Asterix i Kleopatra

Asterix

AS IZ 7 | 46 str.

Ponos egipatskog naroda je povređen od strane Julija Cezara. Da bi dokazala da su Egipćani jednako dobri graditelji kao što istorija pokazuje, kraljica Kleopatra mu obećava velelepnu palatu u Aleksandriji, i to za samo 3 meseca!!! Malterobije, očajni arhitekta na kojeg je pao zadatak, obraća se svom prijatelju, druidu Panoramiksu u Galiji, koji mu, praćen Asteriksom i Obeliksom, rado nudi svoju pomoć...

• Kleopatra
    AS AZ 10
  • Kleopatra
    BS 71
  • Asteriks gladijator - Asteriks i put oko Galije - Asteriks i Kleopatra
    AS CARK 2
  • Asterix i Kleopatra
    AS IZ 7
  • Asterix i Kleopatra
    AS MP 4
  • Asteriks i Kleopatra
    AS PZAL 6
  • n/a
    ST 162
  • n/a
    ST 164

• Šesta u seriji od 24 (Gošini/Uderzo) odnosno 33 (Gošini/Uderzo + Uderzo) priče o Asteriksu i Galima.
  • Asteriks – Zemlja Gurmanija je objavljivan u magazinu Pilot (Pilote) od broja 215 (5.12.1963.), pa do broja 257 (24.9.1964.).
  • Kao zaseban album, „Asteriks i Kleopatra“ je prvi put objavljen u julu 1965. godine godine u okviru edicije La collection Pilote u izdanju kuće Dargaud.
  • Album Asteriks i Kleopatra je doživeo 5 reizdanja u Francuskoj.
  • „Asteriks i Kleopatra“ je prvo pojavljivanje legendarnog galskog sela u legendarnoj Jugoslaviji. Davnog 9. oktobra 1966. godine dnevni list „Politika Ekspres“ počinje s izdavanjem ovog stripa pod naslovom „Zvezdoje i Kleopatra“.
  • Naslov „Asteriks i Kleopatra“ je inspirisan naslovom Šekspirove drame "Antonije i Kleopatra".
  • Sama radnja stripa je pak, inspirisana tada aktualnim filmom "Cleopatra", sa Elizabet Tejlor (Elisabeth Tayor) i Ričard Bartonom (Richard Burton) u glavnim ulogama. Evo malog primera sličnosti između filma i stripa. :)
  • Naslovna strana albuma „Asteriks i Kleopatra“ je parodija na promotivni poster navedenog filma, sve sa tekstom koji ilustruje koliko materijala je potrošeno na izradu celog stripa.
  • Kleopatra je istorijska ličnost, poznata kao poslednji predstavnik dinastije Ptolomeja, i poslednji vladar Egipta. Vladala je između 51. p.n.e. do 30. p.n.e. kada je Egipat pao pod vlast Rimskog carstva pod vođstvom Oktavijana Avgusta. Ono po čemu je ostala poznata u istoriji je izrazita lepota, kojoj nisu odoleli Julije Cezar i Marko Antonije. Krasio ju je i karakterističan nos, o kome je Blez Paskal rekao: „Da je Kleopatrin nos bio kraći, ceo svet bi danas imao drugačiji oblik.
  • Strana 3, igra reči na francuskom jeziku. Primetićete da je Panoramiks za svog prijatelja rekao: „Ovo je jedan Aleksandrinac.“ Cela razmena pozdrava između Panoramiksa i Malterobija na francuskom je: Maletrobije: „Je suis, mon cher ami, très heureux de te voir!" (Dragi moj prijatelju, veoma mi je drago da te vidim.) Panoramiks: „C'est un alexandrin.” (Ovo je jedan aleksandrinac.) Panoramiksov odgovor se takođe može prevesti i kao: „Ovo je dvanaesterac.“ (koji se na francuskom kaže alexandrin) Ako izbrojite slogove u Malerobijevoj rečenici na francuskom, videćete da ih ima 12. :)
  • Strana 5, ponovo igra reči. Ovoga puta, u pitanju je talent - antička novčana jedinica.
