• Chronicles of Conan Vol. 3
    CON DH 3
  • A sword called Stormbringer
    CON MRVCTB 14
  • The Green Empress of Melnibone
    CON MRVCTB 15

• Saga o Elricu od Melnibonéa verovatno je najbliža onima koji su odrastali 80-ih, jer je tada aktuelna bila legendarna Biblioteka Plava ptica, u čijim su se izdanjima čitaoci bivše Jugoslavije prvi put mogli susresti sa ovim junakom.
  • Nedavno je i Zagrebačka naklada krenula sa objavljivanjem Elric sage.
  • Ovo je susret (crossover) dva izuzetno popularna junaka sword & sorcery žanra, a baš na temeljima proze Roberta E. Howarda, Conanovog kreatora, nastala je kasnije poznata Moorcockova saga o Večitom Borcu (Eternal Champion). Ovde imamo izmešane REH-ove i Moorcockove ideje, a uz to je ova epizoda deo kako serijala Conan the Barbarian, tako i sage o Elricu.
  • Michael Moorcock je jedan od prvih koji se poslužio idejom o multiverzumu, odnosno o isprepletanosti svetova, u svojim romanima.
  • Prva epizoda «Conana iz više delova», tj. (ovde) dva.
  • Čarobnjak Zukala i njegova ćerka Zephra pojavili su se u serijalu u petoj epizodi «The claws of the tigress». (Prva zbirka Dark Horsea, odnosno Belog puta!)
  • Ko ovo nije čitao u originalu, neće morati još (pre)dugo da čeka na naše izdanje, jer ova priča otvara treću knjigu Konanovih hronika, koje izdaje Beli put.
  • Jedan smešan detalj, preuzet sa ilustracija za američko izdanje Elric sage, je kapa (ili šlem?) koju nosi Elric. S time se i Roy Thomas složio, ali je u pogovoru za DH-ov reprint rekao kako bi naknadna intervencija zahtevala izmene BWS-ovog crteža, što Thomas nije želeo – nakon 30 godina od izlaska originala.

Ko je Conan – to odlično znamo! Ali, ko je zapravo taj Elric? Odgovor na ovo pitanje iziskuje delimično malo priče o samoj Elric sagi, a delimično i o tome gde se sve i kada Elric pojavljivao u devetoj umetnosti, jer njegove stripske avanture upotpunjuju samu sagu. Odnosno, ne postoji prozna verzija istih, ali ‘ajmo redom…

***

Dve osnovne niti koje povezuju sve Moorcockove romane koji čine sagu o Večitom Borcu su multiverzum i to da se radi o inkarnacijama jedne iste duše, čija je sudbina gotovo uvek ista. U brojnim, međusobno isprepletanim svetovima, dve sile se eonima bore za prevlast – Zakon (ili Red, eng. Law) i Haos (eng. Chaos). Pošto ne mogu sami hoditi nekim od svetova, Gospodari Zakona i Haosa koriste njihove stanovnike kao marionete kako bi ostvarili svoje ciljeve. Ali, nisu Bogovi zavađeni posmatrano samo kao sukob dobra i zla, već i između sebe! A razlika između dobra i zla u sagi o Elricu leži ponajviše u tome što koriste različite metode… Sudbina Večitog Borca je da na svome svetu donese Ravnotežu između ove dve sile.

Takva je i Elricova sudbina, iako je on u ovde recenziranoj priči još na samom početku i jako daleko od ostvarenja te sudbine…

Boje bele poput lobanje, njegova je koža, a duga kosa, koja pada preko njegovih ramena mlečno je bela. Dva kosa oka, crvena i turobna, posmatraju s njegovog izduženog i lepog lica, a iz širokih rukava žute tunike vire dve mršave ruke, takođe boje kosti, naslonjene na kraljevski tron isklesan iz jednog jedinog velikog komada rubina.

Ovom rečenicom počinje saga o Elricu, iz koje se vidi da je on albino (bele puti) i možda se može naslutiti njegova nemoć... Da bi preživeo, nejaki Elric mora da se izlaže dejstvu magije i koristi razno lekovito bilje. Melnibonéanci su stara rasa; Elricovim svetom vladali su preko 10.000 godina, uz pomoć moćne ratne flote sačinjene od ogromnih zlatnih brodova, ali i zmajeva koje su obučavali. Međutim, vremenom se situacija promenila i Melniboné je danas samo senka nekadašnje sile… A ni Elrica istorija i tradicije njegovih surovih predaka ne zanimaju previše; on bi radije putovao svetom, Mladim Kraljevstvima ljudi, želeći da ih upozna. On je filozof i čarobnjak iz nužde, pre nego nemilosrdni vladar – a to je baš ono što se od njega očekuje! Elricovu slabost iskoristiće njegov rođak Yyrkoon, čija sestra Cymoril i Elric su u vezi.

