Dracula Park

Dampyr

DP SASP 1 | 160 str.

U Rumunjskoj u oblasti Šigišoara navodno je viđen ni manje ni više nego najpoznatiji vampir svih vremena – Dracula! Harlan i ekipa dolaze na lice mjesta kako bi provjerili priču no nabasaju na daleko opasnije neprijatelje. Istodobno, vrijeme je otvorenja tematskog parka Dracula i pitanje je tko će preživjeti noć jer stvorenja noći se bude i zahtijevaju krv!

• Dracula park
    DP SASP 1

• Dracula Park
    DP SPEC 1

• Vlad III. (1431. - 1476.), knez Vlaške, zvani Dracula (Drakulov, Zmajev sin) odnosno Tepeš/Nabijač (zbog svoje opsesije nabijanja neprijatelja na kolac). Tijelo se mu navodno, osakatili i zakopali ispod oltara u crkvi samostana na otoku Snagov. Drakulin polubrat zvao se Radu kao i jedan od likova. Šigišoara je rodno mjesto povijesnog Dracule.
  • Priča je parcijalni nastavak dvostruke epizode DP SA 10/11 „Tajna Sedam gradova“, a ponovni susreti s Lesterom De Vereom i „Plavim vukovima“ te vukodlakom Yasurom odigrat će se u #100.
  • Kurjak čita knjigu poljskog putopisca i antikomunističkog aktivista Ferdynanda Antonija Ossendowskog „Beasts, gods and men“.
  • Tabla s natpisom Dracula Park i dandanas stoji, kao što je i prikazano na jednoj od vinjeta u stripu.
  • Harlan i ekipa nagađaju da njegov otac Draka živi u gradu Kralja svijeta u srcu središnje Azije, otkuda se granaju podzemni prolazi u svaki kutak zemlje. To objašnjava kako se Draka može pojaviti na bilo kojem mjestu, a i likovi navode da će se konačni sukob s Drakom odviti tamo. To će se naravno dogoditi u #100.
  • Elizabeta Bathory - mađ. Báthory Erzsébet, madžarska grofica s kraja 16. stoljeća, koju se teretu za preko 650 žrtava u čijoj krvi se kupala kako bi ostala vječito mlada.
  • Stranice 67., i 79., citati iz „Dracule“ Brama Stokera. Na 78. na spomeniku piše „Grafin Dolingen von Graz“ i fraza „Denn die Toten reiten schnell“ što je detalj iz priče Brama Stokera „Dracula's guest“ gdje Jonathan Harker luta Minhenom prije nego će poći za Transilvaniju.
  • Epizodni bestijarij: irski dearg-dul, empuze i štrige, lamija, vukodlak iz Srbije, Kuang-Shi, Chordewa vampirska pantera, indijske vetale, krvoijac iz Bugarske, malezijski Penanggalan, albanski kukudh, vrač vampir kudlak iz Slovenije
  • Specijal dolazi između brojeva 66 i 67

Dobrodošli u Dracula Park!

Volite vampire, vukodlake, mitska kanibalistička stvorenja, serijske ubojice žedne krvi? Galantnu, krvožednu i strahovitu Djecu noći? Uživate u užasima, krvi i komadanju? Zavijanju vjetra, noći i otvorenim grobovima? E onda ste došli na pravo mjesto. Dracula Park je mjesto baš za vas! Ispričavam se na ovoj besramnoj reklami, no moj gospodar… ovaj šef rekao je da obavezno ovo moram spomenuti. Nama svježa krv, a vama senzacije! Hehehe!

