Željezni konj

Blueberry

BB MP 3a | 48 str.

Izgradnja željezničke trase koja će povezati dva kraja američkog kontinenta u punom je jeku, a između ostalog, obilježavaju je brojne zakulisne igre moćnika i šefova dviju konkurantskih tvrtki: Union Pacific i Central Pacific. U jednu takvu intrigu umiješao se i Blueberry. Ubojstva, podvale, pobune Indijanaca, dvostruke igre... Može li Blueberry s time izaći na kraj?

• Željezni konj
    BB BG 7
  • Gvozdeni konj
    BS 7
  • Gvozdeni konj - Čovek sa čeličnom šakom - Staza Sijuksa
    BB MP 3
  • Gvozdeni konj 1.
    ST 117
  • U klancu Tander Krika 2.
    ST 118
  • Gvozdeni konj
    ST 738
  • Gvozdeni konj - Čovek sa čeličnom pesnicom - Na stazi Sijuksa
    BB STKON 32

• Le Cheval de fer
    BB DG 6

• Nema posebnih napomena

Ovo je epizoda koja na prekrasan način spaja fikciju sa povijesnim činjenicama. Bilo je to vrijeme heroja, vrijeme neustrašivih i odvažnih ljudi ali i vrijeme velikog rivalstva koje je pratilo izgradnju transkontinentalne željeznice. U uvjetima oskudnog državnog aparata i zbog činjenice da je taj aparat bio još manje efikasan u predjelima kroz koje se željeznica gradila, sam život je bio vrlo malo cijenjen. To saznajemo već iz prvih kadrova stripa gdje se vidi da su ubojstva radnika na pruzi ako ne svakodnevna, a onda barem ne toliko čudna pojava. A da ne govorimo o suzbijanju raznih usijanih glava koje su izrađivale samu prugu. Bili su to čvrsti i izdržljivi momci ali i teški na karakteru i oštri sa šakama. Zapravo cjelokupna mašinerija koja je gradila prugu, svi ti ljudi i svi njihovi doživljaji bili su jedan ogroman putujući mozaik života Divljeg zapada, mozaik koji je sam po sebi već bio dovoljno usijan, a Indijanci su samo još više dolijevali ulje na vatru. Priča počinje prekrasnim kadrom željeznice u izgradnji i stvarno je šteta što je otisak u Biser Stripu katastrofalan. Jedva čekam Bookglobe izdanje pa da uživamo u ovoj epizodi kako treba. Problemi s Indijancima koji ne gledaju blagonaklono na izgradnju željeznice zahtijevaju vrsnog pregovarača koji razumije probleme i jedne i druge strane, pa general Dodge poziva Blueberryja da riješi stvar. Svojeglavog poručnika susrećemo u svom "prirodnom" okruženju. Nalazi se u zatvoru Forta Navaho, osuđen je zbog tučnjave prilikom partije pokera u Saloonu, svira gitaru, a prazna boca whiskeya pored njega na stolu govori da se on u zatvoru i više nego dobro zabavlja. Nakon što je zapovjednik utvrđenja jedva dočekao da se riješi Blueberryja (bacivši prema njemu usput sve što mu se našlo na stolu) naš junak kreće ususret novoj pustolovini koja, pokazati će se, sadrži daleko veće intrige nego što je zauzdavanje vruće Indijanske krvi.

Postoje izdajice u redovima kompanije Union pacific, osobe koje pokušavaju na sve moguće načine usporiti napredovanje njihove željezničke trase i pritom ne biraju sredstva da ostvare svoj naum. Tako se ne libe pobuniti lokalna Indijanska plemena (Siouxe i Cheyenne) kako bi time utjecali na brzinu izgradnje pruge. Tko su ti ljudi? To će Blueberry morati odgonetnuti. Likovi su izvrsno okarakterizirani, nisu crno – bijeli, imaju svoju podlogu, a ovdje imamo i jednog prvoklasnog negativca - Jethroa Steelfingera. Steelfinger je čisto zlo. Čovjek bez moralnih skrupula, željan samo moći i novca. U borbi sa Siouxima je izgubio ruku te je dao da mu naprave čeličnu kao zamjensku čime je dodatno povećao oreol straha koji ljudi osjećaju prema njemu. Ipak ,riječ je o inteligentnom čovjeku čime dobivamo jednog "Genija zla" spremnog na apsolutno sve kako bi ostvario svoj cilj. Ipak, njegova igra je (barem djelomično) razotkrivena, a Blueberry je kod Indijanaca dobio još jednu šansu da proba izgladiti stvar. Međutim, ništa ne ide kako bi trebalo...

