Kult bola

Brad Barron

BRBA VEC 11 | 96 str.

Brad i njegov novi izvanzemaljski prijatelj u obličju starog prijatelja Ethana žele živi stići do Philadelphije gdje se nalazi ostatak njegovih sunarodnjaka. Put je dug i opasan, a i Morbovi su im za petama cijelo vrijeme. No, ne prijeti Bradu samo ta opasnost, ponekad ona dolazi iz smjera iz kojeg se najmanje nadaš…

• Kult bola
    BRBA VEC 11

• Il culto del dolore
    BRBA SR 11

• Pojavljuje se još jedna izvanzemaljska rasa: mali zeleni (ili sivi). U #4 upoznali smo izvanzemaljskog predatora.
  • Drugi uradak Giovannija Bruzza na serijalu BB, sjetimo se prijašnjih "Osvajača" (VEC #4)
  • Str. 23., referenca na epizodu "Broj devet" (VEC #9).
  • Str. 37., referenca na događaj s "halucinogenom" šumom, epizoda "Osvajači" (VEC #4).
  • Str. 80., inspektor je pljunuti Robert Mitchum.

"Yet, across the gulf of space, minds that are to our minds as ours are to those of the beasts that perish, intellects vast and cool and unsympathetic, regarded this earth with envious eyes, and slowly and surely drew their plans against us."
H.G. Wells - "The War of the Worlds" (1898.)

Ah, ti mali zeleni… Ili mali sivi. Baš negdje oko vremena odigravanja radnje ovog stripa, pedesetih godina, vladala je stanovita manija uočavanja svemiraca iza svakog grma, a javljaju se i amaterske fotografije istih (vidi sliku niže). Epizoda me podsjetila na štimung onih "loših" B-filmova s jeftinim replikama letećih tanjura i marsovaca tipa "Plan 9 from outer space" (najgori SF film svih vremena, i najgori redatelj Ed Wood), "Rat svjetova" Byrona Haskina, "This island Earth" (Metalunjani koje je Nolitta primjerice iskoristio za svoje Akronijane u Zagoru) i mnogi drugi. Postoji jedan zanimljivi slučaj iz 1938. g. koji bih mogao spomenuti a koji nam fino može demonstrirati koliko su se obični ljudi (tog vremena) bojali nepoznatog, odnosno vanzemaljaca. I koliki je zapravo bio stupanj informiranosti tog vremena, kad informativno-komunikacijski kanali nisu bili kao danas. (Nije bilo interneta. ;)) Ljudi su zapali u masovnu histeriju koja je bila rezultat fantastičnog odaziva Amerikanaca na jednu banalnu radio-dramu Orsona Wellesa. Naime, bila je to adaptacija romana H. G. Wellsa "Rat svjetova". Dvije trećine 60-minutnog emitiranja te emisije napravljene su kao serija simuliranih vijesti, što je sugeriralo mnogim slušateljima da je u tijeku prava pravcata izvanzemaljska invazija Marsovaca. U danima koji su slijedili nakon emitiranja, proširila se panika među određenim dijelom slušatelja, koji su vjerovali da su se događaji opisani u programu zaista dogodili. Ima i film na temu, pa proguglajte...

Navodna prava fotografija malog Sivog

Iako su "Marsovci" bili najaktualniji pedesetih godina, razni filmovi i serije, pa čak i razni kultovi i new-age filozofije dodatno su popularizirali temu. Vjerojatno najpopularnija serija na tu temu su bili X-dosjei, u kojoj su strastveni vjernik agent Fox Mulder i skeptik Dana Scully razotkrili cijelu teoriju zavjere oko svemiraca. Serija je iznjedrila krilatice poput "thrust no one", ili "truth is out there", "believe". I dan danas postoji krug zaluđenika, ili recimo kultova uvjerenja da su svemirci sletjeli na našu planetu i da žive među nama već dugo godina. Naš junak Brad Barron će otkriti gorku istinu. Već sljedećom izjavom vidimo koliko je i dalje naivan. Šta ćeš, čovjek nikako da izgubi vjeru u ljude, i izvanzemaljce.

"Jedna stvar je sigurna… Tko god se nalazio u tom velikom letećem tanjuru, sigurno je neprijatelj Morbova. I to je dovoljno da ga doživim kao nekog bliskog sebi."

