Duga Noć vještica

Batman

BT FB 2 | 400 str.

Priča scenarista Jepha Loeba i crtača Tima Salea, Duga Noć vještica je klasik među obožavateljima Batmana. Klasik koji je iznjedrio nedavni dvodijelni animirani film i dramatično utjecao na Christophera Nolana i njegovog Mračnog viteza. Priča je rangirana uz Ubojiti vic, Godinu prvu i Povratak mračnog viteza kao jedna od najvećih priča o Batmanu svih vremena. Zapravo, ova priča služi kao nastavak Godine prve, smješten u Batmanove rane dane borbe protiv kriminala, posebno Carminea Rimljanina Falconea, mafijaškog šefa kojeg je stvorio Frank Miller u Godini prvoj.

• Duga Noć vještica
    BT FB 2
  • Duga noć veštica
    BT GNV 15

• Dugu noć vještica je prvobitno objavio DC Comics u 13 poglavlja, na mjesečnoj bazi 1996. – 1997.
  • Priča je nastavak 3 specijala naslova Batman: Legends of the Dark Knight Halloween Specials (koji su reprintani u Batman: Haunted Knight) istih dvojice autora.
  • Loeb i Sale su također surađivali na Batman: Dark Victory i Catwoman: When in Rome.

I believe in Jim Gordon!
I believe in Harvey Dent!
I believe in Gotham City!

Serijski ubojica vreba ulicama Gothama. Ubija na mjesečnoj bazi na dane praznika, a žrtve su mu članovi i suradnici obitelji Falcone.

Falconeov nećak Johnny Vitti, ubijen je na Noć vještica. Irski gangsteri koji su služili Falconeu, ubijeni su na Dan zahvalnosti. Falconeov osobni tjelohranitelj, ubijen je na Božić. Batman, Harvey Dent i Jim Gordon koji su nedavno formirali trijumirat za borbu protiv Falconea, preusmeravaju svoj fokus na lov na ovog luđaka kojeg su novinari nazvali Praznik.

Gothamski trijumvirat

Loeb i Sale se ovdje toliko dobro nadopunjavaju da skoro pa personificiraju sinergiju. Ovaj dvojac je surađivao na nekoliko hvaljenih priča, uključujući Superman: Za sva godišnja doba, pregršt serija za Marvel i tri jednokratne priče koje su prethodile Dugoj noći vještica.

Loebova naracija, strukturirana kao unutarnji monolog Brucea Waynea pojačana je Saleovim umijećem. Sale koristi prigušeni kolor kad prikazuje Gotham, umećući prelijepo šarene likove (galerija Batmanovih negativaca jako je istaknuta) kako bi uravnotežio sjene. Time dobivamo uzorke, paralelene slike, dijelove dijaloga i umjetnost koja se međusobno isprepliće kako bi priči dala prekrasan detaljan ritam.

Dvojcu uspijeva na nekoliko mjesta u stripu navesti čitatelja na krivi trag.

Tako npr. nekoliko likova koristi ili dobiva pištolj kalibra 22, tip pištolja kojim ubija Praznik. Pitanja oko potencijalnog krivca, miješaju se s pitanjima oko motiva ubojstava. Tko ima najviše koristi od tih zločina? Koji zločinci ili možda čak predstavnici zakona najviše profitiraju od tih zlodjela?

Loeb i Sale izvanredno kopaju po karakteru likova upletenih u priču. Tako Carmine Falcone emotivno reagira kada netko njemu blizak bude ubijen, dokazujući da čak i hladnokrvni čovjek kojeg nazivaju nedodirljivim gospodarom zločina Gotham Citya može biti povrijeđen. Harvey Dent pak, kako raste broj mrtvih, postaje sve više uključen u slučaj. Njegovi osjećaji su rastrgani između njegovog ispravnog i pravednog ponašanja kao tužitelja i njegove osobne mržnje prema Rimljaninu. Batman istražuje sve kuteve, proučavajući dokaze i nadajući se se da ga oni ispravno upućuju u smjerove koje vidi. Šta mu je činiti kada ljudi kojima vjeruje otkriju svoju mračnu stranu? Harveyeva uključenost u slučaj se konkretno provlači kroz cijelu priču. Osim Batmana, on je najbitniji lik cijele priče. Uglavnom, ako je Godina prva priča o Jimu Gordonu, onda je Duga Noć vještica svojevrsna priča o Harveyu Dentu.

