Crno kao noć, crveno kao krv

Hulk

DEAD LIB 1 | 150 str.

Američki građanski rat je prošao, ropstvo je ukinuto već neko vrijeme… Ali! U bijegu pred linčem bijelaca, snalažljivi i duhoviti mladi Afroamerikanac zvani Deadwood Dick sakrit će se nakratko u utvrdu legendarnih Buffalo soldiers koje čine isključivo crnci. No vojnički život ne uključuje samo stražarenje i cuganje u salunu kasarne, već i opasne misije na teritoriju divljih Apača. I borbu na život i smrt…

• Crno kao noć - Crveno kao krv
    DEAD LIB 1

• Nero come la notte, rosso come il sangue
    DEAD AUD 1
  • Rosso come il sangue
    DEAD AUD 2
  • Nero come la notte - Rosso come il sangue
    DEAD BOLIB 1

• Buffalo soldiers – izvorno članovi 10. konjaničkog odreda američke vojske, osnovanog 21. rujna 1866. u Utvrdi Leavenworth, Kansas. Nadimak su ima nadjenuli Indijanci tijekom Indijanskih ratova. Uskoro je termin postao sinonim za sve afroameričke odrede kreirane 1866. Pa tako i 9. konjaničke kojoj pripadaju junaci ove priče u Utvrdi McKavett.
  • Joe R. Landsdale – američki autor pozamašnog opusa, strip je adaptacija njegovog romana „Paradise Sky“ iz 2015. godine. Postoji još i kratke priče „Black Hat Jack“, „Nine Hide and Horns“ i „Soldierin“.
  • Deadwood Dick – njegovo pravo ime je Willfred, u noveli se predstavlja kao Nat Love, da bi kasnije dobio nadimak Deadwood Dick. U stripu se odmah predstavlja kao Dick, dok spomena imena Nat Love nema. Neimenovani tip koji želi linčovati Dicka zove se Ruggert i srest ćemo ga kasnije. A postoji i „pravi“ književni lik kojeg je stvorio njujorški pisac Ed Wheeler u svojim šund novelama za groš (dime novels). Kao sporedne likove Ed je koristio prave ličnosti Divljeg zapada poput Calamity Jane ili Divljeg Billa Hickoka. Njegovi čitatelji postali su uvjereni da je Deadwood Dick stvarna ličnost.
  • Nat Love – navodna stvarna ličnost, afroamerički kauboj, jedan od junaka starog Zapada. Dobio je nadimak „Deadwood Dick“ po Wheelerovom junaku.
  • Serijal je izašao u okviru edicije „Audace“ s posebno tiskanim upozorenjem – „Contenuti Espliciti“ odnosno eksplicitni sadržaj, u sedam nastavaka.

Deadwood Dick – necenzurirani špagnelli western

Već nekoliko godina može se reći da je izdavačka kuća Bonelli zakoračila u 21. stoljeće, prateći marketinške i izdavačke strategije velikih vanjskih kuća. Specijalna izdanja za mlađu publiku, povećani postotak koloriranih izdanja, limitiranih serijala, rebootova serijala kako bi se učinili pristupačnim široj publici, višestruke naslovnice, kao i izdanja usmjerena za odraslu publiku, sa sadržajima za odrasle. Kad govorim o sadržajima za odrasle, ovdje ne govorim isključivo o nasilju ili seksualnosti, budući da je ono prisutno već decenijama, već o vulgarnom jeziku koji je dosad bio tabu u špageti-Bonelli stripovima. Mada takav način pristupa i izgleda pomalo licemjerno, budući da nasilje i erotika nisu ništa gore od vulgarnog, poganog jezika. Kad uzmemo u obzir kako je Bonellijeva višegodišnja strategija bila više-manje ista, usmjerena više-manje istoj publici koje je odrasla u zlatnim godinama stripa. Većina serijala je bila obiteljska, za sve dobne skupine.

