Između Teksasa i pakla

Usagi Yojimbo

DEAD LIB 2 | 144 str.

Tvrdoglavost i obećanje dano čovjeku na samrti uplest će Deadwood Dicka u kovitlac vrućeg olova i mrtvih tijela u selu Hide and Hornsu prepunom bivših vojnika Konfederacije i rasistički nastrojenih stanovnika, koji crnce ubijaju iz zabave.

• Između Teksasa i pakla - Olovo i meso
    DEAD LIB 2
  • Između Teksasa i pakla
    DEAD VCZS 27
  • Između Teksasa i pakla
    DEAD ZSR 27

• Fra il Texas e l’Inferno
    DEAD AUD 3
  • Il piombo e la carne
    DEAD AUD 4

• Priče su u Italiji objavljene u rujnu i listopadu 2018., a HC integralno izdanje u veljači 2019. Libellus je knjigu objavio u studenom 2019., a Veseli četvrtak priče je objavio u veljači 2021. s dvije naslovnice; prva, A, je originalna, B je rad Igora Kordeja.
  • Nekoliko referenci na Leoneov „Dobar, loš, zao“ pronaći ćete na stranici 77, zadnja vinjeta (grob Archa Stantona), kao i na stranici 104, gdje Kovrčavi Dudley upućuje psovku Dicku, kao što Tuco na kraju filma upućuje psovku Blondieu.
  • Lansdaleovu kratku priču „Hide and Horns“možete pročitati ovdje.

Joe R. Lansdale zainteresirao se za crne kauboje i vojnike Divljeg zapada i otkrio da su imali značajnu ulogu u njegovom oblikovanju, posve suprotnim onome što se moglo naći u knjigama, romanima i filmovima. Podaci da su barem četvrtina kauboja bili crnci rijetko su spominjani, i Lansdale se na svoj način odlučio obračunati s povijesnom nepravdom, pa i rasizmom. Napisao je novele u kojima je protagonist Nat Love, koji je pod njegovim perom puno slobodniji, živopisniji i opasniji prikaz tog crnog kauboja i pustolova. SBE je kontaktirao Lansdalea, i nakon Michelea Masiera i Corrada Mastantuona, autora prva dva broja Deadwood Dicka, koji slobodnom interpretacijom obrađuju Lansdaleove novele „Paradise Sky i „Soldierin“, Maurizio Colombo, koji nam je s Maurom Bosellijem dao lik Dampyra nakon što je napisao remek-djelo koje govori o životu malog Jerryja Drakea u New Yorku i nakon nekoliko odličnih Zagorovih priča, i Pasqual Frisenda, koji je surađivao s Ivom Milazzom na Kenu Parkeru, Gianfrancom Manfredijem na Magičnom Vjetru i koji je crtež u Texoneu „Patagonija“ uzdignuo na počasno mjesto, ovdje su se uhvatili u koštac s adaptacijom Lansdaleove novele „Hide and Horns“, i u trećoj i četvrtoj priči ovoga miniserijala donijeli nam arhetip vesterna: glavni junak nailazi na nekog nesretnika, a taj nesretnik žrtva je nepravde koja prisiljava glavnog junaka da intervenira sam protiv svih. Svi se žanrovski kanoni poštuju, a junak je nepogrešiv s revolverima i puškom, brz na jeziku i razmišljanju i okretan poput pume. Ukratko, savršeni stereotip o usamljenom pravedniku/osvetniku u zemlji u kojoj je zakon nasilja još uvijek najjači, a glavni junak, suprotno većini junaka vestern žanra, je crnac, baš kao što je Quentin Tarantino u svom filmu „Django Unchained“ napravio isti izbor i tako svrsishodno omogućio podebljavanje karaktera lika s teškom prošlošću koji se bori s rasnom diskriminacijom i za svoja temeljna ljudska prava.

