Varalice

BEBO SA 1 | 274 str.

Pratimo dogodovštine simpatičnog dvojca na Divljem zapadu, Belle i Bronca; dvojice pustolova u vihoru Američkog građanskog rata. Dijeleći nježnosti i radeći uglavnom za svoju korist, ovaj dvojac naći će se na pogibeljnom zadatku sprječavanja novih pobjeda Juga uglavnom pod pokroviteljstvom njihovom šefa Hasselmanna.

• Varalice - Lov na lopova - Vode juga - Divlja zemlja
    BEBO SA 1

• Bella i Bronco bili su kod nas objavljeni u nekoliko serijala: Specijalno izdanje Strip zabavnika iz 1985., Marti Misterija LMS 31/32, kao dodatak Mister Nou LMS 772
  • Prva epizoda u Italiji izlazi 1. srpnja 1984., a zatim epizode slijede u mjesečnom ritmu. Izašlo je ukupno 16 brojeva do 1985.
  • Doba je Američkog građanskog rata između Sjevernjaka (Unije) i Južnjaka (Konfederacije), što znači da imamo konkretni vremenski okvir, 1861. do 1865. godine. Neki spominju točnije 1862. godinu.
  • Dobar uvod o serijalu s talijanske stranice uBC… Na SBE sajtu.
  • Od prve epizode serija se pojavljuje u neobičnom formatu. Format je bio veličine 21 s 26 cm, dok je uobičajena veličina 16 s 21 cm, broj stranica bio je 64 umjesto uobičajenih 96, a i cijena je bila različita, 1100 lira umjesto 800 lira koliko su tad koštali ostali stripovi. Podjela tabli bila je ista, tri reda s po 2 slike po stranici. Svaki album sadržavao je s unutrašnje strane naslovnice ono što Amerikanci zovu "pin-up", crtež D'Antonia gdje u dvije rečenice Bella & Bronco naznačuju što očekuje čitatelje, te ukratko što se do tada zbivalo.

Bilo jednom u špageti westernu…

Jašta, svjestan sam da Bonellijev western produkt star više od 30-tak godina ne može biti remek-djelo, te da će određena doza naive i Bonellijeve samonametnute limitiranosti u više pogleda morati postojati. Bela & Bronco je western strip, u stilu nekadašnjih humornih američkih western obiteljskih serija poput Mavericka ili Bonanze, s laganom primjesom erotike i jakog prgavog lika koje znamo nalaziti i u westernima američke filmske produkcije i u američkim screwball komedijama. Žena jakog karaktera i podjednako intenzivne ženstvenosti prikazana je kao nezavisan objekt u muškom svijetu, no poput svake žene, ona popusti kad su u pitanju šarm dražesnog princa (mješanca) i sigurnost koju pruža ikona muškosti na Divljem zapadu. Bellu bismo mogli usporediti s Calamity Jane, romantičarskom verzijom iz američkih filmova. Serijal nije doživio neki poseban uspjeh, sudim to po broju izdanih epizoda - šesnaest. A i s današnje distance možemo gledati na to kao na svojevrstan eksperiment.

Bella bellissima

Prvenstveno uspoređujem ovaj serijal s Pričama s Divljeg zapada (D' Antonio je tu također scenarista) iz više razloga; zbog samog vremena i mjesta radnje, glavnog showrunnera i scenarista, kao i istovjetnog crtačkog staffa. B&B su samo produkt novijeg doba, točnije osamdesetih. Neki će sigurno komentirati da se ovo ne može mjeriti s epskim PSDZ, no meni je ovo čitljivije i zabavnije. Žena također nije samo statički ukras već sudjeluje full-time u priči. PSDZ također evoluira s godinama, tako da ne možemo zapravo reći generalno da PSDZ nema svojih kvalitativnih aduta. Kad gledamo u kontekstu Bonellijevih redovnih serijala koji su već polagano izašli iz mode. Ono što bih posebno napomenuo jest konstantna humoristička nota, i neka efemerična ženstvenost koju odaje sama Bellina pojava. D'Antonio je ovaj model heroj i ljepotica isprobao u nekim epizodama serijala "Un Uomo, un'Avventura", skupa s Ferdinandom Tacconijem na crtežu. Samo je što je taj model nadogradio i digao na još jednu razinu. Humor se više bazira na sarkazmu i gegovima, a Bellina prkosna narav drži je oštrom na jeziku.

