The OMAC Project

Batman

DCCCE DCG 6 | 256 str.

Kriza Identiteta je prošla, no opasnosti tek počinju. Nakon što jedan naizgled otpisani superheroj otkrije zavjeru epskih razmjera i na taj način pokrene događaje puno veće od njega samoga, opasnosti u DC univerzumu postaju gotovo nesavladive. Otkrijte što donosi prvo poglavlje sage vezane za Infinte Crisis!

• Odbrojavanje do Beskrajnog smaka
    DCCCE DCG 6

• The OMAC Project
    DCCCE DC 3

• Ted Kord je drugi superheroj koji je nosio naziv Blue Beetle a 1966. godine ga je osmislio Steve Ditko, autor poznat kao ko-kreator Marvelovog Spider-Mana. Samo ime Blue Beetle nije Ditkoova kreacija, već ga je za vrijeme Zlatnog Doba američkog stripa koristio superheroj Dan Garret izdavačke kuće Fox Feature Syndicate. DC Comics je Teda Korda otkupio polovicom 80-ih godina zajedno s još nekim junacima od izdavača Charlton Comics. Negdje u to vrijeme je Alan Moore prema Blue Beetleu stvorio Night Owla, jednog od glavnih likova u stripu Watchmen.
  • Countdown to Infinite Crisis je one-shot originalno objavljen 2005. godine. Objavljene su dvije varijante naslovnice, a razlikuju se po tome što je kod prve naklade sakriven identitet osobe u Batmanovim rukama, dok je kod druge naklade vidljivo o kome se radi. Prije nego li je uopće objavljeno ime novog eventa (Infinite Crisis), DC Comics su ovaj one-shot reklamirali jednostavno kao "DC Countdown".
  • OMAC je originalno bila kratica značenja "One-Man Army Corps" i jedna je od posljednjih kreacija velikog Jacka Kirbya za DC Comics. Glavni lik je Buddy Blank koji biva transformiran u OMAC jedinicu od strane umjetne inteligencije, satelita znanog kao Brother Eye. Prvo pojavljivanje su imali u istoimenom serijalu 1974. godine. Kirby je osobno rekao da je priroda i radnja OMAC-a zapravo adaptacija njegove prijašnje, u Marvelu nikad realizirane ideje o Kapetanu Americi u budućnosti.
  • Iako se Buddy Blank ne pojavljuje u ovdje recenziranom The OMAC Project, Brother Eye (u modernoj inkarnaciji znan kao Brother I) ima prominentnu ulogu te saznajemo da ga je Batman stvorio kako bi držao metaljudsku populaciju na oku.
  • Redoslijed čitanja: Za ispravno razumijevanje i uživanje u cjelokupnoj Infinite Crisis sagi preporučeno čitanje bi bilo ovakvo: Identity Crisis treba biti ispred svega i služi kao uvodno poglavlje u kojem se postavljaju neka temeljna načela koja će se kasnije provlačiti kroz većinu mini-serijala. Jedna od bitnijih tie-in priča se našla u serijalu JLA pod imenom Crisis of Conscience (objavljena je i kao istoimeni trejd), a išla nedugo nakon Identity Crisisa. U njoj je moguće naći odgovore na neka pitanja postavljena na prvim stranicama Infinite Crisisa. Sljedeća postaja bi bila ova knjiga, odnosno Countdown to Infinite Crisis i The Omac Project, a nakon nje istovremeno idu tri tie-in serijala: Rann-Thanagar War, Day of Vengeance i Villains United nakon kojeg ide glavna priča, odnosno Infinite Crisis. Zaključno s ovim poglavljem završava i glavna priča, dok posljedice i epilog možemo vidjeti u fenomenalnom serijalu "52" (ne miješati s The New 52!) i pratećem četverodijelnom mini-serijalu World War III.
  • Spomenuti serijal "52" je nešto što nikako ne i smjeli propustiti s obzirom da se radi o svojevrsnom eksperimentu DC Comicsa u vidu jednog zaokruženog serijala od 52 broja koji je izlazio jednom tjedno, a u kojem pratimo događaje vezane uz cjelokupni svijet superheroja nakon Infinite Crisisa. Zajednički je napisan od strane Geoffa Johnsa, Granta Morrisona, Grega Rucke i Marka Waida, a dotiče se ogromnog broja junaka, zločinaca i običnih ljudi kroz godinu dana nakon Crisisa. Usudio bi se reći da je u mojim očima "52" bio i ostao jedan od najboljih serijala koje je DC Comics ikada pokrenuo.
  • Od svih gore spomenutih tie-in mini-serijala najpopularniji se pokazao Villains United autorice Gail Simone. Upravo radi odličnih kritika su u DC Comicsu odlučili Simoneici dati odriješene ruke u vidu novih nastavaka koji su pod nešto drugačijim imenom (Secret Six) izlazili dobrih 36 brojeva.
  • Treba spomenuti još jedan zanimljiv serijal proizašao direktno iz događaja The OMAC Projecta, a to je Checkmate. U serijalu koji također potpisuje Greg Rucka (a u početku i Jesus Saiz za olovkom) pratimo istoimenu organizaciju u operacijama sličnima u ovdje recenziranoj priči. Serijal je skupljen u pet trejdova. Baš kao i OMAC, Checkmate nije osmišljen konkretno za ovaj strip, već se radi o novoj verziji organizacije koja je svoju premijeru imala 1988. godine u naslovu Action Comics (broj 598), a osmislili su je Paul Kupperberg i Steve Erwin. Nakon premijere u Action Comics, isti je autorski tim potpisao Checkmate serijal u 33 broja, a išao je od 1988. do 1991. godine.