  • Strana 8, u originalu, Maletrobije za svog pisara kaže: „Zna sve savremene jezike – (staro)grčki, latinski, keltski, pa čak i galski.“ Danas, navedeni jezici su sve, samo ne savremeni. :)
  • Na istoj strani, u originalu, pisar Tušiperobije kaže: „Ako znate da crtate, znate i da pišete.“. Šala se odnosi na prirodu staroegipatskog pisma – hijeroglifa.
  • Strana 19, Panoramiks se obraća Obeliksu: „Sa vrha piramide, Oblikse, posmatra nas dvadeset vekova!“ Ova rečenica je preuzeta od Napoleona, koji je pred piramidama, rekao svojim vojnicima: „40 vekova vas posmatra sa vrha piramide!“
  • Strana 26 – „Nije loše, ali dosta mi je da se gledam iz profila.“, šala na račun antičkog egipatskog stila u umetnosti, gde su se osobe crtale isključivo iz profila.
  • Strana 29, novine koje Čatrljobije čita se u originalu zovu „Pharaon soir“, što je parodija na tabloid „France soir“, koji je bilo aktuelan tokom 50.-ih i 60.-ih godina.
  • Strana 35, legionari marširaju taktikom „Kornjača“, a povlače se taktikom „Zec“. Upotreba reči treba da asocira na čuvenu priču za decu – „Zec i kornjača“.
  • Strana 43, Asteriks nudi kraljici usluge Gala kada god joj zatrebaju, pomenuvši eventualnu izgradnju kanala izmedju Sredozemnog i Crvenog mora. Autori su naravno, mislili na Sueski kanal, ukazujući na činjenicu da su Francuzi u velikoj meri bili uključeni u izgradnju istog.
  • Ista strana, druid Panoramiks na poklon dobija svitke iz Aleksandrijske biblioteke. Aleksandrijska biblioteka je bila najveća riznica znanja antičkog sveta, i u njoj su se mogli naci prevedni spisi iz svih tada poznatih zemalja. Biblioteka je izgrađena u gradu osnovanom od strane Aleksandra Makedonskog, u 3. veku p.n.e. Zaslužna za njenu izgradnju je dinastija Ptolomeja, koja vodi korene od Ptolomeja, generala pod Aleksandrom Velikim, koji je nakon njegove smrti preuzeo vlast nad Egiptom. Kao što je navedeno gore, Kleopatra je bila poslednji vladar iz te dinastije.
  • Pri putu za Egipat, Obeliks se čudi „svetiljci po kojoj se lađe upravljaju“. U pitanju je svetionik Faros iz Aleksandrije, koji je, zajedno sa Velikom piramidom u Gizi bio jedno od Sedam čuda starog sveta. Po hronološkom redosledu izgradnje, od najstarijeg ka najmlađem, čuda starog svetu su sledeća: Velika piramida u Gizi; Semiramidini viseći vrtovi u Vavilonu; Statua starogrčkog vrhovnog boga Zevsa od zlata i slonovače, u Olimpiji; Artemidin hram u Efesu; Mauzolej u Halikarnasu (današnji Bodrum) u Turskoj; Kolos sa Rodosa, statusa starogrčkog boga Sunca - Heliosa; Svetionik Faros u Aleksandriji.
  • Ostali istorijski spomenici pomenuti u stripu su Velika Sfinga u Gizi (strana 17), sa kojom su se autori malko poigrali u kontekstu sadašnjeg izgleda :), Piramide u Gizi (strana 19) i Hram u Luksoru (strana 22).
  • Asteriks i Kleopatra je doživeo ekranizaciju, i to u dva oblika. Prva je crtani film Astérix et Cléopâtre, koji je drugi u nizu animiranih adaptacija Asteriksovih avantura, i čije je pravljenje nadgledano od strane Gošinija i Uderza. Druga adaptacija je nesrećno filmsko ostvarenje Astérix et Obélix : Mission Cléopâtre koje ne bih ni pominjao da nema onog osećaja da posao nije odrađen do kraja.