Prvi roman donosi nam baš priče o njima, a na kraju istog, Elric dolazi u posed runskog Crnog mača Olujnika (eng. Stormbringer)! Olujnik se hrani dušama ubijenih neprijatelja (ali i prijatelja, takođe!) i na taj način daje onome ko ga nosi nadljudsku snagu. Omogućiće tako albinu da postane moćni ratnik-čarobnjak, a slabić s početka sage nestaće zauvek… Međutim, Olujnik će stvoriti od Elrica i onog koji će kasnije biti poznat kao Ženoubica i kao Princ Ruina, jer će doneti propast Melnibonéu... Elric odlučuje da na godinu dana napusti Melniboné, ostavljajući Yyrkoona kao regenta, time zauvek promenivši svoju sudbinu… Ili – možda i ne!? Jer, možda je Elricova, pokazaće se nebrojeno puta, tragična sudbina još davno pre njegovog rođenja bila negde zapisana, a njegovi postupci su samo deo jedne velike šeme, bez mogućnosti da jedan Melnibonéanac na sve to ikako utiče… (Uz njegovo ime često ide i odrednica najveći anti-heroj epske fantastike.)

***

Originalna saga sadrži 6 romana, a Moorcock ih je kasnije napisao još nekoliko – kao i kraćih priča, naknadno uklopljenih i sakupljenih u dva omnibusa. Ali, to nije sve, jer sagu upotpunjuju i pojedini stripovi! Pošto se radi o jednoj obimnoj celini, pomenuo bih još strip Elric: The making of a sorcerer (DC Comics), koji prethodi prvom romanu! Ova dvodelna Conan/Elric epizoda nalazi se između drugog i trećeg romana, a dodajmo i graphic novel Michael Moorcock’s Multiverse (DC/Vertigo), gde se Elric takođe pojavljuje, iz razloga što su ova tri naslova deo kontinuiteta, a ne postoje prozni predlošci za njih. (S druge strane, gotovo sve prozne priče iz Elric sage imaju svoju strip verziju. Stoga, samo kratak osvrt na ovu temu, a koga zanima, već će pronaći nešto opširnije o tome.)

Melnibonéanci milenijumima služe Haosu i Bogu Ariochu. Arioch i Xiombarg bore se međusobno u različitim svetovima za prevlast, kao i sa preostalih pet Gospodara Haosa. U svakom svetu neko dominira – u Elricovom je to Arioch, dok izvesnu moć u Conanovom Hyborian svetu ima Xiombarg. I kao što Ariocha služi Elric, tako i ona ima svoje sluge… A tu je i Zakon, jer ove dve sile vode neprekidnu borbu za prevlast u nebrojeno mnogo svetova.

U prvoj zbirci The chronicles of Conan upoznali smo se sa čarobnjakom Zukalom i njegovom ćerkom Zephrom. Oni se u ovoj epizodi opet pojavljuju, a neće izostati ni borba između Gospodara Zakona i Haosa… Sad, to što su se između njih našli neki smrtnici, Zephra – koja traži izvor drevne moći, Conan – koji je privučen pričom o gradu Yagala sa zlatnim kupolama, i Elric – koji isti taj grad traži iz samo njemu znanih razloga (i tek onako uz put pomene da se radi o jednoj devojci…), Xiombarg, Boginju Haosa, uopšte neće sprečiti da pokuša da ostvari svoj naum da osvoji kako Elricov, tako i Conanov svet – i probudi Terhali, drevnu Zelenu caricu Melnibonéa, koja počiva u Conanovom svetu…

Elric i Conan

Ono što je takođe karakteristično za Moorcockova dela je to da nemaju puno dodirnih tačaka sa nekim tolkienovskim klišeima tipičnim za epsku fantastiku, a među delima koja su uticala na Moorcoka su ep Beowulf i Pesma o Rolandu, ali i brojne priče Roberta E. Howarda, takođe.

Varvarin i albino potpune su suprotnosti. Elric je u svojevrsnoj simbiozi sa svojim runskim mačem, bez koga je gotovo bespomoćan, dok je Simerijanac u većini slučajeva moćniji od neprijatelja zahvaljujući divljoj hrabrosti, prirodnoj okretnosti i snazi, ali i veštini s mačem. Conan prezire magiju, dok bi Elric bez nje bio mrtav.