Podsjetimo se, Brad Barron trenutno se nalazi na putešestvijama diljem Amerike inficirane Morbovima u potrazi za svojom obitelji… I tako jedne noći putem biva svjedok, odnosno sudionik bliskih susrete treće vrste, malih sivih. Kako se letjelica nalazi u bijegu pred nadolazećim Morbovima, Brad po inerciji vodeći se parolom neprijatelj mog neprijatelja moj je prijatelj, odlučuje pomoći malom nezemljaninu. On je mali, slab i u potrazi za svojim malim prijateljima u nevolji, u Philadelphiji. Kako bi Brad lakše prihvatio svemirca, on uzima oblik njegovog dobrog prijatelja Ethana, inače supatnika u jednoj od njegovih pustolovina iz prošlosti. Svemirac se hrani životnom energijom koju može uzimati od živih bića, ima velike mentalne moći, mentalnu projekciju i sposobnost čitanja misli. I vrlo ga je teško ubiti. Uzimanje životne energije od živih organizama zapravo je strašno oružje i u nekoliko navrata pokazat će se kobnom za sudionike. Njegove akcije činit će se Bradu malo nasilnim, no Bože moj, u ratu smo s neprijateljima i neka sredstva su neophodna uopće za puko preživljavanje.

I tako lažni-Ethan i Brad krenu na put prema Philadelphiji, a putem nailaze na morbovske ophodnje i razne druge opasnosti u obliku flore i faune koje su donijeli osvajači. Istovremeno Brad doživljava jednu tragičnu epizodu iz prošlosti koja se itekako nadovezuje na misiju Sivih na ovoj planetu. Otkrića će biti zaista šokantna, otmice izvanzemaljaca i kultovi obožavatelja, a da ne govorimo o zavjerama na visokim položajima…

Kod Veselog se ne mogu baš opustiti kod čitanja, imam osjećaj da mi lošiji otisak znatno degradira ugođaj čitanja. Možda sam baš nabasao na neke takve primjerke, možda je loša sreće ili neusredotočenost u pitanju, ne znam. Što se tiče autora crtež, ovo je Bruzzov drugi uradak na serijalu BB, sjetimo se prijašnjih "Osvajača" (VEC #4). On je naš stari poznanik iz Mister Noa, posebno iz maxija "Bilo jednom u New Yorku". Izvrsno se prilagodio serijalu, i mislim da je izvukao maksimum iz crteža. Estetski lijep crtež, dosta detaljan, na momente sa zanimljivim kadriranjem. Naslovnica je vrlo dobra, Brad stoji ponad ranjenog Malog zelenog, a oko njih olupine. Zanimljiva i lijepo dizajnirana naslovnica. Po meni šteta što Veseli mijenja boje u odnosu na original, ove su neprirodne i neobične.

Prije nego se odjavim samo bih napomenuo što mi uglavnom smeta u serijalu, možda čak i nevezano uz ovu epizodu. Kad je Faraci zakinuo Barrona za vjernog pomoćnika, postojala je potreba za izražavanjem njegovih misli. Tako umjesto obraćanja i izlaganja svome vjernom suradniku Faraci se morao okrenuti samom Barronu i njegovim mislima. Naravno, nije mogao iskoristiti stari trik s mnoštvom narativnih kapcija jer to više nije fora. Barronovi unutarnji monolozi uglavnom su jeftini, nimalo uzbudljivi ni poetični. Dobro, nije ni on neki mislilac pa da citira Platona ili Aristotela. Njegov uzvik "Propast" jednostavno mi je bezveze. Iako sam godinama govorio protiv "Stotinu mi vampira", danas bi sve dao da mi Barron govori "Stotinu mi izvanzemaljaca" umjesto ovog banalnog termina. Ali što je tu je, što smo željeli to smo i dobili! ;)

Također moram spomenuti i izvanredan trash moment koji me podsjetio na dobra stara vremena simpatično luckastih horora. Sjećate se scene iz stripa, u vlaka kad oživljeni kosturi napadnu ovaj naš dinamični duo? Kakva je to energija mogla oživjeti obične kosture, i zašto su ih htjeli ubiti? Mislim, kakav to nagon kostura tjera da ubije naše junake? Nit su im uzimali energiju, a nit ih mogu fizički pojesti. Koji je onda smisao takvih bića? Zgodno i napeto kad te napadnu takvi neprijatelji, no ipak se i neprijatelji moraju smisleno ponašati.

