When In Rome

Catwoman

CTW DC 1 | 160 str.

Gdje je to Catwoman nestala na šest dana za vrijeme Mračne Pobjede? Postoji li uistinu nekakva veza između nje i najutjecajnijeg pripadnika Gothamske mafije? Kakva se tajna krije u srcu Italije? Autorski tim koji potpisuje neke od najboljih modernih Batmanovih priča vraća se na mjesto zločina i donosi dugo očekivane odgovore...

Ukupna ocjena %

P*

S*

C*

N*

• When in Rome
    CTW DC 1

• Plan koji Riddler ovdje pokušava ostvariti doći će do izražaja u Loebovoj priči Batman: Hush (kod nas objavljena pod imenom Muk). Iako When In Rome kronološki po radnji dolazi prije Husha, objavljen je kasnije.
  • Imena poglavlja ovog šestodijelnog mini-serijala nose nazive prema danima u tjednu, tako da prvi broj nosi naziv "ponedjeljak", a zadnji "subota".
  • Tim Sale je za ovaj strip inspiraciju crpio iz radova utjecajnog talijanskog modnog ilustratora Renéa Gruaua.
  • When In Rome je šesti i (za sada) posljednji rad koji su Jeph Loeb i Tim sale zajedno napravili za DC Comics. Osim ovog stripa, za tu su izdavačku kuću radili na sljedećim naslovima: Challengers of the Unknown Must Die! (1991), Batman: Haunted Knight (1993/94/95), Batman: The Long Halloween (1996/97), Superman: For All Seasons (1998) te Batman: Dark Victory (1999/2000), a možemo uračunati i kratku kolaboraciju na prvom broju magazina Solo (2004).

Za Jepha Loeba i Tima Salea ste, naravno, već odavno čuli. Radi se o nadaleko poznatom autorskom timu čiji su višestruko hvaljeni radovi objavljivani na ovim prostorima, kako u Hrvatskoj tako i u Srbiji te im stoga nije potreban poseban uvod. Ukoliko ste čitali njihov vjerojatno najpopularniji naslov Duga Noć Vještica, neće vam biti teško uskočiti u When In Rome s obzirom da se radi o svojevrsnom spin-offu koji, iako se može čitati i kao samostalna priča, puno bolje funkcionira ako ste prije toga pročitali gorespomenuti Batmanov naslov, kao i njegov nastavak Mračna Pobjeda. Radnja se događa u isto vrijeme kao i potonji te se narativno nadopunjuju.

Selina Kyle, Catwoman

Zbog događaja prethodno obrađenih u Dugoj Noći Vještica, Catwoman odlazi u Italiju kako bi istražila prošlost Carminea Falconea, glavne face Gothamske mafije i provjerila postoji li potencijalna krvna veza između njih dvoje. Na putovanje ne ide sama već sa sobom vodi i Edwarda Nygmu, Riddlera, kako bi joj pomogao u istrazi, no kako to obično biva, stvari polaze sasvim drugim tokom. Selina se praktički od prvog trenutka u Rimu prebacuje iz jedne nevolje u drugu, imajući pritom posla s raznoraznim nezanimljivim i beznačajnim likovima koji ispare iz sjećanja isti tren nakon što nestanu sa stranice. Priča je blago rečeno neuvjerljiva i na momente zna biti zapetljana do te mjere da je teško shvatiti zašto se neke stvari uopće događaju. Sami zaplet vezan za Selinino ispitivanje vlastite prošlosti i moguće povezanosti s Carmineom Falconeom u teoriji zvuči zanimljivo i prava je šteta što se Loeb prilikom pisanja scenarija nije u većoj mjeri posvetio Selininom istraživanju, već je radnju odveo u sasvim drugom smjeru pretvorivši tako When In Rome u jedan poluzabavni akcijski strip prožet suhoparnim i isforsiranim humorom koji već u prvom pokušaju ne uspijeva izazvati ikakvu emociju. Nebulozni postupci kako Seline, tako ostatka ekipe u nekim situacijama gotovo pa vrijeđaju inteligenciju čitatelja. Najbolje se to vidi na primjeru otkrivenja Riddlerovog "zlog" plana koji ne samo da anulira skoro sve što se dogodilo u prethodnim poglavljima, već biva besmisleno ubačen u priču gotovo bez ikakve prethodne najave. Od tog mi je trenutka cijeli strip počeo djelovati kao loša šala. Teško mi je bilo povjerovati da ovdje čitam istog onog Jepha Loeba kojemu nikako do tada nije bio problem isporučiti kvalitetne i upečatljive superherojske stripove. No ipak treba imati na umu da je When In Rome nastao dobre četiri godine nakon Mračne Pobjede i usudio bi se reći da je Loeb do tada već odradio svoje najbolje radove za DC Comics. Rasplet događaja nam također ne donosi nikakvo razrješenje i moram priznati da nakon pročitanih stotinu i šezdeset stranica nisam sasvim siguran što je Loeb s ovim stripom uopće želio postići. Najizglednija varijanta mi se čini da je pokušao igrati na kartu "nije bitan cilj, već putovanje", no ne bi rekao da mu je pošlo za rukom imajući u vidu da samo putovanje i nije bog zna kako odrađeno.