Vlad III. zvani Tepeš iliti Dracula

Iako je ovo fiktivna priča, ideja o otvaranju Dracula Parka je stvarna. Prije 18 godina, 2001. godine, Ministarstvo turizma pokrenulo je ideju o izgradnji najvećeg tematskog parka u istočnoj Europi - Parka Dracula - ambicioznog projekta, koji se razvio na površini od 50 ha u blizini Šigišoara, opskrbljenu golf terenom, stazom za trkaće staze, automobilom, plaža, karting staza, hotel, restoran, trgovine, čak i sa srednjovjekovnim dvorcem izgrađenim po svim umjetničkim pravilima. Inicijatori projekta tada procjenjuju da će Dracula Park godišnje privući milijun posjetitelja i da će donositi prihod od 5 milijuna dolara godišnje, a također će pridonijeti pretvaranju Rumunjske u turističko odredište visokog kalibra. Ali njihove su se procjene pokazale pukim snovima. Projekt je umro u fazi projekta, jer se ispostavilo da je područje Šigišoare pod zaštitom UNESCO-a i da je tu nemoguće graditi. Park je tada treba biti premješten na područje Snagova i tamo je projekt zamro zbog političkih previranja.

Što nam je Boselli spremio u ovoj specijalnoj priči? Ne bi se valjda samo tako zvala da ne donosi nešto specijalnoga. Ja je doživljavam poput edicije gigant Martina Mysterea budući da kombinira niz narativnih linija i donosi nam svojevrsna razrješenja, zaključke i detalje velike priče. Govorim to kad se uzme u obzir i drugi specijalac „Užasi Londona“ koji je također radio Boselli. Treći spec radi Cajelli i iako nije nimalo loš i kombinira sve ono što volim kod Dampyra, prva dva su druga kategorija. Tucet povijesnih ličnosti, mitskih stvorenja i stvarnu podlogu projekta Dracula Parka koji je bolna tema mnogih Rumunja zadnjih 20 godina. Puno akcije, ali i susreta sa starim prijateljima i neprijateljima.

Kako bilo, veseli me što upoznajemo niz povijesnih ličnosti krvave pozadine poput Vlada Tepesha Dracule ili krvožedne mađarske grofice Elizabete Bathory. Stvarne povijesne ličnosti ubačene u priču stari su Bosellijev trik koji daju poseban šmek priči. Iako je njihova pozadina romansirana i takva još bolje služi priči. Iako Dracula nije glavni lik, epizoda jest posvećena njemu. Sama priča počinje oskrnavljenjem Draculinog groba na otoku Snagov. Draculino tijelo su navodno osakatili i zakopali ispod oltara u crkvi samostana na otoku Snagov. Kada su 1930. godine arheolozi otvorili njegovu navodnu grobnicu bila je prazna. Što je i činjenica koju govori sam Draka na početku priče.

Harlan i ekipa dolaze ponovno u Transilvaniju zbog traga koji je Caleb Lost uočio na podzemnim forumima, o viđenom Draculi. Trag ih vodi do zelenih, zaštitnik drveća, da bi na kraju završili u dvorcu Vlatna, nekadašnjeg Harlanovog neprijatelja grofa Vlatne. Vlatna i Harlanov otac Draka imaju dugu povijest i naizgled nepovezane stvari dovest će naše junake do zapanjujućih otkrića. U #10 Tomsa, pripadnike Karpatske straže govori da Dracula nije bio nemrtvi i da je zaista umro. No ovdje saznajemo da je Draka oteo njegovo tijelo i oživio ga na svojevrstan način. Draka je jahao s Vukovima 15. rimske legije Legio XV Apollinaris u 2. stoljeću tijekom Dačanskih ratova, no Vlatna ga je ponovno preuzeo od Dracule i Drake pomoću Turaka u 15. stoljeću. Kako su Gospodari noći uglavnom teritorijalni, drže se svojih inicijalnih teritorija. Draka ponovno preuzima svoj teritorij u #11 kad ubija Vlatnu. Ali se ispostavlja da Gospodari noći ne mogu ili zapravo ne žele ubiti drugog svoje vrste, tako da Draka postavlja Vlatnu raskomadanog, s minimumom snage, da mu vodi Dracula Park. No Vlatna se ponovno otima kontroli. Otkriva se da je Draka svojevrsni zaštitnik rumunjske baštine, posebice one koje se tiče njegovog prijatelja Vlada. Ovo je zaista potvrda da je Draka ima dvije različite strane, nemilosrdan je poput ostalih Gospodara noći, ali je i zaštitnik stvari koje mu znači, posebno određene baštine njegovih „prijatelja“ pa čak i njegovog sina Harlana. Hoće li Harlan sada tražiti drugog zakletog neprijatelja?

