Skelosova knjiga

Conan

CON DRKWA 3/4 | 100 str.

Na putu prema Venciji Crvena Sonja prihvaća čarobnjakov zadatak da mu pribavi stranicu iz zloglasne u željezo okovane Skelosove knjige. No, sudbina nanese i Conana i njegovu ratnicu ljubavnicu Bêlit na tragu istom predmetu. Osim što moraju izgladiti sitne nesuglasice između njih samih, stranicu priželjkuje i zli suparnički čarobnjak Crnog kruga koji će napraviti sve samo da prisvoji znanja koja ta magična stranica pruža. A da iznenađenje bude i veće, zli čarobnjak iz prošlosti prizove prikaze davno nestalog kraljevstva Atlantide. Spremite se za najezdu barbara!

• Skelosova knjiga
    CON DRKWA 3
  • Crvena Sonja
    CON DRKWA 4

• Daggers and Death Gods!
    CON MRVCTB 66
  • Talons of the Man-Tiger!
    CON MRVCTB 67
  • Of Once and Future Kings
    CON MRVCTB 68

• Ciklus "Skelosova knjiga" obuhvaća epizode: Marvel feature She-devil with a sword #6-7 + Conan the Barbarian I, #66-68. Odnosno dvije zadnje epizoda Darkwoodovog trejda Crvena Sonja i trejda Konan Varvarin Skelosova knjiga (tri epizode).
  • Sonja se nalazi u Argosu, na putu prema Venciji, da bi u potragu za Skelosovom knjigom kreunla u Mesanthiju, prijestolnicu Argosa. Argos je temeljen na državi Italiji (talijanska imena, Tempus, Flavijan i druge geografske karakteristike). Sonja također kaže da želi vidjeti kanale Vencije, što je očita aluzija na Veneciju! Argos karakteriziraju različiti trgovci moreplovci Mediteranom. Howardov naziv Argos dolazi od riječi Argo (brod Argonauta), ili od grada Argos (Grčka). Također tu su talijanska imena domorodaca i kulture. U obliku je "cipele", a Italija podsjeća na oblik "čizme".
  • Za više informacija o prvom susretu Conana i Sonje vidi i recenziju "Pjesma Crvene Sonje".
  • Karanthes, svećenik iz Stygije, prognan u Nemediju. Njegov bog Ibis, bori se protiv Seta, vrhunskog i zlobnog boga Stygije koji se tijekom 1000 stoljeća borio protiv Ibisa u dalekoj tami. Svećenik se prvi put se spominje u CtB #7, a njegovi putovi ukrštat će se u više navrata u serijalu.
  • CS str. 113., spominje se u željezo okovana Skelosova knjiga. Skelosova knjiga u Conanovom svijetu ekvivalent je Necronomiconu, knjizi mrtvih iz Lovecraftovog Cthulhu ciklusa. Kako su i Lovecraft i Howard izlazili u Weird tales, Howard je dio mitologije preuzeo i za nadogradnju svojeg hyborijanskog doba. "The Book of Skelos" spominje se u Howardovih pričama “The Pool of the Black One” (Weird Tales, October 1933) i "The Devil in Iron” (Weird Tales, August 1934)“.
  • Setov svećenik vlada magijom transformacije; tako se pojavljuju Ljudi-šakali, -aligatori, -mačke, -šišmiši
  • CS str. 116., albino aligatori urbana su legenda u Messanthiji, što je zapravo i stvarna urbana legenda dandanas!
  • CS str. 130., Setov svećenik tijekom svog obreda recitira "Zogtar lamat sabatani" – što je zapravo 'Eli, Eli, lema sabahtani?' To će reći: 'Bože moj, Bože moj, zašto si me ostavio?' Matej 27, 46); isto tako spominje i "r'lyeh" i "juggoth" – prvi termin je grad u dubinama gdje počiva Cthulhu, a ovo drugo naziv je jednog od Velikih drevnih (dio Cthulhu ciklusa Roberta E. Howarda)
  • CS, str. 133., izvorište Sonjinih moći, anđeoska prikaza. To je zapravo hyrkanijska boginja rata, Scáthach, koja joj je podarila moć mačevanja, i nametnula uvjet da nikad neće imati muškarca osim ako je taj prvenstveno ne pobjedi u ratnim vještinama.
  • CON str. 113., makaletska kraljevska palača, "Opsada Makkaleta" u CtB #19-25. Lešinar Mikal Oglu.
  • CON, str. 28., od Conanove zadnje pustolovine sa Sonjom protekle su dvije godine (Conan the Barbarian #43-44). Sonja se pojavljuje još u #1 SSoC, #4 CtBC.
  • Str. 34., Tara i Yusef pojavljuju se u Conan the Barbarian #55-57 (#4 CtB).
  • Dagon i Derketa (boginja smrti), dva su moćna Kushitska boga, supružnici.
  • Str. 16., Conan spominje da je pravog boga-pauka Omma već susreo u "Web of the Spider-God" (Conan the Barbarian Vol 1 ili CtB #13), u gradu Yezudi.
  • Str. 10., knjiga #4, Conan se referira na dolazak u Argos, u priči "Incident in Argos" (Conan the Barbarian Vol 1 #57)!
  • Kralj Kull i Crne legije Valuzije, također jedan od likova R. E. Howarda, pojavio se prvi put u priči. Spominje se i Thulsa Doom, Kullov archnemesis; kao i Conanov suparnik u igranoj verziji.
  • O kraljevinamahyborijanskog doba! Conan wikia i kronologija!