Ova epizoda mi od svih dosadašnjih ima neki poseban šmek. Asteriks i Obeliks putuju na drugi kraj poznatog sveta.
Ne, ne...
Vode sa sobom Panoramiksa, koji ponovo dobija malo veću ulogu, te razbija monopol Asteriksa i Obeliksa u epizodama.
Ipak ne...
Zima i sneg u Galiji?
Ne, ne...

Ne, u ovoj priči, prvi put imamo sporednog lika koji je, na izvestan način, nosilac radnje. Kao takav, dodeljeno mu je više prostora, te je maštovitije razvijen nego drugi sporedni likovi koje smo susretali u dosadašnjim avanturama. Povrh svega toga, lik o kome pričamo je žena! Ne treba puno lomiti glavu da bi se došlo do zaključka da je težište teme egipatska kraljica Kleopatra. :)

Može se čuti da su na neke velike događaje u istoriji sveta uticale upravo žene. To bi moglo ići i u korist izjavi da iza svakog muškarca stoji žena. A u ovom trenutku, dragi čitaoci, dolazimo do zaključka da je ista žena koja je uticala direktno na događaje pre 2000 godina, i indirektno na nadolazeće događaje, uticala i na oblik jednog „Asteriks“ stripa! Nije u pitanju mala stvar, priznaćete. ;) Šta se zapravo dešava? Dešava se to da se ponosna kraljica opkladila sa još ponosnijim, ali i podrugljivim i beskrupuloznim Cezarom, da je egipatski narod zadržao svoje umeće i nasleđe predaka, i da će za njega, da bi to dokazao, izgraditi dotad neviđenu palatu! Jednostavan splet uzroka i posledica, mali domino efekat oličen u:

Kleopatra → Malterobije → Panoramiks → Asteriks i Obeliks

dovodi do toga da naši omiljeni Gali doputuju u Egipat sa namerom da i na ovom planu pomognu Cezar bude poražen. Izuzetno efikasan efekat leptira primenjen u praksi. Na kraju krajeva, kakav bi ovo bio Asteriks strip da uopšte nema Asteriksa? ;)

Zima, zima, e, pa šta je! ;)

Simpatični arhitekta Malterobije, u strahu za sopstveni život, putuje za Galiju u nadi da će naći svog prijatelja Panoramiksa. A u Galiji, po prvi put u serijalu, zatičemo ZIMU! Ovo je jedan veliki novitet u Asteriksu, jer vidimo da postoji i period tišine, kada ne miruje samo priroda, nego i rimski okupatori oko Galskog sela. (a kako se smenjuju zima i proleće, videćemo u kratkoj priči „Galsko proleće“) Ista ta tišina omogućavaju trojici Gala da bez brige prihvate poziv u pomoć očajnog egipatskog arhitekte.

I tako...nakon ne preopširnih priprema, naši prijatelji isplovljavaju za Egipat, jedan od antičkih centara kulture, nauke i umetnosti. U Egiptu smo svedoci najrazličitijim događajima jer, ne bi bilo veoma interesantno kad bi sve išlo ko po loju. Uostalom, razne neprilike su izuzetan povod da nam se kraljica Kleopatra približi, te da se time stvori uzajamni odnos nje, kao sporedne junakinje i glavnih junaka. U svakoj situaciji, Asteriks i društvo su tu da poštuju želje i naređenja „kraljice nad kraljicama“(skromna neka žena:)), ali i da se dive njenom jedinstvenom nosu!

I to kakvom nosu... A kad smo se njega dotakli...znate ono kada postoji neki motiv koji nam bode oči, a na koje se slabo obraća pažnja. U asteriksu, taj motiv je itekako – NOS! Upadljivi nosevi se provlače kroz ceo serijal, od same prve strane Asteriksa koja je nacrtana. Na koji način? Pođimo prvenstveno od toga da skoro svi Gali imaju ogromne noseve. Ako nisu ogromni, nosevi barem imaju karakterističan izgled, odnosno oblik. Uostalom, setimo se epizode Galski junak, u kojoj je Juliju Cezaru u toku epizode drastično promenjen oblik nosa, čime se uticalo na čitavu njegovu pojavu, kao i na način na koji ga čitaoci doživljavaju. Šta je poenta ove male digresije? Pogledajmo najpre šta je Uderzo svojevremeno izjavio na temu noseva u Asteriksu:
Nos je element koji je veoma bitan pri opisu i predstavljanju nekog lika. Opšte je mišljenje da su ljudi sa velikim nosem ljudi toplog karaktera.

