CASS PAD 2 | 94 str.

Ostalo mu je samo osamnaest mjeseci života da „sredi neke stvari“ ali Cassidy ne želi propustiti pljačku koja ga čeka u Phoenixu, ne znajući da ga tamo u zasjedi čeka nešto neočekivano i jako opasno…

• Ruke nad gradom
    CASS PAD 2

• Le mani sulla città
    CASS SR 2

• Iskusni scenarist Pasquale Ruju tvorac je Cassidyja, mini serijala od 18 priča, koji je u Italiji originalno izlazio od svibnja 2010. do listopada 2011. godine. Između ožujka i svibnja 2020. godine, izašla su nova tri broja u seriji naslovljena „SBE Priče“, u brojevima 90-92.
  • Na ovim prostorima Cassidyja je izdala Padora 2011. godine, a tri „Priče“ objavila je Čarobna knjiga u Riznici Bonelli specijal broju 3, 2020. godine.
  • Pasquale Ruju pojavio se u SBE 1995. godine na serijalu Dylan Dog, gdje je sudjelovao u 86 priča (zadnja 2018.). Prije Cassidyja radio je još na serijalima: Nathan Never (od 1995. – 6 priča), Tex Willer (od 2004. – 54 priče), Demian (od 2006. – 23 priče), Dampyr (od 2006. – 2 priče), Martyn Mystere (od 2009. – jedna priča). 2020. godinu Ruju je završio na drugom mjestu po broju tabli u cjelokupnom SBE stafu.
  • Debi za kuću SBE Elisabette Barlette; nacrtala je tri Cassidyjeve priče (brojevi 2, 7 i 15). Prije Cassidyja crtala je na serijalima John Doe i Detective Dante za izdavačku kuću Eura.
  • Le mani sulla citta“ je naslov i talijanskog socrealističkog filma iz 1963. godine.
  • Na stranici 10, jedna od dvije pjesme u ovoj priči: „Suspicious Minds“ Elvisa Presleya iz 1969. Rolling Stone ju je svrstao na 91. mjesto na svojoj listi 500 najvećih pjesama svih vremena. Druga pjesma u ovoj priči „Trampled under foot“ od Led Zeppelina iz 1975. godine. Sam serijal počinje Elvisovom pjesmom „Way Down“ iz 1977. Otvaranje je nužno posvećeno Elvisu Presleyju i njegovom "Way Down". Noć je 16. kolovoza 1977., kralj rocka je umro, a radiji diljem svijeta puštaju njegove pjesme. Cassidy također umire, ali Cassidy je tvrd momak…
  • Citati/aludiranja: kipić Xipea, kojeg Cassidy želi ukrasti u ovoj priči jest aluzija na Tex SR 2 i kronološki gledano šestu Texovu avanturu: „Tajna zlatnog idola“. Bluesmanova usna harmonika aludira na čuveni vestern dvojac Leone/Morricone. Jason Jark sliči na Charlesa Bronsona… i tako, moglo bi se još nabrajati, ali bitno da je sve super ukomponirano i da su priče super!

Cassidy je mini serijal žanra noir, čija je radnja smještena u SAD sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća. Glavni junak, Raymond Cassidy, profesionalni je kriminalac, kojem je preostalo još samo 18 mjeseci života, u kojima će morati riješiti nedovršene poslove i suočiti se sa svojom prošlošću!

Sedamdesete su vrlo osebujno vrijeme za Ameriku, kao i za ostatak svijeta. Vrijeme promjena, koje će postati sve brže. Svijet u kojem je zamislivo da se kriminalac poput Cassidyja može izvlačiti u nedogled. Jugozapad SAD-a još je uvijek mjesto gdje se moglo sakriti bez problema (pustinja, duge autoceste…). Vrijeme je to bez mobitela, sa jako malo računala, a web je koristila isključivo vojska. CSI policija nije bila ni približno napredna kao danas… Savršeno vrijeme za priču o čovjeku poput Cassidyja!

Ruju ovim serijalom oživljava avanture koje su se događale u Americi sredinom sedamdesetih godina prošlog stoljeća, dajući skroz preciznu sliku tih godina, točnim datiranjem prvog broja (16.08.1977. na dan kada je umro Elvis Presley), te kontinuiranim citiranjem pjesama i filmova tog vremena, toliko da su neki likovi predstavljeni s obilježjima glumaca tog vremena, sve to čini događaje realističnijim.

