Room Full Of Strangers

Batman

BT SP 1 | 64 str.

Načelnik Gordon je u mirovini i odlazi na odmor u «The Hidden Cave», ladanjski motel smješten negdje uz obalu Oceana. Ime odmarališta može se i dvosmisleno protumačiti. Naime, Gordon još ne zna da daleko od Gothama (iz čije je urbane vreve pobjegao na mirnije mjesto), u toj «Skrivenoj špilji» uz Ocean živi Batman. Taj Batman je jedan drugi Batman, ali za Gordona će on ubrzo postati pravi. U samom odmaralištu Gordon susreće nekoliko životopisnih likova (recepcionaricu, srednjovječni par turista, klinca zadubljenog u vlastitu maštu, starijeg dokonog vlasnika, mladog gradskog čovjeka koji je došao na čvenk...), a naglim dolaskom oluje (koju naravno prati neizostavni nestanak struje, prekid telefonskih linija, te misteriozno ubojstvo) započinje klasično oblikovana horror/thriller priča. Iako postavljena kao klasičan krimić, ova priča nakon uvoda poprima sasvim drugačiji tok i strip se iz klasičnog krimića preusmjerava u psihološku dramu. Dramu koja će imati gorak i mračan završetak. Baš onakav kakav priliči stripovima o «Mračnom vitezu».

N*4

• Room Full Of Strangers
    BT DC 3

• Autor stripa, Scott Morse, velika je «zvijezda» američkog nezavisnog strip izdavaštva. Rođen je u Kaliforniji gdje i dalje živi, a u svijet stripa je ušao kao animator. Radio je na scenarijima, oblikovanju likova i crtežu, te kao umjetnički urednik u velikim animacijskim studijima, među ostalima u Disneyu, Universalu i Cartoon Networku. Rad na stripovima započinje prije 6 godina kada je za nezavisnu kuću Oni Press pokrenuo dva nova strip naslova: Visitations i Soulwind. Za Soulwind je bio nominiran Eisnerom i Ignatz Awardom, a njegov najpoznatiji strip do danas (ili najupečatljiviji lik) je Magic Pickle (strip album objavljen također za Oni Press). Za Dark Horse je objavio album Ancient Joe, te je tek nedavno, sada već kao afirmirani strip autor, stvarno ušao u američko mainstream izdavaštvo. Od nedavno za Image crta ponovno pokrenut naslov Case Files: Sam & Twitch (sporedni likovi iz Spawna), a evo i veliki DC mu je dao svoju ikonu – Batmana – čiju specijalku Room Full Of Strangers je Scott potpuno sam napravio.

U zadnje vrijeme sve je više bivših animatora u svijetu stripa. Uz Darwina Cookea i Phila Notoa, tu se našao i Morse. Čini mi se da su danas ova dva medija, animirani film i strip, međusobno puno bliža no ikad prije, isprepleteni na mnogo razina. Crtići su od stripa preuzeli način na koji se graduira priča i stvara dublja atmosfera, a strip je od crtića prihvatio onu jednostavnost i nevinost koju je nekada i sam imao.

Prva stvar koja upada u oči kada Room Full Of Strangers uzmemo u ruke jest baš taj – specifičan - animatorski, jednostavan i efektan crtež. U stripu nema puno teksta, interpretacija priče je vizualna, velikim dijelom filmski kadrirana (tako da sličice prate radnju poput kamere), a sam crtež se najbolje može okarakterizirati kao - autorski. Scott ima taj svoj osobit stil, jedinstven i prepoznatljiv poput potpisa, stil crteža koji nisu prenatrpani, ali su izrazito stilizirani.

