Izgubljena duša

Dampyr

DP SA 6b | 96 str.

U Pragu, u četvrti Mala Strana, Nikolaus se želi domoći apsolutne spoznaje tako što će dovršiti alkemijski eksperiment započet stoljećima ranije od pustolova i alkemičaraSendivogiusa; plan je da pročisti "dybbuka", dušu izgubljenu u vremenu. Ali to nije po volji Nergalu, šefu tajne policije Pakla pa Harlan i Caleb moraju djelovati kako bi spasili Nikolausa od sudbine gore od smrti...

• Nemesis - Izgubljena duša
    DP SA 6
  • Izgubljena duša
    DP VEC 12

• Anima persa
    DP SR 12

• Ova priča nastavak je DP # 5 "Pod kamenim mostom"
  • Vladimir Holan (1905.–1980.) je bio češki pjesnik, poznat po mračnim i pesimističnim temama, svojedobno nominiran za Nobelovu nagradu.
  • Tridesetogodišnji rat (1618.–1648.) je bio vjerski sukob, uglavnom vođen na njemačkom tlu, ali je uključivao većinu tadašnjih europskih sila. Započeo je kao sukob protestanata i katolika u tadašnjem Svetom Rimskom Carstvu, ali je postepeno prerastao u opći politički rat koji je uključivao većinu Europe. Bio je to nastavak Bourbon – Habsburg rivalstva za prevlast u Europi. Sukobe su uglavnom vodile plaćeničke vojske, rezultat čega je bilo totalno pustošenje cijelih regija, te su uz glad i bolesti zaslužne za značajno smanjenje populacije. U njemačkim i češkim zemljama je populacija smanjena za trećinu, a broj muškaraca se gotovo prepolovio. Većina zemalja sudionica je bankrotiralo, a rat je završio westfalskim mirom 1648. Ukratko, može nam biti žao da nismo živjeli tada!
  • Doznajemo da je Harlanov otac Draka bio vođa jedne od najamničkih vojski u Tridesetogodišnjem ratu. Drugo nismo ni očekivali.
  • Jan Mydlar (1572.–1664.) praški dželat iz 17.stoljeća. Najpoznatiji po egzekuciji 27 bohemskih pobunjeničkih vođa 21.6.1621. godine.
  • Edward Kelley (1555.–1597.) znan kao i Edward Talbot bio je samoproglašeni spiritistički medij, u Engleskoj osuđeni kriminalac. Tvrdio je da zna tajnu pretvaranja metala u zlato, kao i prizivanja duhova ili anđela pomoću kristalne kugle.
  • John Dee (1527.–1608.) engleski matematičar, astronom, astrolog, okultist i savjetnik kraljice Elizabeth I. Dobar dio života posvetio je proučavanju alkemije, u čemu mu je partner bio Edward Kelley.
  • Rudolf II (1552.–1612.) pripadnik habsburške obitelji, kralj Bohemije i Mađarske, nadvojvoda Austrije i car Svetog Rimskog Carstva ( koliko titula, ugh! ) je bio utjecajan vladar čije su pogreške direktno dovele do Tridesetogodišnjeg rata. Također je bio posvećenik okultnim vještinama i učenju te renesansne umjetnosti što će koristiti znanstvenoj revoluciji.
  • Athanor je alkemijska peć. Jednom napunjena, gorjela je i održavala stalnu temperaturu dugo vremena.
  • Bitka kod Bijele Gore ( Bila Hora, češki ) 8.11.1620. bitka iz Tridesetogodišnjeg rata. Na jednoj strani 20000 Bohemaca i plaćenika pod vodstvom Christiana od Anhalta, a na drugoj 25000 ljudi ujedinjenih vojski Svetog Rimskog Carstva i Katoličke Lige. Bohemci su poraženi, a kao kazna smaknuto je 27 njihovih vođa na starom praškom trgu, od strane Jana Mydlara.
  • Jan Jessenius (1566.–1621.) kirurg i političar slovačkog porijekla. Smaknut s ostalim pobunjeničkim vođama 20.6.1621.
  • Dybbuk – u Kabali i folkloru europskih Židova zli duh, dislocirana duša neke mrtve osobe, koja može opsjesti ljudsko tijelo. Za dybbuke se kaže da su pobjegli iz Gehenne (hebrejski termin koji bi se mogao prevesti kao pakao) ili su iz nje izgnani zbog preteških zločina.
  • Samael – arhanđeo, zavodnik i uništavatelj, anđeo smrti prema židovskom vjerovanju, pali anđeo ali još uvijek sluga božji; u isto vrijeme smatran i dobrim i zlim.