Pljačkaš, kao glavni lik neviđen je aspekt za SBE izdavaču kuću, ali ne i za talijanski strip općenito, s obzirom na dugogodišnju karijeru Diabolika, najpoznatijeg od talijanskih izmišljenih odmetnika. Lik Cassidyja okarakteriziran je na osebujan način, ali ipak je evidentno da je on pravi pljačkaš, sposoban hladnokrvno i neumoljivo ubiti svoje protivnike. Junak koji se svakako može ubaciti u novu eru Bonelli likova poput Lilith ili Greystorma, svaki na svoj moralno upitan način. Cassidyjev serijal svakako odstupa od uobičajene SBE dobrote, koja je na trenutke graničila s neugodnim i zašećerenim politički korektnim scenama. Cassidy nas vodi na nasilne američke ulice, pritom Cassidy bude ponekad gentleman, a ponekad nemilosrdni ubojica. Oba spomenuta Cassidyjeva lica mogli smo vidjeti u ovoj priči i biti će spomenuta kasnije!

Kad već spominjem druge serijale, Cassidyja je neizbježno usporediti s prethodnim mini serijalom kojeg je također stvorio Ruju, Demianom. Dok je Demian s vremena na vrijeme izgledao previše nepobjedivo, Cassidyja i u broju 1, i u ovoj priči iznenade njegovi protivnici, dakle daleko je od nepogrešivog, pritom je u oba slučaja Cassidy jednom nogom u grobu, pa se može reći kako je stupanj korištenog realizma u dva serijala drugačiji. U ovoj priči imamo avanturistički pristup i neobičnu temu, kao što je građevinska špekulacija. Kad je Cassidyjev serijal u pitanju dijalozi su previše stereotipni, i dosta toga je predvidljivo, ali to je normalno za očekivati s obzirom na vrijeme i mjesto radnje, te tematiku! U Demianu su korijeni noira iz Francuske, to jest europske tradicije (Jean-Claude Izzo i Jean-Patrick Manchette, oba iz Marseillea), s Cassidyjem prelazimo u drugo veliko kazalište noira i gangsterske priče, SAD. Kod Demiana je književnost davala tintu u koju je Ruju umočio pero, kod Cassidyja je to prvenstveno kino/film/tv, već od prve legendarne vinjete (Route 66), ali i glazba i književnost također.

Cassidy 2, stranica 10:
Cassidy by Elisabetta Barletta

Jake strane serijala svakako su vremenski ocrtano okruženje (autentičnost vremena) i osebujne karakteristike likova, kao i mnoge zanimljive scenarističke ideje. Normalno kako su prisutni i klišeji tipični za kriminalni milje, poput pljački banaka, nemilosrdnih kriminalaca, osvete, sexa, međusobnog nepovjerenja bandi, automobilske potjere... Ali Ruju je Cassidyja opisao živopisno, kao atipičnog kriminalca, pa ću sada spomenuti tko je Cassidy, citirajući Padorin uvodnik:

Padora: „Tko je Cassidy“, Raymond „Ray“ Cassidy, star 42 godine, fizički spreman i obučen za akciju, odlučan i žestok čovjek s vojničkom prošlošću. Profesionalac koji vješto i iskusno obavlja krađe i pljačke, i koji nikada nije bez razloga nasilan. On radi u skladu s preciznim „načinom djelovanja“ i osobnim „kodeksom časti“: organizira svoje akcije u stilu komandosa, izbjegavajući da upliće „civile“, kako on naziva ljude koji poštuju zakon, osim ako na to nije prinuđen. Na civile se ne puca, i civili se ne drže kao taoci: to su njegova pravila. Cassidy umije da bude nemilosrdan kad je neophodno, ali nikada bezrazložno okrutan, i zbog toga ga u kriminalnim krugovima jako poštuju. Jedna od karakteristika po kojoj se razlikuje je isto crno odijelo i burma koju uvijek stavlja kada krene u akciju. Vozi crni Dodge Aspen 360 V8 coupe, s ugrađenim NOS-om (Nitrogen Oxyde System) da bi zavarao trag čuvarima zakona koji su mu stalno za petama. Njegovi najvjerniji suradnici su svakako krupni i vispreni Juan Cuervo i Aaron „Ace“ Gibson, ženskaroš, lopov i okorjeli kartaš. Sa dvojicom prijatelja, koliko to uopće mogu da budu kriminalci među sobom, zajedno proživljava mnoge avanture. U noći 16.08.1977. (iste noći kada je u Gracelandu umro kralj rocka Elvis Presley), nakon pljačke koja se neslavno završila, Cassidy leži teško ranjen u svom Dodgeu, izrešetanom mecima. Nije ni svjestan da je krenuo na sastanak sa sudbinom…“