Tabla za nesuđeno gradilište Dracula Parka

S druge strane je Dracula Park, tematski zabavni park o vampirima kojeg pokušavaju progurati određeni lokalci i inozemni špekulanti. Dolazak dampyra poklopio se s otvorenjem novog Parka kojem prisustvuju razni novinari, poslovni ljudi i ostali interesenti. Noć otvaranja pretvorit će se pravu noć strave i užasa i vrlo je upitno tko će sve preživjeti…

Bestijarij koji se pojavljuje u priči zaista je fascinantan. Sadrži tucet interesantnih mitskih stvorenja krvosasa/vampira koje je mogao i zasebno iskoristiti u svojim budućih pričama. A možda ih je i iskoristio, tko zna. Dio su akcijskog plana priče, i potrošni inventar koji naposljetku upotpunjuje asortiman Dracula Parka. Kakav bi to bio tematski park kad ne bi imao fascinantnu galeriju izložaka?

Bosellijev scenarij sadrži mnogo malih detalja koji povezuju priču s prijašnjim epizodama, odnosno s velikom pričom, a njegova sposobnost odugovlačenja, stvaranja intermezza, premetanja i umetanja detalja, kako god to želite nazvati - stvara u osnovi kompleksnu priču. Pročitao sam je nekoliko puta tijekom vremena i svaki put našao neke nove detalje koje nisam primijetio ili koji mi nisu prije bili jasni. Prilično teksta, ali i prilično akcije. Boselli se ne bavi onim literarnim ili fiktivnim Draculom kojeg smo mogli susresti u Bramovim pričama ili Universalovim fimovima, on se bavi knezom Vladom Tepešom iz 15. stoljeća i njega pretvara u vampira. Andreucci je u nekoj svojoj fazi i s obzirom na atmosferu, interijer, eksterijer ili bestijarij, stvarno je šteta što ovo nije izašlo u velikom formatu. Kao gigant recimo. Andreucci je nekako zatomio svoj lepršavi stil koji je znao koristiti u svojoj početnoj fazi kod Zagora i ovdje se više približava realističnosti. Njegov chiaroscuro uklapa se u priču budući da se većina događaja događa za vrijeme mraka, a i u dvorcu s mnoštvom gotičkih elemenata.

Vjerujem da su dampyrovci ostali zadovoljni nakon čitanja…

DP SASP 3 Najamnici

• vangelis

8, 8, 8, 8

16.08.2019
    13:43:00 sati
    vangelis

3, 9, 10, 8

Priča stara i poznata, nisam imao velika očekivanja, ali sam ostao ugodno iznenađen.Iako se radi o specijalu; a svi znamo kakvu izdavačku politiku SBE mahom provodi kada su specijali različitih junaka u pitanju; priča je dobra i zanimljiva te drži pozornost čitatelja, uz vizualno dojmljiv crtež, od ovog stripa i ne trba tražiti ništa više.

16.08.2019
    14:05:00 sati
  • Sarghan

8, 8, 9, 6

Jako dobra priča. Osobno guštam u ovakvim dobro strukturiranim i kompleksnijim pričama s plejadom zanimljivih sporednih likova karakterističnim za Bosellijeve "veće" priče, no dojma sam da mi, kao novijem čitatelju Dampyra koji nije imao dotiacaja s redovnom serijom, nedostaje kontinuitetsko predznanje kako bih istinski mogao cijeniti jednu ovakvu priču. I ja sam, kao i recenzent, više puta čitao ovu priču koliko me fascinirala, no usprkos tome što svaki put pronađem neku novu zanimljivu stvar, pronađem i nekoliko novih detalja (najviše iz dijaloga glavnih likova) gdje baš osjetim da mi nedostaje nešto da bi mi ova priča ostala duže u pamćenju. U svakom slučaju, jako fascninatna i ambiciozna priča s odličnim crtežom (izuzev naslovnice koja mi, kao i većina Riboldijevih za Dampyra, ne sjeda najbolje), vjerojatno još više za nekoga tko je bolje upoznat sa serijalom i kontinuitetom.