Epizoda je odlična. Čista desetka. Crtež je sad već na tragu onog kojeg smo se navikli gledati u kasnijim epizodama, makar Blueberry još uvijek vuče na Belmondea. Postoji nekoliko istinski prekrasnih kadrova koji se stvarno mogu nalijepiti kao slika na zidu, te se stvarno može reći da Giraud ovdje briljira. Ovo je prvi nastavak ove sage, te sadrži sve elemente odlične radnje. Ona je brza, nepredvidljiva, opasna, a opet sa gomilom izvrsnih dijaloga koji ni malo ne usporavaju njen tok. Dakle, sve je ukomponirano u jednu skladnu cjelinu i čitatelja jednostavno mami da uzme u ruke slijedeći broj. U Biser stripu na drugoj strani se nalazi nepotpisani tekst o Blueberryju u kojem se autor dosta kritički osvrće na Charlierov udio u stripu. Tako se kaže da "Charlier, pored sve svoje vještine, nije imao dovoljno osjećaja za stvaranje velikih mitova o kaubojima" ili "tekst preopterećuje njegovo nastojanje da kroz njega pokaže sve svoje knjiško poznavanje života i istorije američkog zapada, tako da dolazi u situaciju da tekst pretrpava dosadnim i nevažnim pojedinostima".

Nikako se ne bih složio s tim. Smatram da Charlierova snaga upravo leži u tome da veliku količinu interesantnih detalja izvrsno ukomponira u samu radnju tako da se ona savršeno slaže sa dinamikom, koja nimalo ne pati zbog nje, dajući tako stripu najbolje što se može dati – vrsnu akciju popraćenu dobrim štivom. A što se tiče mitova o kaubojima – mislim da su sami likovi dovoljno pobili tu tvrdnju. Dovoljno je pročitati bilo koji Blueberryjev strip pa da se vidi kako ta tvrdnja nema realne osnove.

U svakom slučaju, svojeglavi poručnik je zaslužio svoju prvu stotku od mene. A biti će ih još.

Dodatak recenziji:Borba za izgradnju transkontinentalne željeznice

Union Pacific i Central Pacific kompanije imale su burnu povijest, od osnutka, pa do ujedinjenja. Izvorna kompanija Union Pacific, dakle prije ujedinjenja sa Central Pacific Railroad, bila je osnovana 1. srpnja 1862. godine aktom Kongresa pod nazivom Pacific Railroad Act. Zakon je odobren od strane predsjednika Abrahama Lincolna, i to pod uvjetom da izgradnja željezničkih pruga od rijeke Missouri do Tihog oceana bude ratna mjera za očuvanje Unije. Put je išao prema zapadu iz Bluffs Councill, kroz Kansas City i Denver u susret liniji Cenrtal Pacifika, koja je išla istočnom trasom iz San Francisco Baya. Dvije linije su spojene na rtu Summit, Utah, pedeset tri milje zapadno od Ogdena 10. svibnja 1869, i taj datum označava stvaranje prve transkontinentalne željeznice u Sjevernoj Americi. Taj trenutak je ovjekovječila prekrasna slika "The Last Spike" od Thomasa Hilla. Dvije kompanije su bile veliki suparnici i mnoge priče su veza ne za njihovu međusobnu borbu.

