Daleko susjedstvo

Napoleone

DALS ORKA_SP 11 | 408 str.

˝Eh, da mi je tada bila ova pamet˝ - rečenica koju su mnogi od nas barem jednom izgovorili u životu. Da li bi drukčije postupili u određenim situacijama da nam se pruži druga prilika? Život nam određuju odluke koje donosimo. Da li bi život zaista bio kvalitetniji kad bi dobili priliku ispraviti greške i iskoristiti propuštene prilike iz prošlosti? Rekao je jednom davno jedan mudri starac – Ono što pustite i ne vrati vam se, nikad nije ni bilo vaše. Možda bi zaista ponovnim proživljavanjem svoje prošlosti bolje razumjeli svoju sadašnjost i same sebe. Jiro Taniguchi nam predstavlja svoju verziju priče…

• Daleko susjedstvo
    DALS ORKA_SP 11

• Ova manga je svoju ekranizaciju dobila 2010. naslovom ˝ Quartier lointain˝ pod redateljskom palicom Sama Garbarskog.

Hiroshi Nakahara je 48-godišnji arhitekt koji se jedno mamurno jutro , vraćajući se s poslovnog puta u Kyotu slučajno ukrca na krivi vlak. Umjesto u Tokio, vlak ga odvede u Kurayoshi, gradić u kojem je odrastao. Budući da se spletom mamurnih okolnosti pojavio u rodnom gradu, odluči posjetiti grob svoje majke kojeg nije obišao godinama.

Majko, jesi li bila sretna? – gledajući majčin nadgrobni spomenik ovo je zadnja misao koja prolazi kroz Hiroshijevu glavu, prije nego utone u san. Probudivši se, postaje svjestan da se sve promijenilo. Vrijeme, okoliš, čak i on sam, sve je drukčije. Hiroshi se vratio kroz vrijeme u doba kad mu je bilo 14 godina. Odjednom se našao zarobljen sa svim znanjem i iskustvom odraslog muškarca u tijelu osnovnoškolca. Ovim saznanjem Hiroshi počinje paničariti i trčati kroz grad kao muha bez glave, da bi se uskoro našao u vlastitom domu, okružen roditeljima, mlađom sestrom i bakom. U tom okruženju ubrzo postaje svjestan obiteljske topline i sigurnosti koju nije osjetio desetljećima. Isto tako postaje svjestan da se vratio u prošlost samo par mjeseci prije nego je njegov otac zauvijek napustio obitelj. Bez pozdrava, bez oproštajnog pisma, bez očitog razloga. Otada ga nije ni vidio ni čuo. U školi Hiroshi iskorištava svoje znanje kako bi imao bolje ocjene i time dobio naklonost profesora, diplomatski riješio sukobe sa školskim huliganima, povećao vlastitu popularnost i prišao djevojkama. Uglavnom, napravio sve ono za što kao tinejdžer nije imao ni hrabrosti ni samopouzdanja.