Na pitanje da li se ova pravila mogu primeniti i u stvarnom životu, odgovorio je:
Nisam siguran. Znate, opšte verovanje takođe kaže da su ljudi sa kukastim nosevima zle osobe, ali u Asteriksu nije uvek tako. Na kraju krajeva, druidu Panoramiksu smo dodelili veoma kukast nos.

U više navrata sam se zapitao – da li je autorima bilo i na kraj pameti da Kleopatru upotrebe zbog njenog legendarnog nosa, koji je uticao na izgled sveta koji danas vidimo? Ili je reč o neverovatnoj podudarnosti? Kleopatra nam se u predstavila kao žena čvrstog karaktera, tvrdoglava, impulsivna, temperamentna, glamurozna, ali i pravedna, velikodušna, ponosna i ništa manje lepa. Navedeni atributi nam jesu prikazani kroz niz situacija i scena interakcije Kleopatre i različitih junaka u stripu, ali da li smo stvarno mogli da sve to vidimo i iz njenog nosa? Pogledajmo ga malo bolje, i reći će vam ne samo kakva je Kleopatra, nego i kakvu ocenu je ovaj put zaslužio Albert Uderzo.

A vi, dragi čitaoci, ubuduće pokušajte da posvetite malo više pažnje nosevima dok čitate Asteriksa, pa razmislite o tome da li Gošinijeva/Uderzova logika ima smisla. ;)

A kada smo se dohvatili noseva, ne treba zaboraviti da se i Obeliks dohvatio jednog (pa, povelikog) nosa, i da i dan danas možemo videti posledice te njegove nemarne radnje. (izgleda da nije samo Kleopatra ta koja je menjala izgled sveta:)) Autori nastavljaju tradiciju dodeljivanja zasluga našim Galima za određene stvari koje možemo da vidimo danas. (prvi put podela nemačkih naroda u Asteriks i Goti) Da ne dužim previše – OBELIKS JE ODVALIO NOS VELIKOJ SFINGI!!!!! Sreća je što u to vreme nisu postojali zavodi za zaštitu spomenika, inače teško da bi nas Obeliks zabavljao i u narednim epizodama. Još važnije, što je i bila poenta ovog malog uvoda sa Sfingom, je da autori uveliko nastavljaju tradiciju kulturno-istorijskih referenci, kojih u ovoj epizodi zaista ne fali! Tako nas je galska trojka provela pored Farosa u Aleksandriji, pa preko Sfinge i piramida u Gizi, sve do hrama u Luksoru! Ne samo što je neverovatno zabavan i duhovit, nego Asteriks u velikoj meri postaje i edukativan strip! Setimo se da je prvobitan plan autora bio da strip bude za sve od 7 do 107. ;) Motiva je dakle, sve više i više, i iz epizode u epizodu je sve veće zadovoljstvo gledati ih kako plešu u savršenom ritmu! Epizoda sledi primer onih od ranije da, i što se tiče scenarija, i što se tiče crteža, bude barem za nijansu bolja od prethodnika!

No, kad je već posvećeno nekoliko reči istorijskim spomenicima, ne smemo da zaboravimo da pomenemo ko je prvi rešio tajnu piramida i uspeo bez ičije pomoći uđe i izađe iz iste! IDEFIKS, koji je u ovoj epizodi i zvanično dobio ime, je definitivno ustanovljen kao stalni „lik“ u serijalu. Time su autori prekršili prvobitan dogovor da u Asteriksu neće biti ljubimaca i pratećih životinja (drugo su na primer pilići, koje je Uderzo obožavao, i trpao u koji god kadar i ilustraciju je mogao; obratite pažnju na piliće! ;)), ali hej, kao da se jedno delo može u potpunosti definistai u prvom koraku! Uostalom, da nije Idefiksa, kako bi Panoramiks & co našli put iz piramide? A ni palata ne bi bila izgrađena da Idefiks nije predao spasonosnu poruku u Kleopatrine ruke! Jedan pas se odlično snašao u zemlji mačaka! ;)