Dok Batman djeluje izvan zakona kako bi postigao rezultate, Harvey se bori s ograničenjima tog istog zakona. Nakon pokušaja atentata, kad mu je kuća dignuta u zrak, sve je na poslovnom planu krenulo nizbrdo za Denta. Kako priča napreduje, Harvey sve više odbacuje svoje zakonske taktike, rugajući se sustavu koji naizgled favorizira samo bogate i moćne. Poput Batmana, Harvey je rastrgan čovjek, bačen u kaotičan svijet. On želi da Rimljanin padne poput carstva po kojem je dobio ime, ali njegov pristup - ne uzimajte zarobljenike - čini mu samo loše i s vremenom se počinje otuđivati od saveznika koje ima. Njegov razvoj kao lika ima silaznu putanju, ali kako i ne bi s toliko razočaranja i frustracija? Kad nas zakon namijenjen održavanju pravde iznevjeri, kome da se okrenemo za pomoć? Harvey odgovara na nepravedan, licemjeran i dvoličan sustav, tako da mu okrene leđa. Loeb predstavlja Batmanovu misiju kao kontrast Harveyevim razmišljanjima. Obećao sam svojim roditeljima – kaže Bruce – da ću osloboditi grad od zla koje im je oduzelo živote. Sjećanje na roditelje, njihovo naslijeđe i gubitak čine srž onoga tko je tj. što je Bruce Wayne. Razočaranje i osvetoljubivost pokreču Denta, dok nada pokreće Brucea. Bruce je svjestan nepravde u Gothamu, prihvača je kao trenutno stanje i bori se kako najbolje zna unatoč svemu. Možda nikada neće iskorijeniti zločin iz Gothama, ali nada se barem malo sigurnijem životu za stanovnike grada. On unatoč svojim manama ipak vjeruje u Gotham u kojem se djeca ne moraju brinuti da će im roditelji biti ubijeni u nekoj uličici. Možda ne savršeni Gotham, ali bolji Gotham.

Ono šta sam primjetio na samom početku stripa je svojevrsni omaž filmu Kum koji se očituje u članovima obitelji Falcone. Sasvim je jasno da neke table itekako crpe inspiraciju iz scena prvog dijela filma koji je režirao Francis Ford Coppolla.

Loeb i Sale priču predstavljaju kao standardnu whodunit misteriju, koja se produbljuje sve više kako priča napreduje i čuvaju svoje preokrete i otkrića za kasniji dio avanture, pokušavajući istovremeno potaknuti čitatelja da se zapita koje su granice onoga što je pošteno i pravedno. Harveyjev pristup zvuči možda pravedno, ali samo na papiru. Kad se nepravda razmaše, svi želimo djelovati, ako ništa, da umirimo nemir u duši. Često je bolno priznati da da je naš svijet nesavršen. I da, bilo bi lijepo kad bi svi mogli obući kostime i postati borci za pravdu, ali baš poput Harveya, svatko od nas može postati zbunjen i izgubljen kad više ne razlikujemo pravdu od osobne osvete.

Sama poglavlja su vrlo domišljato koncipirana. Tako se npr. Joker, poput nekakvog Grincha, pojavljuje za Božić, Otrovna Ivy na Valentinovo, Zagonetač na aprilili. Osim njih, tu su još Čovjek Kalendar, Ludi Šeširdžija, Strašilo, Pingvin, Solomon Grundy i naravno, sveprisutna Catwoman s kojom Falcone ima neriješene račune još otprije, kad mu je mačkica ostavila autogram u obliku ožiljka od pandži na licu. I u ovoj se priči odnos između Batmana i Catwoman još više produbljuje, ali neću da spojlam, pa ako niste, pročitajte ovu krimi priču.

