Gotham by Gaslight

Batman

BT AWE19 1 | 48 str.

U Gothamu 1889. godine dešavaju se masovna ubistva žena. Na djelu je Jack Trbosjek, a policija za ubistva optužuje Brucea Waynea. Tako Bruce završava u zatvoru i biva osuđen, dok je pravi ubica i dalje na slobodi...

• Gotham by Gaslight
    BT DC 1

• Gotham by Gaslight je prvobitno objavljena u ediciji Elseworlds, otprilike što bi mi rekli “šta bi bilo kad bi bilo“, koja strip junake smješta u različite vremenske epohe i neobične situacije.
  • Prema sada važećoj ''teoriji svijeta'' kompanije DC, postoje 52 različite dimenzije, sa 52 planete Zemlje. Na svakoj postoje isti ili slični junaci, koji imaju iste ili slične osobine. Na taj način može se obuhvatiti svaki junak u svakoj situaciji (bar teoretski). Ovaj viktorijanski Batman se vodi na Zemlji broj 19 (Earth 19).
  • U viktorijanskoj eri se odigrava radnja i još jednog Elseworlds - Master of the Future
  • Oba albuma su kasnije objavljena zajedno u jednoj knjizi
  • Elseworlds nudi mnogo mogućnosti kad smješta junake u razne situacije, pa je tako ovdje mladi Bruce Wayne išao na studije u Evropu i bio učenik Sigmunda Freuda u Beču. A Freud pominje i svog prijatelja londonskog detektiva (naravno, misli na Sherlocka Holmesa).
  • Pošto nemamo tu opciju u recenzijama, onda Davida Hornunga koji je bio zadužen za kolorisanje možemo navesti samo u zanimljivostima

Edicija Elseworlds je odlična za nekoga ko tek počinje sa čitanjem Batmana. Zbog toga što priče smješta u razne vremenske periode nije potrebno neko predznanje o avanturama iz redovne serije ili nekih drugih albuma. Praktično je svaka priča posebna, a ako se napravi pravi izbor u čitanju ostaje samo da uživamo. U ediciji Elseworlds ima zaista dobrih priča i šteta je što ih je kod nas tako malo objavljeno. Beli put je u grafičkim novelama objavio Povratak mračnog viteza koji takođe pripada ovoj ediciji, a ove godine bi trebalo da izađe još jedan album. Po jedan Batman svake treće godine je malo.

Gotham za vrijeme uličnih svjetiljki mi se prvo svidio zbog crteža. Ovo je zaista fantastičan rad tada mladog Mikea Mignole, od prve do posljednje strane čitalac može da uživa u prizorima koji nam prikazuju kako bi Batman i Gotham izgledali prije 100 godina (naravno u odnosu na godinu kad je prvi put objavljen ovaj strip). Često u stripovima možemo da konstatujemo da crtež ne prati priču na pravi način. E baš u tome je pravi kvalitet Gothama za vrijeme uličnih svjetiljki, crtež dočarava atmosferu, povremeno domirijaću boje oslikavaju važne detalje, tako da ne smeta što je većim dijelom atmosfera mračna, noćna, prekrivena tamom.

Kad počinjem prvo sa komentarom o crtežu, onda bi se dalo zaključiti da je priča lošija. Pa u odnosu na crtež to i jeste, ali lagana je za čitanje. Kako je i osnovna ideja Elseworlds, ovdje je u osnovi priča u priči, šta bi bilo da je Jack Trbosjek došao u Gotham i sukobio se sa Batmanom. U stvari, ja sam ovo više razumio kao priču u kojoj je Batman ubačen u izmaštanu verziju o Jacku Trbosjeku. Ali važno je da je to dobro ukopljeno, bez previše nepotrebnih zapleta, filozofoiranja, psiholoških stanja likova. A izgleda poznatih likova je promijenjen, prilagođen vremenu s kraja XIX vijeka. I Batman izgleda drugačije, nema ovdje tehničkih pomagala, samo kao maskirani osvetnik u borbi protiv zločina. Ista stvar je i u Master of the Future.

U svakom slučaju Gotham za vrijeme uličnih svjetiljki zaslužuje visoku ocjenu, prvenstveno za crtež, ali i za priču. Kao što sam rekao na početku ovo je Batman koji može da zainteresuje nove čitaoce na pravi način. Nadam se da ćemo nekad dočekati i domaće izdanje.

