Daredevil - Žuto

Bernard Prince

DDV PHPR 1 | 148 str.

"Daredevil: Yellow" predstavlja retrospekciju životne priče Matta Murdocka i njegovih početaka kao Čovjek bez straha. Istovremeno, ona je sjećanje, ali i oproštaj od Karen Page, njegove velike ljubavi.

• Žuto
    DDV PHPR 0

• Ova šestodijelna priča pokriva (i blago proširuje) događaje iz prvih šest brojeva redovne serije (iz davne 1964./1965.) tijekom kojih je Daredevil nosio žuti kostim.
  • Nakon "Daredevil: Yellow"(2001-2002), Loeb i Sale zajedno su odradili još nekoliko Marvelovih junaka u "bojama": "Spiderman: Blue" (2002-2003), "Hulk: Gray" (2003-2004) te "Captain America: White" (2008, 2015-2016).
  • Karen Page jedna je od značajnijih ljubavi Matta Murdocka. Ova priča kronološki je smještena nedugo nakon njene smrti (prikazane u osmodijelnoj priči "Guardian Devil" (1998.), prvoj nakon što je serijal doživio blagi reboot i resetiranje numeracije) te je ispričana iz perspektive Matta Murdocka koji se preko pisama upućenim preminuloj Karen pokušava prisjetiti, ali i oprostiti od svoje "prve" i najveće ljubavi.

"Daredevil: Yellow" prva je priča kojom su Loeb i Sale započeli svoj uspješan i veoma hvaljen niz stripova u "bojama". U tim, najčešće šestodijelnim pričama autori predstavljaju suvremeniju verziju ključnih događaja iz (najčešće) najranijih razdoblja odabranih Marvelovih junaka. Osim što ih suvremenijim pristupom i pripovijedanjem prebacuju u "sadašnjost", autori ih istovremeno nadograđuju s detaljima i viđenjima iz ponešto drugačijeg kuta nego što je to prvobitno bilo prikazano u brojevima koje te priče "obrađuju".

U tom pogledu, "Daredevil: Yellow" je priča o počecima: o teškim počecima i odrastanju Matta Murdocka, o njegovim počecima kao Daredevil, o počecima i razvoju prijateljskog i poslovnog odnosa između Matta i Foggyja, ali i o Mattovim ljubavnim počecima s Karen Page, kao i preprekama njihovoj vezi. Kao takva, ona u sebi objedinjuje, osuvremenjuje i zaokružuje sve ključne elemente iz prvih šest brojeva, istovremeno im dajući dublji i koherentniji smisao koji je serijalu prvobitno nedostajao u tim najranijim brojevima.

Proces osuvremenjivanja

Ako ste na temelju prethodnog paragrafa pomislili kako je ova priča klasični "reimagination" Daredevilovog lika i njegovih početaka, prevarili ste se. U ovoj priči, Loeb niti ne rastavlja postojeći lik niti ga ponovno sastavlja iz temelja, već, naprotiv, s brižnim poštovanjem pristupa elementima, likovima i događajima iz prvih nekoliko brojeva onako kako ih je te davne 1964. godine osmislio Daredevilov tvorac Stan Lee. Loeb navedene elemente osuvremenjuje, a ujedno ih jednostavno i efikasno nadograđuje, proširuje i obogaćuje novim elementima i dijalozima. Takoreći, Loeb proširuje originalne dijelove priče ubacujući u događaje iz najranijih brojeva dodatne, "neprikazane" scene koje su se u tim pričama odvile "između stranica" tijekom (tadašnjih) naglih prijelaza između scena.

Iako je ostao vjeran originalnom materijalu, valja naglasiti kako Loeb u ovu noviju interpretaciju Daredevilovih početaka nije prenio baš sve elemente i događaje iz tih najranijih brojeva. Čitatelji upoznati s američkim superherojskim stripom iz šezdesetih godina prošlog stoljeća znaju kako bi ti stripovi iz današnje perspektive u pogledu pripovijedanja, strukture i razvoja radnje u najboljem slučaju mogli proći kao "simpatični". Naivni elementi i neuvjerljivi razvoj radnje, još neuvjerljiviji negativci od kojih je svaki idući sve čudniji i banalniji od prethodnog, naglasak na akciji i borbi superheroja protiv "neprijatelja mjeseca", sve su to elementi iz spomenute generacije stripova koje je Loeb zanemario. Umjesto njima, posvetio se onim "uvjerljivijim" dijelovima.

Unatoč tome što je iz njih izuzeo sve naivne dijelove (poput scene iz drugog broja gdje Electro onesposobljenog i vezanog Daredevila ubacuje u raketu te ga potom lansira u svemir) i njihove uvjerljive dijelove učinio još uvjerljivijima, Loeb je (u pogledu sadržaja) i dalje zadržao "strukturu" priče iz prvih šest brojeva. Određeni negativci iz tih brojeva se također pojavljuju u ovoj priči, no na njih je stavljen minimalan naglasak, kao i na akciju koja također zauzima solidan dio ove priče. Ipak, u odnosu na originalne brojeve gdje je akcija (u to doba) predstavljala ključnu atrakciju superherojskog stripa, ovdje je akcija stavljena u službu glavne srži serijala začete u toj njegovoj najranijoj fazi: likova i razvoja njihovog odnosa.