Kad se sve zbroji, mogu reći da mi je ovo možda i najbolja epizoda do sada. Nema baš toliko jeftine patetike (Brad očito u zadnje vrijeme dobro skriva svoje misli ;)), a sadrži opet tri glavna motiva koja uvijek pozdravljam u nekoj priči. Kultove, teorije zavjere i izvanzemaljce među nama. Faraci donosi možebitni odgovor na pitanja žive li svemirci među nama, koje su njihove namjere, žele li nam biti prijatelji ili nas kao i Morbovi žele osvojiti… Epizoda zaista doziva u sjećanja niz epizoda X-Dosjea, a siguran sam da bi Mulder vrlo rado proučio što se sve ovdje dešavalo (Scully bi opet prevrtala očima). Sigurno bi rekao Bradu – trust no one my friend! I bio bi u pravu!

BRBA VEC 10 Teški metal

BRBA VEC 12 Odmetnici

8, 8, 7, 8

Odlicno! Tematika s mucenjem i bolu, koja je ovdje super uradjena! Crtez je malo slab, ali prica i scenario su izvrsni, naslovnica takodje. Onaj vanzemaljac koji izgleda kao Bradov psiholog Ethan je zanimljiv lik (u proslosti kao covjek i u sadasnjosti kao vanzemaljac). Moralne dileme o bolu, i o tome ko je u stvari najgore bice u univerzumu: ovi novi vanzemaljci, morbovi ili ljudi sa nase planete? Emotivne scene u flashbackovima, i izvrstan kraj price sa bombardiranjem Philadelphije. Naslovnice super, iako pogresno obecava radnju epizode (meni ovaj vanzemaljac na naslovnici izgleda na zensko, ali eto...).
    28.02.2013
    22:09:00 sati
  • Johnny Difool

8, 7, 7, 8

Jako dobro, i dovoljno slojevita priča, i jaka nota tragike s elementima melodrame na koju sam uvijek slab, i kod Nathana i kod Dylana i kod Brada, i efektno profilirani likovi, pa čak i Bruzzov crtež koji mi je dobro legao još u Mr. Nou. I ovdje sasvim dobro odgovara vremenu radnje, tj. 50-im godinama prošlog stoljeća što je otprilike i vrijeme kod Mr. Noa.

28.02.2013
    22:56:00 sati
    Johnny Difool
  • Villain

8, 8, 9, 10

01.03.2013
    16:31:00 sati
    Villain

8, 6, 8, 10

Iako mi je glupa ova ideja da su ljudi mučeni iz razloga da bi bili antene alienima?....Brad Barron putuje dalje.
    18.03.2013
    10:31:00 sati

8, 7, 9, 10

Zanimljiva epizoda sa dobrim dijalozima a mnogo je i pridonio Bruzzo kojemu izgleda baš paše ovo razdoblje. Stvorio je pravu atmosferu.

22.04.2013
    11:36:00 sati

7, 6, 9, 8

Negdje kod ove priče već počinje veliko ponavaljanje ideja.

04.09.2013
    23:23:00 sati

8, 8, 10, 10

Najbolja Bradova epizoda do sada. Navikli smo na svakakve likove koji su se pridružili Bradu u lutanjima, ali u ovo "prijatelstvo" je naivno uletio i skoro to glavom platio. Na kraju su nam Morbovi učinili uslugu s time što su potaracali ostatak ekipe ovih nemani. Crtež mi je čista 10, baš mi je sjeo a naslovnica također. Alien na njoj izaziva samilost tako da sam i ja kao i Brad naivno povjerovala tim bićima.

01.11.2013
    19:06:00 sati

9, 9, 9, 10

28.02.2015
    20:57:00 sati
  • AlenT

9, 9, 7, 8

Vrlo dobra epizoda! Prvenstveno zbog, makar privremenog, uvođenja nečeg novoga u zaplet, a to su mali sivi/zeleni, kojima su Morbovi pokvarili plan osvajanja Zemlje. Šteta da ovaj sukob nije iskorišten za glavnu pozadinsku priču jer smatram da ima potencijala, a bio bi i neočekivan. U ovoj epizodi nema toliko patetike, iako par loših ideja kvari dojam. Npr. korištenje energije ljudske boli za komunikaciju između malih sivih ili napad oživljenih ljudskih kostura.

24.04.2017
    09:22:00 sati
    AlenT