Godina je 2005. i ljudi zaduženi za krojenje kontinuiteta univerzuma DC Comicsa smišljaju kako obilježiti dvadesetu obljetnicu revolucionarnog eventa Crisis on Infinite Earths. Odlična je to prilika za ispraviti neke problematične stvari jer, ruku na srce, događaj koji je 1986. godine trebao donijeti pojednostavljenje cjelokupne mitologije DC univerzuma stvorio je više zavrzlama nego što je itko mogao pomisliti. Greške u kontinuitetu su bile itekako primjetne, a nesretni Zero Hour: Crisis in Time iz 1994. godine ne samo da nije pomogao, već je i dodatno iskomplicirao stvari (kao što je npr. nesretni Hawkman najbolje osjetio na svojoj koži). Nije stoga čudno što su glavešine DC Comicsa odlučile iskoristiti obljetnicu jednog tako značajnog eventa kako bi riješili sve ono što nije štimalo zadnjih dvadeset godina. Ovaj je put sve trebalo perfektno isplanirati i koordinirati kako se slične greške ne bi ponovile. Rezultat?

Dobrodošli u Infinite Crisis.

Moje je osobno mišljenje da DC Comics nikada ni prije ni kasnije nije pokazao ovako zavidnu razinu planiranja i kvalitetne izvedbe jednog eventa kao što je napravio u slučaju Infinite Crisisa. Univerzum DC Comicsa je kroz pune tri godine (koliko se protezala ova saga sa svim svojim serijalima, mini-serijalima, one-shotovima i dugometražnim naslovima) napokon štimao točno onako kako je trebao još od Crisis on Infinite Earths. Sve faze priče, od prologa u vidu sedmodijelnog Identity Crisisa (postoji i u domaćem izdanju Čarobne Knjige pod nazivom Kriza Identiteta) pa do posljednjeg broja godinu dana dugog serijala "52", uspjele su stvoriti jednu koherentnu cjelinu vrijednu čitanja ispočetka i ispočetka. Međutim, staviti početnu i krajnju točku na cjelokupni Infinite Crisis crossover nije toliko jednostavno koliko se čini na prvi pogled. Iako ne spada službeno pod etiketu Infinite Crisisa, preporučljivo bi bilo prvo pročitati mini-serijal Identity Crisis, a ukoliko vas zanima detaljniji vodič kroz čitanje cjelokupnog eventa, preporučam da bacite oko na rubriku "zanimljivosti". Ova će se recenzija baviti analizom službenog prvog poglavlja eventa čija je početna točka one-shot Countdown to Infinite Crisis, kao i prvim šestodijelnim mini-serijalom The OMAC Project.