Draga Karen, bojim se...

Koliko smo preko Fixera dobili uvid u snagu odnosa između Matta i njegovog oca (ali i koliko je očeva smrt utjecala na Daredevilov "origin"), toliko je i Electrova prisutnost u ovoj priči služila kako bi se prikazao postepeni rast Mattove sigurnosti i samopouzdanja tijekom njegovih početnih podviga kao Daredevil (što je dobrodošla prepravka u odnosu na nedostatak istog u originalnim pričama). Ipak, najvažnije uloge (bilo u originalnim pričama, bilo u ovoj) odigrali su The Owl i Purple man. Oni su svojom pojavom nesvjesno utjecali na zbližavanje Matta Murdocka i Karen Page. Navedeni odnos ujedno predstavlja i glavnu srž ove priče, ali i njenu najveću snagu.

Iako u određenoj mjeri predstavlja suvremeniju izvedbu (tada, krajnje problematično izvedenog) ljubavnog trokuta iz originalnih brojeva između Matta, Karen i Foggyija, "Daredevil: Yellow" je u svojoj srži ljubavna priča o Mattu i Karen. Još više, ova je priča posveta Karen Page.

Velika većina čitatelja na ovim prostorima poznaje Karen kao lik koji je u Millerovoj priči "Born again" prodao Kingpinu Daredevilov identitet za šut heroina. Ipak, ovo nije priča o toj Karen koja je postala ovisnica o drogi i porno glumica. Još manje, ova priča ne opisuje trnoviti put koji je Karen prošla nakon što je saznala Mattov tajni identitet, već se, poput prave retrospektive, ograničava na prikazivanje pokojnikove najbolje strane. To jest, ovo je priča o slatkoj, čednoj i neiskvarenoj Karen s početka serijala gdje je od prvog broja predstavljena čitateljima kao jedan od glavnih likova, ali ponajviše kao "prva" (u pogledu kronologije izlaženja Daredevilovih stripova) i najveća ljubav Matta Murdocka. Upravo te nesigurne, dražesne i ljupke Karen se Matt prisjeća u ovoj priči, i to preko pisama koja joj i posvećuje.

Koliko god neki fanovi preferiraju Elektru (a neki čak i Black Widow) kao veću ljubav Matta Murdocka, ova priča pokazuje zašto je Karen Page najznačajnija ljubav Matta Murdocka. Nije to samo zbog tragičnosti njihovog odnosa, već prvenstveno zbog značaja kojeg je ta ljubav (kao i sam lik Karen Page) imala na Mattov život. Čitateljima koji nisu pratili njihov odnos od samih početaka taj značaj možda neće biti u potpunosti vidljiv iz ove priče, no "Daredevil: Yellow" u kratkim crtama jasno i krajnje uspješno zaokružuje svu veličinu Kareninog lika. Loeb joj je u ovoj priči pokušao dodatno povećati značaj time što ju je predstavio kao tvorca Daredevilovog nadimka "Čovjek bez straha", ali i "krivca" za promjenu boje njegovog kostima iz žute u crvenu. Ipak, vjerujem kako ta nadogradnja nije bila ni potrebna s obzirom da je Loeb najveći dio svoje zamisli o Kareninoj važnosti ostvario time što je njenu priču ispričao zajedno s pričom o smrti Mattovog oca, čime je jasno pokazao koliko dobro shvaća Daredevilov lik.

Ako je smrt oca na početku priče pokretač koji Matta motivira na potragu za ubojicom svog oca, onda je i Karenina smrt (koju cijela ova priča ustvari i nagovješćuje) ujedno i idući pokretač koji Daredevilu daje novi motiv za nastavak te borbe. Uzevši u obzir koliko je smrt važna stavka u Daredevilovom postanku, u tom je pogledu smrt Karen Page postala još važnija i za Mattov i za Daredevilov život, pretvorivši pritom Mattovu ljubav prema njoj u novi motiv koji u njemu budi nadu u bolje sutra. Ova priča ujedno pojašnjava i razliku između te dvije smrti, kao i od čega točno Daredevil pokušava spasiti ljude. Ironično, ujedno i neizravno daje do znanja zašto Matt neke osobe ne može (točnije, "ne smije") spasiti: jer Daredevilovo "postojanje" i "opstanak" ovise o težini križa grižnje savjesti kojeg Matt nosi na svojim leđima.