Naslovnica mi je najlošiji detalj u ovom kompletu. Nije mi jasno dal Batman ovdje skače, doskakuje, radi čučnjeve ili nešto četvrto. Mislim da je bilo puno boljih solucija za naslovnu, ali ok, to je samo moje mišljenje.

Sve u svemu, Jeph Loeb i Tim Sale su stvorili jednu uzbudljivu krimi priču prepunu zagonetki, čitavu lepezu potencijalnih počinitelja i moralnih nedoumica koje tjeraju na razmišljanje.

Happy Halloween everybody.... and to all a Dark Knight!

BT DC 4 Joker

BT FB 4 Godina prva

10, 9, 10, 10

Komentar sa foruma od 12.04.2021.

Dugu noc vestica sam nabavio kad je i izasla davne 2015. u Fibrinom izdanju, procitao prvih 15ak strana, nije mi leglo, stavio na policu i od tad tamo stoji.

Pre 2 dana se odlucih da probam ponovo s ovim stripom. I kako sam se odusevio! Vec sam shvatio preko Daredevila Zuto, Spajdermena Plavo i Hulka Sivo da mi sinergija tandema Loeba i Salea jako prija. Ocigledno se njih dvojica jako dobro kapiraju i to se vidi citajuci njihove stripove.
    Batman Duga Noc vestica je sjajan, sjajan strip. Ali to ne znaci da je bez mana - poglavlje sa Zagonetacom i Strasilom i Ludim Sesirdzijom mi deluju nepotrebno i ubaceno cisto da bude sto je moguce vise negativaca; obrt na obrt mi se vise svidja iako nije toliko logican.
    Ali dobrih strana ovog stripa ima daleko vise. Prvo Loeb je na sjajan nacin nastavio pricu iz Godine Prve, ukljucujuci u svoju pricu sve likove koje smo tek (po meni povrsno) upoznali u Millerovom po mnogima remek delu, a po meni daleko remek delu. Loeb je sve te likove dogradio, upotpunio, dodao im novu dimenziju (Harvi Dent i Rimljanin Falkone), a ostale nastavio sjajno da razvija (Gordona i njegov privatni zivot; Selina i Brus), imamo dobru, primamljivu misteriju koja je interesantna kroz ceo strip, imamo sjajnu noir atmosferu (zahvaljujuci maestralnom crtezu Tima Salea, apsolutno me je oduvao, cak i kad naginje ka karikaturi crtez je apsolutno u duhu i sluzbi price), odlicno tematski pogodjena poglavlja itd. itd.
    Vidi se da je Loeb bio pod uticajem Kuma 1 i 2, tokom pisanja scenarija za Betmena, prica pocinje na vencanju kao i Kum 1, ubistvo necaka Dzonija Vitija u kadi lici na scenu s prerezanim venama u Kumu 2, a i dobri sin Alberto i likom i pojavom i imenom podseca na nesposobnog brata Alfredoa kog glumi sjajni prerano umrli glumac John Cazale. (a mislim da su svi odmah na njega posumnjali da je ubica, ali nas Loeb dobro sklanja s njegovog traga, pa opet vraca pa na samom kraju opet sklanja?)
    E sad vidim jos bolje zasto mi se nije svideo MUK, kog sam prvog procitao. MUK je jako losa i bleda kopija ovog stripa.

Mogao bih jos da pisem o ovom stripu ali sad ne mogu vise da se setim sta sam sve hteo da napisem. Svakako ulazi u moju top listu najdrazih i najboljih Betmen stripova (Povratak Mracnog viteza, Odmazda Mracnog viteza, Luda ljubav, Crno zrcalo, pa tu je i Zemlja jedan).