"Nesumnjivo si čula za u željezo okovanu Skelosovu knjigu. U njoj su sabrane najstrašnije čini na Zemlji – najmračnije tajne čarobnjaka koji su bili drevni još i kad je Atlantida bila mlada…" Karanthes

Skelosova knjiga

Skelosova knjiga. U željezo okovanu knjigu maga Skelosa tražili su mnogi čarobnjaci diljem hyborijanskog svijeta. Na zabranjenim se stranicama ove knjige nalaze čarolije i napjevi koje između ostalog vraćaju mrtve u život, vladaju elementima, zazivaju strašne demone iz Vanjske tmine, crnih svemirskih struja i jama Arallua! U Conanovom svijetu postoje tri cjelovite kopije knjige, a ponekad u šake čarobnjaka zalutaju i poneke stranice djelomičnih kopija Skelosove knjige. Obično znaju sadržavati napjev ili dva, ili pravo ime nekog demona; kao što je vjerojatno bio slučaj s čarobnjakom iz ove priče. Na malom otočiću Zapadnog oceana, na dalekom zapadu obala Stygije, predaja Crne Obale priča nam da demoni štite kosti davno preminulog maga Skelosa. Skelosova knjiga u Conanovom svijetu ekvivalent je Necronomiconu, knjizi mrtvih iz Lovecraftovog Cthulhu ciklusa. Kako su i Lovecraft i Howard izlazili u Weird tales, Howard je dio mitologije preuzeo i za nadogradnju svojeg hyborijanskog doba. Iako se cijeli trejd može nazvati "Skelosova knjiga," Conan i Sonja zapravo ne traže cijelu knjigu, već stranicu iz te knjige. Ona je očito dovoljno moćna sama po sebi.

Karanthes

Priča se rasteže u dva ondašnja serijala, tri epizode u "Conan the barbarian" vol. 1. (#66-68) i dvije u "Marvel feature presents Red Sonja She-devil with a sword" (#6-7). Da, znam, duži naziv jednostavno nisu mogli smisliti. Zamišljeno je da se epizode nižu naizmjenično, jedna u Sonji, druga u CtB, tim redoslijedom. Priča počinje paralelno u jednom i drugom serijalu, da bi u trećoj epizodi dva najpoznatija barbara hyborijanskog doba ukrstili svoje mačeve. A kao kulminacija, pridružuje im se i treći – Kralj Kull! Što se tiče mjesta radnje - naši junaci se trenutno nalaze u kraljevstvu Argosu (koja bi po nekim značajkama odgovarala geografskom obliku i kulturi Italije). Crvena Sonja na putu prema Venciji nabasa na stygijskog maga Karanthesa koji je u zamjenu za ogromni rubin šalje u potragu za stranicom iz Skelosove knjige u Messanthiju, glavnom gradu Argosa, u Hram tisuću bogova. S druge strane, Conan i Bêlit dolaze u Messanthiju prodavati opljačkanu robu, kad ih trgovac Publije unajmi za šaku shemitskih novčića da mu iz hrama pribave stranicu.

