P*10

C*10

• Date Nights - Last Rites
    BT TPB 6

• Priča je objavljena u novembru 2017. godine u okviru Batman Annual izdanja.
  • Kingovo pisanje Batmana započelo je sa brojem 1 ''Rebirth'' serijala koji je započeo sa izlaženjem u junu 2016. godine.
  • Some of these Days je američka pjesma originalno objavljena 1910. godine. Napisao ju je kanadski kompozitor Shelton Brooks. Od tada se izvodila od brojnih izvođača u različitim aranžmanima. Među poznatijim verzijama se nalazi izvedba Sophie Tucker iz 1911. godine, koja je postala jedan od jazz standarda, a također poslužila i kao naziv njene autobiografije.
  • Selina Kyle prvi put se pojavila 1940. godine u 1. broju Batmana.

Stripovi predstavljaju, kao i druge vrste umjetnosti, oblik eskapizma. Uranjajući u svjetove koje je neko napisao, nacrtao, komponovao ili oblikovao, to je način da pobjegnemo od svakodnevnice i onoga što život neminovno nosi.

Suočiti se sa smrtnošću nije jednostavan proces. Upravo čitajući stripove postali smo svjedoci da je smrt doista – neprovjerena glasina. Rijetki su likovi, praktički ih se može nabrojati na prste jedne ruke, da su nakon svoje literarne smrti ostali u takvom stanju. Prije ili kasnije, uz pomoć tajanstvene tečnosti iz još tajanstvenije pećine, dolazeći iz druge dimenzije, korištenjem predmeta koji su došli iz drugih svjetova, naši junaci će oživjeti i nastaviti svoj život okružen granicama vinjeta na stranicama papira.

Brojne su superherojske smrti ostavile trag u savremenoj kulturi – smrt Kapetana Amerike je bila predmetom izvještavanja u večernjim dnevnicima, smrtonosne povrede koje je Joker nanio Jasonu Toddu i danas se spominju, Superman je stradao u sukobu sa Doomsdayem kao i mnogi drugi. Nedvojbeno su sve to herojske smrti likova koji su pali na bojišnici protiv neprijatelja u vječnoj borbi između dobra i zla.

Pisanje Batmana je tokom desetljeća evoluiralo. Danas je Batman jedan od najpopularnijih superheroja upravo zbog toga jer je – čovjek. On nije došao sa druge planete ili svijeta za kojeg se mislilo da ne postoji. Nije dobio sposobnosti nesretnim slučajem ili kao posljedica eksperimenta koji je pošao u krivo. Batman je lik koji je čovjek kao i svi mi. Međutim, on jeste čovjek, ali zasigurno nije kao mi. Ako je ljudska težnja da dosegne ono što je vrhunac u intelektualnom i tjelesnom smislu, Bruce Wayne upravo to jeste učinio. On je otjelotvorenje onoga čemu većina ljudi teži, uzimajući u obzir životne okolnosti i socijalni status u kojem se nalazi. Postignuti vrhunac u tjelesnom izgledu, postati alfa poslovni čovjek, nadograditi umne sposobnosti i vještine dok u moždanim stanicama ne ostane prostora za ništa više.

Ali pisati o bolesti i smrti Brucea Waynea – da li se to može, da li se to smije? Doista, ko se usuđuje otrgnuti nas dok smo uronjeni u svjetove fantazije između listova, udariti nam pljusku tako da zaprepašteno gledamo kako ON ne može podići tegove dok vježba? Tom King se drznuo, štaviše dok je preuzimao pisanje epizoda, najavio da će Batman neminovno – umrijeti. Za čitatelje ovih redova nije iznenađenje i nikakav spoiler što sam to otkrio jer je u trideset i šest stranica ovaj kratki strip napisan da ima svoj početak, sredinu i kraj.

Batman Annual #2 objavljen je za vrijeme Kingovog perioda pisanja Batmana koji je obilježio arc sa Bruceovom prosidbom Seline. Uzimajući u obzir kako su se stvari odigrale kasnije (ne želim ulaziti u detalje zbog čitatelja za koje bi predstavljalo spoiler) ova priča pruža zadovoljavajuću satisfakciju i uspijeva isprati gorak ukus koji je ostao.

Strip je podijeljen u dva dijela. Prvi dio se odvija u prošlosti, mnogo daljoj nego što većina čitatelja pamti. Catwoman provaljuje u Bat-pećinu i uzima Bat-auto. Očigledno to ne radi iz koristi, jer se njena vožnja završava tako što razbija izlog restorana brze hrane i tu ostavlja automobil sa poklonom za Batmana, mišem. I naredni susreti završavaju tako što Catwoman uspijeva pobjeći ostavljajući svaki put isti poklon, miša. No, Batman je uvijek korak ispred nje, te analizirajući mišiji izmet i otkrivanjem hemijskih komponenti koje on sadrži, uspijeva pronaći Selinin dom.