Ova priča je direktan nastavak broja 1, koji završava Cassidyjevim pozivom kćeri Michelle. Priča započinje nastavkom razgovora Cassidyja i kćeri (s bivšim partnerom Archiejem u prtljažniku). Savršeni i strogi kontinuitet radnje, broj 2 počinje tamo gdje je priča stala u broju 1! Isti će slučaj biti i u sljedećem nastavku, broju 3 i dalje u serijalu.

Michelle Cassidy,
devetnaestogodišnja Cassidyjeva kćer.

Michelle živi kod senatora Howlaga, koji je oženio Cassidyjevu bivšu suprugu Dotti, koja se rastala od Cassidyja kad je otišao u Vijetnam. U ovoj priči otkrivamo kako majka (stalno pijana) i kćer žive u Howlagovoj vili, koja više sliči na rezidenciju Tonyja Montane u Scarfaceu, nego na vilu normalnog političara. Naoružani zaštitari otkrivaju kako je Michelle zapravo „zarobljenica“ unutar vile. Kako to obično biva, senator je samo jedan u nizu korumpiranih političara, a bez obzira koliko je Raymond Cassidy kriminalac, on je sigurno pošteniji od senatora!

Kao što sam već spomenuo Cassidy je dobio 18 mjeseci za srediti stvari, a u uvodnim pričama vidimo kako je njegova prva briga njegova kćer tinejdžerka Michelle (i obitelj s kojom se želi pomiriti), onda posao, a tek onda osveta! Atipičan kriminalac, rekli bi stara škola antiheroja! Već smo u prvom broju mogli vidjeti Cassidyjev odnos sa sestrom i šogorom, a u ovom samo se nastavlja prikazivati Cassidyjeva briga za obitelj. Tijekom 18 mjeseci avantura otkrivati će se različiti aspekti Cassidyjeva života i njegove obitelji.

Kontinuitet je jako bitan, pa da spomenem u najkraćim crtama što se dogodilo u prvom broju: u prvom broju saznajemo kako je Cassidy završio u noći 16.08.1977. teško ranjen u svom izrešetanom Dodgeu, na Route 66, sa 3 metka u tijelu. Kako se spasio i stigao do prvog bivšeg partnera. Da ne spojlam previše, pročitajte svakako prvi broj, koji je svakako odličan i na svoj način poseban (Bluesman, rock, likovi, zanimljivo korištenje flashbackova, akcija, napetost…).

Cassidy 2, stranica 25; Bluesman; prijevod: „Ja sviram bluz! Idi do đavola stari!“; lik, koji je uz Cassidyja svakako obilježio serijal jest lik Bluesmana, slijepog Afroamerikanca, neodređene dobi. Cassidy ga upoznaje u prvom broju, a pojavljivat će se stalno.

U ovoj priči saznajemo sudbinu prvog ulovljenog bivšeg partnera Archieja Millera (Archie vodi Cassidyja do mjesta gdje bi trebao biti plijen, no, Cassidy ne vjeruje da će naći plijen, i u pravu je), te upoznajemo Cassidyjeve prijatelje Juana Cuerva i Aarona „Ace“ Gibsona. Stari i provjereni partneri u pljačkama, za razliku od ekipe iz prvog broja, koja je Cassidyja mogla koštati glave!

Aaron „Ace“ Gibson, rođen u Las Vegasu 03.09.1940.

Dvaput osuđivan za krađu, prevaru i kockanje. Trenutno prebivalište: nepoznato. Jedan je od najstarijih Cassidyjevih partnera. Kradljivac automobila i izvrstan vozač, on je također okorjeli kockar i zavodnik sa simpatičnom osobnošću. On je klaun bande i uvijek se verbalno prepucava s Juanom Cuervom, ali to ga ne čini manje pouzdanim!