Prag. U stvarnom životu češka prijestolnica i jedan od najljepših europskih gradova; mjesto fascinantnih građevina, povijesti i kulture. Mistične srednjovjekovne ulice i kuće ostavljaju snažan dojam na posjetitelja; nije onda čudo da je Mauro Boselli odabrao upravo Prag kao ključno mjesto u svom serijalu o Harlanu Draki, Dampyru. U izvedbi dvojca Boselli – Luca Rossi Prag postaje mračna zemlja čuda, mjesto mistika, čarobnjaka i čudovišta iz legendi; mjesto u kojem žive i sukobljavaju se ni manje ni više nego demoni i anđeli; ukratko, mjesto gdje je sve moguće.

Takav je Prag u koji nam dopušteno zaviriti preko Harlana Drake i njegove ekipice, vrbovane za stranu Dobra od Caleba Losta, Camaela, anđela iz reda Serafima ; i kao i oni možemo se samo čuditi i neprestano postavljati pitanja ( a onaj snob Caleb uvijek daje polovične odgovore, spalio ga grom). Ova priča je, dakako, direktan nastavak epizode "Ispod kamenog mosta", u kojoj smo upoznali Caleba i Nikolausa, simpatičnog demona, spletkaroša i patološkog lažljivca (ne treba mu vjerovati ni kada kaže dobar dan). Ta je epizoda ostavila niz neodgovorenih pitanja, od prave prirode Caleba i Nikolausa do toga tko je Nergal itd. Ovdje dobivamo jasnije odgovore na ta pitanja ali Boselli dobro pazi da ne objašnjava previše ; radije natuknicama i aluzijama tjera čitatelja da misli. Kao i kod "Ispod kamenog mosta" najteže je kratko i smisleno ispričati sadržaj; priča se fino grana u mnogim smjerovima da bi se onda sve to skladno ispreplelo. Možda bi pravi opis bio da je ovo crtica ili epizoda iz života tog fantastičnog limba Praga kakvog su ga stvorili Boselli i Rossi. Harlan i njegovi su tu sporedni likovi; ili bolje, ostali likovi su im potpuno ravnopravni.

Što se to dakle ovog puta kuha u Pragu? Pa, dobri vrag Nikolaus je u potrazi za izgubljenom dušom praškog dželata Jana Mydlara iz 17. st. koji je sjekao glave pobunjenicima iako im se zakleo na vjernost. Njegov cilj? Uz pomoć Athanora, alkemijske peći čuvenog Sendivogiusa želi “popraviti“ crnu dželatovu dušu nadajući se, poput Sendivogiusa, apsolutnoj spoznaji! Zbunjeni? Tu je i slavni Nergal, antipatični tip sa kozjom bradicom, a ustvari gadna zmijurina/zmaj opakih ralja, tisućljetni Calebov protivnik, gospodar noći koji je “predavši se drugoj strani stekao nove moći“. Uz njega je Samael, “knez zavodnika“, koji je bacio oko na Teslu. Tesla ovdje ima veću ulogu no obično; uz uobičajeno prepucavanje sa Kurjakom:

Caleb: “...neznanje je krajnje znanje!
Tesla Kurjaku: “Stoga bi ti trebao znati više od svih nas, vojničiću!

Tu su još zabavne interakcije sa Nikolausom i Calebom, te Samaelom na kraju gdje je prisiljena igrati šah. Spomenimo još Madame de Thebe, proročicu, i Vladimira, pjesnika, Nikolausove poznanike.

