Crna rupa

Bone

CRU ORKASP 3 | 368 str.

Sredinom sedamdesetih u Seattlu počela se širiti tajanstvena mutacijska zaraza koja se kod tinejdžera prenosi spolnim odnosom i kao ishod ima suptilne ili pak strašne i odbojne deformacije. Pratimo događaje vezane iz tog adolescentskog razdoblja života nekolicine glavnih aktera. Svi će se oni naći na raskrsnici kad otuđenje zbog bolesti napravi maha, ali i u opasnosti jer počinju ubojstva!

• Črna luknja
    CRU AS 25
  • Crna rupa
    CRU ORKA_SP 3

• Strip je izlazio kao serija u razdoblju od 1995. do 2005., u 12 nastavaka, a objavljivan od izdavača Kitchen Sink Press, te kasnije Fantagraphics.
  • Kod nas je izdavač Fibra, a na njihovom sajtu stavljeno je prvih 80 stranica stripa. Datum objavljivanja je 10.11.2009.
  • Vrijeme radnje stripa je sredinom sedamdesetih, u sutonu hipi pokreta i kad je David Bowie bio ipak još malo preneobičan. U stripu se nalazi novi njegov album pod nazivom "Diamond Dogs", koji datira iz 1974. godine, pa bi tu godinu mogli uzeti kao godinu nultu.

Gledao sam u rupu…
Crnu rupu, i dok sam gledao, rupa se otvarala…

… i osjećao sam se da padam naprijed, kotrljajući se prema ništavilu.

Da, koliko god to neki ne priznavali, tu fazu svi smo prošli. Bez obzira jesu li to generacije šezdesetih, sedamdesetih ili osamdesetih… Svaka generacija nosila je breme svog vremena, doživljavala specifične biljege određenih momenata u povijesti svoje okoline, interpretirala stvarnost na svoj način. Iz hladnoratovskih konzervativnih pedesetih izronile su libertinske (swinging sixties) šezdesete pune optimizma, te također popraćene velikim socijalnim i političkim revolucijama. Uz hedonistički stil života povećana je i rekreacijska uporaba opojnih sredstava koja je postala neodvojiva od tadašnje kulture. Paul Kantner, suosnivač Jefferson Airplanesa primijetio je: "Ako se možeš sjetiti svega u šezdesetima, onda zapravo nisi ni bio tamo. " Hipi pokret, "Djeca cvijeća", koji je počeo ranih šezdesetih na svome vrhuncu bio je 1970., da bi sredinom sedamdesetih polagano počeo blijedjeti. Negdje u tom alternativnom temporalnom kozmosu odvija se Crna rupa

Wanna smoke?

Burnsova Crna rupa parcijalno je autobiografskog karaktera, a autor opisuje svoje najdojmljivije životno razdoblje adolescencije sredinom sedamdesetih krajem hipijevskog razdoblja, u predgrađu američkog gradića Siettlea. Razdoblje prkosa, prvih seksualnih iskustava, malih slatkih ovisnosti, bježanja od kuće, i ponajviše "zrelijeg" ili jednostavno drugačijeg gledanja na život. Sve bi to dakako bila životna faza normalnog tinejdžera da ne bi bilo jednog detalja – teške deformirajuće bolesti s nezaustavljivom stopom širenja. Zovu je jednostavno "The bug" ili Bolest. Zapravo je uloga te bolesti kod tinejdžerske populacije više metaforična nego stvarna, ona može simbolizirati i pojavu AIDS-a ili širenje neke druge bolesti promiskuitetne omladine, tinejdžersku trudnoću; ili jednostavno tek adolescentsku mutaciju, psihofizičku transformaciju iz djeteta u odraslu osobu.

Tragovi u pijesku

Chris Rhodes: "Bože, vidi me. Ne bih trebala ovako izgledati. Normalno, a ipak nisam. Čudovište sam! "

Leatherface ili Božje lice?

Važnu ulogu igra i sociološka komponenta, vidljiva je klasna segregacija, prirodna selekcija jačih i lijepih koji guraju ružne i povučene na marginu, zlostavljaju ih u školama. Rasna segregacija poprimila je sasvim drugačiji oblik, zaraženi su obilježeni, nepoželjni u društvu. Unutarnji sukobi izmjenjuju se sa stvarnim sukobima u vanjskom svijetu. Strah i neizvjesnost u srcu je svega, glavni nusprodukt Bolesti je strahovita otuđenost, tinejdžeri se ponašaju ko da su pali s Marsa. No, nije li to samo jedan vid odrastanja?

Tri su glavne karakteristike adolescencije u stripu prikazane kao najznačajnije:
- droga i tripovi,
- seksualnost/spolnost,
- mentalno sazrijevanje…

Tinejdžeru stvarni svijet može izgledati poput nekog filma strave i užasa; javlja se tjeskoba, razdražljivost, prkos dobiva novu dimenziju. Uporaba opojnih droga dodatni je katalizator tih osjećaja. Otuda proizlazi i najznačajnija horor komponenta - kroz prizmu lošeg tripa. Burns sam priznaje da su neki prikazani strahovi proizašli iz njegove vječite nelagode prema kukcima i kolutićavim stvorenjima. Seksualni, falusni i vaginalni simboli izmjenjuju svoju ulogu sa simbolima horrora. Snovi, vizije, stvarnost, sve pršti od neoslobođene seksualne energije. Libido ispoljava svoje lice u potpunosti, a s druge strane taj isti libido distorzira stvarnost i biva izjednačen sa smrću.