Fibrino izdanje je maestralno i prelepo. Vrhunski odradjeno, uvezeno, odstampano. Prevod mi na par mestasca skripi, neprirodne su recenice i ko da se ne zna o kome se u tom trenutku prica, ko da su neke zamenice izostavljene ili omasene, ali nista strasno. Stvarno prelepo izdanje i mislim da bas godi Saleovom crtezu. Nabavlja se i Mracna pobeda, uskoro, nadam se.

Voleo bih da vidimo i Supermana for all seasons u ovakvom Absolut izdanju i Batman: Haunted Knight gde je prva saradnja Loeba i Salea na Betmenu na tri kratke price.
    Takodje svima preporucujem obojene Marvelove naslove ovog dvojca. Sjajni stripovi. Daredevil Yellow, Spiderman Blue, Hulk Gray. Imate ih sve u izdanju Pheonix Pressa u mekokoricenoj i tvrdokoricenoj varijanti po vrlo pristojnoj ceni.

Od mene za Dugu Noc vestica 9,7/10

20.05.2024
    01:07:00 sati

8, 9, 9, 6

Priča je stvarno zanimljiva i dobra, a to govori neko ko je davno digao ruke od Šišmiša i izgubio vjeru u potrebu za superjunakom u kakvog su ga postepeno pretvorili. Neko takav najviše obraća pažnju na patetične detalje u svakom konstruktu svakog stripa u Batmenu, pa mu smeta i potenciranje talijanske mafije i njihovih rituala ("kunem se na majčin grob"), Gordonovu poziciju prema superjunaku gdje izgleda kao da mu je stric koji ga je usvojio kad je bio mali i samo što ga ne pita "jesi li popio one plave tablete jutros", ili čak kada Dent svojoj ženi odgovara na pitanje "možemo li si priuštiti ovu kuću" - sa "ne, moraću duplo više raditi". Halo čovječe, advokat si u Gothamu, i to poznat i cijenjen, kod nas advokati kupuju po jednu nekretninu svaki mjesec, a ti glumiš bijedu. Da ne spominjem uzdizadnje svetinje zvane praznik, da Batman živi na ovim područjima imao bi pune ruke posla, 200 praznika godišnje...Uglavnom, strip jako atraktivan, nema govora, nikako spektakularan, crtež je jako lijep, bojama je dočarana posebna dimenzija u naraciji. Slažem se za naslovnu, prilično je neobična. Vjerujem da je Duga noć vještica zakletva za hardcore fanove Šišmiša i vrijedi je pročitati. Ali, ovim površinskim grebanjem po filozofiji Šišmiša smo dobili samo dalje zastranjivanje u pogrešnom pravcu.

20.05.2024
    06:20:00 sati

4, 4, 8, 8

20.05.2024
    09:47:00 sati
  • Cero

10, 10, 10, 10

20.05.2024
    09:49:00 sati
    Cero
  • Andrey

Ukupna ocjena 28%

1, 1, 7, 1

Nevjerojatno, fascinantno loše, kao da je glupa umjetna inteligencija (a samo takva i postoji) učitala radove Franka Millera (možda najboljeg stripaša ikada) i  izbacila ovu debilnu contrived kulerštinu sa pričom na razini video igara, predvidljivo, high on its own farts, etc etc. Za 10godišnjake.

