Godinama je bio mračni vitez grada Gothama, štitio je svoj grad od sjena i čistio ga od zla. Nepobjediv, neranjiv, uvijek uzvišen, nesalomljiv. Dosad...

• Kult
    BT GNV 2

• U ovom stripu je prisutan drugi Robin, Jason Todd.
  • IGN Comics je rangirao Batman: The Cult kao 6. na listi od 25 najboljih Batmanovih grafičkih novela.
  • Koncept podzemne vojske je također korišten u filmu Vitez tame: Povratak (The Dark Knight Rises), ali s zločincom Baneom kao vođom umjesto đakona Blackfirea.

Koga od nas je život prisilio da spletu situacija podredi vlastito ponašanje? Tko je morao kontrolu nad vlastitim „ja“ dati u ruke nekome drugome na milost ili nemilost? Tko je od nas činio stvari za koje je kasnije zažalio? Tko je sve od nas bio Betsi iz ove priče?

Batman: The Cult je miniserija u 4 sveske izdana 1988., 2 godine nakon Batman: The Dark Knight Returns, i godinu nakon Batman: Year One. U istoj 1988. također izlaze Batman: The Killing Joke i "A Death In The Family", a godinu nakon njih izlazi i Arkham Asylum. Kult je bio jedan važan faktor u DC-jevom projektu da Batmana od običnog dječjeg stripa pretvori u strip za malo zreliju publiku.

Ovo je pomalo neobična priča o Batmanu. Priča slijedi spletkarenje đakona Blackfirea i njegove grupe (beskućnika) sljedbenika koji još prije početka epizode otimaju Batmana i vežu ga u svojoj jazbini. Batman u zarobljeništvu prolazi kroz svakakve grozote, izgladnjuju ga, nedaju mu spavati, drogiraju ga. Nakon određenog vremena Batman se gubi i ispranog mozga biva preobraćen na „vjeru“ koju đakon predstavlja. Nakon što vjerojatno čini razne zločine u njegovoj službi (nije eksplicitno prikazano što) on nekako uspijeva pobjeći i shvatiti svoju situaciju. U međuvremenu je narod podijeljen oko mišljenja o Blackfireu koji osim što je maknio zločince s ulica također „miče“ i gradonačelnika i gradsko vijeće. Njegova grupa čak i obavlja neuspjeli atentat na načelnika Gordona, nakon kojeg ovaj ostaje živ ali hospitaliziran. Robin jedva izvlači Batmana iz njegove mentalne krize. Blackfire preuzima grad, sve je u kaosu, proglašeno je izvanredno stanje...

Za ovaj strip možemo reći da ima puno kontroverznih situacija koje se odmiču od Batmana na kojega smo navikli. Mi znamo da Batman NE UBIJA! Čak ni najljuče neprijatelje. Dok recimo u ovom stripu imamo više scena škakljivih po tom pitanju. Najočitija je scena na početku druge sveske, Batman naoružan s uzijem, u halucinaciji otvara vatru na osobu za koju smatra da je Two-face. Umiruća osoba prvo mijenja svoj oblik u načelnika Gordona, te je naposlijetku istina otkrivena. Možemo sada raspravljati o tome, možemo reći da je ubojstvo prikazano na takav način da Batman nije direktno ili uopće ubio (nevinog??) čovjeka. Ali takve raprave bi bile samo za najzatucanije fanove koji iz vjere u svoga junaka nikada ne bi mogli prihvatiti tu realnost. Još na početku Batman u halucinaciji gubi živce i komada Jokera sjekirom. Da, dobro ste me pročitali, Batman komada Jokera sjekirom! Opet možemo reči da je to samo u halucinaciji, ali znamo da je to uzalud.

Batman u halucinaciji komada Jokera sjekirom

Još možemo na to sve dodati i bacač raketa na novom Batmobilu koji je zapravo nabrijano i oklopljeno monster truckish vozilo koje također ima i strojnicu (ali na uspavljujuće strelice, isto kao i puške od Batmana i Robina. Da, Batman ima pušku.). Rakete nisu uspavljujuće, nego one prave, eksplodirajuće. One prave nama nepoznatu štetu gradu i đakonovim ljudima, ali možemo barem zamisliti što se nekima od njih dogodilo.