Boselli je opet potvrdio kakav je majstor. Ponovno je posegnuo u bogatu povijest Praga, o kojoj sam i ja sa zadovoljstvom ponešto doznao radeći zanimljivosti za ovu recenziju. Uspio je ponoviti čaroliju epizode “ "Ispod kamenog mosta" i možda je čak i nadmašiti! Ali sve to bi bilo nemoguće bez briljantnog Luce Rossija. Nitko drugi ne bi mogao bolje nacrtati ovakve epizode! Ovaj je put čak i naslovnica pristojna.

DP SA 6a Nemezis

DP SA 7a Otok vještica

8, 7, 9, 8

Povratak u bajkoviti Prag, novi momenti u sukobima/ratu između strana dobra i zla, odnosno anđela i palih anđela. Boselli usporavana naraciju epizode, pa se na taj način može više pozabaviti elementima priče koji nam prikazuju prošlost i sadašnjost tog mističnog i drevnog, u maglu obavijenog grada. Epizode iz Praga drugačijeg su ugođaja i tempa nego ove ostale početne epizode(stoga su i veće ocjene), i mišljenja sam da je na ovaj način Boselli trebao tjerati serijal, nego da se usredotoči na čisto akcijske intervencije istrebljivanja vampira...
    22.12.2008
    16:59:00 sati

7, 7, 8, 8

Da, iako je ovo slabije od ''Ispod kamenog mosta'' šteta da nema više ovakvih epizoda u serijalu. Boselli je stari erudit, pa mi nije jasno zašto se još nije okušao kao scenarist Martija Misterije, mislim da nebi uopće bio loš. Rossi vrlo dobar. Sve u svemu dobro, prijeko potreban odmak od onih ispraznih akcijski orijentiranih paranormalnih priča. Nažalost, jedna lasta ne čini proljeće.
    22.12.2008
    19:31:00 sati

8, 7, 9, 7

dobra, mračna atmosfera, odličan crtež, nikola i tesla, njene iskrice s kurjakom, te vrlo dobra, ali za moj ukus ipak malčice zakomplicirana pričaipak, jedna od najboljih dosad pročitanih dampira
    27.12.2008
    13:53:00 sati

8, 8, 9, 8

Mogu reći da je ovaj nastavak epizode ''Pod kamenim mostom'' bolji, zato što je u priču ukomponirana tema Tridesetogodišnjeg rata. Zanimljivo je vidjeti povijesnu osobu poput Jana Midlara kako se suočava sa svojim strahovima, odnosno sam scenarist ga suočava s njegovim grijesima što je izdao svoj narod.
    19.02.2009
    22:21:00 sati
  • Archy

4, 6, 9, 2

Osobno, jako loše. Dosadno i bez glave i repa. Mislim, najviše sam se poistovjetio sa Nikolom kad kaže da mu je dosadno. A ona partija šaha je pokupljena iz Dylan Doga kad frajer igra šah sa smrću. Nezanimljivo, sporo, dosadno i bez nekog konkretnog zaključka.
    21.02.2009
    20:42:00 sati
    Archy
  • Ukupna ocjena 93%

8, 10, 10, 9

Ne tako dobra kao "Ispod kamenog mosta", ali ipak sjajna epizoda. Naslovnica, iako deluje konfuzno, jako lepo odradjena.
    03.03.2009
    10:12:00 sati