Deadwood Dick

Pravi Nat Love aka Deadwood Dick

Deadwood Dick se kao serijal pokušava otrgnuti tradiciji, koristeći u potpunosti slobodu koju donosi strip za odrasle. Rađen prema pripovijetkama i western univerzumu Joea R. Landsdalea, donosi nam vrlo slobodnu, sirovu i neobuzdanu fantaziju Divljeg zapada. Prikazujući svu njegovu ljepotu, prljavštinu, okrutnost i dobrotu u potpunosti. Landsdale je temeljio svog lika na memoarima stvarnih likova Granice ili Divljeg zapada, kako ga već želite nazivati. Neki od njih su već legendarni Buffalo Bill, zatim Nat Love, kao i manje poznatiji šerif Bass Reevees. Kad smo već kod toga, zaista je zanimljiva slučajnost da i projekt dvojice naših renomiranih strip autora, „Maršal Bass“, Darka Macana i Igora Kordeja temelji pustolovine svog glavnog lika na crnom šerifu Bassu.

Libellus je odlučio objavljivati po dvije epizode po knjizi u već tvrdoukoričenom formatu, ali A4 albumskom formatu. Što je, kao što znamo, nestandardno Bonelli izdanje koje je rezervirano za specijalnija izdanja. Kao što rekoh u prvoj knjizi su dvije epizode, zapravo kronološki i tematski povezane, a izdanje sadrži i sadržajno opsežniji i tematski pogovor. U obliku intervjua s autorom na temelju čijeg je djela kreiran ovaj strip.

Fort McKavett

Priča je pisana memoarski, kroz pričanje glavnog lika. S time što je barem epizoda i pol pisana tako da se nadovezuje na inicijalni cliffhanger, te se aktualna radnja stiže u određenom dijelu druge epizode. Deadwood Dick je zapravo Nat Love, odrasli potomak crnih robova koji su bili oslobođeni nakon Američkog građanskog rata. Kako su rane još svježe od rata, a isto tako primitivizam i rasizam zapravo nikad nije moguće iskorijeniti, Dick postane metom za odstrjel jednome od bjelačkih gospodara koji si je utuvio u glavu da je Dick obeščastio njegovu sestru i neće to zaboraviti. Kako bi pobjegao od lova na čovjeka, skriva se u utvrdi McKavett koja je dom 9. konjaničke, odreda poznatijeg pod imenom Buffallo soldiers. Odred čine u potpunosti crnci, a nadimak su ima nadjenuli Indijanci zbog oblika crnačke kose koja je poput bizonove grive. Dick dolazi u vojsku sa svojim novostečenim prijateljem Cullenom, bivšim majordomom južnjačkog gospodara.

Vojnički život godi Dicku, budući da je u društvu crnaca, bivših robova, a njihov zapovjednik razumna je osoba bijele kože. No, prijelomni trenutak u vojničkoj karijeri je njihov prvi odlazak na terensku misiju, među Indijance. I kad se izviđačka misija pretvori u krvoproliće, Dick i ekipa morat će iskoristiti svu svoju mudrost i spremnost kako bi izbjegla četi ratobornih Indijanaca… Sve se to odvija kroz dvije epizode, jednostavno nazvane Crno kao noć, i Crveno kao krv, što su očite aluzije na atmosferu i tematiku prvih dvaju epizoda. Masiero, očito u duhu samog Landsdalea, niti na trenutak ne posustaje u crnom, sirovom i vulgarnom jeziku ovih prekaljenih, ali vedrih ljudi. Indijanci, doduše samo ratoborna grupica ratnika, prikazani su prilično karikaturalno. Oni su nemilosrdne mašine za ubijanje, i njihov okrutan način zabave s jedne strane može biti samo dokaz njihovog divljaštva.