Juan Cuervo, rođen u Durangu, u Meksiku, 13.02.1929.

Šest puta osuđivan za tuču i jedanput za pokušaj ubojstva. Trenutno prebivalište: nepoznato. Pun tetovaža i ogrlica s amajlijama, jedan od Cassidyjevih partnera od najvećeg povjerenja. On je “Lobo“, napola crnac, a napola domorodac i živi u maloj farmi izvan meksičke granice sa svojom obitelji. Uvijek je spreman biti na Cassidyjevoj strani, bilo za novi „posao“, ili samo da bi svom prijatelju pružio ruku. Stručni je provalnik sefova, vrlo vješt u korištenju oružja i dinamita.

Cassidy 2, stranica 28; Cassidy ide na sastanak sa prijateljima Juanom Cuervom i Aaronom Gibsonom

Lajtmotiv ove avanture jest priprema krađe Muzeja umjetnosti u Phoenixu i maske Xipea, aztečkog Boga rođenja i smrti, vrijedna pola milijuna dolara. Jedna od kockica u savršenom mozaiku pljačke jest Cassidyjeva „prijateljica“ Diane Weiss; rođena u Phoenixu 25.08.1945., diplomirani pravnik i atraktivna zagovornica prava najsiromašnijih, to jest imamo priču unutar priče: špekulacije sa zemljištem na štetu najsiromašnijih. Ta priča završava u ovom broju, dok sama pljačka počinje na kraju ovog broja, a što će se dogoditi saznat ćemo u idućem nastavku! A nije to jedina atraktivna ženska osoba u ovoj priči i serijalu!

Tu nam Ruju pokazuje Cassidyjevo dobro lice, prije pljačke želi pomoći prijateljici i na kraju joj spašava život. Pritom vidimo i drugo Cassidyjevo lice, ono nemilosrdnog ubojice! Teško se sjetiti kad je SBE u pitanju, scene poput one s kraja ove priče; izvjesni Jerome Bolton (moćni poduzetnik) budi se s pištoljem u ustima i Cassidy krvnik, koji je u stanju povući okidač. Valja spomenuti kako u stripu nisu eksplicitno prikazane krvave scene, ali lako je zamisliti što slijedi.

Cassidy: „Vi ste navikli da drugima dajete prljave poslove i da drugi plaćaju ceh umjesto Vas, ali Vaših ljudi više nema, Boltone. A ja moram da obavim jedan posao. Zato sam došao ovdje. Zbog Vas sam izgubio i previše vremena! Flop!“

Cassidy 2, stranica 58: pouzdani partneri u pljačkama Ace i Juan uz Cassidyja i priprema za pljačku

Dvije početne pustolovine, donose čisti krimić, ali glavni junaci su loši momci! Likovi su interesantni, a akcije ima jako puno! Ono što zadivljuje jest realizam s kojim su obrađivane teme i mnoštvo sitnih scenarističkih detalja, koji upotpunjuju sliku priče, recimo iz ove priče: pošalice Acea i Juana, hrkanje i čepići za uši, sex, lijepe žene, moćni poduzetnik i njegovi poslušnici, korumpirani policajac… i sve to lijepo ukomponirano u priču!

Kao i u prvom broju, tako se i u ovoj priči Cassidy izvlači iz automobila, iako je opet bio jednom nogom u grobu!

Crtež u potpunosti odgovara žanru. Posebno impresivno izgledaju Cassidyjeve oči u trenutku nemilosrdne osvete, oči iznerviranog čovjeka, bijesnog na uspješnog i nepoštenog bogataša! Cassidy prikazan kao izmučeni antijunak, koji unatoč izgledu, puca da ubije. I to bez upozorenja, za razliku od Texa i društva npr. Naslovnica mi je najlošiji dio stripa, nekako mi previše umjetno izgleda i grad (zgrade ) i ljudi.