6, 7, 6, 7

Bolje od većine ali još uvijek ništa posebno.Nikako da mi se svidi ovaj Dampyr, ali u ovom slučaju ako ništa drugo, konačno imamo epizodu gdje Dampyr ne dolazi u x-mjesto da pobije y-vampira da bi se na kraju našao oči u oči sa z-šefom koji izgleda zstrašujuće a Dampyr ga riješava bez imalo muke. Takvih je nažalsot velika većina..Dakle malo drugačija epizoda sa dobro pogođenom mistikom Praga i ugođaja u njemu - nisam nikad bio ali čitajući Dampyrove epizode koje se odvijaju o ovom gradu poželim otići tamo za koji dan ;-)) Ipak malo prekonfuzna epizoda ali čini mi se da je to bila i Bosellijeva namjera jer i sam Harlan više puta naglasi kako ni njemu samom nije baš sve jasno, posebno taj odnos Kaleb-Nik itd. Kad je krenula partija šaha, priznajem da sam se malo izgubio..Vidim da većina voli crtača ali način na kako Rossi crta lica iz profila je kriminalan, evidentno je da mu velike probleme radi crtanje noseva koje nikako da pogodi pa likovi izgledaju kao da nemaju noseve. Ostalo je sve ok, fino je dočarao atmosferu čarobnog Praga a i čudovišta su nacrtana sa dosta mašte. Još uvijek čekam da me Boselli oduševi nekom epizodom Dampyra, kao što je već puno puta napravio sa Texom i Zagorom, ali očito ću se načekati...
    30.03.2009
    20:11:00 sati
  • Ferri

3, 8, 10, 2

08.06.2009
    09:33:00 sati
    Ferri
  • Inferno

9, 5, 10, 6

Evo nas opet u Pragu kod Nikolausa i Caleba Losta... Sjajan ugođaj i sjajna priča koja nam u velikoj mjeri približava Prag iz vremeneskog perioda kojeg danas nazivamo barokom. Prava poslastica za ljubitelje starina i umjetnosti. Ipak, epizoda u cjelini ne uspijeva kvalitetom parirati broju #5, "Ispod kamenog mosta", jer je urnebesno konfuzna i nejasna, a svaka stranica zna biti proturječna prethodnoj. Trebalo je naći neku mjeru glede toga. Rossijev crtež je ovdje još bolji nego u #5. Jedan je od najboljih crtača u bonelliju.
    24.06.2009
    17:27:00 sati
    Inferno

8, 9, 10, 8

sasvim dobra epizoda, mada nisam neki ljubitelj ovih prica iz Praga.
    Rossi genijalan!
    17.07.2009
    23:38:00 sati

7, 7, 9, 9

Razočarao sam se s ovom epizodom. Kada sam ju nabavio očekivao sam nešto poput Dylanove priče "PARTIJA SA SMRĆU" a na kraju nije toliko dobra ali opet na kraju nije loše.

08.09.2010
    21:02:00 sati

6, 5, 8, 6

12.04.2011
    13:29:00 sati

7, 6, 9, 7

Da je scenarij malo zanimljiviji bilo bi bolje.

01.05.2011
    14:07:00 sati
  • Bat Baterton

10, 9, 9, 8

Fenomenalan nastavak priče iz broja 5. Tamo gde je Boseli stao u toj epizodi, nastavio je sa ovom. Odlična priča, osvrt na mnogo istorijskih činjenica i njihovo savršeno povezivanje. Priča i crteži iz Midlarovog sećanja su me oduševili. Generalno je crtež vrlo dobar, ali ipak dajem 9 zbog nešto lošijih lica koje crta Rosi, a i ne sviđa mi se njegova verzija Tesle. Na momente mi je možda bila previše konfuzna epizoda, ali to daje draž ovim praškim pričama. Deluje mi i da kvalitet naslovnih ima blagu uzlaznu putanju.

12.05.2011
    22:10:00 sati
    Bat Baterton
  • legaz

9, 9, 10, 9

Lika Rosi. Trba li šta više?

07.08.2011
    16:57:00 sati
    legaz
  • Ukupna ocjena 79%

7, 9, 8, 7

21.01.2012
    18:40:00 sati
    woodchuck
  • writer

Ukupna ocjena 16%

1, 1, 3, 1

Da rezimiramo,

u ovom stripu imamo - dobrog đavla Nikolausa (?) koji traga za dušom nekog glavoseče Jana Midlara da bi je ispekao u  peći alhemičara Sendivogiusa, bez nekog određenog razloga, ali sa nadom da će mu peć izbaciti i nekoliko zlatnih grumenja (?). Međutim to mu ne dozvoljava Nergal, šef neke tajne organizacije (?) koji se pretvara u neku aždaju a koga na kraju u borbi pobeđuje Kaleb Lost, pretvorivši se u nekog leptira. Tu je i neki Samael, Nergalov pomoćnik, koji samo želi opaliti Tislu, a on se između ostalog pretvara u zmiju na vrhuncu snošaja. I još malo to sve zamuljamo ubacivši s vremena na vreme Harlana i dobijamo najgolje (?) scenaristu u Bonelliju - Bosellija.

