dobiti i večita mladost, nevinost i bezbrižnost? :) Uz to, zapitao sam se i šta je zapravo nadljudska snaga. Nisam mogao da odolim a da ne postavim sebi ova pitanja nakon scena «Jupitera mu», «Lančana reakcija», ali isto tako i nekoliko jednostavnih kadrova gde je Obeliks u najtežim situacijama jednostavno – gladan! Obeliksov lik je u ovoj epizodi gotovo skroz definisan kroz šaku malih, ali zlata vrednih scena koje sam iznad naveo. Počinjem polako da shvatam da njegova snaga leži upravo u njegovim karakternim crtama. Nije slučajno lik koji je upao u čarobni napitak kao beba upravo lik koji je najdetinjastiji, koga nevinost krasi u najvećoj meri, koji se bezbrižno smeje, koji je odan i bez straha. Takvoj jednoj osobi se ne može nauditi i to je ono za čime svi tragaju, ali niko ne želi da nađe.

Paralelno Obeliksu, možemo reći da se i Gali kao celina mogu definisati pomoću gorenavedenih epiteta, i da zato upravo oni mogu da imaju čarobni napitak; ne Rimljani, a ne ni Goti. Prava snaga, stoga, leži u srcu junaka, a ne u njegovim mišićima. Uz takvu snagu, sve prepreke mogu da se savladaju, prijatelji ostaju na okupu, i pravda i pravedno donosi pobedu. Zato će Gali da se bezbedno vrate kući na vreme za gozbu pod zvezdanim nebom, i zato Goti nikad neće ostvariti svoje ciljeve uz pomoć čarobnog napitka.

Grafički je, blago rečeno, epizoda rešena – izvanredno!!! Uveliko je u upotrebi skup raznovrsnih detalja bez kojih ovakva priča jednostavno ne bi imala smisla. Kako je težište teme na Gotima, tako su i detalji za njih vezani najinteresantniji u celoj priči. Vojska nosi šlemove koji su nošeni od strane nemačkih oficira, pa i cara Vilhelma II za vreme Prvog svetskog rata. Opet imamo dobre stare psovke koje ovog puta obuhvataju i kukasti krst! Govoreći o istom, može se primetiti da je zastava Germanije prikazana u areni zapravo nastala stapanjem elemenata nemačkog grba i zastave nacističke Nemačke – crni orao na belom krugu unutar crevnog polja. Već se uveliko pridaje značaj detaljima koji su totalno nevezani za radnju, a savršeno dopunjuju atmosferu. U ovom slučaju mislim na jednu od mojih najomiljenijih sličica iz Asteriksa – detlić kopa rupu ispod sovine kućice, a ova se dere i pita se da li je detlić normalan. Izuzetno! :D

Još jedan plus za «crtež» je zaslužen korišćenjem pisma u gotskom stilu u situacijama kada Goti pričaju svojim jezikom. Problem različitih jezika u stripovima je prilično teško rešiti ukoliko ne želite da koristite isprani kliše zagrada, ili ako niste druid Panoramiks. Stoga je Uderzo patentirao malu caku koja će ostati u frekventnoj upotrebi u Asteriksu, a to je (u ovom slučaju) korišćenje gotskog stila pri upisu slova. (kada dođe red, na primer, na Egipćane, koristiće se hijeroglifi) Na taj način je rešen problem kako da čitaoci razumeju ono što je napisano, dok se istovremeno naši junaci pitaju o čemu je reč. Tako smo mi čitaoci saznali da će Asteriks i Obeliks završiti u slepoj ulici, pre nego što im se to zaista desilo. :)

AS AZ 02 Zlatni srp

AS AZ 8 Asterix - Zemlja Gurmanija

8, 8, 8, 9

Atmosfera se zagrijava, al nije to još - to.Iako su baze sa prijevodom jako dobre, šta se tek vidilo kasnije kad se "izvori" igraju s fontovima, šta je prejako...
    20.10.2009
    20:37:00 sati

10, 10, 10, 10

Samo radi scene kada onaj Got poželi da otmu druida čiji napitak stvara cvijeće dovoljna je za ove ocijene... Master piece!
    21.10.2009
    00:16:00 sati

10, 10, 10, 10

Da sam je ocjenjivao prije 10 godina,danas ili za deset godina....Uvijek bi ova epizoda Asterixa dobivala sve desetke!
    21.10.2009
    15:24:00 sati

8, 9, 9, 9

moj duboki naklon za recenziju, lordeasteriksa volim čitati jer je crtež slojevit, u svakom slijedećem čitanju ima nešto novo, nije sve plošno, za razliku od crtanih i igranih filmova po asteriksu, od kojih me hvata jeza
    22.10.2009
    15:29:00 sati

10, 9, 8, 8

Meni jedna od boljih Asterixovih epizoda! Ovo satiriziranje Nijemaca u razdoblju 1960-ih, kada je sjećanje na II svjetski rat još uvijek bilo svježe, ide komičnom crtom. Posebno zanimljivi su mi gotski šljemovi koji podsjećaju na njemačke iz I. svj. rata, gotske psovke u kojima se pojavljuje svastika i još gomila ostalih detalja koji daju poseban čar ovoj epizodi.
    28.10.2009
    12:45:00 sati
  • Bob Rok