Sve te scene su emotivno popraćene njegovim moralnim dilemama. Ima li smisla prilaziti mladoj djevojci koja mu se sviđala tih davnih godina, jer ipak, on možda ima tijelo klinca, ali je i dalje sredovječni radoholičar sklon alkoholu? Ima li da kaže prijatelju čiji će život skončati u prometnoj nesreći da se kloni svoje strasti prema motorima? Također, odlučuje pokušati odgovoriti svog oca od odlaska. Kako bi uopće saznao razloge tog čina, više vremena provodi u razgovorima s obitelji, za vrijeme kojih otkriva neke podatke za koje se i sam čudi kako mu nisu poznati otprije. Slušajući priče o svojoj obitelji Hiroshi počinje propitkivati samog sebe i tako kontemplirajući, postaje svjestan vlastite sebičnosti. Do sada o svojim roditeljima nije znao gotovo ništa. Ništa o njihovoj mladosti, ljubavi, ili strahovima. Cijelu svoju mladost je proveo kao stranac u vlastitom domu. Otada se nije puno toga promijenilo. I danas, kada ima svoju obitelj, još uvijek je stranac u vlastitom domu. Ne zanima ga previše šta se događa u životima njegovih kćeri, jer slobodno vrijeme umjesto s njima provodi u lokalnim kafićima. Možda nije poput svog oca sjeo na vlak i zauvijek napustio svoju obitelj, ali ih se emotivno već odavno odrekao. Odlučio se za krajnji eskapizam, liniju manjeg otpora, kako bi rasteretio vlastitu savjest i oslobodio se unutarnje, emocionalne obaveze prema svojoj obitelji. Ako nastavi tim putem, samo je pitanje vremena kad će njegove pijane deluzije o usamljenosti postati stvarnost i kad će i on poput svog oca otići bez pozdrava. Taniguchi je crtežom fenomenalno dočarao mrežu prisutnih emocija, tako da čitalac ima osjećaj kao da je uronjen u trenutak i da je sam dio prizora kojeg čita. Taniguchi i ovdje svojim osebujnim realističnim stilom pridodaje puno pažnje detaljima. Od gumba na Hiroshijevoj školskoj uniformi do crjepova na krovovima, apsolutno ništa nije prepušteno mašti. O njegovim pejzažima nije ni potrebno trošiti hvalospjeve. Scenaristički dio je također odlično odrađen, a posebno zanimljivo je dočaran prodor Zapadnjačke kulture na Istok. Dočaran tako da se u poslijeratnom Japanu navečer gleda Priča sa zapadne strane i komentira Natalie Wood, u Vijestima javljaju o kompjuterizaciji vlakova, a školarci s nestrpljenjem žele da zaigraju bejzbol. Svi se vesele nadolazećim Olimpijskim igrama u Tokiju (1964.).

Ova priča se u jednu ruku može shvatiti kao priča o muškarcu koji traži davno izgubljenu mladost prolazeći kroz krizu srednjih godina. Razdoblje kada osjećamo težinu vremena u tijelu, psihi, pa čak i duši. Uspomene se umjesto u mjesecima ili tjednima počinju mjeriti u desetljećima. Smrt se više ne čini nekom dalekom iluzijom nego kuglom iza ugla. Iz uloge sina prelazimo u ulogu oca. Počinjemo razmišljati o mladosti koja je protutnjila poput oluje. Nekima fali ta oluja, dok se drugi prilagode tišini koja dolazi poslije nje. U drugu ruku, ovo je priča o čovjeku koji se odlučio suprotstaviti demonima prošlosti i konačno naći svoj unutarnji mir. Mir kojeg svi tražimo.

Taniguchi nikad ne pripovijeda o velikim povijesnim događajima ili politici, nego uvijek isključivo o najdubljoj ljudskoj intimi. U njegovim pričama ne postoje klasični negativci. Svi likovi su ponajprije ljudi, neki više, neki manje simpatični, ali sa svim svojim manama i vrlinama.

Na kraju krajeva, baš kao i Hiroshi, svi se vozimo vlakom u koji smo se ukrcali, a na nama je odluka na kojoj stanici izlazimo, ako uopće to želimo. Usprkos naslovu ove sheinen mange, čini se kako susjedstvo o kojem je riječ, uopće nije tako daleko.

"Za 20 godina, više će vas razočarati ono što niste uradili, nego ono što jeste." - Mark Twain

Bez riječi...

