Strip zavidne slojevitosti, prepun detalja, intelektualno zahtjevan, a s druge strane tako čitak i jasan. Strip koji će se beskrajno svidjeti ljubiteljima dizajna. Pročitajte u tekstu.

• Asterios Polyp
    ASPO KLO_SP 3

• Autor na kraju navodi da je cijela priča fikcijska te da su svi njeni elementi izmišljeni, te naravno da je svaka sličnost s stvarnošću slučajna i nenamjerna.
  • Na stranicama izdavača Fibra, po običaju, može se vidjeti dio stripa u PDF formatu!
  • Za one koje zanima dizajn u stripu, mogu posegnuti za Kvadratom (strip časopis) broj 24, u kojem je jedna od tema broja dizajn pojedinih stripovskih domaćih izdanja.
  • Strip koji također podosta ulazi u razna područja, gdje se dosta intelektualno diskutira, na interesantan i pristupačan način je Stripologikon, biografska priča o logičaru Bertrand Russellu, koji preporučam u slučaju ako vam se svidi ovaj strip.

Uvodno razmatranje

Čitavši strip gotovo prva stvar koja odmah upada u oko je briga koja je vođena oko samog njegova dizajna. Kada kažem dizajn pritom ne mislim samo na ovitak, tj. njegove korice, iako je nesumnjivo i ovitak brižno dizajniran, no o njemu nešto kasnije. Mislim na dizajn u holističkom smislu.

Dizajn kao kompleksna disciplina ljudske djelatnosti je prije svega holistički, tj. sveobuhvatni pristup kod izrade nekog djela, ili uporabljivog predmeta. Dakle briga o svim njegovim segmentima. Kako ćemo nešto koristiti, zašto ćemo koristiti, kako napraviti, od čega, kakvu će djelo ostaviti emociju na čovjeka, te mnoga druga. Kada nešto radimo postavljamo niz pitanja na koja postepenom gradnjom našeg rada, ili djela dajemo odgovore u obliku brižno izrađenog tj. dizajniranog proizvoda. Smatrati dizajn samo estetskim dojmom, komercijalnim i konzumerskim trikom za bolji plasman proizvoda na tržištu, znači ujedno i ne poznavati dizajn, omalovažavati ga i degradirati. No promatrati ga u širem smislu, kao cjelinu, tada možemo uistinu prepoznati što je dobar dizajn (ponekad se za dobar dizajn kaže i da je vječan) ,ili pak loš, kičast, zaboravljiv dizajn. O dizajnu se može satima razglabati, ali zaustavimo se ovdje.

Asterios Polyp

Priča je u suštini jednostavna i ide ovako: Asterios, glavni lik stripa je arhitekt, intelektualac, profesor na sveučilištu, miljenik znanstvenih i društvenih krugova radi svoje profinjenosti, inteligencije i rječitosti, ali na neki način privatno odbojan svojom narcisističkom stranom karaktera. Upoznaje Hanu, mladu umjetnicu, i tu počinje njihova zajednička priča. Osim njihove zajedničke priče, tu je još jedan oveći dio radnje u kojoj je izraženo Asteriosovo traganje i reći ćemo podizanje iz teške životne situacije u kojoj se je pronašao. Ono što je izuzetno zanimljivo i dopadljivo je niz tema o kojima likovi diskutiraju u stripu, što scenaristički diže osnovni kostur priče. Priča se tako o dizajnu, arhitekturi, astrologiji, filozofiji, umjetnosti, politici, tehnologiji, ljubavi, nizu zanimljivih tema, na dosta inovativan stripovski način.

