Faces

Batman

BT DC 6 | 96 str.

Two-Face je naumio nastaniti privatni otok isključivo "freakovima" poput sebe, sve s ciljem kako bi se mogao osvetiti društvu koje ih ne prihvaća. Međutim, na putu do ostvarenja tog plana mu stoji Batman...

Scenarij 4

Crtež 5

Ukupna ocjena %

P*

S*

C*

N*

• Faces
    BT DC 6

• Ova je priča izvorno objavljena 1992. godine u serijalu Legends of the Dark Knight, a sastoji se od brojeva 28, 29 i 30. Legends of the Dark Knight je bio serijal koji je u 18 godina (i 215 brojeva) objavljivanja bio većinom fokusiran na događaje iz ranih faza Batmanove karijere.
  • Iako ovaj strip nije prvo Wagnerovo djelo za DC Comics, "Faces" je njegova prva priča o Batmanu.
  • Harvey Dent se prvi put u stripu pojavio davne 1942. godine u 66. broju Detective Comicsa, a stvorili su ga kreatori Batmana, Bill Finger i Bob Kane. U to vrijeme je bio poznat pod imenom Harvey "Apollo" Kent, no prezime mu je kasnije izmijenjeno kako ga se ne bi dovodilo u vezu sa Supermanovim alter egom.
  • Iako slovi za jednog od najpoznatijih Batmanovih neprijatelja, treba spomenuti da je taj status stekao tek 70-ih godina prošlog stoljeća. Two-Face se 40-ih godina u stripovima sukobio s Batmanom svega tri puta, dok je 50-ih imao samo dva pojavljivanja.

Ime Matta Wagnera u većini slučajeva garantira da bi strip koji se spremamo pročitati mogao biti zabavan, zanimljiv i kvalitetno nacrtan. Očekivali bi da bi čovjek koji ima istančan nos za "pulp" tematiku (stoga i ne čudi što je pisao naslove poput Green Horneta, Shadowa, Spirita) trebao savršeno uklopiti Batmana u svoj stil. Uistinu, to je i učinio dosta (skoro 15 godina) kasnije kada je u dva mini-serijala, Batman and the Monster Men (recenzija) i Batman and the Mad Monk, pokazao jedan zdrav miks superherojštine i pulp literature. No, ova se pak recenzija bavi prvim Wagnerovim angažmanom na Vitezu Tame, priči "Faces" koja je kvalitetom daleko niže od njegovih kasnijih Batman stripova.

Slika 2. World's greatest detective

O čemu se tu radi? Bruce Wayne odluči kupiti privatni otok od jednog gothamskog milijunaša, no igrom slučaja se nađe u nadmetanju s nepoznatom osobom koja također želi kupiti spomenuti otok. Ubrzo saznajemo da je ta druga osoba nitko drugi nego li Harvey Dent, Two-Face koji želi otok samo za sebe kako bi na njemu stvorio naciju čudaka poput njega, zajednicu ljudi koji se ne uklapaju u norme modernog društva. Stavimo li na stranu to da je ovakva ideja sama po sebi veoma neuvjerljiva i neizvediva, načini na koje Dent pokušava doći do otoka su na granici parodije. Two-Face ni u jednom trenutku ne djeluje opasno ili prijeteće, već svakom daljnjom stranicom izgleda kao loše karakteriziran i nepamtljiv negativac s osobinama koje je teško povezati s ovako poznatim likom. Nedostatak ikakvih karakternih crta ostavlja dojam površnosti od koje jedan od glavnih Batmanovih neprijatelja nikako ne bi smio patiti.

Drugi problem ovog stripa su "čudaci" koje Harvey želi povesti sa sobom na otok. Smatram da iz osobnog iskustva većina ljudi zna da osobe s nekim vidom fizičkog deformiteta žele biti prihvaćene u društvu kao jednake. Sama ideja da bi se takvi ljudi željeli povući u izolaciju kako bi mogli biti okruženi sebi sličnima nema nikakvo uporište u stvarnosti, pogotovo zbog toga što je većina spomenutih "čudaka" prije Dentovog plana živjela smislene i ispunjene živote, kako i sami kažu pri kraju priče. Tu dolazimo do srži problema vezanog uz zaplet, jer ako su bili zadovoljni sa svojim životima, kojega vraga su se uopće priklonili Dentu? Ne, opcija da nisu znali za Dentov plan ne dolazi u obzir s obzirom da je cijela ta ideja preseljenja na otok bila razglašena na sva zvona ispred čudaka ranije u stripu. I tek tako, u krucijalnom momentu sukoba Batmana i Two-Facea, čudaci potkopavaju plan izjavljujući da se žele vratiti svojim dosadašnjim životima. Na taj način dolazimo do raspleta koji se rješava sam od sebe, bez Batmanove intervencije.

Slika 1. Wagnerov crtež nažalost nije na razini njegovih najboljih radova

To nas dovodi do trećeg problema ove priče - samog Batmana. Postoji epizoda TV serije The Big Bang Theory u kojoj jedan od glavnih likova zaključi kako prisustvo i djela Indiane Jonesa nemaju nikakvu težinu ni značaj za tok priče u filmu Otimači Izgubljenog Kovčega (prvom dijelu franšize) te da bi se svi glavni događaji u filmu dogodili na isti način da glavni lik uopće nije bio prisutan. Ne kažem da bi se ovdje mogla upotrijebiti identična teorija, no činjenica je da je utjecaj Batmana u ovoj priči znatno marginaliziran. Velika većina događaja tokom priče bi se odvila na potpuno identičan način da Batman nije prisutan. U nekoj boljoj izvedbi ove priče, autor bi mogao Batmanovu neefikasnost iskoristiti kako bi pokazao da je, unatoč svemu, naš junak ipak samo čovjek te da ne može riješiti apsolutno svaku zamršenu situaciju ispred koje se nađe. No Wagner nažalost ovdje jedino uspijeva Batmana prikazati nepotrebnim. Za razliku od nekih drugih priča u kojima Batmanova neefikasnost detaljnije analizirana i razrađena, ovdje ta inkompetencija djeluje kao da je produkt nekvalitetnog scenarija, a ne kao stavka koja je sastavni dio radnje i karaktera glavnog lika.

Crtež je još jedna karika koja srozava dojam ovog stripa. Nema tu čistih linija i bogatog kolora koji su kasnije krasili neka njegova značajnija djela. U "Faces" mu je stil prljav, obrisi likova nerijetko djeluju kao da su tek skicirani, a ne kao da se radi o gotovom proizvodu. Količina crne koju Wagner koristi je zagušujuća, ubija bilo kakvu dinamiku i preglednost crteža. Wagner je, srećom, u budućim radovima pročistio stil tako da mu je ovakva loša epizoda ipak iznimka u bogatoj karijeri.

Kad se sve zbroji i oduzme, ova agonija zvana "Faces" nam donosi jednodimenzionalne i loše razrađene likove, nezanimljiv zaplet, inkompetentnog Batmana i katastrofalan crtež. Na kraju se postavlja pitanje zašto uopće pročitati ovaj strip? S obzirom na ogromnu količinu kvalitetnijih naslova (kako Batmana tako i stripova općenito) zaključio bi da ga se slobodno može preskočiti i da se vrijeme može uložiti i na nešto mnogo bolje.

BT DC 5 Batman: The Murder Machine

BT DC 7 Šta li se zbilo sa Mračnim vitezom?