• wele

10, 10, 10, 10

Priču nam u prvom licu pripovijeda srednjovječni biznismen Hiroši Nakahara.Naime, na željezničkoj stanici u Kjotu on sjeda na pogrešan voz i, umjesto na poslovni sastanak, stiže u svoj zavičaj. Zamišljeno šetajući i uočavajući promjene u naselju, Hiroši stiže na lokalno groblje, gdje posjećuje grob svoje prerano preminule majke. U glavi mu se roji bujica pitanja o njoj i njenom životu, znajući da na njih nikada da neće dobiti odgovor. Svako od nas je bar jednom razmišljao i maštao o vječitom pitanju “kako bi bilo da sam u nekoj proživljenoj situaciji postupio drugačije?” Da smo samo znali šta će uslijediti ne bismo pravili počinjene greške i pokušali bi uticati na i spriječiti određene događaje. Čuven je onaj citat iz filmova, serija i pjesama: “eh,da mogu vratiti vrijeme…” Taniguči svom glavnom junaku omogućava upravo to. Hiroši se budi pored groba svoje majke, vraćen u doba kada je imao svega četrnaest godina. Izuzetno je zanimljivo pratiti Hirošijeve susrete sa njegovom porodicom i ljudima sa kojima se družio, od kojih su mnogi u realnom vremenu već uveliko pokojni. Shvativši da se godina u koju se vratio poklapa sa onom u kojoj je njegov otac misteriozno nestao, Hiroši će pokušati da otkrije tajnu očevog nestanka i da ga spriječi ako ikako bude u mogućnosti, obezbijeđujući svojoj majci miran i spokojan život koji ona svakako nije imala nakon gorenavedenog događaja. Svakim danom i postupkom Hiroši polako mijenja svoju prošlost, a samim tim i budućnost. Ili je i buducnost zapisana i određena? Taniguči nam na maestralan način pripovijeda ovu priču, ne dopustajući nam da odložimo strip ni na trenutak, tjerajući nas da sa nestrpljenjem iščekujemo rasplet događaja i željno isčekivani epilog u kojem se Hiroši suočava sa najvecom dilemom svog života, u kojoj mu se svaka odluka čini pogrešnom. Ili pak ispravnom? Njegovi unutrašnji monolozi su izuzetno vrijedan i kvalitetan element cjelokupnog stripa. ”A distant neighborhood” iskače iz šablona klasičnih mangi, kako pričom, koja više podsjeća na francusko-belgijsku školu, tako i laganim, preciznim crtežom koji je pomalo atipičan za japansku produkciju. Dobitnik je brojnih nagrada, među kojima valja istaći nagradu za najbolji scenario 2003. u Angulemu.

30.01.2013
    18:18:00 sati
    wele

10, 10, 10, 10

Daleko susedstvo je strip sa običnom ljudskom pričom, ali izuzetno dobro ispričanom. Možda je malo glupo reći, ali nije od stripova koje uzmeš da "eto daj da pročitam neki strip". Strip ima delova i za suze i za smeh i na kraju brdo emocija. A i iskreno, treba da voliš ovakve stvari da bi ti se svideo. Mala ljudska drama koju emotivan čovek duplo jače doživi.

Zapravo je vrlo jednostavan, ali i neodoljiv.

30.01.2013
    19:19:00 sati
    goksi
  • Dermentor

9, 10, 10, 10

30.01.2013
    20:13:00 sati
    Dermentor

10, 10, 9, 9

30.01.2013
    21:34:00 sati

10, 10, 10, 10

Top 5 stripova svih vremena!

30.01.2013
    22:10:00 sati

10, 10, 8, 10

Nevjerojatno koliko je ovo jednostavan a izvrstan strip. Čitajući uvod na poleđini, očekivao sam dirljivu i emocionalnu priču i, da se razumijemo, strip me nije oborio s nogu, ali je zato u potpunosti zadovoljio moja očekivanja. Scene poput one u kojoj 48-godišnji Hiroshi shvaća da "više nema doma kojem se može vratiti" i one gdje nemoćno gleda oca kako odlazi doslovno ti vuku suze na oči. Kraj je baš izvrsno osmišljen. Taniguchijev crtež je po pitanju scena s gradom, zgradama, drvećima u prvom planu ultra detaljan i precizan, gdje je svaki list i prozor na svome mjestu, i upravo ta detaljnost kao i emocije na licima likova su mu najači adut, no kao i svaki mangaka pati od nedetaljnosti na samim likovima, pa je tako pojava da brojni likovi imaju iste face dosta česta (npr. mladi Hiroshi je brat blizanac mladome Jojiu Habuu iz Vrha bogova). Daleko susjedstvo je jedan od najboljih stripova koje je Fibra izdala (u smislu da pred sobom ruši precijenjenog Mausa, Inkala, Metabarune,...) te, ako ćemo gledati samo priču, izdanje godine. Iako se to, kad su u pitanju Fibrina izdanja, čuje ponekad malo prečesto, ovo zaista vrijedi imati na polici.