Za priču/scenario dakle, nemam više šta da kažem. Ovaj izuzetan splet galske avanture, egipatske kulture i istorije uz Kleopatru kao jednog od glavnih činilaca u priči, ne može da ne dobije jednu od najviših ocena. Naročito kada je jedna takva priča dodatno oplemenjena rečenicama kao što je:

(„Moj narod je izgradio piramide, hramove, obeliske!“)
Bilo pa prošlo. Sad samo sedi i moli bogove da ne nadođe Nil...

Kakav nos...

Izuzetno! Konkretno ova rečenica mi je izmamila osmeh koji je trajao! No, pored svega ovoga, jedna zamerka mi se konstantno vrtela po glavi. (kakva je to kritika gde samo hvalimo strip? :)) Arhitekta Malterobije nam je prvobitno predstavljen kao smotanko, i ne baš naročiti maher u svom poslu. Njegova kuća svedoči u tu korist. Ipak, on uspeva da sagradi grandioznu palatu iz snova sa zidovima, stubovima, statuama, koji su poređani precizno u milimetar. Ostaje mi samo da nagađam da čarobni napitak ne pojačava isključivo fizičku snagu, nego i mentalne sposobnosti. ;)

Velelepne scene za velelepnu zemlju

Kako se priča radi o velikom narodu bogate istorije i tradicije, red je i da crtež bude u istom stilu. Tako je Uderzo za svojim crtačkim stolom napravio niz grandioznih kadrova oličenih u panoramskim pogledima na gradove, doline, istorijske spomenike...a i generalno detalja ne manjka, kao što nas je Uderzo u dosadašnjim pričama navikao. ;) Nikako ne smemo da zaboravimo da pomenemo oblačiće, Uderzov trademark, jer evo, posle Asteriksa i Kleopatre, hijeroglifsko pismo se više ne čini toliko komplikovanim!

Instans kurs staroegipatskog sa Albertom Uderzom ;)

Naslovna strana – zanimljiva ideja, prvi put je omaž jednom tada aktuelnom delu iz popularne kulture stavljen direktno na naslovnu, ali stil je i dalje malo štur. Konačnu ocenu izvlači zanimljiva dosetka da se u prilog samom crtežu stavi i pošalica na račun filma – količina materijala utrošenog da bi se album izneo na svetlo dana. :)

„14 litara mastila, 30 četkica, 62 meke olovke, 1 tvrda olovka, 27 gumica, 38 kila papira, 16 traka za pisaću mašinu, 2 pisaće mašine i 67 litara piva su upotrebljeni pri realizaciji ovog albuma“

AS AZ 4 Asterix i Goti

AS CARK 12b Asteriks među Piktima

10, 10, 10, 10

Ovo je remek djelo ne samo francusko-belgijske škole stripa već...UOPĆE. Ovo je kvalitetni best -seller masterpiece neznam šta da još kažem. Bez VREMENSKI KLASIK.Must have. Jebena perverzija. Šta još...Rene Goscinny u svom elementu. Ukratko...Vrh. Inaće, pročita sam ovo bar 20 puta...brat - bratu...

23.07.2010
    18:04:00 sati

10, 10, 10, 9

Svaka čast za ovako iscrpnu recenziju. Genijalno, nema šta. Šteta je što danas nema još ovako dobrih novih epizoda Asteriksa.

23.07.2010
    22:38:00 sati
  • Bachy

10, 10, 10, 10

Činjenice govore same za sebe!

Asterix je sam po sebi klasik i zbilja bi bilo čudno da su njegovi autori mimoišli jednu takvu klasičnu ikonu kao što je Kleopatra!

Sve u svemu jasna je sto stvar

i u ovoj priči napravljen je dar mar!