Autor pokazuje zavidnu pripovjednu kreativnost i umješnost, želi nam priuštiti jedno sveobuhvatno čitateljsko iskustvo, da prilikom čitanja prolazimo kroz niz analiza ljudske percepcije svijeta oko sebe. Zvuči pretenciozno, ali zaista se strip bavi raznim filozofskim elementarnim pitanjima, u kojima način kadriranja i crtački stil igraju bitnu ulogu. Poneki primjer stripovskog dizajna. Kod portretiranja glavnog lika Asteriosa korištene su pravilne, geometrijske linije glave, dok je njegov oblačić za dijalog izveden u pravokutnom obliku. Razlog tome je njegova kartezijanska narav, želja za postizanjem reda u životu, objašnjavanju pojava zauzimanjem sveznajućeg stava, umu koji svakoj problematici pristupa iz kuta matematičkog procesuiranja koje uglavnom vode ka rješenju problema upotrebom logike i baze dostupnog znanja. Asterios i u poljima kao što su estetika i dizajn, koji su podosta intuitivni, o čemu se u stripu nadugo i naširoko pripovijeda, također pristupa racionalistički. Njegova životna suputnica Hana predstavlja karakternu suprotnost te je iz istog razloga i drugačije, tj. prikladno portretirana. U trenucima preklapanja njihovih karaktera, autor likovno naglašava razliku u njihovim karakterima te ih grafički spaja u trenucima ljubavi, ili pak razdvaja u trenucima svađe, što su prilično upečatljivi stripovski trenuci. Stripovski narativ, iako uglavnom klasičan stripovski, kadrovi koji su međusobno odvojeni bijelim prostorom, svakom novom stranicom iznenadi zanimljivim inovativnim rješenjima. Primjer. U trenucima kada se u stripu filozofira o utjecaju mjeseca na živi svijet na zemlji, gdje saznamo da mjesec utječe na mekušce u laboratorijskim uvjetima te im mijenja orjentaciju, i mi kao čitatelji moramo doslovno zakretati strip kako bismo te dijelove pročitali. Primjer 2. Kada se filozofira o simultanosti, tj. o činjenici da se puno stvari u životu događa istovremeno u jednom trenutku, veći broj kadrova se međusobno isprepliće kako bi se taj efekt likovno prikazao.

Koloriranje je također podložno promjenama, boje u koloru su tu da čitatelju sugeriraju, ili ga intuitivno navedu na poneki zaključak, olakšaju mu čitateljski put. Primjer. Kada se želi pojačati Asteriosov racionalistički pogled na svijet, ili općenito njegov, koristi se dominantno plava boja koloriranja, Hanina senzualna priroda prikazana je crvenom bojom. Sredina između tih dviju boja je ljubičasta, i njome je označena sredina, ili preklapanje. Osim ovog primjera s koloriranjem, postoji još zanimljivih rješenja koja ostavljam čitatelju da ih sam otkrije i doživi.

Autor stripa je David Mazzucchelli, nekima možda otprije poznat svojim radom, jedan je od autora stripovskog klasika Grad od stakla. Zanimljivost je da bi izdavač stripa Fibra za domaće tržište dobio izdavačka prava, morao prihvatiti niz ajmo to tako reći, „zanimljivih“ autorovih uvjeta. Knjiga je morala biti dizajnerski identična originalu, izvedena na određenom recikliranom papiru, fontovi koji se upotrebljavaju istovjetni originalu, te također tiskana u određenoj kineskoj tiskari. Vrlo kompliciran, vjerojatno i skup proces, koji je na kraju ipak rezultirao pozitivno, barem po čitatelje, da mogu uživati u ovoj knjizi. Taj papir koji se spominje igra i određenu ulogu u doživljaju čitanja zbog svoje mutne teksture, dok su same korice izvedene na vidno recikliranom kartonu, plus još dodatni papirni grafički omot.

Naslovnica je stilski lijepa i jednostavna, dočarava ona preklapanja boja u svom naslovu o kojem se priča u gornjem dijelu teksta.

Za kraj...

Ovaj strip je zorni prikaz koliko je strip zapravo elastičan medij, suština koja se zasniva na pripovjednoj naraciji u nizu slika ovdje je proširena i obogaćena zanimljivim rješenjima. Dakle pozitivan primjer svakom čitatelju, ali i autoru na neiscrpnim mogućnostima samog medija.

Dakle strip koji donosi mnoštvo novosti u pripovjednoj naraciji, zanimljive životopisne likove, razglabanje o mnoštvu tema, jednu klasičnu ljubavnu i egzstencijalnu temu. Kome se sviđa opis, želim ugodno čitanje.