Nijanse boja oca moga…

Kao što je Loeb to inicijalno zamislio i naglasio u naslovu stripa, većim dijelom priče vizualno prevladavaju nijanse žute boje u duhu originalnog Daredevilovog kostima iz razdoblja kojeg ova priča pokriva. Isto kao što si je zacrtao da boja iz naslova priče prevladava u cijelom stripu, tako je i od samih početaka znao da želi Tima Salea kao glavnog crtača ovog, ali i svih njegovih narednih stripova u "bojama".

Koliko god Saleov stil nije po svačijem ukusu, neosporno je riječ o tehnički besprijekornom crtaču s iznimnom posvećenosti "realističnijim" detaljima, kao i sjajnom dočaravanju emocija i ekspresija likova u koje udahnjuje život. Iako mu je crtež u ovoj priči obojan s nešto prigušenijim tonovima boja koji ponegdje stilski podsjećaju na akvarel, Saleov stil jasno dolazi do izražaja dok pritom u savršenoj mjeri blago stilizira likove i okolinu bez da isti gube na svojim prepoznatljivim i ključnim obilježjima. Ono što mi se posebno sviđa kod Salea je što su mu proporcije likova sa superherojskim identitetom puno "realističnije" i bliže proporcijama kakve bi u stvarnom životu trebali imati likovi koji se redovito bore protiv opasnih super-zlikovaca.

Ukratko, Sale svojim crtežom paralelno pripovijeda i nadopunjuje Loebov scenarij pomoću emocija i izraza lica glavnih likova koji su jedna zasebna i ništa manje maestralna pričica unutra one Loebove. Ujedno mu uspijeva preko odličnih naslovnica prikazati trnovit put i razvoj Matta Murdocka od malog dječačića do uspješnog odvjetnika dok se na nebu u pozadini svake naslovnice, poput "vraga čuvara", nadzire veličanstvena Daredevilova sjenka kao nagovještaj Mattove turbulentne sadašnjosti i još trnovitije budućnosti.

Da li ćeš uvijek biti tu da me spasiš…?

Kao što je natuknuto kroz cijeli ovaj tekst, "Daredevil: Yellow" priča je o prošlosti, ali i o budućnosti. To jest, ovo je priča o Mattovoj prošlosti s Karen, ali i nagovještaj njegove budućnosti bez nje. Ipak, ta budućnost neće biti toliko mračna s obzirom da će Karen u jednoj određenoj mjeri i dalje biti prisutna uz Matta, i to kao njegov novi, svjetliji motiv za nastavak borbe u odori Čovjeka bez straha.

Jedina "mana" ove priče je što konačni dojam o njoj može varirati ovisno o tome koliko je čitatelj upoznat s Karen Page i njenom ulogom u Mattovom životu. Usprkos tome, riječ je o jednoj izvanrednoj priči preko koje se Daredevil-veterani mogu prisjetiti nekih od ključnih trenutaka s početka serijala, dok istodobno predstavlja i odličan način da novijim i "zahtjevnijim" čitateljima prezentira Daredevilove početke iz prvih naivnih i neuvjerljivih brojeva u novom i uvjerljivijem ruhu. A isto koliko je ovo odličan način da se noviji čitatelji Daredevila upoznaju s Karen Page, toliko je ovo za njegove redovite čitatelje i prikladan oproštaj, ali i posljednji pozdrav jednoj od najvažnijih osoba u Mattovom i Daredevilovom životu.

• Paka01

8, 7, 10, 8

Više nego dobar strip koji odlično dočarava odnos Matta i Karen. Dijalozi su odlični, emocije se doslovno mogu osjetiti. Osim toga, lijepo je vidjeti posvetu Mattovom žutom kostimu iz Daredevilove prošlosti. Nažalost, kraj mi je pomalo nedorečen i volio bi da je Loeb to malo bolje razradio, na malo većem broju stranica. Tim Sale standardno fenomenalan, bez greške.

01.06.2019
    15:00:00 sati
    Paka01
  • brozbiafra

9, 9, 9, 9

01.06.2019
    23:38:00 sati
    brozbiafra

8, 6, 7, 7

početak mi je bio jako dobar,ali u drugom mi je priča malo pala;crtež korektan.

02.06.2019
    10:36:00 sati

9, 10, 10, 8

Sve preporuke za ovaj sjajan strip i odlicno Feniksovo izdanje!

Prica se bavi Derdevilovim prisecanjem proslosti i pokusajem da se pomiri sa njom i nadje novu snagu da istraje u borbi kojoj se ne nazire kraj.
    Sjajna origin prica i preporucujem je svima ljubiteljima kvalitetnog stripa, a ne samo superheroja. I za iskusne Derdevilovce i za one koji tek zele da se upoznaju sa ovim likom (ili su se susreli samo preko serije) ovo je idealna prilika da otpocnu druzenje sa Djavolom iz Helz Kicena.

Po meni dosta bolji ,,obojeni" strip od dosta izvikanijeg i neosnovano hvaljenijeg Spajdermena Plavo

04.06.2019
    00:44:00 sati