Montaža, repeticija, čista kombinacija dojmljive crne i bijele boje konstantno daje stripu tešku atmosferu. Mala zamjerka je za vizualno jednolične likove, koji dobivaju svoju identifikaciju tek nakon što dobiju svoj identitet prema deformaciji. Pravi horor ovdje nema težinu zbog toga što likovi ravnodušno pristupaju košmarima, deformaciji i uopće kontaktu koji je nužan za prenošenje bolesti. Kao da svi vjeruju da je taj put nužan prema odrastanju i svi ga moraju premostiti ili - umrijeti. Vidljivo je i nekoliko elemenata vezano uz horror produkciju sedamdesetih kao npr. degenerativni gorštaci koji žive nakaznim životom (Teksaški masakr motornom pilom, Cravenovi "Brda imaju oči" i "Posljednja kuća nalijevo"), nasilje u školama, mutirana čudovišta, čudovišni tripovi sa zombijima i parazitskim oblicima života (rani Cronenberg - Shivers).

Vrijeme nije kronološko već autor često koristi flashbackove ili bezvremenske kadrove za koje uopće nije važno kojim redom su se odvijali. Snovi, java, loši tripovi, povezani su u jedan kvantni univerzum povezan Crnom rupom koja se manifestira na različite načine, kroz vaginalne entitete ili prirodne pojave. Crna rupa guta sve.

Priča uglavnom prati događaje vezane uz 4 centralna lika, plus jedan antagonist (jer svaki dobar hororac mora imati nekakvog avatara zla). Chris Rhodes (odbacuje kožu poput zmije) i Rob Facincani (dodatna usta u predjelu vrata), Keith Pearson (izrasline u obliku punoglavaca u predjelu trbuha) i Eliza "The lizard queen" (reptilski regenerativni repić u predjelu stražnjice). Tu su i mačkoliki Dave Barnes i Rick "The Dick" Holstrom s licem degenerativnog gorštaka. Čitatelju će možda biti lakše povezati se s njima kroz njihove postupke, no teško da će se složiti s mudrošću istih. Jer, vjerojatno niti mi sami još u potpunosti ne razumijemo naša djela "počinjena" u toj ozloglašenoj fazi odrastanja.

Dobar primjer lošeg tripa:
"Debela ovojnica… Koža. Bio sam na leđima nekog groznog bića. Glasalo se… Dubokim, groznim, stenjajućim zvukovima. Pogledao sam mu u oko… Mrtvo, prazno, samo rupa koja je zurila u mene. "

Summa summarum…

Bez obzira što ima 368 stranica, brzo se čita. Na alegorijskoj razini savršeno funkcionira, tajanstvena mutacijska zaraza koja se kod tinejdžera prenosi spolnim odnosom i kao ishod ima stravične ili suptilne deformacije. Pa sad jel to tinejdžerska trudnoća, AIDS, sifilis, ili samo odrastanje, adolescenciju i distanciranje od dječačkog/djevojačkog doba... Sve se vrti oko falusno/vaginalnih simbola koji bi dušu dali za Freudovu psihoanalitičku interpretaciju, uživanja droge što je očito obilježilo autorovo odrastanje u Siettleu sredinom sedamdesetih. Horor komponenta labava, autor aludira na neke primordijalne strahove i tjeskobu, grafičkog nasilja i jeze do kosti baš i nema. Kad se uzme u obzir da je ovaj serijal nastajao tijekom 10 godina, mislim da je Burns imao vremena mogao završiti puno efektnije, ovako mi je finiš nezadovoljiv – ljubavna priča u sedlu. Definirajmo to rađe kao prikaz prijelaza, kraja jednog doba i začetak doba nekih novih klinaca koji će možda drugačije percipirati "drugačije". Beskompromisno kvalitetna alegorija…I to NC-17 rated!

Zanimljivo iskustvo tijekom čitanja uglavnom, podsjeća na momente na loš trip! ;)

Kupanje u placenti i pogled prema vječnosti za kraj

• sAdam

9, 9, 9, 5

02.02.2010
    15:02:00 sati
    sAdam

8, 9, 9, 8

stvarno zanimljiv strip, u početku nisam shvaćao o čemu je, što su te deformacije, a onda sam u drugoj polovini knjige skužio, i bi dobro, danima sam se poslije prisjećao

crtež je sjajan, baš kako treba

27.02.2010
    09:19:00 sati

Ukupna ocjena 37%

3, 2, 7, 1

Ovaj strip mi i nema baš nekog smisla.