Kako sam već i prije napisao: Asterix legionar, Asterix i Normani i pridružimo ovdje Asterix i Kleopatra i dobijemo sigurno top tri epizode Asterixa i dragog nam prijatelja Obelixa!

I meni omiljena fora:

24.07.2010
    00:01:00 sati
    Bachy
  • jova

10, 10, 10, 10

Nažalost, ovakvi stripovi se više ne prave. Od mene čista desetka, uz napomenu da sam prvobitno hteo da dam manju ocenu za naslovnicu, ali nakon što sam pročitao za ovu foru sa parodijom na plakat za film, odlučio sam da i naslovnica zaslužuje desetku.

26.07.2010
    07:40:00 sati
    jova
  • Bob Rok

10, 10, 10, 10

Kada VC bude otkupio prava za Asteriksa, mislim da bi trebali tebe da kontaktiraju za uvodne tekstove ;)

Odlican strip, nista manje losa recenzija.

Kupio u izdanju Politike, '96-'97. godine, mozete misliti koliko sam bio zabezeknut kada sam procitao strip. Jos bilo prolece, maj mesec, a strip fantazija. Secam se da sam izdvojio pare sa izleta/ekskurzije da bih kupio strip, posto u to vreme 20 dinara nisu bile male pare. Procitao sam je desetine puta i vrteo ga i gledao crtez. Sa obecanjem da ce mi moji mesecno izdvajati pare za strip, ako budem poboljsao uspeh, dobio sam dodatni motiv. Ali ne samo za to, nego i za citanje lektira koja su bile zadatak za tada predstojece leto... Tako da nije bilo Asteriksa i njegove astronomske cene, ja ne bih cuo za Defoa i Robinzona Krusa :D

26.07.2010
    20:05:00 sati
    Bob Rok

10, 9, 10, 8

Konačno da je i Obelix dobio svoju dozu napitka-čak 3 kapi.

03.08.2010
    10:31:00 sati

8, 8, 9, 8

ima nekoliko dobrih gegova na pocetku price. Sasvim ok.

17.08.2010
    12:48:00 sati

10, 9, 8, 9

Bez obzira na humoristički karakter stripa, ovo je jedna divna šetnja kroz Egipat tog vremena. Jedna od najboljih epizoda! A recenzija sada već standardno dobra, onako kako Asterix i zaslužuje! ;)

28.09.2010
    21:50:00 sati

8, 8, 8, 8

Nije mi među najboljim Asterix epizodama, ali je OK. Egipatski pejzaži su predivni.

30.09.2010
    14:37:00 sati

9, 9, 10, 10

20.02.2012
    23:20:00 sati

10, 10, 10, 10

Ah, ovo vraća nazad u lijepe dane djetinjstva.

01.04.2012
    15:41:00 sati

10, 10, 10, 10

23.05.2012
    14:56:00 sati

7, 8, 8, 8

Nije me baš previše oduševila ova epizoda...jedino možda Kleopatrin nosić;) ...i dobra fora sa Obelixom i sfingom.
    16.04.2014
    21:01:00 sati

10, 10, 10, 10

08.05.2016
    02:58:00 sati

10, 10, 10, 10

Kontrast na početku - sneg pa Egipat... Priča kako je Sfinga izgubila nos... ''''Inkognito'''' Kleopatra... Prodavci suvenira i izrađivači portreta... Vrhunski strip. Jedino mi nije zabavna fora sa Kleopatrinim nosom. Zaista je jedan od najupečatljivijih i najboljih Asteriksa, mada su i drugi kasniji sjajni i greota bi bilo reći - e taj je strip najbolji.
    Ocena za originalnu naslovnu.

15.09.2017
    00:59:00 sati

8, 8, 9, 8

Svakako zanimljiva epizoda puna spletki, ali nije mi neko remek djelo i sve više sumnjam da će ijedna to biti iako je Asterix dobar strip. Najbolji dio mi je onaj kad Obeliks razvali nos jednoj sfingi te prodavači u suvenirnici svoje kipiće odmah kreću prilagođavati njenom novom izgledu.

06.05.2019
    23:50:00 sati
  • Ernie Pike