Ted Kord, Blue Beetle

Upravo spomenuti Countdown počinje pomalo neobično s obzirom da je Ted Kord, Blue Beetle glavni lik ove priče te ga pratimo kako skoro pa slučajno otkriva zavjeru protiv većine metaljudi na Zemlji. Odlična je i osvježavajuća ideja pratiti događaje vezane za ogromni stripovski event kroz oči jednog "drugorazrednog" superheroja, pogotovo zato što mi se čini da je ovo možda i prva situacija u kojoj Blue Beetle drži glavnu ulogu još od dana Giffenovog i DeMatteisovog kultnog serijala Justice League International. S obzirom da raznoraznih Crisisa i evenata kod DC-a ne fali, navikli smo događaje proživljavati iz gledišta najvećih likova poput Supermana, Batmana, Wonder Woman i ostatka ekipe, dok ovi drugi, manji superheroji uglavnom dobivaju sporedne i često manje bitne uloge. S obzirom da su na ovom one-shotu zajedno radila trojica scenarista i čak pet crtača, priča je iznenađujuće dobro koordinirana, tok joj je odmjeren i najzanimljivije od svega – imamo osjećaj da prijetnje s kojima se likovi susreću uistinu imaju težinu. Scenaristi nam uspijevaju dočarati osjećaj opasnosti i nesigurnosti u trenucima Beetleove borbe protiv neprijatelja, dok je twist na kraju iznimno funkcionalan i neočekivan.

Jedna od mnogobrojnih odbijenica s kojima će se Blue Beetle susresti u potrazi za pomoći

Ono što mi se posebno svidjelo jest nadovezivanje na određene detalje iz priče Identity Crisis. Brad Meltzer je tamo postavio jednu interesantnu tezu o nejednakosti superheroja u obliku postojanja zapovjedne piramide prema kojoj se superjunaci iz različitih rangova ne odnose jedni prema drugima kao prijatelji već kao nadređeni ili podređeni pripadnici vojske. Pisao sam već o Identity Crisis pa se ne bi htio puno ponavljati, no takav pristup odnosa unutar piramide je vrlo dobro implementiran i ovdje u Countdownu, tako da se kroz glavninu priče proteže motiv nepovjerenja najmoćnijih junaka prema Beetleu kojega pritom smatraju neozbiljnim šarlatanom. Upravo se zbog toga nakon mnogobrojnih odbijenica od strane A-igrača Blue Beetle obraća onima za koje zna da na njih može računati, odnosno Boosteru Goldu i Guyu Gardneru (Green Lanternu). Iako im Wonder Woman kasnije ipak nudi pomoć, naša trojka je odbija uz objašnjenje "bez uvrede, ali ti nisi nikada bila dio naše Lige", pozivajući se pritom na dane Justice League Internationala. Definitivno jedan od najdražih mi momenata cjelokupne priče i svaka čast autorima za ovako toplu i emotivnu posvetu jednom danas skoro pa zaboravljenom serijalu.

Ulozi se povećavaju, a s time i dolazi do neočekivanih situacija

Ono što mi se također svidjelo u Countdownu je hrabrost DC-a da pokaže koliko su dobro isplanirali širinu u koju će ići cijeli event. Naravno, nije to prvi put da neka superherojska priča ima puno tie-inova, no ovi su ovdje tako dobro odrađeni i međusobno isprepleteni da je to milina. Primjera radi, u trenutku kada se Blue Beetle nalazi u orbitalnoj JLA stražarnici i priča s Martian Manhunterom, svjedočimo momentu u kojem se u sred rata planeta Ranna i Thanagara javlja Adam Strange tražeći bilo kakvu pomoć koju može dobiti. Ovaj događaj je kasnije vrlo dobro prikazan u mini-seriji Rann-Thanagar War u kojoj, osim Strangea, u glavnim ulogama također imamo Hawkmana i Hawkwoman, kao i poprilično dobro uklopljene Green Lanterne Kylea Raynera i Kilowoga. Drugi tako zanimljiv trenutak je kontakt Beetlea i čarobnjaka Shazama koji ga upozorava na opasnosti vezane za svijet magije, odnosno događaje ispričane u mini-seriji Day of Vengeance. Za kraj imamo prikazano i osnivanje novog tima Secret Society of Super Villains čime će se pozabaviti tie-in Villains United. Ne trebam ni spomenuti koliko dobro se ovi tie-inovi uklapaju u širu sliku i iako nisu neophodni za praćenje radnje Infinite Crisisa, sasvim lijepo i efektivno prikazuju cijeli event na više strana.

Kako se Countdown bliži kraju, dolazi i do neminovnog konačnog obračuna i otkrivenja koje iskreno nikada ne bih očekivao. Autori majstorski vode priču, dok su vidljivo različiti stilovi crtača lijepo uklopljeni i odlično se upotpunjavaju. Okrenuvši posljednju stranicu Countdowna, završavamo s uvodom i krećemo na pravi početak nečega što će se uskoro uobličiti u eventu Infinite Crisis.

