Kočija straha

Brendon

BR FORB 9 | 96 str.

Gradić simbolična naziva Doombar terorizira sablasna kočija koja pod okriljem noći i pred očima njihovih najmilijih, otima njegove stanovnike i netragom nestaje u bezdanu obližnje pustinje. Na Brendonu je da prihvati slučaj i da otkrije jezivu tajnu koja se krije iza svega toga.

• Kočija straha
    BR FORB 9

• Il carro della paura
    BR SR 9

• Priča je u Italiji originalno objavljena u 10. mjesecu 1999. godine. (op.ur.)

U uvodniku ove priče piše da je Chiaverotti inspiraciju za ovu priču dobio jednog sunčanog dana u Nizi, Francuskoj, kada je pored njega mahnito projurilo vozilo hitne pomoći sa uključenom rotirkom i zamagljenim staklima ostavljajući pisca da se pita tko bi to mogao biti u njima, kuda juri to vozilo i svašta nešto… I iako većina nas takvom uobičajenom i svakidašnjem događaju možda ne bi posvećivala pažnju niti davala važnije značenje, jednom piscu i ekscentriku kao što je Chiaverotti to je bilo sasvim dovoljno za još jednu bizarnu ideju i priču, ali priču koja sa svojom izvornom inspiracijom, kako radnja odmiče, jedva da ima ikakve veze.

Gradić simbolična naziva Doombar (doom = sudbina) terorizira sablasna kočija koja pod okriljem noći i pred očima njihovih najmilijih, otima njegove stanovnike i netragom nestaje u bezdanu obližnje pustinje. Kočijom upravljaju čudovišna, misteriozna bića koja rasplamsaju strah, maštu i predrasude ovdašnjeg stanovništva te se slučajno ispriječe Brendonu na putu i na taj način ga uvuku u ovu bizarnu priču…

Priznajem, Chiaverottijevo pisanje je inspirativno, sa jednog čistog analitičkog stajališta i ta inspiracija njime ne podrazumijeva nužno i oduševljenje njime te njegovim likom i djelom. Njegove uspješnice, sa interpretativnog stajališta, su interesantne a njegovi promašaji još i interesantniji. Stoga nikako nisam mogao propustiti priliku da ga još bolje i pobliže upoznam upravo na njegovom autorskom serijalu Brendon. Da provjerim koliko su ideje koje je gradio i njegovao u drugim serijalima, prvenstveno Dylanu Dogu, i dalje postojane i prožete upravo u serijalu koji je idejno čisto njegov, uz naravno i poslovično utjecaje koje, kao i svaki Bonellijev lik, crpi iz bogate riznice nadaleko poznatih svjetskih djela i literarnih utjecaja.

U tom svom zanimanju uspio sam da prikupim petnaestak ranijih epizoda Brendona, da ih sve više - manje proučim i da (nažalost) vrlo brzo uočim zajednički, repetitivni obrazac ponašanja i pripovijedanja sa par ideja i motiva koji se uporno ponavljaju kroz serijal. Priča o “kočiji straha” mi se učinila reprezentativnom, kako za opisivanje i procjenu Brendona kao lika, samog serijala, ali upravo i kao nositeljica tih poslovičnih Chiaverottijevih ideja i postulata koje čine, sada već zavidni i poduži mu stripovski opus.

Brendonov svijet je postapokaliptični, dekadentni svijet, svijet koji nije nazadovao samo fizički, nego suvereno propada i socijalno, moralno i kulturološki. Karakterizira ga sveopća učmalost, anemija, eskapizam i odsustvo bilo kakvog poretka i autoriteta (što ljudskog, što moralnog). Tu caruje samo mrak (Brendon D’Arkness, darkness = mrak, tama), predestiniranost likova, predrasude, odsustvo bilo kakvih hvalevrijednih i jakih uvjerenja osim u one sitne, male, prljave, sebične interese koji su širom serijala posijali gomilu oportunista i jebivjetara. A najtužnije je da je sav taj svijet upravo ponajviše uobličen u samome liku Brendona D’Arknessa. Po naravi prilično hladnom i distanciranom glavnom junaku, koji se ponekad doima brižan i socijalan, ali samo do određene, vrlo tanke i jasno određene granice. Jer ne zaboravimo da je on vitez plaćenik, da ga pokreće i da je u pozadini svakog njegovog postupanja novac, naknada, plača za obavljeni zadatak, bez obzira i ako se tu i tamo (blago i kratkotrajno) emotivno veže uz određeni slučaj. Svejedno, stripovski je to (anti)junak koji je poprilično nezainteresiran, odsutan, bez hvalevrijednih ideja, odrednica i ambicija. Bez autoritativnih pretenzija i pobuda, bez strasti, volje i jasnije određenog osjećaja za pravdu i čovjeka, Brendon usamljeno luta od grada do grada u potrazi za poslom. Kao slika i prilika već prije spomenutog mu ocvalog svijeta. Oportunist na bijelom konju koji jaše kroz rezignirani, eskapistički svijet bez ikakvog svjetla na vidiku...