Deadwood Dick je tip koji ne traži nevolje, ali ga nevolje uvijek pronađu. Mnoge rasistički nastrojene budale shvatit će da postoji crnac koji ne skreće pogled, osim kad prezrivo pljune po njihovim leševima prošaranim mecima. Postupci Deadwood Dicka uvijek podliježu njegovom osobnom kodeksu časti koji možda i nije najjasniji, ali koji ga u svakom slučaju navodi na ispravno, izlažući se pogibelji kako bi ostvario vlastiti ideal pravde, odanosti, hrabrosti i prijateljstva. Rasizam i ispreplitanje različitih etničkih skupina koje koegzistiraju u Americi prikazani su u ove dvije priče s iznimnom preciznošću i objektivnošću. Na primjer, kada Dick u salunu ugleda izložene lance i okove, možemo u njemu vidjeti i želju za osvetom, pa i iskupljenjem, jer je previše puta vidio patnju svoga naroda, prije svega svog oca. U nemogućnosti da učini nešto za njih u prošlosti, sada Deadwood Dick nemilosrdno djeluje. Za njega nema razlike u boji kože, već samo zaslužuje li netko uredno biti poslan u pakao s kuglom .45 u čelu, a to će stanovnici Hide and Hornsa vrlo brzo shvatiti.

Između Teksasa i pakla“. Ovim se slikovitim naslovom otvara nova avantura, i upravo negdje između Teksasa i pakla pronalazimo glavnog junaka. Iako se u prijašnjoj priči, kako bi izbjegao linč, prijavio među vojnike Devete konjaničke, takozvanih Buffalo soldiersa, u ovoj je priči napustio vojsku i luta američkim jugozapadom i tako se slučajni susreti s ljudima pretvore u rolerkoster pustolovina koje u svojoj tragičnoj prirodi ispadaju i komično ironične. Posebice to dolazi do izražaja na početku priče kada spašava pjevačicu i prostitutku od grupe krvoločnih Apaša koji su joj iskopali oko i namjeravaju je silovati, da bi kasnije, interpretirajući taj mučni događaj u svojoj baladi, svog spasitelja predstavljala kao bijelca. Potom Deadwood Dick čovjeku na samrti Crampu daje obećanje da će ga sahraniti na seoskom groblju, a to je jednostavnije obećati negoli učiniti jer je Cramp crnac, a selo Hide and Horns je prepuno bivših južnjačkih vojnika i rasistički nastrojenih seljana. Stoga će se on bez krzmanja sukobiti s mentalitetom koji je raširen u državama bivše Konfederacije samo da učini ono što je ispravno i održi danu riječ. To je narativna nit priče u kojoj groteskne i apsurdne situacije slijede jedna za drugom bez prekida, u kombinaciji s izraženim verbalnim i grafičkim grubostima.

Maurizio Colombo i nije imao pretjerano težak zadatak. Trebao je samo Lansdaleovu kratku novelu preraditi u scenarij za strip i intenzivna, živopisna, sirova i snažna priča je pred nama. Nije to ništa što već nismo vidjeli, jer Colombo opisuje svijet u kojem je sve rasistički obilježeno, a nasilje vlada. Pristup ostaje književan, jer Deadwood Dick izražavajući svoje misli u prvom licu izravno se obraća čitatelju, a koje su općenito funkcionalne za priču i dobro opisuju njegova emocionalna stanja zavisno od situacije. Vulgarni dijalozi su ono što očekujemo i u ovoj strip verziji, a Colombo ih čini učinkovitim jer su dijalozi sve samo ne politički korektni, što je tipično za novorođenu liniju Audace, također eksplicitnu u referencama na seks i nasilje. Ovdje je količina psovki nadmašila prvu priču, a narativna razina ne štedi na fizičkom nasilju i potpunom nedostatku moralnog kodeksa u nekom likovima. Ova adaptacija je bliska ozračju Lansdaleove novele, s mračnim humorom koji se miješa s eksplicitnim radnjama koje ponekad graniče sa morbidno jezivim.