Batman u svom standardnom zapovjednom izdanju

Odmah zatim dolazimo do glavne i naslovne priče (naslovne u originalnom izdanju), The OMAC Project. Proizlazeći direktno iz Countdowna, glavni negativac (kojeg zbog novih čitatelja ne bi htio otkriti) aktivira vojsku tzv. agenata spavača (OMAC operativaca iz naslova priče) koji uskoro kreću u napad na cjelokupnu populaciju metaljudi. Scenarističku palicu ovdje preuzima Greg Rucka i sama ideja priče mu je vrlo dobra, no nažalost pati od pretjerane non-stop akcije tako da imam osjećaj da je sve skupa moglo biti za jednu svesku kraće. Radnju pratimo na nekoliko različitih frontova od kojih se posebno ističu Batmanovi pokušaji sprječavanja OMAC spavača u pokoravanju superherojskog svijeta, te drugi front u kojem pratimo Booster Golda, Fire i Guya Gardnera u pokušajima rješavanja misterije s kraja Countdowna. Također je prominentna i uloga tajne organizacije Checkmate te njihove članice Sashe Bordeoux, otprije poznate Batmanu.
Ono što Rucka odlično radi jest korištenje već otprije često prikazivane Batmanove paranoje i potrebe za nadgledanjem i kontrolom ostatka svjetske metapopulacije. Imali smo sličnu tematiku u Waidovoj priči JLA: Tower of Babel (odnosno LPA: Kula Vavilonska u izdanju Čarobne Knjige), no Rucka ovdje radi puno bolji posao prikazujući Batmana kao osobu koja mora imati sve pod kontrolom, a kad mu se jednom planovi izjalove, neće prezati ni pred čim kako bi stvari doveo u red bez da se ikome treba i želi opravdavati. Ovdje su upravo događaji iz Identity Crisisa glavni pokretači Batmanovih strahova zbog kojih je gotovo cijeli svijet doveden u opasnost. Rucka nam Batmanovim postupcima vezanima za uvijek moralno upitno "veće dobro" postavlja pitanje koliko je zapravo tanka granica između junaka i zločinaca. Imajući u vidu da je The OMAC Project tek jedno od (uvodnih) poglavlja u širu sliku, određene stvari se ovdje ne rješavaju do kraja s obzirom da će se posljedice nekih događaja osjetiti tek dosta kasnije, u glavnom eventu.

JLI rides again!

Gledajući The OMAC Project samostalno, može se steći dojam da se radi o standardnoj superherojskoj akcijskoj priči, no sve njene pozitivne karakteristike dolaze do izražaja tek kada je uklopimo u dio puno većeg epa. Iako je ne bi uvrstio među bolja poglavlja šire slike vezane za Infinite Crisis, ovo nam poglavlje donosi pregršt zanimljivih trenutaka koji će ostaviti itekako jak utjecaj na događaje koji tek slijede. Nakon završetka čitanja ove knjige se može prijeći direktno na Infinite Crisis, no preporučam ipak barem jedno čitanje spomenutih tie-inova čisto kako biste dobili sveukupnu sliku (opet napominjem, bacite oko na rubriku "zanimljivosti"). DC Comics je za vrijeme ovog eventa pokazao zavidno kvalitetno planiranje cijele priče, od početka do kraja i šteta bi bilo preskočiti ijedno od poglavlja. Vjerojatno ćete se, baš kao i ja, nekim dijelovima vraćati češće, a nekima rjeđe i to je sasvim u redu. No za prvo čitanje definitivno preporučam konzumaciju priče u cijelom njenom obimu. Svakako ovdje nema govora o klasiku za sva vremena, no ukoliko volite DC univerzum i raznorazne eventove koji spajaju brojne priče i junake, nema boljeg mjesta za početi od ovoga.

DCCCE DC 2 Heroes in Crisis

6, 6, 7, 6

Sama prica nije nesto posebno, ali egzekucija Maxvella od ruke WW je tada bio veliki sok. Fanovi su bili podijeljenji na one koji to podrzavaju i one koji osudjuju taj postupak. Ja sam bio jedan od onih koji misle da je WW ispravno postupila. Najvise me razocarao Superman, jedan mi od omiljenih junaka, koji nije dovoljno podrzao WW u toj situaciji, dok je ona tako reci djelimicno iz ljubavi prema njemu uradila to. Sve ok, ali u kasnijim pricama su dodatno iskomplikovali ovu pricu sa ubistvom i pokusali na neki nacin da operu WW od ubistva, sto je po mom misljenju bilo pogresno.

08.05.2020
    06:50:00 sati

• Kuga