Pretjerano sanjarenje kao bijeg od takve obeshrabrujuće stvarnosti samo vodi u (auto)destrukciju i materijalizira sav užas onih koji previše spavaju. A to su, po dobrom, starom Chiaverottijevom običaju, upravo predominantno ženski likovi. I ova priča nije iznimka po tom pitanju, pošto je upravo ženski lik na sebi svojstven način pokretač cijele ove radnje. Nisu niti ostale epizode Brendona nešto drugačije. Konstantno i uporno se tu prožimaju likovi uplašenih, deluzivnih, nezadovoljenih žena, često puta i traumatiziranih svojom tužnom prošlošću. One su temeljno oštećene i nesavršene i nisu cjelokupne bez pomoći muškarca koji je tu da ih podigne i čvrsto osovi na noge. Upravo to je zadatak i Brendona, ne samo da riješi slučaj, nego da spasi, ozdravi i revitalizira ženu. Kada shvatite da Chiaverotti ovako već odavno piše, onda vam niti bizarni, mutavi rasplet “Kočije straha” više nije toliko besmislen. Ne samo da zločinka, neugledna Meg zaneseno sanja princa na bijelom konju i time postaje jedna od onih tragičnih, beznadežnih duša koje “urlaju sav svoj užas”, još jedan od ženskih likova u priči, Florence Hoffman, majka djeteta otetog od strane tajanstvene kočije, samo potvrđuje moje maloprije napisane teze. Ojađena i nesretna, spremna da izgubi i posljednji dio dostojanstva kako bi vratila sina, upravo je ona ta odabrana kojoj će Brendon vratiti život. Kako? Pa prema Chiaverottiju, usputnim seksom, čistom tjelesnošću između nje i Brendona. Bez ičega dubljeg, osjetilnijeg, emotivnijeg, jer u sasvim promašenom svijetu i to je valjda dovoljno da izgubljenom biću vrati vjeru u život, sugerirajući mu da smrt ne znači nužno prestanak, odustanak, kraj. A uostalom, ništa dublje, emotivnije iliti duhovnije između dvoje ljudi ne bi opet bilo u skladu sa hladnom logikom i karakterom naših likova. Dakle, kao i mnogo toga u Brendonovom svijetu, i ljubav postaje luksuz koji si malo tko može i želi priuštiti.

No, budimo fer i priznajmo da se i u muškim likovima, pojedinim stanovnicima Doombara, očitava sličan tragični karakter ljudske ličnosti. Tu bi spomenuo zamjenika šefa policije Nigela, kao manjkavog i neostvarenog autoriteta i trgovca Donalda, sasvim slomljenog otmicom supruge od strane mračne kočije. U njihovim poetskim, dapače teatralnim trenutcima smrti nije niti sigurno hoće li njihove promašene, jadne duše doživjeti iskupljenje, oprost i spasenje u onostranosti. Jer tolika je nevjera, fatalizam i beznađe ovdje na djelu.

I premda su legitimni i na njih ima pravo, ovako uskogrudni, ograničeni i defetistički nazori, koji i nakon svega još uvijek suvereno vladaju i čine temelj serijala, čine teškim za voljeti i prihvaćati Chiaverottija i njegov mu serijal. A sve zavisno od vlastitog karaktera i nazora sa kojim sami pristupate nekom književnom, literarnom ili stripovskim djelu. Za moj ukus, fali malo više volje, životne vatre, zanosa i vjere, ne nužno u cjelokupnu ljudsku rasu, koliko u samog čovjeka, pojedinca, u njegove iznimne mogućnosti i posljedično senzacionalne dosege u domeni ljepote i dobrog.

BR MLG 2 Suza tame

9, 5, 10, 9

Jako zanimljiva tema, koja ipak nije u potrunosti iskorištena. Možda da je dvobroj, sa više horrora. Crtež Roi-a baš odgovara ovakvom stripu.