10, 10, 10, 7

Ne razumijem zašto mnogi tvrde da je ovo strip koji zahtijeva više čitanja kad njegova jedina kompleksnost leži u strukturi scenarija i zaista izvanrednom crtežu. Stvarno izuzetan grafički roman, istovremeno opamećuje i rastužuje čitatelja.

18.02.2015
    11:13:00 sati

9, 9, 9, 9

18.02.2015
    11:48:00 sati

8, 9, 9, 9

18.02.2015
    14:36:00 sati
  • Ukupna ocjena 97%

9, 10, 10, 10

18.02.2015
    17:30:00 sati
    verab

10, 10, 10, 10

Mazzucchelli Asteriosom zahteva od čitaoca da obrati pažnju na sve, jer je apsolutno svaki detalj važan. Koketira, što scenarijom, što crtežom, sa umetnošću, podjednako klasičnom i modernom, ali i antičkom (Asterios je uvek nacrtan iz profila, karakteristično za Staru Grčku), ali i sa logikom, te ih međusobno suprotstavlja; nešto najupečatljivije u Asteriosu su iskorišćene dualnosti, poput ove, ali i muškarac/žena, eros/tanatos (pripovedač dela romana je Steriov mrtvi brat blizanac), jin/jang (u jednom kadru su Sterio i Hana tako i nacrtani!)...

Još jedna dualnost je kretanje na "relaciji" prošlost/sadašnjost. Upotreba boje (ili boja) se ovde razlikuje od upotrebe boja u najvećem procentu stripova; bila to obična novinska štampa ili nešto pretencioznije, ekspresivnost izražena kolorom ili obojenost koja naginje slikarstvu i sl. Osnovna boja je indigo (koja je, zanimljivo, i jedina prisutna u obradi mita o Orfeju, hronološki "najstarijem" poglavlju stripa), a još - u prošlosti imamo hladne plavu i roze, a u sadašnjosti toplu žutu, na samom kraju i zelenu... Volim da kažem kako je ovaj strip Mazzucchellijeva igra bojama, kojom prati misli i osećanja svih likova, a valja pročitati nešto o onima koje su korišćene - nakon čega se otvara jedna potpuno nova dimenzija stripa, jer su crtež (osnovne linije) i boja neraskidivo povezani.

Sterio je stvaran čitavu deceniju i mnogo je truda i energije uloženo u svaki detalj. Svaki lik ima svoj font (glas), stil (karakter) kojim je nacrtan, itd. Strip je neponovljiv i moguće je jedino bukvalno kopirati ga. David Mazzucchelli je autor koji je stvarao klasike kako na polju mainstream stripa (sarađujući s Frankom Millerom), tako i onog alternativnog i teško je reći šta mu je bolje išlo. Meni je ovo ne samo jedan od najboljih stripova, već i najdražih, a njegov autor i najbolji i najdraži. Dok nisam pročitao Asteriosa, nisam mogao ni da naslutim granice grafičkog pripovedanja... Preporuka svima koji vole ono "nešto više" u devetoj umetnosti, jer više od ovog teško da ćete dobiti. Remek-delo nad remek-delima.

18.02.2015
    18:19:00 sati

10, 10, 10, 10

Sta drugo reci osim cista 10. Sve ostalo je bespotrebno.

18.02.2015
    18:39:00 sati
    mike

9, 8, 8, 8

Ova grafička novela je zbilja odlična jer ima sve što se traži u djelu, inteligentno promišljanje, propitkivanje samog sebe i općenito života, melankolično a opet pozitivno ozračje, i što je najvažnije lako se čita, što znači da je pristupačno za svakoga. Iako autor zapravo uzima par ideja iz filozofije i predstavlja ih na kratki i brzi način (mogao bih reći površan, no u stripu se uopće ne osjeti da izlaganje filozofskih ideja djeluje pretenciozno i nametljivo, već suptilno u skladu s tečnim tonom djela), čitatelj ovdje, zapravo dobiva priliku razmisliti o stvarima koje mu nisu do sada padale na pamet. S druge strane to je i minus, jer sam par puta poželio malo dublji uvid u predstavljene teme, ali moguće da Mazzucchelli nije bio zainteresiran u tome niti dorastao već ih je predstavio na način uobičajenog čitaoca koji se ne bavi filozofijom, a zainteresiran je za nju.