Glavni akteri serijala su, čudna li čuda, naslovni junaci Bella & Bronco. Bella Madigan je spretna, poduzetna i hrabra žena na Divljem zapadu, dok je Bronco visoko educirani Indijanac. I dok Bella popušta u većini romantiziranih odlika svog ženskog karaktera, neću reći tipičnog stripovskog, Bronco je tihi tip s pravim riječima u pravo vrijeme – a ima i stila i strpljivosti, za razliku od prgave Belle. Ali zato je i volimo, jel tako? Osim njene zavodljive ženstvenosti i nevjerojatnom podilaženju svom muškarcu kad se nalazi u nježnom stanju. To bi bili u osnovi njihovi karakteri, no najbolje ih se upozna kroz samo čitanje, kako priča napreduje. Dvojac nerijetko završi u zatvoru krivo optuženi, ili kad primjerice Branco napadne fizički robovlasnika jer ne može jednostavno gledati nepravdu i nasilje nad nevinima.

Početak 3. epizode – Strip-zabavnik specijalno izdanje

Mjesto i vrijeme radnje smješteno je na Divlji zapad u doba Američkog građanskog rata između Sjevernjaka iliti Unije i Južnjačkih secesionista. Tako da možemo reći da imamo konkretni vremenski okvir, od 1861. do 1865. godine. Kampanje u Novom Meksiku povijesna su istina. Naime, vlade Konfederacije kao i Unije polagali su prava na teritorij Novog Meksika. Konfederacija je 1861. zauzela sjeverni trakt kao dio njezinog teritorija Arizone i vodila ambicioznu kampanju za Novi Meksiko kako bi kontrolirali američki jugozapad i otvorili pristup do unijske Kalifornije. Snage Konfederacije na području Novog Meksika slomljene su nakon Borbe kod Glorieta Passa 1862. godine.

O crtačkom repertoaru moramo li nešto više? Tu su veterani Gino D'Antonio, Renato Polese (standardan), te Allessandro Chiarolla koji me zaista iznenadio detaljnošću i posvećenosti, bez neke groteskne stilizacije kojoj je pribjegavao možda (zadnje dvije) dekade. Ovo mu je možda i najbolje nacrtani strip kojeg sam ja imao sreće susresti. Polese je stabilna konstanta u D'Antonijevom crtačkom timu, mislim da se fino izlevelirao po stilu s D'Antonijem na crtačkoj razini. Mada je D'Antonio najslabiji od trojice crtača. Kasnije se pridružuje još nekolicina crtača, no o tom potom. Crtež nije potpuno suhoparan, sterilna Bonellijev rešetka ovdje je prisuta u dovoljnoj mjeri, no crtači se ne libe izaći iz okvira jedne vinjete.

Jeste li za ples?

Bella & Bronco, kako ugoditi ženi

Evo što o formatu stripa govori uBCfumetti: "Od prve epizode serija se pojavljuje u neobičnom formatu. Format je bio veličine 21 s 26 cm, dok je uobičajena veličina 16 s 21 cm, broj stranica bio je 64 umjesto uobičajenih 96, a i cijena je bila različita, 1100 lira umjesto 800 lira koliko su tad koštali ostali stripovi. Podjela tabli bila je ista, tri reda s po 2 slike po stranici. Svaki album sadržavao je s unutrašnje strane naslovnice ono što Amerikanci zovu "pin-up's", crtež D'Antonia gdje u dvije rečenice Bella & Bronco naznačuju što očekuje čitatelje, te ukratko što se do tada zbivalo."