Batmanova pila

Batman osim „ubijanja“ karakterno propada na još načina. Sluša naredbe raznih ološa u đakonovoj službi. Naš grandiozni junak je submisivan njima i u velikom strahu od njihovog suda. Pretvorio se u marionetu bez stava, s osjetljivosti male curice te se tako i osjećao. Ali on nije bio uopće svjestan samoga sebe. Možda bi ga u neku ruku mogli usporediti s današnjim čovjekom. S onime kome je potreban jedan Batman. S jadnim čovjekom koji živi od danas do sutra, ima spuštenu glavu i trpi ono što društvo svaki dan baca na njega. S osobom koja je davno izgubila svoje vlastito ja i postao samo još jedan broj na birokratskom papiru. Živi da trpi od svih i za sve. Ne donosi vlastite odluke, upravo kao i Batman u halucinaciji, ne razlikuje vlastite misli od onih nametnutih. Gubi realnost i čini što god mu veći autoritet kaže bez ikakvog propitkivanja. Ponekad u nekoj rijetkoj okolnosti on osjeća da je prevaren ali u vlastitoj nemoći i nedotatku hrabrosti odbija ustati iz mulja u koji je upao te se pobrinuti da više ikada upadne u isti. Tu se Batman razlikuje od mene i tebe, on je spreman platiti tu cijenu. Ja bih rekao da je upravo tada njegov najveći lom u stripu. Kada je čiste glave shvatio vlastiti očaj i sramotu. U tom početnom bijesu, nakon toga, ponaša se poput životinje koja se bori za vlastitu egzistenciju. Još više bježi od svoga ideala samo da bi se kasnije poput feniksa iz vlastitog pepela vratio jači nego prije.

Batman se „raspada“ nakon izlaska iz Blackfireovih kandža

Wrightson s možda malo drugačijim stilom nego inače. U akciji i atmosferi stripa briljira. No tu i tamo su mu slabe vanjske linije, sve to je dodatno osakaćeno od strane tehnologije za bojanje koja je postojala u to vrijeme. A ima i nešto groteska u crtanju od kojih su mi za oko najviše zapali plaštevi Robina i pogotovo Batmana. U kadrovima kada u tunelima bježe od podzemne vojske vidimo plašteve barem pet puta duže u odnosu na nekakvu stvarnu veličinu. Da ne spominjem da ima više potpuno identičnih kadrova u stripu. To je baš fušerajski zamišljeno. Usput, neke od tih scena su po meni upravo i one najdosadnije i najsuvišnije u cijelome djelu. Govorim naravno o scenama televizijskih izvještaja iz vijesti. Bilo bi sasvim ok da su stavili na eventualno na dva, tri mjesta po par kaiša, ali ovdje su skoro doslovno pune stranice toga i to na puno više od nekoliko mjesta. Ti djelovi su nevjerojatno suhoparno napravljeni i baš čitatelju smanje dojam cijele radnje. Dijalozi su uglavnom britki i jasni te moram pohvaliti Darkwood izdavaštvo na odličnom prijevodu njihovog izdanja.

Nakon svega, zaključujem da je ovo više zamišljeno u okviru horor priče nego u okviru Batmanove avanture. Vjerojatno je najkrvavija Batmanova epizoda koju sam dosada čitao, mogu slobodno reći i najturobnija zbog očajne atmosfere koja je fenomenalno stvorena prikazom tamnije ljudske strane u smrdljivoj kanalizaciji. Nažalost, previše krvi i grozota....može stvarno biti previše. Nakon što vidite sliku s neodređeno mnogo naslaganih trupala na hrpi, sama priča naglo gubi na sposobnosti da šokira.

I za kraj, u ovom stripu Robin napokon dobiva osvetu za svaki šamar koji je primio u memovima kroz sve ove godine!

BT DC 4 Joker

• danielp

10, 10, 10, 9

Meni je strip super!

Ima tu neku horor-gotik-mračnu sektašku atmosferu.

Darkwood izdanje je perfektno za male pare.

28.01.2016
    08:57:00 sati
    danielp
  • RadioClash

9, 9, 10, 9

28.01.2016
    10:44:00 sati
    RadioClash

8, 7, 8, 8

Priča nije bez mane, ali je veoma uzbudljivo izvedena i skroz razumljiva za one koji su neupućeni u Batmanov svijet. Wrightson isto jako dobar, skroz pogođen crtač za ovakvu mračniju priču, iako stoji da je ipak najbolji u akcijskim i atmosferičnim scenama.

