Fort Navajo

Blueberry

BB MP 1 | 48 str.

Poručnik Mike S. Donovan, poznatiji kao Blueberry, biva upetljan u intrigu kojom se želi optužiti Apače za pokolj počinjen u blizini utvrde Fort Navajo. Širok dijapazon likova i događaja komplicira stvari do usijanja tako da se novi rat između bijelaca i Indijanaca čini neizbježnim...

• Fort Navajo
    BB BG 1
  • Fort Navajo
    BB DN 1
  • Fort Navajo - Grmljavina na zapadu - Usamljeni orao
    BB MP 1
  • Fort Navajo
    ST 60
  • Fort Navajo
    ST 610

• Fort Navajo
    BB DG 1

• Priča je prvi puta objavljena 1963. g. i to u magazinu "Pilote". Kod nas je priča dosad objavljena 6 puta, prvi put u časopisu Kekec u brojevima 1-31/1968-69 i to je bilo prvo pojavljivanje Blueberryja u Jugoslaviji.
  • Blueberryjev karakter i izgled temeljeni su na francuskom glumcu Jean-Paulu Belmondu
  • Naslovnicu za ovaj broj je radio Jije, Joseph Gillain, autor serijala Jerry Spring. Do tada je Giraud bio njegov asistent na Jerry Springu, a kad je Jije dobio ponudu za novi serijal on ju je proslijedio Giraudu. Naravno radilo se o Blueberryju. Jije je na prvom albumu ima samo savjetodavnu ulogu (i naslovnicu), a crtački je uskočio u pomoć na drugom albumu kad je Giraud htio odustati jer ga je uhvatila kriza i nepovjerenje u vlastite sposobnosti. Tada je Jije nacrtao dio druge priče a općenito zbog njihove suradnje Giraudov stil u početku serijala vrlo je nalik Jijeu pa se teže i razlikuje. Primjetno napuštanje Jijeovog utjecaja je tek od sedmog albuma. (Hvala Renkyju na ove gore dvije natuknice i hvala ostalima (znaju tko su:)) na pomoći oko originalnih imena junaka.)

Duša s juga i miris sjevera

DIVLJI ZAPAD danas ulazi u naše svjetove na mala vrata. Ali prije samo nekoliko desetljeća (vrijeme koje je možda čovjeku dugo, ali sa stajališta razvoja određenog žanra baš i ne pretjerano dugačak period) kauboji, Indijanci, prerije i utvrde pune vojnika punili su srca nevjerojatnog broja obožavatelja tjerajući nas da ih poštujemo, volimo i da naše ponašanje poistovjećujemo sa njima. A ako tome dobu dodamo i strip kao mnogima glavnu vodilju ka zabavi i hobiju – dobivamo plodno tlo za mnoge junake koji su pedesetih i šezdesetih godina žarili i palili prerijama a istovremeno i našim srcima. Zašto mnogi i dan danas vole ovaj žanr? Nije stvar samo u okruženju – stvar je i u glavnim protagonistima koji su gotovo uvijek čvrsti ljudi, beskompromisni, surovi i sirovi istovremeno, a opet puni pravde i morala, ljudi koji nerijetko zaobilaze sva pravila i upravo tim krivim putem dolaze do pravde.

Poručnik Blueberry

Zašto volim Blueberryja? Zato što je prototip junaka kakav treba biti. Pijanica, kavgadžija, kartaš, prgav, svađalica, zajebant... Svakako, a zašto da ne? A usput i čovjek kojeg se vlastita obitelj odrekla zato što nije htio podržati ropstvo, čovjek koji će pohitati među stotinu Indijanaca kako bi spasio druga, čovjek nevjerojatne hladnokrvnosti i vječite spremnosti da pokaže svo svoje znanje u praksi, znanje koje nije naučio na akademiji nego na vrućim prerijama Divljeg zapada... Čvrst čovjek bez emocija koji ne dopušta da ga žene kontroliraju nego on kontrolira njima, autoritativan, s nogama na zemlji... Ne biste nikada dopustili kćeri da ide s njim na bal, ali biste mu bez problema dali konvoj zlata da ga odveze preko Apaškog teritorija. Ma mogao bih ovako još dugo, ali jedno je činjenica – danas se rijetko rađaju ovakve tipčine. Šteta.