U toj stilizaciji veliku ulogu igra boja. Naime, kod Scotta ne postoje crne linije, već su sve osnovne linije izvučene bojom. Tako su likovi u njegovom stripu nacrtani smeđom, plavom ili crvenom, ovisno od njihovog trenutnog raspoloženja. Također, u stripu nema ni crnih okvira koji omeđuju kvadratiće. Sve je napravljeno bojom i stranice djeluju znatno «razigranije» ili «punije» nego kod klasičnih stripova gdje slike uvijek imaju crnim okvir. Boja je ovdje korištena kao crtežno sredstvo, a Scott sigurno nije prvi koji se toga sjetio, ali mu treba odati priznanje da se ovim efektom izuzetno dobro služi!

Ovisno o razvoju priče, na stranicama uglavnom prevladavaju slične pastelne nijanse. Na taj način autor fino dozira atmosferu. Likovi su jednostavni - nacrtani su kroz osnovne crte lica - a tu se još može primjetiti i da je Scott uistinu nadareni crtač. Majstor je to koji je sposoban u tek nekoliko osnovnih linija, svojim likovima, potpuno promijeniti karakter ili osjećaje. Ovakvim crtežima i ovakvim korištenjem tonova, njegov strip «sporednim putem» dobiva na dinamici. Naime, u onim djelovima stripa gdje se ne odvijaju akcijski prizori i gdje glavni likovi dramaturški proživljavaju radnju, također je naglašena tenzija, i to, uz pomoć određenog izraza ili određene boje koja ga potencira.

Sama priča je vrlo jednostavna i ima dosta klasičnih, od ranije poznatih, horror ili thriller zapleta. Na njoj autor vjerojatno nije toliko radio kao na vizualnim rješenjima kojima ju je ispričao. Ipak, završetak stripa je sve drugo samo ne očekivan. Bez da otkrijem previše o sadržaju, reći ću, samo, da Gordon na kraju riješava vlastitu nedoumicu: ponovno se vratiti u policijsku službu ili ne. Rasplet događaja u «Skrivenoj špilji» na njega je utjecao tako snažno da on osjeća kako više nema moralnog prava ostati u mirovini.

Sve ono što ovaj strip čini drugačijim ili upečatljivijim od ostalih jest upravo ta vizualna naracija. Nju je Scott doneo iz animiranih filmova i odlično uklopio u medij stripa. Po svojoj jednostavnosti, linearnoj naraciji, te tempu kojim je ovaj strip ispričan, moglo bi ga se nazvati američkim pandamom originalnoj japanskoj mangi. Možda bi se moglo izmisliti i neku novu kategoriju, nešto kao «Američki cartoon comics», pa ovakve stripove u nju trpati. Ipak, mislim da za ovakve stripove, koje rade bivši animatori, ne treba otvarati nikakvu novu ladicu, niti ih klasificirati. Oni su ipak prvestveno specifični po samom stilu svojih autora. Ono što uz dobar strip dodatno veseli jest primjetan «dašak» u dosta učmaloj američkoj maistream produkciji koja tek zadnjih nekoliko godina počinje prihvaćati autorski strip. Naime, nije mala stvar kada se ispod logotipa giganta kakav je DC, u velikoj tiraži nađe otisnut jedan ovakav «mali» iskreni stripić!

BT QB 1 Strašan vic

BT DC 4 Joker

6, 7, 8, 7

Upravo je ta nesloženost scenarija (koja izvire iz jedne baš ''kalupske'' priče), najveći adut ove epizode. Scenarist ga je lako mogao zatrpati tekstom (za jedan strip od šezdesetak stranica ima ga stvarno malo), ali rađe ga je podredio crtežu, filmskom kadriranju i konačnom twistu. Što je  očito  pun pogodak. Interesantno je da su praktički svi sporedni likovi osim malog Grahama bez ''opipljive'' uloge i svrhe (osim onih koji su ukokani), oni su samo ''ukrasi'' koji čitatelju (koji naivno očekuje jednu ''whodunit'' priču) odvlače pažnju. Mislio sam isprve da je mali pravi krivac, kao, da je napravio neko sranje kako bi Gordon morao pozvati pravog Batmana, kad ono bum, iznenađenje. Not bad, worth a read.
    03.01.2009
    04:42:00 sati
  • sergej773