28.01.2016
    13:22:00 sati
  • Ukupna ocjena 62%

6, 4, 8, 8

Meni je ovo vrlo prosječna priča. Kult ko kult kao i u 100-tinama drugih stripova. Najviše bode u oči što se Batman kao jedna vrlo jaka ličnost tako lako slomi i padne pod utjecaj kulta. Crtež je isto negdje u prosjeku.

28.01.2016
    13:55:00 sati
  • vangelis

10, 10, 10, 9

28.01.2016
    15:13:00 sati
    vangelis
  • bagi

4, 4, 5, 7

Osrednja priča,ništa specijalno...

28.01.2016
    19:07:00 sati
    bagi
  • Tonto

Ukupna ocjena 20%

1, 1, 3, 5

Jedan od najlosijih stripova koje sam čitao.

31.01.2016
    20:24:00 sati
    Tonto
  • Cromwell

Ukupna ocjena 34%

3, 3, 4, 4

Da kopiram sa foruma:

Wrightson malo kultam malo grozan. Kultan u (duplim) splashevima a grozan u svemu ostalom. Groteskna muskulatura i slabe linije su me totalno iznenadile budući da inače obožavam njegov mračan i bakrorezan stil. Ovdje mi se čini kao da se uopće ne trudi, kao da mu scenarij ionak nije baš nešto pa je tu i tamo copy/pasteao kadrove a i ostatak: ''crtica sim, crtica tam ma dobro je kogajebe boja će to ionako pokrit. :/
    Što se tiče scenarija znao sam da je ova priča dosta cijenjena ali osobno zaista nisam vidio po čemu to točno. Svega par dobrih dijaloga a glavni negativac je totalno bezveze, odnosno fali mu karakter(a)izacije. Također, i njegov motiv mi je ostao upitan.

Pročitao sam premalo Batmana u životu (u međuvremenu još nekoliko) ali od ovih koje jesam ovaj mi je nažalost definitivno najlošiji. :( Šteta.

04.02.2016
    12:37:00 sati
    Cromwell
  • Ukupna ocjena 61%

5, 4, 9, 7

Crtački mi se svidela, priča dosta škripi.

14.02.2016
    22:04:00 sati

7, 5, 8, 6

Ovu priču je, rekao bih - a nije isključeno da grešim - DW objavio samo zbog Wrightsona. Postoji nekoliko njihovih izdanja radova ovog autora... Crtački je to na veoma visokom nivou, ali priča je u rangu jačeg Dylana ili Mysterea. Kao takva, više je argument kako SBE ima svoje adute, s jedne strane, a s druge, Batman je definitivno najbolje (na)crtan serijal u istoriji stripa. Bilo da ga posmtramo u kontinuitetu, "kanonski", ili kao fenomen popularne kulture, gde taj kontinuitet nije bitan, postoji čitav niz grafičkih romana o njemu, prelepo nacrtanih, ali u kojima priča zaostaje po kvalitetu. Takav je i Kult...

23.02.2016
    00:37:00 sati

7, 8, 7, 8

Napeto, originalno, a bogami i puno krvi i nasilja, nesto sto nije bas cesto vidjeno u Batmanu.  Deacon Blackfire je upecatljiv negativac, jedan od prvih koje sam vidio ciji je cilj samo Bozija ljubav i razumijevanje; njega novac uopste ne zanima.  Kad napocetku covjek "slomi" Batmana, dojam je stvarno nevjerovatan: mracni vitez sada sluzi ovog ludo pripovjednika, i rezultat je jebeno dobar strip.  Scenario je odlican, Jim Starlin stvarno super svoj pos'o odradi.  Crtez je takodje dobar, ali definitivno je veoma 80-ih, sto se tice stila a bogami i boja.  Danasnje Batman price su puno ljepse nacrtane, a istovremeno i malo vise vizualne, ali ipak... ovo je veoma nezaboravni strip kojeg je tesko izvadit iz misli.  Naslovnice su stvarno dobro uradjene, a tematika i zadnje dvije sveske cu ocito inspiracija za onog Nolanovog treceg Batmana, The Dark Knight Rises, samo sto je Deacon zamijenjen sa Baneom.

27.02.2016
    01:02:00 sati
  • zackoljicofil