P*

S*

C*

N*

• Soldier X
    CAB MRV 1

• Darko Macan i Igor Kordej (ilitiga Kordey kako su bi ga često potpisivali u američkim stripovima) zajedno su radili na Cableu od lipnja 2002. godine (Cable #105) do travnja 2003. godine (Soldier X #8).
  • Nakon što su Macan i Kordej završili svoju priču u prvih osam sveski serijala, autorsko kormilo su preuzeli scenarist Karl Bollers te crtači Arthur Ranson i Scot Eaton. Njihova priča nema neke prevelike veze s Macanovom tako da Macanov angažman možemo i trebamo gledati kao zasebnu cjelinu.
  • Marvel je prije tri godine objavio Soldier X omnibus u kojem je, između ostaloga, sadržan kompletan Macanov angažman vezan za Cablea.
  • Ocjenu za naslovnicu sam temeljio prema naslovnicama originalnih Kordejevih sveski koje možete vidjeti ovdje.
  • Cable se prvi put u stripu pojavio 1990. godine u serijalu The New Mutants, a stvorili su ga Louise Simonson i Rob Liefeld.

Dok gomila domaćih crtača danas ostvaruje više nego pristojan angažman na američkom tržištu stripa, teško je zamisliti da bi jedan naš scenarist mogao polučiti sličan uspjeh. Međutim, vratimo li se nekih dvadesetak godina unazad, vidjeti ćemo da je upravo tada Darko Macan odradio neke od svojih najboljih radova za Marvel, Vertigo, Dark Horse i slične gigante američkog stripa. Bilo je tu svakakvih naslova, od Ponosa Vragova s kojim je sve počelo, zatim raznoraznih Star Wars mini-serijala, Tarzan / Carson of Venus crossovera, Sandman spin-offa, kratkih pričica u Wierd War Tales, na domaćem tržištu dobro nam poznatog Kapetana Amerike (i još jedne ne baš toliko poznate priče istog tog junaka koju ćemo prije ili kasnije nadam se vidjeti u domaćem ruhu) pa sve do rada na ongoing serijalima kao što su Hellblazer i Cable.

Upravo je (ne računamo li razne Star Wars naslove) na potonjem Macan ostavio najdulji trag napisavši posljednja tri broja dugotrajnog matičnog Cable serijala da bi potom lansirao novi serijal imena Soldier X. Suradnik mu je u oba slučaja bio Igor Kordej.

Prvo i glavno, za početak bih napomenuo kako me ovaj strip užasno frustrira!

Ako ste pomislili da je to zbog toga što je možda loš, na krivom ste tragu jer stvarno ne mislim da se radi o nekvalitetnom ostvarenju, već me frustrira zbog toga što smatram da je Macan imao vrhunsku ideju za priču, no izvedba mu nažalost zapinje te mi se čini da mu je nedostajalo čvrste uredničke ruke koja bi iz ove priče izvukla ono najbolje. Imam osjećaj kao da je Macan ovo pisao na pola gasa te da se nije u potpunosti potrudio kao što inače zna kako bismo dobili još jedno vrhunsko djelo (također, ovom se prilikom ispričavam Darku ukoliko sam stekao krivi dojam).

Kao što sam već spomenuo, Macanov i Kordejev zajednički angažman na Marvelovom junaku Cableu počinje na posljednja tri broja (105-107) redovne Cable serijala započetog još davne 1993. godine. Nakon dugotrajnog angažmana scenarista Davida Tischmana koji je već neko vrijeme surađivao s Kordejem, na zadnja tri broja scenarističku palicu preuzima Macan te poprilično mijenja koncept i ton stripa. Pohvatavši sve konce koje je Tischman ostavio, Macan nam kroz tri zasebne avanture priprema pozornicu za novi serijal u kojem kreće "ono pravo".