31.01.2013
    00:36:00 sati

10, 10, 10, 10

odlicno

31.01.2013
    08:59:00 sati
  • Amos

10, 9, 10, 10

Odličan i duboko dirljiv strip koji govori kako je svaki život poseban i nezamjenjiv.

Obavezno štivo!

paro, 10-tka za recenziju.

31.01.2013
    14:54:00 sati
    Amos
  • Škrky

10, 8, 9, 9

Heh, baš jučer pročitao.

Vrlo dobro.

31.01.2013
    15:59:00 sati
    Škrky
  • pot

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

04.02.2013
    14:14:00 sati
    pot
  • sonjecka

8, 8, 9, 9

04.02.2013
    21:21:00 sati
    sonjecka
  • natural_error

9, 10, 10, 10

01.04.2013
    03:03:00 sati
    natural_error
  • sergej773

10, 10, 10, 10

05.08.2013
    21:26:00 sati
    sergej773

10, 9, 10, 10

Ono što mi je najviše ostalo u sjećanju ovog stripa je njegov rereadability (ne znam postoji li hrv. izraz, osim možda "mogućnost ponovne čitanosti"), može se uzeti bilo koje poglavlje u bilo koje vrijeme i stalno iščitavati. A i brzo se čita, tj. ima cca. 10 riječi na svakoj stranici pa 400 stranica prođe u manje od sat vremena :))) Radnja malo podsjeća na onu epizodu Zone Sumraka "Walking Distance", a kad smo već kod ekrana, zanimljivo zvuči taj film snimljen po ovome stripu, moglo bi se to odgledati. Nazad na strip, pretpostavljam da je onaj leptir reinkarnacija njegove majke, što mi je malo jadno. Ono, zašto se svi pozitivni likovi uvijek javljaju u obliku neke ljepuškaste životinje? Meni su leptiri odvratni, izgledaju jezivo pod onim uvećanim fotografijama (imam strah od kukaca), kao neki monstrum, nimalo simpatična životinja. Zašto mu se nije majka prikazala kao, štajaznam, puž? Istina da ta životinja ima neke negativne konotacije, ali barem puž ne izgleda kao zlo čudovište (koliko se barem ja poznajem u pužju anatomiju).

Crtež je super, naslovnica još bolja.

12.08.2013
    12:17:00 sati

9, 9, 10, 10

Jedna od onih priča koje vas nateraju da se zamislite, ali i čija je poruka da smo to što jesmo... Zanimljivo gledište o sudbini, takođe; da li uopšte postoji ili je mi krojimo? Odnosno, da li nas u životu čekaju isti ishodi bez obzira na to kojim ćemo putem do njih doći?

19.09.2013
    22:19:00 sati
  • gombi

10, 10, 9, 10

14.11.2013
    12:48:00 sati
    gombi

9, 9, 9, 9

nakon čitanja postavljao sam nekoliko pitanja

kao prvo, da li u hiroshijevom druženju s curicom iz razreda ima pedofilije ili nema - ipak je on odrastao čovjek u tijelu djeteta

ali to je onako, bezvezno i nebitno pitanje

pitanje koje me je najviše zaokupilo je da li je hiroshijev otac imao sretan život nakon odlaska od obitelji koja ga je gušila

da li je u novom životu ispunio svoja očekivanja, ili mu je i tamo život malo po malo počeo prolaziti pokraj njega

14.11.2013
    23:17:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

9, 5, 9, 9

Počelo odlično, ali mi je kraj dosta pokvario utisak.

31.12.2013
    13:07:00 sati

9, 8, 9, 8

Tema o povratku u prošlost je poznata i popularna, ispričana je već u mnogo verzija i volim takve priče. Očekiva san da će Nakahara ipak nešto uspiti prominiti u budućnosti ali izgleda da to ipak nije poanta priče. Jedino što je uspio napraviti je proslaviti svog prijatelja koji je na temelju njega napisa knjigu što opet govori da je to sve bilo stvarno. Autor je želio da ovo ipak bude malo drukčije, ali meni bi možda ipak više pasa neki sretniji kraj.