Dobar crtež, ali daleko od Millera ili boga Mizučelija

20.05.2024
    10:08:00 sati
    Andrey

Ukupna ocjena 14%

1, 1, 2, 2

Priča koja ima strukturu nekog jubilarca gdje u stvari glavna priča sa Praznikom nije glavna nego je samo nit koja veže Batmanove "all stars" neprijatelje,a oni se svi kroz priču izmjenjuju kao na pokretnoj traci ne ostavljajući pri tome nikakav jači dojam jer je na kraju i njihova uloga u svemu ovome sporedna. Nadalje ima tu dosta sitnica u scenariju/crtežu koje mi nemaju smisla pa mi je i samim time priča neuvjerljivija...npr: Praznik svoje žrtve ubija pištoljem pri čemu dječju dudu koristi kao prigušivač. Čak i ako je navedeno moguće, činjenica je da prvi ispaljeni metak raznese dudu pri čemu bi svaki sljedeći metak bio ispaljen bez "prigušivač" efekta, pa samim time namontirana dječja duda nema ama baš nikakvu ulogu kod prikrivanja pucnjeva pogotovo jer je u crtežima ubojstava uvijek letilo više čahura iz pištolja ubojice, a duda je uvijek bila gotovo raznesena:) Isprazno i nezanimljivo, bez trunke iskre u scenariju koja bi mogla privući čitatelja.
    20.05.2024
    10:10:00 sati

10, 9, 10, 10

Odlična stripčina upečatljivog crteža!

20.05.2024
    12:16:00 sati
  • naker

9, 9, 9, 9

Slojevit strip koji žonglira sa sijaset motiva značajnih za Betmenoverzum:
    - krimi priča o serijskom ubici kao iz starih dobrih dana gde Brus još treba mnogo da nauči pre nego što postane najveći svetski detektiv
    - smena generacije gde mafiozi ustupaju mesto nekim novim facama, nakazama koje izlaze pod okriljem noći inspirisani Betmenovom maskiranom pojavom
    - uspon i pad Harvija Denta u kojeg je Bets tako snažno verovao da bi se neumitno razočarao
    - naivan Brusov ideal da će osvetiti roditelje tako što će očistiti grad od zločinaca, lekcija koju je morao da savlada pre nego što sazre kao Betmen.

Na kraju kada se sakupe svi delići slagalice i kada se dobije cela slika izbor ubica se simbolički poklapa sa onim što je autor želeo da postigne sa ovim delom. Epilog mi nije toliko zasmetao jer volim noir stvari upravo zbog neočekivanih raspleta na kraju, ali objektivno govoreći ovo je nepotrebno ubačeno i najveći minus stripa.

Crtež vodi priču ulazeći i izlazeći iz senki u noar stilu. Pohvala i za naslovnice epizoda koje su tematski odrađene da predskazuju praznike kojima će se svako poglavlje baviti.

Dugo će Duga Noć ostati u kolekciji.

20.05.2024
    16:42:00 sati
    naker

9, 9, 9, 7

Priča koja je poslužila kao glavni predložak Nolanu za njegov "The Dark Knight" (2008.), jednom od meni omiljenih filmova svih vremena, i koju samim time gledam pomalo subjektivno, no u moru inače ne previše impresivnih Batmanovih one-shotova i mini-serijala, ovo je uz Morissonov "Arkham Asylum" definitivno  najbolji Batmanov strip. Barem meni.

20.05.2024
    18:19:00 sati
  • Rep Til

10, 10, 10, 9

Meni osobno najdraži Batman strip. Već sam primjetio da nema recenzije i sve se spremam da ću možda napisati ali evo drago mi je da se netko i toga uhvatio.

Odličana i zanimljiva radnja, 3 junaka sa različitim motivima ali istim ciljem, jedan od njih skrene na mračnu stranu ali iz perspektive prosiječnog čitatelja razumljivo.

Meni je strip stvarno vrh i zasluženo se nalazi u top 5 Batman stripova ikada.

20.05.2024
    21:32:00 sati
    Rep Til

5, 6, 8, 5

Čitao prije dvije godine, jedva se natjerao da pročitam do kraja. Danas se već ničeg ne sjećam, znam da mi  je crtež bio odličan, a priča naporna. Batman mi nikako ne leži danas. P.S. vidim da sam sličan komentar ostavio prije dvije godine u najavi izdanja.

21.05.2024
    10:56:00 sati