Prvi broj Poručnika Blueberryja izašao je davne 1963. godine, ali čitajući ga evo nakon 47 godina, ne djeluje nimalo arhaično, dapače. Western žanr je tu ipak u prednosti nad, recimo, SF-om. Konji i indijanci sigurno će kasnije zastarjeti (ako ikada zastare) nego vizije budućnosti nacrtane prije pola stoljeća. Stvari su tu jednostavno takve kakve jesu. Inače, sam Giraud nije jedini koji se bavio crtežom u ovim prvim epizodama (što se vidi i na naslovnici) ali kada se sve zbroji Divlji zapad je ovdje prikazan na najbolji mogući način:realno, grubo, a opet lirski. Savršen spoj.

Nešto malo o likovima…

Blueberry – odmah na prvoj strani upoznajemo Blueberryja i to u njegovom prirodnom okruženju – saloon i kocka. Vara na kartama, izaziva tučnjavu, pije, puši... U svakom slučaju, sva obilježja anti–junaka su tu. Kako epizoda teče dalje, upoznajemo i druge osobine njegovog karaktera: kroz par izrazito originalnih dosjetki spašava poručnika Graiga, a nakon toga svoj čvrsti karakter i odlučnost ka poštivanju pravde pokazuje pri spašavanju od pokolja velikog dijela jednog Apaškog plemena. Cijelo to vrijeme ni da mu oko zatitra. Hladnokrvan do boli, čak i kada ga major Bascom odluči strijeljati zbog neposlušnosti. Jednom riječju – faca. Podsjeća me pomalo na Clinta Eastwooda iz "Vojničine". Gordi junak koji nikada nije previše napredovao zbog svoje gadne navike da sve svakome saspe u facu.

Poručnik Graig – potpuna suprotnost Blueberryju, ali ne sa moralne strane nego više sa strane čovjeka koji pravi život nikada nije osjetio. Tipičan primjer tatinog sina koji misli da je sve onako kako su ga učili na Akademiji. Ali ipak nije riječ o klasičnom umišljenku na kojem glavni junak vježba svoje šake kadgod stigne, nego upravo suprotno, Graig se pokazuje kao dobričina, a manjak talenta i iskustva ipak ga ne vodi u ponor ponajprije zahvaljujući samome Blueberryju koji mu kroz borbu, opasnost i zasjede najbolje pokazuje kakav svijet zapravo jest. Može se reći da Graig ima odličnu školu i najboljeg učitelja.

Major Bascom – dakle, imamo klasičnog anti–junaka, imamo štrebera – žutokljunca i što nam još fali? Tako je – suludi major:)) Major Bascom tipičan je prototip beskompromisnog idiota koji je toliko opasniji zbog toga što ima fiks ideju da sve Indijance treba jednostavno sravniti sa zemljom i to po mogućnosti u što kraćem roku. Sama njegova ograničenost uzrok je napetostima i velikim problemima u kojima se našao cijeli Fort Navajo i naravno, kako to već biva, biti će potrebno mnogo truda da se isprave greške kojima je Bascom okovao utvrdu u Apaški zagrljaj.

Poručnik Crowe – Melez u službi konjice čiji je glavni životni peh taj što se našao pod zapovjedništvom majora Bascoma koji ga, pogađate, ne može ni nacrtanog vidjeti. Smiren lik, inteligentan, sa beskrajnom strpljivošću kojom jednostavno ignorira sve uvrede na svoj račun.

Crtež je izvrstan. Neću reći maestralan, takvim se krase novije epizode, ali svakako poetičan, stilski do kraja razrađen, živopisan, topao, a opet dovoljno grub kada treba očitati lica Apaša ili izmorena lica vojnika. Boje su živopisne, prilagođene mjestu radnje... Jednom riječju – sve je na mjestu. Sve u svemu, Blueberry je ovom epizodom ušao na velika vrata u svijet stripa. Taj prvi kas prema Fort Navaju su možda bili mali koraci za svojeglavog poručnika ali su bili veliki koraci za nas koji već dugi niz godina pratimo njegove dogodovštine u stopu.

BB DN 2 Grmljavina na zapadu

• kemo2012

10, 10, 9, 9

Bilo je to u ljetu 1993 kada sam procitao ovaj strip i jos se dobro sjecam. Crtez je vrlo dobar!

04.10.2010
    18:07:00 sati
    kemo2012
  • Bachy

7, 8, 10, 5

Blueberry je takav klasik da onome tko ga nikada nije pročitao može biti itekako žao!