S druge strane, nije ovdje sve tako crno (zato uostalom ocjene za priču i scenarij nisu jedinice). Moram priznati da Loeb tu i tamo uistinu zna zasjati tako da se ovdje može pronaći stvarno lijepih introspektivnih trenutaka zbog kojih bi When in Rome mogao biti vrijedan čitanja. Ti su trenuci zapravo i najkvalitetniji dijelovi koje ovaj strip ima za ponuditi sa scenarističke strane jer predstavljaju sve ono što inače volim kod Loebovih najkvalitetnijih uradaka. Također, neki mali detalji koji nam daju do znanja da se priča događa istovremeno s Mračnom Pobjedom pridonose kvalitetnoj povezanosti ovih djela, a tu se posebno izdvaja meni skroz simpatična Selinina izjava da kada je zadnji put vidjela Brucea, ovaj se spremao otići u cirkus. Lijep detalj vezan, naravno, uz origin Dicka Graysona kao Robina. Šteta što ta razina pripovijedanja nije prisutna u cijelom stripu jer bi onda imali djelo koje bez problema može stajati na polici uz Loeb/Sale Batman trilogiju.

Kompozicija, sjene, boje, detalji... Saleov atmosferični crtež uvelike podiže kvalitetu ove priče

Šta se Salea tiče, treba li uopće išta spominjati? Čovjek crta odlično i ovdje je još jednom pokazao da je u životnoj formi. Kadrovi su izrazito atmosferični i to se najbolje vidi u noćnim situacijama kojih u ovom stripu ima na pretek. Crtež je stilski sličan njegovim ostalim naslovima koje je odradio s Loebom, no ovdje treba posebno istaknuti i fenomenalan slojeviti kolor Davea Stewarta koji obogaćuje svaki kadar. Još bi napomenuo da je teško ne primijetiti da se Selina nemali broj puta kroz strip našla u provokativno golišavim situacijama što u Saleovom crtežu djeluje itekako izazovno. Tim Sale je crtač kojega ili volite ili ne volite, no svakako mu treba priznati da ima stila. Catwoman je po mom mišljenju jedan od njegovih najboljih radova; stvarno prelijepo izgleda i pravi je gušt gledati sve te ilustracije.

Jedan od najdražih mi kadrova u cijelom stripu

Eto ga ljudi, to je otprilike to. S obzirom da ne donosi ništa novo ni neviđeno kako za Catwoman, tako ni za ostatak Loebovih stripova iz Batmanovog mikrouniverzuma, rekao bih da je When In Rome strip za čijim nastankom nije bilo stvarne potrebe, a još kad se tome pridoda i ovako traljava izvedba sa scenarističke strane, teško mi je navesti neki suvisli razlog zbog kojega bi trebali potrošiti svoje teško zarađene novce na njega. Osim nekoliko već spomenutih kvalitetno odrađenih scena (koje su nažalost u debeloj manjini u odnosu na većinom nezanimljive situacije u koje likovi upadaju), eventualno ga vrijedi pročitati kako bi mogli uživati u nerealno dobrom Saleovom crtežu. No budimo realni, ne sumnjam da će vas, kao i mene, povući želja i ipak ćete baciti oko na ovo ukoliko su vam se svidjeli ostali stripovi ovog dvojca. Na kraju krajeva, znatiželja i mačke uistinu idu ruku pod ruku...

• When In Rome
    Kod: CTW DC 1
    Vrijeme: 23.3.2020. 0:03:00