Gonar, čarobnjak Crnog kruga

Sonjin poslodavac Karanthes je Ibisov svećenik iz Stygije, prognan u Nemediju. Bog Ibis se bori protiv Seta, vrhunskog i zlobnog boga Stygije, i njihova se borba odvija tijekom 1000 stoljeća u dalekoj tami. No, za stranicom traga i Karanthesov i Ibisov suparnički Setov bezimeni svećenik (kasnije prokazan i kao Gonar, čarobnjak Crnog kruga, i razmetni sluga Toth-Amona), koji posjeduje strašne moći transformacije. Ovo su ukratko postavke radnje i razlozi zbog kojih se i Sonja i Conan upliću u potragu za stranicom iz knjige. Ostatak priče pročitat ćete sami (u svakom slučaju), nije pošteno da vam otkrivam detalje i spoilam radnju i time umanjujem užitak čitanja.

Meni potencijalno najzanimljiviji momenti priče su stalne prepirke između Bêlit i Sonje, kao i Sonje i Conana. I dok se Sonja odnosi prema Bêlit podcjenjivački i s visoka, Bêlit je uvrijeđena njezinim riječima naspram nje, a istovremeno opasno ljubomorna zbog Sonjine povijesti s njezinim ljubavnikom Conanom! I dok ova ženska netrpeljivost stvara simpatičnu atmosferu (chick fight!), odnos između dva stara suborca, Conana i Sonje, pun je uzajamnog poštovanja, pa i povjerenja do neke mjere. Čak mogu reći i da su dosta brzo našli zajednički jezik nakon očito suprotstavljenih planova i namjera. Izdvajam jedan od trijaloga koji se odvijaju između troje naših junaka...

Bêlit: "Baš fino, dok se ja gušim u drumskoj prašini, vas dvoje pjevate hvalospjeve jedan drugome! "
Conan: "Bêlit, kao i obično, pogrešno me shvaćaš! Riječi koje sam uputio Sonji samo su značile…"
Sonja: "Ne tupi zube, Cimmerijanče, ona je očigledno bolji pomorac nego mislilac! "

Sukob barbarkinja

Kao da dva najveća ratnika postatlantidskog razdoblja nisu dovoljno, u igru ulazi i kralj Kull i njegove Crne legije potonule Valuzije. Kao deus ex machina, on je pojavljuje u zadnjoj epizodi sage i njegova pojava demonstrira nam moć stranice iz Skelosove knjige. Sjetimo se, kralj Kull bio je Howardov izvorni barbar na kome je temeljio i svog kasnijeg barbarina, Conana. I on je poput njega, postao kraljem nakon dugog niza nedaća i (barbarskih) pustolovina. Baš je "kull" vidjeti dva opaka barbarina u borbi jedan na jedan!

"Dva legendarna diva suočiše se nadohvat mača jedan od drugog. Nemedijanski kroničari u potonjim neznanim eonima pjevat će o tom sumornom prizoru…"

Sukob titana – Conan vs. Kull

Thomasova ideja spajanja Crvene Sonje i crnokosog barbarina Conan je uistinu odlična, no šteta što je polovica epizoda upala u drugi serijal. Zbog korporacijskih prava na likove (potpuno neumjetničke prirode) čitatelji su zakinuti jednog cjelovitog izdanja. Darkwood je to fino ublažio kombinacijom dva izdanja u jednog zajedničkoj košuljici barbarske izrade pod nazivom "Varvarske priče". Možda se pitate kako to da je jedan lik iz glavnog serijala uspio dobiti svoje odvojeni serija? Nakon što je stekla značajnu popularnost pojavljivanjem u stripovima o Conanu, Crvena Sonja 1975. g. dobiva svoj vlastiti serijal "Marvel feature Red Sonja She-devil with a sword" koji pod tim nazivom traje 7 epizoda. Što je u biti sastav Darkwoodovog izdanja Crvene Sonje. Nakon toga pod nazivom "Red Sonja" traje još 15 izdanja. Crtač Frank Thorne oslikao je uglavnom većinu njezinih pustolovina u vlastitom serijalu, tako da i dvije epizode koje spadaju u "Skelosovu knjigu". Nažalost, Thorne je miljama daleko od legendarnog Johna Busceme.