10, 10, 10, 10

Odlicno recenzirano!Bukvar stripa. Epizoda puna smislenih poruka...
    28.10.2009
    16:53:00 sati
    Bob Rok

8, 7, 9, 8

Fina epizoda ali ipak je ne ubrajam u one najjače. Fora je onaj skup druida u uvodu, kad svi predstavljaju svoje izume i vještine, dok mi nakon toga se radnja ipak malo razvodni, uglavnom se svodi na jedno zarobljavanje i oslobađanje i tako dalje. U engleskom izdanju kad Goti nešto pričaju to je ispisano "gotskim" slovima, mada ne znam kakav to efekt doista ima.
    25.11.2009
    14:14:00 sati

9, 8, 9, 8

Meni osobno ne najdraža ali svakako jedna veoma dobra i hrabra epizoda dragog nam Asterixa Gala. Sa distance čovjek može samo zamišljati kako je bilo lijepo odrastati u vremenima dok je Asterix aktivno stvaran... I da ne zaboravim - odlična recenzija.

02.01.2010
    10:28:00 sati

10, 10, 7, 10

Sve ok što se tiče scenarija i same priče. Ima zbilja nekoliko odličnih i smiješnih fora. Najveća zamjerka ide crtežu-Obelix je još uvijek čudno nacrtan, premalen je pa je kao takav 'smiješan', a drzga zamjerka ide čudnom izboru boja , no to je možda i loše koloriranje u izdanju koje sam čitao.

06.05.2010
    13:43:00 sati

9, 10, 8, 9

Ovo je zaista odlična epizoda koja me je dobro nasmijala i zabavila.Jedino je boja nekako loša u izdanju koje imam ,ali ništa zato.

30.10.2010
    20:08:00 sati
    HAL10000
  • Ukupna ocjena 86%

8, 9, 9, 8

Asterix je jedan od najpopularnijih stripova. Je li to Goscinnyjeva zasluga, koji odlicno i jako pametno barata humorom ili Uderzova, koji svojim specificnim stilom daje posebnu dimenziju ovom stripu? Ili je to radi brojnih crtanih i igranih filmova? Neman pojma. Znam samo da su autori stvorili prejeben serijal koji ne gubi bitku s vremenom. Asterix je vjecan!

11.01.2011
    14:26:00 sati
    Manetola

9, 9, 10, 10

20.02.2012
    23:03:00 sati
  • Ukupna ocjena 97%

10, 10, 10, 7

23.05.2012
    14:58:00 sati

10, 10, 10, 10

Kad je Asterix bio loš.

09.06.2012
    21:16:00 sati

6, 7, 6, 6

Neke od početnih epizoda mi baš i ne odgovaraju, a ovo je jedna od njih...

09.07.2012
    02:04:00 sati

10, 10, 10, 10

Ne znam zašto neki pišu da to nije još to kada je riječ o prvim epizodama. Meni je baš to to i to od prvog broja. Ova priča se čita i čita. Odlično, mogao bih pisati samo o ovom albumu dugo. Sve valja, crtež, fore, naslovnica sa carinom, ma ludnica! Mislim da nije greška to što se na stranici 8 pojavljuje krumpir, nego mislim da je to namjerno napravljeno da bude već fora jer nije samo krumpir nešto što smo vidjeli u serijalu a da ne pripada tome dobu. Hoću reći da takvi lapsusi daju još jednu čar ovome stripu ;)

21.12.2013
    20:48:00 sati

7, 7, 7, 9

Dobra zajebancija sa Gotima...a i s Rimljanima također;)
    14.04.2014
    20:24:00 sati

10, 10, 10, 10

08.05.2016
    14:44:00 sati

8, 9, 8, 8

Goti i oteti Aspiriniks. I 'klanica' na kraju. I naravno, jako dobre i opširne recenzije, šteta što ih Vejder nije napisao još. Ocena za originalnu naslovnu.

15.09.2017
    00:57:00 sati

7, 8, 9, 9

Praćen Asteriksom i Obeliksom druid Aspiriniks ovoga puta ide do Karnutske šume u kojoj se održava skup galskih druida koji sadrži natjecanje u tome tko ima bolji izum. Konkurencija je žestoka ali Aspiriniksov čarobni napitak je bez premca. Iako ga to čini ponosnim, od strane nikad mirnih i ambicioznih Gota je "obilježen" kao osoba koju treba oteti kako bi se Goti okoristili njegovim znanjem. Kad druid Briseliks javi Asteriksu i Obeliksu da je Aspiriniks nestao počinje potraga koja ukazuje na to da su otmičari Goti. Put do njegova oslobađanja pun je zanimljivih događaja i dobrog humora a sve dobrim dijelom uzrokuje i činjenica da su Rimljani poprilično pogubljeni u razlikovanju Gala i Gota i njihovim namjerama.

01.05.2019
    18:53:00 sati

• Gospodari pretpovijesti