16.02.2014
    11:50:00 sati
  • Immobile

9, 10, 10, 9

01.04.2014
    08:12:00 sati
    Immobile

10, 10, 10, 10

Moj prvi susret s Taniguchijem. Nisam znao šta mogu očekivati ali ovo je sjajno. Prelijepa priča kojoj se možeš mnogo puta vračati. Pored tople, ljudske priče sviđa mi se prikaz japanske kulture.

08.04.2014
    22:00:00 sati

10, 10, 8, 8

Pošto mi je u djetinjstvu najdraži film bio "Povratak u budućnost", očito je da volim ovakav tip priča. Danas kada sam stariji i uz to obiteljski čovjek, strip poput ovog me je u velikoj mjeri oduševio jer uz omiljenu temu koja baca u prošlost ima i toliko toga emotivnog vezanog za obitelj,prijatelje i život općenito...
    15.06.2014
    11:14:00 sati

8, 6, 7, 7

12.01.2015
    19:33:00 sati
    trolodtroje
  • vknez

10, 10, 10, 10

a šta reć...

03.06.2015
    20:36:00 sati
    vknez

10, 10, 10, 10

Odlican strip, jedan od najboljih koje sam ikad procitao.  Emotivan, originalan i dirljiv. Taniguchi je genije crteza i scenarija; ovakav talenat se rijetko igdje nalazi.  Prica podsjeca na filmove "Peggy Sue Got Married" i nekako je obrnuta verzija Tom Hanksovog "Big".  Covjek koji svoj zivot ne zivi kako treba, onda se vrati u proslost, i vidi koje greske mu je otac pravio, i onda skonta kako nece vise pravit iste greske kao on.  Stvarno nezaboravno, pogotovo kraj stripa, koji je maestralan.  Nema se sta vise reci ovdje: ovo je remek djelo.

24.09.2015
    15:35:00 sati

8, 8, 9, 8

Taniguchijevo „Daleko susjedstvo“ priča je o četrdesetosmogodišnjem čovjeku koji se vrati kroz vrijeme u doba kada je imao četrnaest godina i kretao u osmi razred. Ideja nije nova. Mnoga su se djela bavila putovanjem kroz vrijeme i pokušajima da se promijeni prošlost/sadašnjost, no Taniguchijeva namjera je nešto drugačija. Iako i njegov glavni lik dobivši drugu priliku pokušava promijeniti neke događaje pa se i mi neizbježno pitamo što bi napravili drugačije da nam se ukaže takva prilika, ono čemu njegov povratak kroz vrijeme služi je upoznavanje i mijenjanje samog sebe. Rekao bih da tome služi i sam strip. Naime, mnoge ljude muče isti problemi kao i Hiroshija Nakaharu: izgubljenost u poslu, otuđenost od familije ili ljudi općenito, nedostatak jasnog cilja/smisla, pa i neko sveopće beznađe, a kako povratak kroz vrijeme nije fizički moguć (bar koliko ja znam), Taniguchijev melankolični vremeplov budi sjećanja i pruža nam priliku da kroz njih još jednom proživimo svoju prošlost i bolje upoznamo sami sebe. Naravno, o tome u kakvom se trenutku u životu nalazimo ovisi i što će nam „Daleko susjedstvo“ otkriti i do koje mjere će nas dotaknuti. Zato ga treba čitati iznova i iznova, jer uvijek postoji mogućnost da ćemo baš taj put otkriti bitan dio sebe. A nikad nije kasno - niti za promjenu, niti za spoznaju da je baš to što imamo upravo ono što nam treba.

P.S.

Pohvale za recenziju. :)

03.10.2015
    09:52:00 sati
    Shaner

8, 8, 8, 8

Lipo...