Rezime: preporuke za čitanje! Odličan mini serijal, 18 brojeva, zaokružena priča! Omaž akcijskim krimićima sedamdesetih. Jedan od boljih SBE serijala. Mene je svakako oduševio! Nema bespotrebnih dijaloga, nema veze što su stereotipni, takvi i trebaju biti. Radnja dinamična i napeta (savršeni tempo je taj koji diktira napetost i čitatelju nije nimalo dosadno, već je od prve do zadnje stranice prikovan za priču!), scenarij maštovit i odličan! Glazba je ta koja obilježava vremenski napredak događaja. Upravo glazba i kino citati stvaraju nostalgičarima užitak u atmosferi 70-ih! Upućivanje na kino, TV serije i glazbu meni se svidjelo. Neki će se hitovi stvarno vječno vrtjeti po radio postajama, a iznenadilo me koliko su neki stari, jer sam ih slušao kad sam bio klinac, a oni još stariji, iz 70-ih („Stayin'' Alive", „Hotel California“…i dan danas ih rado slušam!). Serijal ne gubi na kvaliteti od prvog do zadnjeg broja! Ako bi tražio manu serijalu onda je to kontinuitet, to jest to je jedna priča u 18 brojeva, u kojoj je sve povezano, ali je serijal sjajna počast jednoj eri! Rekao bih sve kako treba biti! Ili barem se meni svidjelo! I prvo čitanje (2011. godine) i drugo (2022) me je oduševilo, to je moj tip stripa 😊.Izdanje zaslužuje samo pohvale i toplo preporučam za čitanje!

Za kraj nekoliko odgovora koje je Ruju dao na pitanja o serijalu:

Kako se rodila ideja za novi mini serijal?

Ruju:Bio sam tinejdžer 70-ih i želio sam se suočiti s vremenom i okruženjem koje su mi pomogle u formiranju ukusa za avanturističke priče. Nakon što sam ideju predložio Sergiju Bonelliju i dobio odobrenje, nekoliko sam puta odlazio u SAD i pokušavao se uživjeti u atmosferu različitih lokacija, od malih gradova poput Kingmana, do motela, pustinje, užurbanih ulica velikih gradova… Vratio sam se sa željom da ispričam ovu priču, uronivši još jednom – svojom maštom, ovog puta – u te krajolike i gradove. Osim postavki, jako sam vodio računa o predmetima, odjeći, oružju, automobilima i namještaju. Htio sam da čitatelj povjeruje da je serija uronjena u svijet drugačiji od našeg i nište ne daje taj osjećaj stvarnosti više od točnih detalja.“

Listajući priče, čini se da smo u nekom od klasičnih filmova iz 70-ih. Koji su filmovi i knjige najviše utjecali na Vas, u pisanju Cassidyjevih priča?

Ruju: „Istina je, u Cassidyju postoje mnogi utjecaji, koji dolaze iz velikih američkih filmova 70-ih i 80-ih. Da spomenem samo neke: „Vozač“ Waltera Hilla (1978), „Prljavi Harry“ Dona Siegela (1971), „Bijeg“ Sama Peckinpaha (1972), „Donesite mi glavu Alberta Garcije“ Sama Peckinpaha (1974), „Elita ubojica“ Sama Peckinpaha (1975), „Thief“ Michaela Manna (1981) i „Bullitt“ Petera Yatesa (1968). Treba spomenuti i TV serije poput Starsky and Hutch i „Poroci Miamija“. Što se knjiga tiče, Cassidy ima mnogo zajedničkog s Parkerom, lopovom i pljačkašem, koji je bio glavni lik u mnogim knjigama Richarda Starka.“

Hoće li 18 brojeva biti povezani strogim kontinuitetom?

Ruju:Za razliku od Demiana, Cassidy će imati vrlo strog kontinuitet. Naš junak zna kako mu je ostalo još samo 18 mjeseci života, iako dio njega još uvijek ne vjeruje. Ideja je bila da ga pratimo u njegovim posljednjim mjesecima. Raditi s ovim parametrima (strogim kontinuitetom, gdje je kraj priče početak sljedeće) nije bilo lako ni za mene ni za ekipu, ali danas sam jako zadovoljan rezultatima. Posljednju riječ, naravno, imaju čitatelji.“

Ima li Cassidy tjelesne sličnosti s bilo kim?

Ruju: „Više od glumca ili stvarnog modela, Alessandro Poli i ja smo uzeli ikonu – „čvrstog momka“ iz 70-ih – kao našu referencu. Cassidy bi mogao biti Steve McQueen ili Clint Eastwood ili James Caan. Kad bih morao izabrati suvremenog glumca, vjerojatno bi to bio Daneil Craig (aktualni James Bond) ili Viggo Mortensen (History of violence).“

Elvis Presley: Suspicious Minds

• udarnik007

9, 9, 8, 8