Veoma je interesantno posmatrati dinamiku odnosa između Batmana i Catwoman. Vidljivo je da su u pitanju rane godine kada Bruce još uvijek nije toliko iskusan kako smo navikli. Catwoman ostavlja za sobom miša, jer ako su sa svojim kostimima oni alegorije na životinje i njihove osobe (šišmiš = strah, tama; mačka=prevrtljivost, okretnost) onda Šišmiš za nju mora postati nešto manje, sa čime se može igrati i manipulirati (mačka=miš). Catwoman je Batmanova neukrotiva, slobodoumna strana. Oboje su siročad, odrasli u Gothamu, tako da njihove suštinske razlike ustvari postaju vezivno tkivo onoga što oni slijede, što moraju biti u svojoj prirodi.

Drugi dio se odvija u sadašnjosti. Pratimo ostarjele Brucea i Selinu koji u liječničkoj ordinaciji čekaju rezultate pretraga. Saznajemo da je dijagnoza terminalna, bolest se ne spominje, nije ni bitna. Svaki čovjek boluje od neizlječive bolesti od svog rođenja – života, a Bruce mora prihvatiti da je poražen i da se mora predati najstrašnijem neprijatelju svakog čovjeka – smrću. Psiholozi tvrde da tragične vijesti naš mozak procesuira u nekoliko etapa. Prvo slijedi šok, zatim odbijanje prihvaćanja neumoljive istine, potom suočavanje sa istinom i u konačnome, tugovanje. Vrijednost ovog stripa, njegova duša (koliko god to nekome patetično zvučalo) nalazi se u odnosu Brucea i Seline dok proživljavaju svoje zadnje dane zajedno. Ovdje nemamo maske i kostime, imamo dvoje ljudi koji se moraju suočiti sa onime što slijedi.

Pjesma koja se pojavljuje u dva navrata je Some of these Days u izvedbi Sophie Tucker, koja je poslužila i kao naslov ovog stripa. Prvi put je ''čujemo'' u Alfredovoj izvedbi u prošlosti, drugi put na zvučnicima dok Bruce pokušava vježbati. Vjerujem da je Tom King želio pokazati melanholičnu i nostalgičnu Bruceovu stranu dok sluša muziku iz vremena za kojim tuguje, naročito kada njegovog batlera i prijatelja sada više nema. Uopšteno gledano nikada mi nije bilo jasna upotreba muzike u svrhu prijepovijedanja u stripovima, naročito uzimajući u obzir da je strip strogo vizuelni medij. Gledajući film ili seriju određena muzika može sugestivno djelovati na gledaoca, prenijeti mu određeno osjećanje ili atmosferu koju autor želi prikazati, ali u stripu ona ne postiže takav efekat.

Crtački posao odradili su Lee Weeks, za dio iz prošlosti i Michael Lark, za dio u sadašnjosti. Izuzetan posao su napravili, vrlo nadahnuto i inspirirajuće. Njihovi stilovi su donekle slični, tako da je prijelaz između dva perioda odrađen prirodno i nenametljivo. Birajući između njih, Lee Weeks se ipak istakao, uspješno stvarajući atmosferu prošlih vremena. Posebno je zanimljiv kostim od Catwoman, koji je napravljen kao kombinacija onog iz stripa Batman: Year One i animirane serije Batman: The Animated series. S druge strane, crtež Michaela Larka u sadašnjosti je jednostavniji, čistijih linija, koloristički neutralnijih boja, čime stvara ambijent jednostavnijih vremena, u kojim nema uzbuđenja i avantura kao onda kada su glavni akteri ove priče nosili kostime.

Tom King je sa saradnicima stvorio spisateljski i crtački predivno, dirljivo i osjećajno djelo. Bruce Wayne je čovjek koji je kao dijete gledao kako mu roditelji umiru u ulici, koji je život posvetio boreći se protiv zla i kriminala u svim njegovim oblicima, bio svjedokom tragičnih smrti članova porodice koju je stvorio, bio lomljen, ranjavan, ponižavan, prebijan. I dalje je uvijek ostajao uspravan, čvrst, ponosan, uvijek korak ispred drugih, uvijek spreman na sve. Otišao je spokojno, u krevetu svog doma, okružen porodicom i prijateljima.

Laku noć, Bruce. Počivaj u miru.

BT TPB 5 Batman and Son vs. The Black Glove

• Vlaadisha