Hrvatsko izdanje, odnosno prvi integral Strip-agenta sadrži četiri priče od šezdesetak stranica, pa ajmo se mi osvrnuti na svaku od epizoda. I tako, na početku bijaše…

~ Čin 1. Varalice by Gino D'Antonio
D'Antonijeva pustolovina u njegovom novom western serijalu započinje lijepom filmskom scenom ulaska u salun. Polagano zumiranje glavnog lika u jednom kadru kako mirno ulazi kroz vrata saluna. To je Bronco, tik prije nego što će upoznati svoju vjernu i izazovnu pratiteljicu Bellu. Svaka sljedeća epizoda započet će manje-više s totalom iz gonjeg rakursa odnosno lijepom splash stranicom (vidi sliku 2).

Uvodni kadar, 1. epizoda

Bronco, iako možda na prvu požali što se upleo u razmirice između Pinkertonovog agenta Hasselmanna i gazdarice Belle, sigurno mu popravi raspoloženje provod u njezinom krevetu. No, južnjačko konjaništvo okupira gradić te je dvojac primoran pobjeći kako bi osvjetlali obraz i obogatili se zlatnim polugama iz pljačke Bellinog prijatelja Princea. No u Marysvilleu dočeka ih neugodno iznenađenje…

Prva epizoda uvod je u prijateljstvo Indijanca Bronca i poduzetnice Belle, upoznavanje s vremenskim kontekstom, a tu je i predstavljanje lika južnjačkog špijuna Princea, velikog neprijatelja koji će se provlačiti kroz epizode. Humoristično, s finim dodirom nenametljive erotike.

~ Čin 2. Lov na lopova by Renato Polese
Bella i Bronco stupaju u neslužbenu službu agenta Hasselmanna, pronaći izdajnika Princea i istražiti što je južnjačko konjaništvo radilo u malom gradiću. No, ono što će dinamični duo otkriti, od kritične je važnosti za daljnji tijek rata. A ni Prince nije ono što su naši junaci mislili.

Druga epizoda na humorističan način prati istragu našeg tandema, a saznaju i pravu prirodu Princeovog nauma s nestalim zlatom. Igra se upravo proširi, a ulozi postaju sve riskantniji. Ekipi se pridružuje i otkačeni ruski izumitelj Alexis Popoff.

Bella by Chiarolla

~ Čin 3. Vode juga by Allesandro Chiarolla
Zlato još nije u njihovih rukama. Bella, Bronco i Popoff pod krinkom kreću prema jugu Princeovim tragovima, no Prince još jednom ispadne lukaviji od njih. Nudi Broncu posao da umjesto njega zamijeni zlato za puške od krijumčara kapetana Raquela, no ono što slijedi, neočekivana je nesreća za sve uključene strane.

Treća epizoda zaključuje zaplet s nestalim zlatom, uključuje odličan Chiarollin crtež sasvim neočekivano…

~ Čin 4. Divlja zemlja by Renato Polese
Rat se prenosi na teritorij Novog Meksika, te je to odredište i Princea i našeg dvojca koji ponovno moraju spriječiti svog starog neprijatelja pri njegovom lošem naumu. Želi prodati puške Carnavalu i njegovim Apašima kako bi oni harali po Novom Meksiku i oslabili sjevernjačke redove. Ova epizoda direktno se nastavlja na sljedeću epizodu.

I to je kraj prvog integrala koji sadrži prve četiri epizode serijala. Sljedeći će sadržavati po tri epizode. Kako je netko napomenuo, slična tehnika bila je i u serijalu PSDZ- da se inicijalno navuku potencijalni čitatelji na omjer cijene i kvantitete. Čitljivo je zaista, za razliku od pretpotopnih Bonellijevih integrala koji se nalaze na kioscima; a možda vam je ovo ljetno dobra prava prilika da upecate ovaj strip. Ako ništa drugo onda negdje u remitendi.