Domaći autorski dvojac nas u priči većinu vremena provodi kroz Cableovu misiju pronalaska mutant-djevojke u bespućima Rusije te nam pritom donosi jednu zanimljivu premisu i promišljanje o moralnim implikacijama upotrebe gotovo neograničene moći. Cable je lik koji nerijetko sumnja u sebe te propitkuje svoje postupke dok istovremeno pokušava svijet učiniti boljim mjestom. Osim samog Cablea, dobar dio priče čine i raznorazni sporedni likovi svakojakih načela koji se ili žele okoristiti situacijom u kojoj se nalaze ili žele spomenute moći iskoristiti kako bi pomogli drugima. Macan ovaj dio priče vodi vrlo dobro i postavlja nekolicinu zanimljivih teza koje u stvari čine i najzanimljiviji dio cijelog serijala. Spomenuta potraga za mutant-djevojkom služi tek kao okidač priče koja će se iz broja u broj sve više širiti i postajati sve neobičnija. Usudio bih se reći da je Macan s ovim serijalom još jednom uspio postići ono što je tako često radio s Marvelovim junacima koje je pisao, a to je da ih je udaljio od klasične superherojske forme i ponudio čitateljima jedan malo drugačiji pristup dobro im poznatim likovima.

Okej, sad kad se osvrnete na sve ove pozitivne značajke koje sam naveo, vjerojatno ćete se zapitati što me to onda točno frustrira ovdje?

Najveći problem koji imam sa Soldier X je ogromna količina nepotrebnog i dosadnog praznog hoda koji ni na koji način ne pridonosi cjelokupnoj priči. Primjera radi, događaji vezani za dva iritantno bezvezna agenta S.H.I.E.L.D.-a oduzimaju velik dio stripa, no poprilično su banalno napisani te ih se može preskočiti bez ikakvih posljedica, baš kao i gotovo sve vezano za novinarku i Cableovu ljubav Irene Marryweather. Nažalost, takvih je situacija puno i previše za jedan ovako kratak strip i mislim da se bez njih komotno moglo proći. Mišljenja sam da bi ova priča puno bolje funkcionirala kao jedan kraći mini-serijal od 4-5 zgusnutijih sveski u kojima pratimo isključivo Cablea i prava je šteta što se nije išlo s tim formatom. Također, zadnje poglavlje koje nas prebacuje par tisuća godina u budućnost mi također nije najbolje sjelo te bih volio da je priča privedena kraju na nešto zanimljiviji način. Zbog tog vremenskog skoka radnja koja se protezala kod prethodnih sedam brojeva donekle ostavlja nedovršen i zbrzan dojam. Jasno mi je da je Macan htio izbjeći klasično akcijom nabijeno finale te se odlučio iskušati nešto drugačiji pristup, no ne mogu reći da mi se sviđa način na koji je to izveo.

Što se tiče crteža, Kordej u svojoj američkoj fazi definitivno nije bio na vrhuncu poput onoga koji će dostići u Francuskoj, no treba priznati da Soldier X još uvijek izgleda bolje od recimo njegovih poglavlja serijala New X-Men. Ovdje također često zna djelovati kao da crta bez ikakve volje, samo da odradi posao i to se nažalost vidi i osjeti. Iskreno, ne mogu reći ni da sam inače neki preveliki ljubitelj hvaljenijih Kordejevih radova, no njegova kvaliteta je uvijek bila neupitna, dok su po mom mišljenju kritike koje često dobiva za američke radove najvjerojatnije posljedica nevjerojatno brzog tempa kojim je radio. Usporedimo li Soldier X s nekim njegovim kasnijim djelima koja je radio na francuskom tržištu, razlika je ogromna.

Sve u svemu, Soldier X je po mom mišljenju strip koji vrijedi pročitati, no moram priznati da sam ipak očekivao malo više. Svi znamo da je Darko Macan kvalitetan pisac koji često ima puno toga zanimljivoga za reći i prava je šteta što ideje iz ovog serijala nije uspio predstaviti u punom sjaju. Mogli smo imati još jedno remek-djelo.

• Gospodar noći
    Kod: KT LMS 346/347
    Vrijeme: 26.10.2021. 2:04:00