Svaka kompanija je imala pravo nadgledati i izvlačiti korist sa onog dijela pruge kojeg bude izgradila do trenutka spajanja. Osim toga, za svaki kilometar izgrađene pruge, kompanija je dobijala od Vlade naknadu u visini između 16 000 i 48 000 dolara, zavisno od težine izvedenih radova, a besplatno je dobivala u vlasništvo i zemlju uz izgrađeni dio pruge, čija je cijena vrtoglavo rasla. Samim time je i razumljiva žestoka bitka između te dvije kompanije jer je velika količina novca bila u igri. Na kraju je i sam Predsjednik SAD-a morao reagirati i putem zakona donijeti odluku gdje će se pruge spojiti. Central Pacific su osnovali "Velika četvorica":Leland Stanford, Collis Hungtinton,Charles Crocker i Mark Hopkins, a radovi su povjereni inženjeru Theodoru Judahu. Na Union Pacific strani radove je vodio general Dodge.

Theodore Judah

The Last Spike, Thomas Hill (1881)

Dio pruge koju je izgradila Central Pacifik Railroad

General Dodge (desno, rukuje se) prilikom Golden spike ceremonije

Golden spyke – ceremonijalna završna šipka koja je označavala spajanje dviju trasa. Nalazi se u California State Railroad Museju u Sacramentu, Californija.

BB DN 6 Čovjek sa srebrnom zvijezdom

BB DN5 Na tragu Navahosa

10, 10, 10, 10

22.04.2011
    08:18:00 sati
  • Bachy

10, 10, 10, 10

Mišljenja sam da je svaka riječ o Blueberryu, tj. njegovom autoru već rečena...

:)

22.04.2011
    10:07:00 sati
    Bachy

10, 10, 10, 10

Bravo za recenziju

22.04.2011
    12:21:00 sati
  • pknezevic

10, 10, 10, 10

22.04.2011
    18:59:00 sati
    pknezevic

10, 10, 10, 10

Vrlo odlican strip.

22.04.2011
    19:14:00 sati
  • Lastsioux

9, 9, 9, 10

Vrlo dobro se sjecam kada je ovaj strip izaso u Njemackoj 1993. Bio je to jedan od prvih stripova koji sam kupio poslje hrvatske.

23.04.2011
    08:13:00 sati
    Lastsioux

10, 10, 10, 10

Ovim serijalom o UP (od Gvozdenog konja do Ludog generala) započinje pravi Blueberry. Pogotovo se to može primijetit za Giraudov crtež, koji očito napreduje iz epizode u epizodu. Serijal čitav zaslužuje sve desetke. Al kako onda ocijenit one koje slijede, od Rudnika do Posljednje karte?

26.04.2011
    23:13:00 sati
    varalica
  • Ernie Pike

10, 10, 10, 10

Odlicna epizoda.

31.03.2012
    21:19:00 sati
    Ernie Pike

10, 8, 9, 10

23.05.2012
    15:18:00 sati
  • vknez

10, 10, 10, 10

perfekcija

02.11.2013
    21:02:00 sati
    vknez

9, 10, 10, 10

Kao i u prvoj sagi opet se sve svodi na to da netko želi započeti rat s indijancima izazivajući ih na svakakve načine spletkama napadima, prividnim izdajama. Vidili smo to prije nekoliko brojeva, priča i nije toliko originalna. Nije to ništa strašno jer u westernu i ne moreš očekivati neke revolucionarne priče, nekad je ono najjednostavnije ujedno i najbolje. Scenarij je vrlo dobar, najjači je ponovo Jimmy, pogotovo u scenama pucnjave u saloonu. Crtež je doživio ogroman napredak u odnosu na prošle brojeve, ali i dalje mu ovakav kolor ne paše cijelo vrime. Naslovnica odlična.

29.03.2014
    07:47:00 sati

5, 4, 7, 7

Mene je ovaj album totalno razočarao...htjela se napraviti nova priča o spletkama pri gradnji i spajanju dviju pruga, a gotovo sve ostalo što se tiče priče i scenarija je reciklirano iz prvog albuma Fort Navajo(čitatelj ima dojam da se radi o dvije iste priče,a razlika je u nijansama).
    11.08.2014
    21:01:00 sati
  • MSBlueberry