18.01.2016
    15:42:00 sati

9, 9, 8, 8

Jako dobro. Dapače, što više razmišljam sve mi se čini boljim. Tko se od nas ne bi volio vratiti i sve ponovno proživjeti, pa makar sve i bilo isto. Čitajući, i sam sam se toliko toga sjetio iz djetinjstva i osnovne škole. Priča budi nostalgiju za prošlim vremenima.

22.09.2016
    09:09:00 sati
  • Barney

10, 10, 10, 10

Ovaj strip sam pročitao prošlo je već dosta vremena, i vrijeme je da ga pročitam ponovo.  Sa ocjenama neću puno komplicirati jer strip mi je vrh. Izuzetno kvalitetno ispričan, poučan i vrlo emotivan... i nimalo dosadan... i  po mom ukusu spada definitivno u TOP 10 najboljih Fibra do sada.

20.09.2017
    21:51:00 sati
    Barney

9, 10, 10, 9

Ako uzmem u obzir moje totalno nepoznavanje japanske skole, kao I da mi slice of life/coming of age price nisu ni blizu omiljenih tema koje trazim u stripu, logicno ja da mi ovo nije prvi izbor u kupovini.
    Ali, eto, bio je neki dobar popust, a jos je i glavni lik na mom broju godina, tako da, bilo je sudjeno. (A i skoro uvek kad citam mi se mota u mislima Pavicevo rezonovanje da bi bilo lepo kada bi citalac procitao istu knjigu prvo dok je mladji od glavnog lika, a drugi put kad je stariji od glavnog lika, jer bi tako imao kompletnu sliku- obe strane medalje) .Kao sto rekoh , ovog puta sam bio u centru, ili mozda na trecoj strani medalje.
    I, sta sam dobio? Toplu, emotivnu pricu, ali ipak ne preemotivnu verovatno zbog same japanske kulture, jer iskreno, negde sam sam jedva cekao skliznuce u patetiku- na primer u ponovnom susretu sa majkom gde bih mogao slobodno da cmizdrim kao kisa. Svejedno, lagana radnja te konstantno vuce da ides jos dalje i da ne izbacis strip iz ruke do samo kraja, koji mi je pomalo klimav zbog Chiaverotijevskog "twista".
    Ali, da se ne lazemo, nije on slucajno seo u pogresni voz, to je bio samo podsvesni akt njegove svesti da uradi isto ono sto i njegov otac u prakticki istim godinama, kada  (skoro) svima nama protutnji kroz glavu to pitanje: kakav ja to zivot zivim? Idem dalje, a ne znam kamo, jer naprosto osecam to (ne treba ti konkretni razlog).
    Njemu je taj nemoguci san samo otvorio oci u pravilnoj potrazi zivotnih vrednosti. I bilo mi je drago da nisam bio u pravu misleci da je taj san, to putovanje nazad, san coveka na samrti.
    Kako god, strip za introspekciju, lagano iskliznice u lepsu proslost, ali i povratak u lepu stvarnost, jer tu smo gde smo, sa ili bez razlogom svejedno.
    Ne mislim da cu pohrliti da pokupujem ostale Taniguchijeve stripove, ne verujem da cu se i ovoj knjizi precesto vracati, ali ovo je umetnost samo takva. Sve preporuke.

05.10.2020
    14:50:00 sati

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Odlična ideja i realizacija stripa! Sve za 10, osim naslovnice!

13.01.2021
    20:06:00 sati
  • viki_ri

10, 10, 10, 10

03.02.2021
    16:24:00 sati
    viki_ri

10, 10, 10, 10

Daleko susedstvo iliti započeti novi život udišući svež vazduh u nekom drugom susedstvu nije neka fantazija, pust san, ono je uvek sa nama, u našim srcima i našoj porodici. Naša familija nam je uvek prvi sused

Daleko susedstvo je kao rujno vino, što je starije to je bolje, što je čitalac stariji to je strip pitkiji jer smo sa svakom prolazećem godinom sve više udaljeniji od najnevinijeg doba naših života kada je sve bilo moguće - detinjstva

23.03.2021
    22:30:00 sati
    naker