16.08.2019
    17:59:00 sati
    Sarghan
  • WOLF-HUNTER

7, 8, 8, 5

Odličan početak nove edicije iz pera Bosellija i olovke crtačkog genija Andreuccija.

Priča je uglavnom dobra, ne zastaje posebno dugo i napunjena je akcijom usput pokušavajući da produži sagu o Draki sa malim povratko jednog moćnog vampira. Radnja se odvija u Rumuniji, odnosno u dijelovima po čijim legendama se može zaključiti, kako vrve od krvopija. Iako je "vampir" iskovan na slavenskim područjima, kroz filmsku i literarnu kulturu ovaj pojam se počeo vezati uglavnom za područje Rumunije. Odabir lokacije donosi samo dodatnu atmosferu, što se može primijetiti u kamenim selima i njihovim stanovnicima. Međutim, sve su ovo mrve usporedo sa pravom poslasticom - povijesnim figurama koje se pojavljuju u stripu. Među njima imamo prvenstveno jednog i jedinog - Vlada Drakulu, krvavi vojskovođa i po brojnim legendama prvi vampir. Zanimljivo je naglasati da su ove legende nastale uglavnom zahvaljujući djelu "Drakula", irskog pisca Brema Stokera koji se koristio Vladinim tehnikama ratovanja kako bi iskovao najpoznatijeg krvoločnika u svijetu književnosti te filmske industrije. Poznata je činjenica kako je Vlad uživao u objedu na poljima gdje bi uživao u ukusnoj hrani i mirisu krvi koja se slivala niz mrtva tijela neprijatelja, nabijena na kolčeve. Ima jedna zanimljiva anegdota; naime, jednom prilikom, jedan od Vladovih slugu je začepio nos zbog nesnosnog smrada krvi na šta je Vlad odgovorio nabijanjem sluge na duplo viši kolac kako mu smrad ne bi dolazio više te smetao. Krvav vladar koji je među Turcima osvajačima bivao na opakom glasu. Boselli je ovdje, naspram Stokera, uzeo pravog Vlada i samo naglasio legende koje su ga okruživale stvarajući od njega ujedno i jednog od brojnih pomoćnika Drake.

Ženska verzija Vlada, koja se ujedno pojavljuje u stripu, bila bi mađarska grofica Elizabeta Bathori, odnosno krvava grofica. Za razliku od Vlada, njezina opsesija krvlju bila je u tome što je smatrala kako krv predstavlja odličnu smjesu za podmlađivanje kože tijela. Njezine opake naprave pomoću kojim je cijedila krv iz tijela djevica zaista tjeraju jezu u kosti. Srećom, kao i Vlad, pala je na vrijeme prije no što je napravila neku veću gadariju, ali žrtve su ostale. Boselli kao scenarista, iskazao je dobar dio mašte sa ovom epizodom. Nije dosadna i napakovana je brojnim stvorenjima iz narodnih mitologija. Dominantnu ulogu ovdje definitivno zauzima slavenska mitologija, koja nam je podarila brojne priče o vampirima, dampirima i vukodlacima. Zanimljivo je viditi da je svjetski horror fenomen potekao sa naših prostora. Crtež je na svom mjestu, Andreucci je zaista odličan crtač čiji stil dobro odgovara Dampyiru. Nije bez mana, tu i tamo mu nedostaje detalja a i mogao bi malo eksperimentisati sa kadrovima i perspektivama kao što to Rubini radi. Mnogi me pitaju - Rubini ili Andreucci? Moj izbor će danas, sutra i za uvijek pak pasti na Rubinija. Jednostavno gotivim njegov stil više. Međutim, Andre je na svome elementu ovdje i prava je šteta što je napustio Zagora, naročito kada mu je najpotrebniji bio.