Conan je Howardovo čedo jednako kao i Crvena Sonja; no ne dolaze iz istih književnih univerzuma. Naime, u originalu je Sonya od Rogatina (s distinktivnom razlikom –y umjesto -i), pustolovka sa sabljom i pištoljima tijekom ere renesanse; i ona je sudionica turske opsade Beča. Roy Thomas je u Conanov serijal ubacio i lik Lešinara Mikhala Oglua, negativca koji je prema Howardovom književnom predlošku bio Sonyin suparnik; a samu opsadu Beča pretvorio je u opsadu Makkaletha (vidi Conan the Barbarian #19-25). Naravno, i Conan ima svoju protutežu u Sonynom svijetu, on je austrijski vitez Gottfried von Kalmbach! U stripovskom svijetu spadaju u isti univerzum, no i tu ima jedna začkoljica. Prava na Conana ima jedan izdavač, a na Sonju drugi. To je i razlog zašto ova saga ide u dva izdanja, kad je i slijepom bilo jasno da bi za sve bilo bolje da je izdan jedan jedini trejd. Sonja u jednom od svojih mentalnih vraćanja u prošlost (prisjećanja) spominje da su joj vještine i moći dane od strane anđeoske prikaze, odnosno boginje Scáthach. Vidjeli smo je prvi put (s Conanom) u CtB u drugoj Darkwoodovoj knjizi ("Pjesma Crvene Sonje"); zatim u kratkoj priči u SSoC gdje igra solo. Ta simpatična kratka priča reprintirana je ponovno u ovom izdanju Sonjine knjižice. Sve u svemu, lijepo izdanje s dovoljno materijala da zadovolji pobornike bilo kojih od ovih glavnih likova. Pravi pravcati team-up!

Trojac pljačkaša

"Bêlit, mi nismo suparnice – osim u tvojim očima. Conan mi je bio prijatelj, suborac, pa čak povremeno i neprijatelj… Ali ni on ni ma koji drugi čovjek nikada mi nije bio ljubavnik. "

CON KOH 2 Pjesma Crvene Sonje

CON SD 32/33 Smrt na Crnoj obali

6, 6, 7, 6

Ove epizode izostavljene su iz DH-ovog reprinta - objašnjeno u recenziji zbog čega - pa će tako izostati i iz pete Darkwoodove knjige... Zato su i objavljene zasebno.

Skelosova knjiga deo je čuvene sage o Belit, ali nažalost - njen najslabiji deo, pa i među najslabijim epizodama koje je Thomas napisao tokom svog desetogodišnjeg rada na Conanu... Detalji se nižu jedan za drugim bez previše uzbuđenja, linearno, ali Thomas je ovde već bio i te kako uigran, pa i pored toga što je ovaj crossover, čini mi se, nastao pre svega marketinga radi, on uspeva da ponudi koliko-toliko zanimljivu avanturu, a ono makar zbog svih ovih varvara, Conana, Belit, Sonje i Kulla na jednom mestu; iako ne i nešto više od toga.

Dalje, ove epizode nisu iznova digitalno obojene kao što je slučaj sa ostatkom DH reprinta CTB-a - mada samo dok nisu ispucali najvažnije epizode, jer posle, baš kao i u slučaju Skelosove knjige, ostavljen je izvorni kolor, samo digitalno obnovljen. Pa, imamo crno-belog Conana na ogromnom formatu - Divli mač Simerije, imamo Conana savršeno obojenog za XXI vek - Hronike, a evo imamo i uvid u to kako je taj kolor izgledao pre maltene četiri decenije.

16.06.2013
    01:42:00 sati

8, 8, 9, 9

Ja sam uživao u ovom stripu. Crvena Sonja mi je super lik  Ovdje imamo nekoliko njezinih više ili manje zanimljivih pustolovina ali nijedna nije loša. Crtež i naslovnice su mi sjajne a ovo Darkwoodovo izdanje simpatično. Ako se drugačije nije dalo rešit ovaj problem s autorskim pravima i ovako je dobro. Uvijek mi je drago čitati avanture Conana i ostalih likova vezanih uz njega.

08.09.2013
    13:11:00 sati
  • Vorador

6, 6, 8, 7

Papazjanija svega i svačega, pa kako bi i sam Roy Thomas rekao, komercijalna baljezgarija ali usprkos tome dosta zabavno. Najdraži mi je dio "Kandže čovjeka-tigra" gdje se razriješi sudbina Tare i Yusefa, simpatičnih likova iz prijašnjih epizoda. Najslabiji dijelovi su mi iz Red Sonja serijala najviše zbog Thorneovog crteža (ocijenio sam Buscemin crtež) koji izgleda još gore pod nanosima banalnog modernog digitalnog kolora.

06.01.2016
    21:33:00 sati
    Vorador