04.10.2010
    18:26:00 sati
    Bachy

10, 10, 9, 8

Klasika!

04.10.2010
    23:28:00 sati
  • marcho

9, 9, 8, 9

Recenzija je ok. Davno sam čitao ovo ali još uvjek posjedujem staro tvrdoukoričeno izdanje dečjih novina. Iako je ovo bez sumnje klasik nije ni bilzu kvaliteti kasnijih epizoda. Ovdje prvenstveno mislim na crtež koji mi se nije nešto pretjerano dojmio. Ali kako je riječ o prvoj epizodi mojeg najdražeg strip junaka koja je povrh svega nastala 1963, jednostavno ne mogu dati nižu ocjenu.

05.10.2010
    09:32:00 sati
    marcho
  • jova

10, 10, 10, 9

05.10.2010
    14:18:00 sati
    jova

9, 10, 8, 10

Klasika!

10.10.2010
    10:11:00 sati

9, 9, 8, 8

Konačno da sam i ja pročitao ovaj prvi broj jednog od najboljih strip-albuma ikad! Neki će pomisliti da je ovo već sto puta iskorištena tema, što i jest, ali ova priča je iz 1963.! Za to vrijeme ovo je praktički savršeno djelo. Klasika koja ni nakon 48 godina nije osjetno izgubila na kvaliteti.

30.09.2011
    11:02:00 sati

8, 8, 9, 9

23.05.2012
    15:28:00 sati

6, 6, 6, 8

Prica koju je vrijeme malo pregazilo.  Blueberry je dobar lik, ali ovdje prica je previse klisej; znam da je ovo star strip, i da je u 1963 kad je prvi put ugledo svjetlo dana izgledo nov i frisak, ali Tex je vec bio na trzistu, tako da, makar u ovom prvom broju, ne vidim previse razlike izmedju Blueberrya i Texa.  To sto je u boji je bonus, naravno, ali crtez kao crtez nije bas najostriji.  Nadam se da ce buduce epizode biti bolje, jer cesto prve epizode svakog serijala su samo uvod u svijet tog odredjenog lika, i nista vise.  Prosjecno.

01.11.2012
    01:09:00 sati
  • Raoul Duke

9, 9, 10, 10

Ovo je tek zagrevanje za pravu stvar. Za Žiroa i Šarlijea - sedmica. Za ostale - desetka! :D

02.11.2012
    20:48:00 sati
    Raoul Duke
  • Ukupna ocjena 43%

4, 3, 5, 7

Pregaženo vremenom

20.11.2013
    08:58:00 sati

7, 7, 8, 6

Priča previše poznata, likovi puni klasičnih stereotipa ali to i nije nedostatak ako uzmemo u obzir godinu kad je ovo nastalo. Sasvim ok strip, da nije nekih naivnosti u scenariju bio bi još i bolji.

16.03.2014
    07:36:00 sati

10, 10, 10, 10

Savršenstvo!

03.04.2014
    16:47:00 sati

5, 4, 5, 5

U skladu s godinama, sve što imamo u ovom prvom Blueberryu je naivno i zastarjelo...slično kao i kod ranih epizoda Texa Willera. Pročitao sam danas i bookglobeovo izdanje...što reći, nego, najjadniji prijevod ikad. Sa francuskog prevedeno na hrvatski, hrvatski u kojem imamo pregršt riječi poput gosh, shut up, hell, damn, well....?
    14.07.2014
    19:20:00 sati

8, 9, 8, 10

Kao malome, uvijek mi je bila želja, ako ne imati, onda barem prolistati one albume Dečjih novina čije su se naslovnice reklamirale na zadnjim koricama ostalih stripova. Neke sam kasnije i nabavio. Sad kad sam 'veliki' odlučio sam pročitati cijeli opus pustolovina Blueberryja. Ako je suditi po prvoj epizodi, biti će to zabavan put. Epizoda je ok, lijepo je da slijedi i nastavak. Naslovnica odlična. Crtež ok, ali kao što sam čitao, kasnije je puno puno bolji.

26.02.2016
    10:48:00 sati
  • karlitos

7, 8, 9, 10

Već viđena priča obrađena na odličan načn s zanimljivim scenarijem. Radnja je dinamična i napeta, a likovi su genijalni, pogotovo Blueberry. Volim Giraudov crtež, ovdje je napravio odličan posao. Uglavnom, odličan početak odličnog serijala.

31.10.2016
    15:43:00 sati
    karlitos