Od vas se opraštam Broncovim proročanskim riječima kojima zaključuje integral:
"A budućnost nam može spremati bilo što… Čak i čudesa! Samo moramo čekati i doznat ćemo."

7, 7, 8, 7

21.08.2016
    15:47:00 sati

5, 8, 9, 3

21.08.2016
    16:44:00 sati

7, 7, 7, 7

Uzbudljivo i humoristično, popraćeno solidnim (Polese, D'Antonio) do vrlo dobrim (Chiarolla) crtežom. Sve u svemu simpatičan strip, barem ove početne četiri epizode, sve odreda nekakva solidna razbibriga, opuštajuće štivo. Koliko god da je kratak serijal, osim tu i tamo ponekog Dylana, to je trenutno jedini Bonelli strip kojeg redovno kupujem na kiosku jer nakon čitanja nemam osjećaj da bacam novce, to tek dosta govori ;)

21.08.2016
    17:56:00 sati

7, 8, 8, 9

21.08.2016
    18:36:00 sati

9, 9, 8, 10

Pa, meni osobno je ovo zanimljiv serijal za pratiti.. Nisam se do sad nikad susretao sa ovim serijalom, ovo mi je prvi puta i mogu reći da je malo za opuštanje čistam ok.. Veseli me činjenica što su se u Strip-Agentu odlučili na objavljivanje nečeg novog.. Samo tako dalje..

Od crtačke ekipe sami majstori.. Osim Chiarolle.. Njega jednostavno ne mogu podnijeti..

Sve u svemu, prvi integral je zanimljiv, napet i tipičan westernovski  :)

21.08.2016
    20:55:00 sati
  • El Morisco

10, 10, 9, 10

Zabavno, opuštajuće, nepretenciozno, užitak za čitanje...

21.08.2016
    22:58:00 sati
    El Morisco
  • udarnik007

8, 8, 9, 7

Ugodno iznenađenje. Pratim do kraja.

Chiarolla je genijalan!

21.08.2016
    23:12:00 sati
    udarnik007
  • Gru

5, 5, 5, 6

Meni ovo baš i nije sjelo, nekakav pokušaj romantičnog westerna s elementima humora. Dakle, western je tu (omiljena tema spaghetti westerna - potraga za ukradenim zlatom), romansa dvaju glavnih likova baš i ne funkcionira, a humora (ukoliko se pod humor svrstavaju psovke i vrijeđanja) tu ima samo na kapaljku. Nadalje, naslabija karika je definitivno loš crtež D'Antonija, za mrvu bolji Polesea te solidan do dobar Chiarollin. Kupio prvi broj da vidim o čemu se tu radi pošto se ovoga ne sjećam iz ZS i LMS, dalje ne pratim...

23.08.2016
    00:26:00 sati
    Gru
  • PAJDO

7, 9, 8, 7

Opuštajući i zabavan strip za vruće ljetnje dane;)
    23.08.2016
    00:35:00 sati
    PAJDO
  • Ukupna ocjena 75%

8, 8, 7, 6

veselo,zabavno, ne i banalno

05.09.2016
    21:10:00 sati
    darkwoodaxe

9, 8, 9, 9

Sarmantan Western strip sa karizmaticnim likovima koji su odlicno napisani i nacrtani.  Bronco i Bellina veze je nesto poput TV serije Moonlighting: njih dvoje se kobejagi ne svidjaju jedno drugome, ali su u medjuvremenu bolji par nego vecina drugih.  Njihove avanture imaju pravu mjeru humora, akcije i drame.  Niti jedna stranica nije dosadna, a bogami i sporedni likovi poput onog serifa/randzera koji ih slijedi su lijepo zamisljeni, i ne ostavljaju dojam kliseja.  Strip koji je puno zabavniji od Prica na Divljem Zapadu.

28.10.2016
    00:44:00 sati

8, 9, 8, 7