• Forty Nights
    DAAR AFCO 1
  • Old Gods
    DAAR AFCO 2
  • The World that Waits
    DAAR AFCO 3

• Aftershock Comics je jedna od novijih izdavačkih kuća u SAD-u. Osnovani su 2015. godine i u relativno kratko vrijeme su uspjeli angažirati neke od itekako atraktivnih scenarističkih i crtačkih imena poput Warrena Ellisa, Marka Waida, Amande Conner, Gartha Ennisa i još nekih.
    Naš crtač Goran Sudžuka je također radio za njih.
  • Nefili, bića koja se pojavljuju pri kraju priče su u Bibliji opisana kao djeca "sinova božjih i kćeri čovjekovih" i spominju se u Knjizi Postanka.
  • Ukoliko se iz nekog meni nerazumljivog razloga odlučite nabaviti Dark Ark na papiru, možete to učiniti preko tri mekokoričena trejda ili umjesto toga pak uzeti tvrdokoričeno integralno izdanje koje skuplja kompletan serijal.

Dragi čitatelji, znam da niste tražili, ali svejedno ste dobili – još jedna recenzija manje-više nepoznatog stripa iskopanog iz gomile naslova na ionako prezasićenom američkom tržištu! S obzirom da smo i ja i vi redovito bombardirani gomilom kvalitetnih naslova koje objavljuju domaći izdavači i koji svima nama oduzimaju ogroman dio vremena za čitanje, pretpostavit ću da nemate previše volje provjeravati što se aktualno događa na američkoj strip sceni, pogotovo kad su u pitanju mali izdavači. Jedan pogled na rubriku "ocjena" desno od ovog teksta dat će vam do znanja da u ovom slučaju ne propuštate ništa posebno te će vas možda natjerati da se zapitate zašto sam se uopće zakačio za čitanje ovog stripa, a pogotovo je li bilo potrebe pisati recenziju o njemu?

Realno – nije, ali je li me to spriječilo ijednom do sada?

Dobro ajde, ako ćemo iskreno, strip sam po sebi možda i ne zaslužuje neku detaljnu analizu, no dok sam nakon čitanja razmišljao bi li napisao išta ili ne, palo mi je na pamet da nemam želju sastaviti još jedno suhoparno prepričavanje radnje i predstavljanje autora. Rekoh sebi "ajd' probaj malo promijeniti stvari, napiši jedan tekst koji će biti malo drugačiji pa ćemo vidjeti kako će ići". Ova će recenzija stoga više sličiti na nekakav post na (fiktivnom) blogu negoli slijediti striktne šablonske parametre kojih bi se kao trebao pridržavati.

Dakle, o čemu se radi u stripu?

Svi znamo za Noinu arku te cijelu priču koja ide uz nju. Scenarist Cullen Bunn ovdje u igru uvodi i drugu arku kojom je upravljao čarobnjak Shrae i na njoj su bila skrivena mračna bića koja je Bog odlučio žrtvovati u velikom potopu. Vampiri, mantikore, grifini, vukodlaci i mnoga druga fantastična bića iz bajki i narodnih predaja, svi su oni bili ukrcani na mračnu arku kako bi se spasili od potopa.

Shrae, gazda mračne arke

Kroz poprilično kratkih i šturih petnaest brojeva ovog serijala pratimo Shraeove pokušaje da održi mir na arci kako bi sva bića ugledala kopno i nastavila živjeti u novom svijetu. Očekivano, kad se na jednom mjestu skupi gomila megalomanskih i egocentričnih karaktera, stvari nikako ne mogu ići zacrtanim smjerom.

Ideja sama po sebi nije loša, mislim da ćemo se tu složiti. Biblijske priče su ispričane već tko zna koliko puta i svaka obrada koja je iti malo drugačija može lako zagolicati maštu čitatelja. Radnja u Dark Ark drži pažnju taman toliko da mi ne dopusti da prekinem čitanje, no teško da osim toga nudi išta vrijedno spomena. Osim same premise, Cullen Bunn ne pokazuje ništa pamtljivo zbog čega bi se vratio ovom naslovu. Iako je Shrae glavni lik, kroz priču pratimo i njegovu mnogobrojnu obitelj, kao i još neke sporedne likove čije se ime zaboravlja doslovno kadar nakon što se predstave. Scenarij je šupalj i to mu je najveća boljka, u stripu jednostavno nema "mesa" i cijela je priča bez problema mogla stati u šest ili sedam sveski da se nije okolišalo i razvlačilo. Ovako se sterilni kadrovi izmjenjuju stranicu za stranicom bez da donose išta zbog čega bi se pogled na njima zadržao nešto duže, a kamoli da prikažu išta što bi se moglo zapamtiti nakon čitanja. Ako se već išlo na razvlačenje priče do maksimuma, po mom je mišljenju barem trebalo angažirati crtača koji će kvalitetom crteža okupirati pažnju čitatelja. Nažalost, Juan Doe nije taj kalibar (barem što se tiče ovog naslova), crtež mu je sterilan i monoton te ostavlja dojam zanatski odrađenog posla u koji nije uloženo ni gram više truda nego što je bilo potrebno. Skoro pa svi ljudi izgledaju gotovo identično, o mračnim bićima da i ne govorim. Iskreno govoreći, ništa iznenađujuće s obzirom da je i sama karakterizacija likova takva da ih je naprosto nemoguće razlikovati jednog od drugog.

Da se razumijemo, nije Dark Ark nešto specijalno loše djelo, ali je definitivno daleko od štiva za koje bi rekao da ga se ne smije propustiti. Ovo je ona vrsta stripa koja spada u samu sredinu, u kategoriju naslova koji se mogu i ne moraju pročitati, bez da išta posebno dobivate ili gubite odlučite li se pročitati ga ili preskočiti. Kao što rekoh, američko tržište stripa je krcato raznoraznim naslovima koji na prvu mogu izgledati zanimljivo, no jednostavno nemaju nikakve dubine i služe kao ne baš upečatljiv medij za ubiti pola sata. Iako je Dark Ark jedan od takvih naslova, ne mogu se oteti dojmu da je sve to moglo biti puno bolje izvedeno. Nitko ne kaže da Cullen Bunn treba biti novi Alan Moore, no ovako zanatski odrađeni radovi mu nikako ne idu u prilog. Ne volim kad mi se tijekom čitanja pojavi onaj osjećaj koji govori "okej, imao je dobru ideju, al' odmah se na prvu vidi da je ovo odrađeno čisto da se zarade novci i ništa više". Zbog ovakvih stripova me ponekad stvarno prođe volja uopće provjeravati nove naslove malih polu-mainstream američkih izdavača; za puno njih mi se čini da jednostavno odobravaju sve živo, sve poluideje i nerazrađene skice čisto kako bi održavali ritam objavljivanja. Ne znam za vas, al kod mene takve stvari izazivaju kontraefekt.

Ako vas kojim slučajem Dark Ark ipak dovoljno zainteresira (u što iskreno sumnjam), moran spomenuti da postoji i nastavak imena Dark Ark: After the Flood koji se direktno nastavlja na ovih petnaest brojeva. Pročitate li ga, molim vas da mi javite dojmove jer sve mi se čini da ću ga preskočiti. Šest me nepročitanih Fibri čeka na polici i mislim da im dođe muka kad vide na kakve stvari gubim vrijeme.

• Sjećam se...
    Kod: AF SA 76
    Vrijeme: 1.10.2020. 12:49:00