22.07.2010
    09:23:00 sati
  • Ukupna ocjena 79%

9, 7, 8, 7

10.02.2011
    12:22:00 sati
    cherrorist
  • d4nic4

9, 9, 9, 9

Odlican strip,na 300tinjak stranica koje se naprosto progutaju,psihodelicnim kadrovima Burns savrseno ocrtava uzas odrastanja onakvim kakvo ono doista i jeste (e sad,s tripanjem ili bez:)

28.05.2011
    20:21:00 sati
    d4nic4
  • Ukupna ocjena 73%

7, 7, 8, 7

Nije me nešto oduševilo. Čekao i čekao sam, da če se nešto preokrenuti o radnji ali ništa.

12.09.2013
    23:27:00 sati
  • krem

10, 10, 10, 10

12.03.2014
    16:04:00 sati
    krem

7, 5, 7, 6

Nije mi baš ostavilo neki dojam, nekako osrednje, pomalo bezveznjikavo. Ima nekih dobrih momenata, ali razrada je većinom slabašna, nije uopće ni nešto zastrašujuć strip, a čini se kao da je priču osmislio netko tko je zgrožen sedamdesetima i želi seks prikazati kao najveće zlo koje prenosi užasne boleštine, djeco nemojte se seksati, pretvorit ćete se u "nakaze" i bla-bla-bla. Nekima je taj psihodelični prikaz adolescencije i strahova koji prate svako odrastanje možda dojmljiv, originalan, ali meni ne odgovara, volio bih da je realističniji. Ni završetak nije nešto briljantan, mogao je autor malo i razraditi osobnost ubojice, ubojstva napraviti zanimljivijima, brutalnijima, uzbudljivijima, bilo što. Općenito mi fali nekakva uzbudljiva horor komponenta u priči ili sam imao kriva očekivanja jer svi ti tripovi (halucinacije) su mi pretjerani, kao da bi i iz njih trebalo izvući nekakvu poruku, ali ponekad baš i ne vidim kakvu ili naprosto nisam imao više interesa razmišljati o tome, nije mi priča pridobila toliku pozornost. Ajde, osjeća se nekakva atmosfera, u redu mi je ljubavna priča dvoje mladih i dosta je upečatljivo ono iznenadno ubojstvo mladića, ali to je uglavnom sve.

Crtež zasigurno pogoduje priči, ali to ne znači da nužno oduševljuje, ne sviđa mi se kako su sami likovi prikazani, ponekad mi izgledaju smiješno, čak i retardirano. Drugih primjedbi baš i nemam, ali ovo je i sasvim dovoljno.

Osrednje i, uglavnom, razočaravajuće.

11.09.2015
    17:19:00 sati
  • konj87

7, 5, 7, 8

Solidna ideja i početak, loša razrada i kraj.

15.09.2015
    21:47:00 sati
    konj87
  • SuperHrvoje

6, 7, 9, 7

Veliki crni strip. Ne mislim tematski nego obujmom i crtežom. Niz kratkih epizoda stvara obimnu knjigu. Crtež ne poznaje sivu, Burnsov crtež je takav da ne poznaje sivu. I to u kombinaciji sa pričom koja je sva u pretapanju između stvarnosti i fantazije tvori moćnu kombinaciju koja lako zarobi čitatelj (barem ovog)
    20.11.2015
    18:29:00 sati
    SuperHrvoje

7, 9, 9, 8

Burnsova mračna i nadrealna vizija tinejdžerskog sazrijevanja neizbježno budi širok spektar emocija i ostavlja neizbrisiv trag. Priča prati nekolicinu djevojaka i mladića koji se nose s mnogo uobičajenih tinejdžerskih problema, ali i jednim neuobičajenim. Među ljudima (samo mladima?) kruži bolest koja se prenosi spolnim putem i manifestira raznim tjelesnim deformacijama te zapravo ima samo jednu negativnu posljedicu - izopćenje iz društva. Iako tematske preokupacije (odrastanje, prihvaćanje, seks, strah) nisu ništa novo, a ni većina likova ne ide daleko od stereotipa, Burns uz pomoć bujne mašte i impresivnog crteža stvara jedinstvenu atmosferu te čini već viđeno drugačijim, novim i originalnim. Intrigantna, napeta, groteskna i zavodljiva, Burnsova Crna rupa pomaže nam da zatvorimo one naše, barem na tren.

20.08.2016
    15:06:00 sati
    Shaner
  • udarnik007

8, 7, 7, 6

Konačno i ja da se ovog dočepam.

Valjda zbog prevelikih očekivanja ili što ja znam ali,

nije me nešto ekstra oduševio.

25.08.2016
    22:33:00 sati
    udarnik007
  • Space Marine

9, 8, 8, 8

Moram priznati da me je ovo dojmilo. Iako mi je početak i sam način naracije bio malkice dosadan, kasnije sam uživao. Naišao sam na dosta jako asocijativnih scena koje su me bacile u vlastitu prošlost. Psihologija likova je zapanjujuće odlično prikazana. Crtež nalazi mnogo zanimljivih rješenja.

09.10.2016
    10:54:00 sati
    Space Marine