Naslovnica je slaba, poprilično slaba. Ista poza kao kod mnogih junaka, loš kolor kao i grozan dvorac u pozadini kolorisan lošim bojama što nimalo ne daje na atmosferi, ključnom dijelu svake vampirske priče. Specijalci kao priče su dobri, "Tajna starog mosta" je pak najbolji od sviju :)

16.08.2019
    20:44:00 sati
    WOLF-HUNTER
  • Ukupna ocjena 95%

10, 10, 9, 8

19.08.2019
    00:57:00 sati
    zhezhke
  • Ukupna ocjena 51%

4, 4, 7, 6

znam da sam nesto ocekivao od ove price, valjda zato sto anderuci crta. al bezlicna i siva epizoda, kao i vecina serijala

28.08.2019
    10:32:00 sati
  • marcho

8, 8, 10, 7

Jako dobar specijalac, po mom mišljenju trenutno najkvalitetnijieg SBE serijala (uz Dragonera). Odličan crtež, kojeg zamalo u korak prati ni na trenutak dosadna priča. Atmosfera dobro pogođena.

26.10.2019
    16:13:00 sati
    marcho

10, 10, 10, 9

Ovaj specijal predstavlja općenito moj prvi susret sa Dampyrom i mogu reći da me oduševio.. Za nekoga tko nije upoznat sa likovima i sa osnovnom tematikom ovo baš i nije najbolji primjer za početi sa Dampyrom, ali, bez obzira na to, bilo mi je jako ugodno i zanimljivo čitati ovaj specijal.. Vampirska tematika u stripu nije toliko česta, a, koliko sam shvatio, cijeli Dampyrov serijal se temelji na tome.. Da ga sad idem još jednom pročitati, vjerojatno bi mi tek onda sjeli svi ti Vlatna, Dracula, Vlad i slično :)  Crtež je jako lijep sa posebnim naglaskom na mračno i jezivo.. Baš onako kako bi i treblo biti.. Naslovnica je možda malo slabija, ali vuče na čitanje, što je najbitnije..

Sve u svemu, ovaj me specijal svakako privukao na ovog junaka i definitivno ću nabaviti još njegovih epizoda..

EDIT 14.01.2021.

Drugo čitanje, nakon pročitanih epizoda "Dvorac u Karpatima", "Transilvanijski ekspres" i "Tajna sedam gradova".. I da, sad su mi napokon sjeli svi ti Vlatna, Dracula, Vlad i slično :)  Samo potvrđujem koliko je ovo moćna epizoda.. Vjerojatno sam oduševljen više nego kod prvog čitanja..

27.11.2019
    18:46:00 sati
  • Ukupna ocjena 95%

10, 10, 9, 8

25.04.2020
    16:18:00 sati

8, 8, 7, 7

Pomalo mi je bilo neobično da čitam Dampira u ovakvom prevodu gdje nema Kurjaka u vokativu! Pa to je domaće (pre)zime, mora biti vokativa. Inače, na početku mi se ne sviđa prikaz Segešvara, nekako djeluje da je baš malo pažnje posvećeno detaljima. Dampir konačno dobija neke odgovore zašto ga je otac stvorio, ali samo to priznanje pomalo obesmišljava sam taj cilj, jer zašto onda ne stvori vojski Dampira ili zašto i drugi gospodari na stvaraju Dampire? Previše je rizično? Međutim, vidi se da Draka kao ljubavnik ima neke namjere s onom Tarzankom, tako da je sve potencijalno moguće. Priča nije loša, atmosfera je prikladna, ideja dobra.

24.01.2021
    13:54:00 sati

Ukupna ocjena 38%