Dime novels – Deadwood Dick – Nat Love

Mastantuona ilustratora sam skoro prekrižio davnih dana sudeći po njegovim katastrofalnim naslovnicama Kapetana Mikija, no kao da postoji i drugi Mastantuono, crtač stripova. Njegov prljavi i i rubno karikaturalni stil odlično je pogodio stil i atmosferu epizode – okrutno, ali zabavno. Lijepo Libellusovo A4 izdanje samo je napravilo uslugu Mastantuonu, tako da su sve njegove prednosti jasno vidljive. Sljedeće epizode crtaju Frisenda i Andreucci. A i scenarija se laćaju i Colombo i Boselli, tako da od ovoga može biti samo bolje!

Masiero u nekoliko zadnjih sličica druge epizode najavljuje buduće Dickove epizode, vidimo da će njegova sudbina odvesti ga niske na grane, u bordele, no isto tako sukobit će se i s ludim imitatorom Zagora, i postati šerif u Deadwoodu, poznatom gradiću iz western mitova. Sve ovo viđeno, a i najavljeno u zadnjim kadrovima ne sumnjam da neće povući čitatelja klasičnog Bonelli špageti westerna. Možda je taj čitatelj uvijek sanjao da njegovi likovi govore ukrasnim jezikom sočnim vulgarizama, koji su tako srasli u ovo naše podneblje, da su i dio tradicije. A što se tiče western kanona, općenito u raznim medijima, kao i u Bonelliju, ovo ne samo da je atipičan western, nego je i jednostavno – opičen! ;)

Trenuci sanjarenja

Trenuci užasa

9, 9, 9, 9

Dick iz mrtve sume. Nice and easy.
    19.09.2019
    18:54:00 sati
  • Ukupna ocjena 99%

10, 10, 10, 9

Fenomenalan strip. Baš po mojem guštu 👍👍👍👍👍👍 Odgovara mi taj kočijaški, prostački humor karakterističan za Teksas s kojim sam se već susretao u Preacheru.

20.09.2019
    22:14:00 sati
    sumohrvat

8, 9, 8, 10

24.09.2019
    08:10:00 sati
    njofra32
  • acivi

9, 9, 10, 9

Sjajan crtez, prica jako dobra. Ovo je bio film u strip-formatu.

19.11.2019
    08:54:00 sati
    acivi

7, 9, 9, 10

Pravo osveženje koje stiže iz SBE kuhinje, totalno atipično za njihov stil, a jedino po čemu bih rekao da je slično je kompozicija tabli. Ona je klasična za SBE, ali na ne mali broj mesta se i to razbija i dobijamo kadriranje kao iz nekog franko-belgijskog stripa, i to je pravo osveženje i veliki plus. Pripovedanje je izuzetno zabavno, humoristično, cinično, probijanjem četvrtog zida i ova prilično jednostavna priča koja nema šta puno da novo ponudi postaje vraški zabavna. Bitno je da ovaj prvi broj i nema toliko rašišrenu i komplikovanu radnju, jer pre svega je tu da ustanovi lik Dika kao i ton koji će ovaj serijal koristiti. Likovi su odlični, totalno opičeni i simpatični, nisu jednodimenzionalni kao što je u drugim serijalima uglavnom, pa ovde pratilac glavnog junaka ima svoju tužnu pozadinsku priču i vrlo interesantna razmišljanja i poimanja odnosa belaca i crnaca u to doba. Dijalozi su pitki i vrlo zabavni, a format od 64 stranice skroz godi priči. Ovde treba pohvaliti Mastantuona koji je fenomenalan, a njegov talenat se još bolje iskazuje na velikom formatu. Jedini razlog što mu ne dajem 10 je što očekujem od Frizende i Anderučija još veće poboljšanje. Dugo nisam uživao u nekom stripu kao u DD, posebno u ovakvom izdanju. Ovo je jedan odličan, sirov, brutalan vestern kakvog dosad nismo imali prilike da vidimo u SBE produkciji, i po tome odskače i zaslužuje vašu pažnju. Bilo ga pročitali dogodine u Zlatnoj Seriji ili u albumskom izdanju Libellusa. Jedino mi je krivo što ima samo 7 svezaka, te se nadam nekom eventualnom produženju u skorijoj budućnosti. Naslovnica sjajna

24.11.2019
    22:22:00 sati
    koze123