Iako na ukupno svega 42 strane, ova dvodelna epizoda donosi više uzbudljivih trenutaka nego mnogi fantasy romani čiji je broj strana i nekoliko puta veći! Nemoguće je posmatrati je odvojeno u odnosu na živote dvojice glavnih protagonista, ali kako je ovo pre svega strip o Conanu, a Melnibonéanac samo (nezvani) gost, ‘ajmo malo da se okrenemo i našem Simerijancu...

Iako Conan nije ni svestan moćnih sila koje će se sukobiti i koje upravljaju njima, on se, kao i uvek, drži onog što je obećao do samog kraja. Vidi da nije sve onako kako mu je predstavljeno, ali nije ga preterano briga za to, jer – najpre valja preživeti!

Ovo je jedan od najboljih Thomasovih početnih scenarija, a Moorock i – zapravo, više od njega samog – njegov saradnik Cawthorn postavili su odlične smernice i priča se u potpunosti uklapa u okvire obe sage. Što se crteža tiče, nakon uvodnih lutanja, Smith je sa epizodom «Frost giant’s daughter» pronašao stil crtanja koji mnogi kritičari, ali i fanovi, smatraju najbolje nacrtanim «Conanom» ikada. U svakom slučaju, Barry Windsor-Smith je, i zbog toga što je prvi crtač ovog stripa, ali i zbog neospornog kvaliteta, ostavio značajan pečat crtajući «Conana».

Elric i Conan protiv legija Haosa

Siromašne pozadine, koje su boljka prvih nekoliko epizoda, kao i Conan nacrtan kao mršavko (koji deluje sav nekako iskrivljeno u pojedinim kvadratima) ostaju iza nas i sve do kraja Barryjevog rada na CtB serijalu (25. epizoda «The Song of Red Sonja», koju je sâm i tuširao) imamo predivan crtež kakvog se ne bi postideo ni veliki majstor Hal Foster. (Potom je crtanje preuzeo Big John i ostalo je istorija…)

Ono što još izdvaja Smithovog Conana, jeste činjenica da se radi o prvim varvarinovim avanturama i njegovoj mladosti. Stoga, potpisnik ovih redova BWS-a vezuje upravo za Conanov put od mladića do odraslog muškarca, jer Conan Johna Busceme izgleda već nešto starije, dok grublji crtež doprinosi i nešto ozbiljnijoj atmosferi, koja je kod BWS-a gotovo bajkovita. A avantura u kojoj se Simerijanac našao sa Elricom i Zephrom je deo tog puta.

Dve sage, dva remek-dela epske fantastike samo se na kratko ukrštaju, a onda i Conan i Elric nastavljaju svojim putem. Simerijanac u potrazi za dobrom borbom, ženama i pićem, dok će Elricova uloga u njegovom svetu biti presudna za taj isti svet.

CON SD 32/33 Smrt na Crnoj obali

6, 7, 5, 5

Nije loša epizodica ali opet ništa posebno. Možda je moj sud subjektivan; ja se priznajem nisam nikad bavio Elricom i njegovim eskapadama, pa mi je ovo tek jedan u nizu tih ranih eksperimentalnih Conana. BWS, s druge strane, neznam ni sam šta da napišem a da to nisam već učinio... Njegov crtež i nije generalno gledajući toliko loš koliko su mu lica likova grozomorno iskrivljena i deformirana. Ne ide pa ne ide.

03.01.2010
    17:57:00 sati

10, 10, 9, 9

Prvi put sam se susreo sa tim ranim, "početnim" Conanima i mogu reči da su mi baš odlični.. Osjeti se taj šarm starih, davno minulih vremena  :)  Iako sam odrastao na Bonneliju i ljubitelj sam taijanskih stripova, dok vidim šta su Marvel i DC već 30-ih godina radili sa svojim likovima i serijalima (to ukrštavanje serijala i sl.) dođe mi da prijeđem kompletno na američke stripove  :)  A što tek sve rade danas..

Odlična je ova epizoda sa Conanom (i Elricom) koji se tu tek počeo razvijati u pravi pravcati serijal i koji je tek počeo dobivati na svojoj popularnosti..

Crtež je malko čudni, ali ja kvalitetni i čovjek se privikne na njega.. Još ću spomenuti Darkwoodovo izdanje, koje je također odlično.. Čuda rade ljudi u Darkwoodu, samo tako dalje..

29.06.2014