Ono što nemamo u ovom stripu je uvod, zaplet, razrada, rasplet i zaključak. I nemamo glavnog junaka, Harlan Drka po celo vreme sedi i to je to.

Smeće. Dampyr je scenaristički najgori strip koji sam čitao. Crtež solidan, ali su likovi dosta loše nacrtani, pogotovo Harlan. Naslovnica očaj.

10.02.2012
    15:56:00 sati
    writer

4, 3, 7, 7

Precijenjena prica.  Slazem se s writerom: ovo je najgori strip Bonelija sto se tice scenarija.  Ko god ovo pise pojma nema kako da sastavi pricu za koju bi se citaoc trebao da uspoji.  Ovo ocito pati od dosta nepotrebne komplikacije; da je scenario malo jednostavniji, bio bi ocito puno bolji, ali problem je previse ambicije.  Pokusavaju da sastave previse stvari, previse istorije, previse likova, a niti jedan se ne uklapa sa sdrugim, tako da je rezultat djelo koje na momente izgleda ok (kao scene iz proslosti gdje svjedocimo smrtne kazne), ali onda imamo nekakve duse, stare duhove iz proslosti, ili sta god vec jednom.  Pojma nisam imao u nekim momentima sta se ovdje desava; prica mi je brzo dosadila, i ipak sam odlucio da je zavrsim, jer nikad ne prestajem citati strip koji zapocinjem.  Dampyrova epizoda kao vecina njih: ocajna.  Ali od ovog stripa uvijek imam najmanje ekspektacije, tako da sledeci put cu da ocekujem govna, a ne nadati se dobroj prici.

20.03.2012
    15:21:00 sati

5, 4, 10, 6

Prva praška epizoga mi je bila dobra ali je ova totalan bučkuriš. Bila je naporna za čitanje. Crtež je izvrstan.

26.05.2012
    15:56:00 sati

9, 10, 10, 10

Dosad najbolji Dampyr. Epizoda za uživanje. Prag jako lijep nacrtan, da su vjerojatno mnogi poželjeli otići tamo i osjećati se kao Česi..Puno bolja epizoda od prve u Pragu koja mi je bila dosadnjikava.

19.06.2012
    10:15:00 sati

10, 10, 10, 10

Mada na momente zamorno ipak mi se vidjelo kao i prva priča. Crtež grada je prilično uvjerljiv.

16.07.2012
    23:57:00 sati
  • Charlito de la Vega

3, 3, 7, 7

Kao što je pri kraju rekao Nikola: "Od ove priče mi je ostao gorak okus u ustima". O čemu se ovdje zapravo radi!?  Nisam čitao epizodu "Ispod kamenog mosta", ali mislim da nije u tome problem. Nerazumljivo, komplicirano, bez glave i repa, a ni crtež mi nije nešto. Piccininno je sto puta bolji.

12.06.2013
    17:55:00 sati
    Charlito de la Vega
  • Wayto

8, 9, 10, 9

07.11.2013
    10:52:00 sati
    Wayto

7, 6, 9, 7

Najveći problem ovdi je što se ne zna o čemu je uopće ova priča. :D Prenatrpanost likovima i raznim ostalim magijskim i bajkovitim elementima totalno guši priču. Čak je i ona partija šaha nekako isforsirana, nije joj tu misto. Svakako lošije od prvog dijela u Pragu ali odlična atmosfera je i dalje tu.

28.11.2013
    09:32:00 sati

6, 5, 6, 7

Moj prvi Dampyr kojeg sam nabavio i pročitao,Nije baš dobra epizoda za njegovo upoznavanje.