18.02.2015
    19:00:00 sati
    dylan_dog12
  • Residents

9, 8, 10, 10

Odlican,na jedan korak od savrsenosti....

18.02.2015
    20:19:00 sati
    Residents
  • krem

10, 10, 10, 10

19.02.2015
    01:21:00 sati
    krem
  • Vlaadisha

10, 10, 10, 10

19.02.2015
    08:02:00 sati
    Vlaadisha

10, 10, 10, 10

Volim kad strip iskoristi (neću reći puni, jer bi bilo pretjerivanje) potencijal stripa kao medija.

19.02.2015
    08:58:00 sati
  • SuperHrvoje

8, 8, 9, 9

Strip sam pročitao prije nešto više od godine i o o što mi se prvo vraća je vizualni dio stripa koji je funkcionirao na svim razinama, narativno i doživljajno. Moja supruga je na drugom mjestu o stripu napisala "Knjiga odlično kombinira više priča (ili bolje reči više slojeva jedne priče) te ima sugestivan crtež. Već dugo u nisam srela ovoliko filozofskih tema u jedom djelu i to je bilo ugodno osvježenje. A kao arhitekt volim priče o drugim arhitektima, mada je to ovdje tek jedan od slojeva glavnog junaka. I za kraj jedan citat: '' Svako sjećanje , koliko god mu sadržaj dalek, događa se ''sada'', u trenutku kad ga um prizove. Što se češće prisjećamo, to um ima više prilike prepravljati izvorno iskustvo, jer svako je prisjećanje ponovno stvaranje, a ne reprodukcija.''"
    22.02.2015
    18:00:00 sati
    SuperHrvoje
  • gombi

9, 9, 8, 8

09.03.2015
    23:06:00 sati
    gombi

9, 8, 8, 9

fin strip. Možda da je malo kraći, ali svejedno

10.03.2015
    14:44:00 sati
    Access Virus

6, 10, 8, 7

Priča o Asteriosu mi baš i nije nešto, ono...obična nezanimljiva priča, no autor je fantastično i vješto stvorio likove u istoj, te je priču izgradio na vrlo vješt i stručan način uprizorivši je pri tome u jednom jedinstvenom crtežu koji možda i nije "spretan",ali je efektan;) Crtačka rješenja su posebna, pogotovo autorovo igranje bojama i osječajima, a ovaj reciklirani papir na kojem je sve to otisnuto je jednostavno "pogodak u sridu", odgovara ovom stripu u potpunosti, stripu koji ima svoje posebnosti zbog kojih je jedinstven i jednostavno ga morate pročitati...
    28.03.2015
    16:37:00 sati

6, 8, 3, 3

Asterios je jedan od jačih likova uopće ali sama priča nije ništa specijalno, kao ni crtež.

18.04.2015
    10:15:00 sati
  • Ukupna ocjena 93%

9, 9, 10, 9

02.05.2015
    19:59:00 sati

7, 7, 7, 7

Očekivao više. Al isplati se pročitati, ima dobrih šema. Pogotova za arhitekte.

10.06.2015
    00:12:00 sati
  • konj87

8, 10, 9, 8

Odličan strip sa domišljatim scenarijem; Preporuka!

16.09.2015
    14:37:00 sati
    konj87
  • mladjo

10, 10, 2, 2

Strip posjeduje sjajnu dinamičnost, a kompleksnost radnje koja prelazi različite vremenske periode odlično je ukalupljena u jednu cjelinu. Glavni lik je odlično predstavljen (može se reći i:dizajniran) i na ovo drugo čitanje ostavlja se odličan dojam duboke unutrašnje kompleksnosti koja je u potpunoj suprotnosti sa njegovim jednoličnim licem. Glavna mana je i dalje ista ona zbog koje sam ovaj strip prvi put pročitao tek više od godinu dana nakon izlaska - crtež.

29.06.2016
    22:45:00 sati
    mladjo