BT QB 1 Strašan vic

• beli luk

5, 6, 8, 10

Meni je ova Batman prica ipak jako slaba. Od samog pocetka se manje vise zna ko je ubica, likovi nisu previse razradjeni da bi zacinili pricu i zaplet i previse je oslanjanja na mit o Dzeku Trboseku. Sve to mi ukazuje na povrsnost, a to stvarno ne volim kad osetim u stripu.Crtez je solidan, mada daleko od genijalnosti Hellboy-a (za sta ne vidim jak razlog).Na nekim mestima sam procitao da se upravo ova prica uzima kao prva u Elseworlds ediciji, meni jako dragoj. Na mom stripu postoji EW znak, ali ne znam koje je to izdanje po redu.
    30.04.2008
    22:57:00 sati
    beli luk

7, 8, 9, 9

Solidna priča u kojoj se na interesantan način kombinira mit o Jacku Trbosjeku sa ubojicama Toma i Marthe Wayne te kako je u sve to umješan Bruce Wayne. Strip nije predugačak i pretežak za čitanje i mislim da pruža solidnu zabavu..jedan od bolji EW Batmana do sada u svakom slučaju. Interesantan je prikaz Batmana i Gothama od prije 100-ak godina, a posebno činjenica što umjesto Batmobila Tamni vitez koristi ni manje ni više nego - konja! Najbolja scena je kad Batman u galopu nasrne na ubicu koji bježi kolima sa zapregom;-). Crtež je najbolji dio ove epizode,mada je tušer malo upropastio Mignolinu olovku i napravio njegov crtež nešto manje mračan i čišći što kad je Mignola u pitanju naravno nije dobro. U tom zadnjem obračunu na groblju Mignola pokazuje neke od karakteristika koje će kasnije krasiti njegovog Hellboya (gotske kamene statue, vodorige) i samo mogu reći da šteta što je strip obojan jer bi crtež u c-b tehnici izgledao još impresivnije.
    23.05.2008
    22:44:00 sati

6, 6, 8, 8

Heh, moje je mišljenje tu negdje, na pola puta između kolega @belog luka i @Ace; priča je interesantna, ali istovremeno površna. Sama ideja o Batmanu iz tog vremena mi se jako sviđa, ali ovdje su je po meni upropastili prisilno uguravajući priču o ubojstvu Bruceovih roditelja, pa na kraju sve ispada banalno. Cap, sve se razrješava u (pred)zadnjem kadru, svi krivci uhapšeni, svi nevini oslobođeni, svi osobni problemi glavnog junaka gotovi, sve super... Mignola vrlo dobar, ali još daleko od onog Mignole iz Hellboya (vjerojatno je razlog tome tuđe bojanje). Pročitajte ako se u prilici, no ne očekujte nešto više od jedne lagane pričice za opuštanje.
    18.07.2008
    22:53:00 sati

8, 7, 8, 10

Iako mi je Batman zanimljiv kao lik ovaj strip sam kupio zbog imena Mignole na naslovnici i donekle se razočarao. Očekivao san puno više nakon onog viđenog u Hellboyu. Ali ipak nije to njegov junak i možda zbog toga nije mogao previše eksperimentirati. Šteta što se nije više potrudio jer mislin da bi njegov Gotham bio onaj pravi. Scenarij je zapravo prva ideja koja je mogla pasti na pamet scenaristu ako ide radit Batman u vrijeme plinskih svijetiljki, zanimljivo ali nedovoljno scenaristički razrađeno. Ali sve u svemu i nije mi toliko smetalo budući da sam se prvenstveno koncentrirao na crtež.
    04.01.2009
    20:32:00 sati

8, 7, 9, 10

Odlican strip, super kombinacija Jack Trbosjek mitologije sa Batmanovom pricom.  Crtez je atmosferican i puno bolji od, recimo, Batman The Cult i Batman and the Monster Men, ako mene pitate.  Ako prica ima manu, onda je to da je vrlo lako skontat ko je u stvari ubica: meni je iskreno ovo bilo jasno odmah, cim sam vidio likovu prvu pojavu.  Nikad nisam bio fan stripa From Hell, jer mi je taj crtez necitljiv u tolikoj mjeri da ne mogu da ga smislim, tako da mi je ovo bas super sjelo.  Naslovnica je vrhunska, prava mracna i upecatljiva, odlicna za ovu vrstu price.

01.03.2016
    03:36:00 sati