26.09.2014
    15:08:00 sati
  • DuskeArrow

8, 8, 10, 9

Rossi jednostavno kida! ^^

25.04.2018
    17:46:00 sati
    DuskeArrow

8, 8, 9, 3

Ako se opet igra na Prag kao na sigurnu dobitnu kartu, onda...

06.08.2019
    16:31:00 sati
  • Space Marine

8, 8, 9, 9

Originalna prica s jako dobrom atmosferom.

18.09.2019
    15:31:00 sati
    Space Marine

7, 7, 9, 10

Prag je moj omiljeni evropski grad i bio sam u njemu vise puta i svaki put se ponovo odusevim. Bogata istorija Ceske i Praga mogu biti nepresusan izvor inspiracije za filmove, stripove, likovnu umetnost i knjige. Prag je grad sa jako specificnom gotickom atmosferom, koju je uspeo da sacuva i dan danas uprkos brojnim turistima sto su lepo primetili u uvodniku ljudi iz redakcije Veselog Cetvrkta.

Boselli je sasvim solidno postavio temelje price: iz bogate istorije Praga izvukao je cuvenu Zlatnu ulicu u kojoj su po predanju stanovali alhemicari koji su pokusavali da naprave zlato i posegao je za krvavim tridesetogodisnjim ratom i za istorijskim figurama dzelata Jana Midlara i pesnikom  Vladimirom Holanom. Medjutim Bosseli se pogubio u prici ne znajuci u kom smeru da je odvede pa je umesao tu i Kaleba i Nikolasa, pa i jos dva nova pala andjela cije pojavljivanje niti je bilo efektno niti potrebno, i kao sto su i drugi primetili partija saha na kraju je bila isforsirana i nametnuta.

Ovo je opet epizoda u kojoj na kraju Harlan ne resava sam situacija nego mu neko pomogne i razresi umesto njega (u ovom slucaju je to Kaleb) a u suprotnom bi mu misija propala i poginuo bi. Isto se desava na kraju sledece epizode.

Crez Luce Rossija ovog puta mi nije bio na istom nivou kao u prethodne njegove dve perfektno nacrtane epizode. Teslu i Kaleba crta gotovo istovetno tako da nisam mogao da ih razlikujem.

Naslovna strana mozda i najbolja do sad.

Dakle, da rezimiramo ova prica nije snazna i dobra kao Pod kamenim mostom, ali je svakako interesantna i drugacija od ostalih akcionih epizoda. Takodje i uobicajeni sukob sa arhivampirom je ovog puta izbegnut. Prag je jako zanimljiva pozornica za avanture bilo kog strip junaka i nadam se da cemo se uskoro ponovo vratiti u Zlatni grad za jos jednu dobru, drugaciju epizodu, ali ipak malo bolju od ove upravo procitane. Jer Prag to zasluzuje!

16.05.2020
    04:15:00 sati

7, 6, 9, 6

Nažalost, ali ipak mi je ova priča bila malo prekomplicirana, pa i prenaporna, pa sam je čitao u dva navrata.. Što nikada nije dobro.. Previše likova, previše pojedinosti i, što je najgore, i nakon pročitanog mi nije jasno što je pisac time htio reči.. Prekonfuzna radnja je unazadila ovu priču koja je itekako imala potencijala.. Odličan prikaz Praga, zabavan susret Nicholausa i Tesle, odnos Tesle i Kurjaka i još neki momenti su stvarno obećavali.. Ali svi ti trenutci u stripu padaju u vodu zbog prethodno spomenute konfuznosti radnje i nedorečenog smisla..

Luca Rossi je jako lijepo, čisto i detaljno nacrtao ovo djelo, a posebno mi se sviđa njegov nostalgičan prikaz Nicholausa.. Naslovnica mi nije nešto.. Djeluje mi presforsirana i prekonfuzna, kao i sama priča.. Zapravo si baš pašu..

25.11.2020
    19:48:00 sati