Hoće li Deadwood Dick sahraniti Crampa u selu rasista gorih od cijelog Ku Klux Klana zajedno? Cijela se priča svodi na misiju koju je sam sebi nametnuo, a upravo se njegova tvrdoglavost i riječ dana čovjeku na samrti savršeno uklapaju u narativ četvrte priče naslova „Olovo i meso“. Maurizio Colombo pripremio je sve dijelove mozaika i sada je nasilje spremno da eksplodira u rasističkom selu, i ne pamtim kada se u jednom Bonellijevom stripu dogodila tolika količina ubijenih na tako malo stranica. U tom trenutku priča postaje kovitlac krvi, krikova, ljudskog mesa i vrućeg olova, podsjećajući me tako na neke Tarantinove filmove čak nevezane za vestern i Eastwoodove „Nepomirljive“, gdje je u fokusu jedan protiv mnogih, a Colombo je ovdje u potpunosti usredotočen na poravnanje računa između Dicka i stanovnika malog grada, ljudi koji su ubijali crnce iz zabave i koji su tijekom Američkog građanskog rata nosili južnjačku uniformu.

Colombovo je djelo odlično, a djelo Pasqualea Frisende je veličanstveno. Majstor crno-bijele umjetnosti ovdje svoju lucidnu i istovremeno grotesknu osobinu izražavanja dovodi do krajnjih granica, predstavljajući ružni, prljavi i zli svijet koji okružuje Deadwood Dicka i čitatelja s lakoćom upleće u sirove i dramatične događaje. Zaboravite na političku korektnost, u ovom se miniserijalu povijest Amerike prenosi gola, krvava i sirova, a Frisendin prikaz kineskog geta i Hide and Hornsa toliko je živopisan da trulež, smrad, jad i bijeda izbijaju sa svake stranice. Mješavina realističnog i grotesknog crteža savršena je za ovu akcijom, seksom i smrću nabrijanom pričom, a crtež pronalazi priliku da nekoliko puta i uzvisi: od spašavanja prostitutke, spašavanja ranjenog Crampa od progonitelja i obećanja danog čovjeku na samrti, a sve bez da se zaboravi tragična digresija, rezultat svojevrsne Dickove retrospekcije: poraženi Apaš koji daje moralnu lekciju vojniku Dicku i potom ubija svog sinčića jer ne želi da odrasta kao bijelac i Dick koji ubija svog zapovjednika jer je smeće od čovjeka.

Frisenda održava visoku grafičku kvalitetu serijala, kao što je to započeo Mastantuono. Štoviše, nakon sjajne Corradove izvedbe u prva dva broja, Frisenda ovdje otpušta kočnice opravdavajući količinom nasilja etiketu Audace. Frisendina prljava linija se dobro slaže s prljavštinom okruženja u kojem se priča odvija, posebno je dobar u karakterizaciji likova, i frenetičnim akcijskim scenama u krvavoj noći Hide and Hornsa, deliriji smrti ljudi koje je bivši crni vojnik poslao u pakao su nebrojeni. U tablama ima mjesta i za poneki erotski interludij, poput grupnjaka s Kineskinjama, ali koji se ne kosi s kontekstom lika jer Deadwood Dick na taj način daje nadu ženama čiji se životi sastoje od poniženja, zlostavljanja i rezignacije i one po prvi put u svom životu dobrovoljno liježu s jednim muškarcem, na kraju im se vraća dostojanstvo i želja za životom. Treća i posljednja priča (raspoređena u tri broja) ovog mini serijala je Black Hat Jack, koju su potpisala dva velika imena talijanskog stripa Mauro Boselli i Stefano Andreucci, zlatni par prvo na Zagoru, zatim na Dampyru i Texu. Još nisam pročitao priču, ali od ova dva imena, baš kao i od onih koja su im prethodila, očekujem djelo najviše razine.

DEAD LIB 1 Crno kao noć, crveno kao krv

10, 9, 10, 8

11.05.2021
    21:18:00 sati

8, 9, 10, 9

Nakon razocaravajuceg keca, dvojka mi je legla kao budali samar.
    Citiram kolegu pcoroa koji je pogodio jos pre par meseci sve sto bih ja sad rekao :

Originally posted by pcoro

Dvica: prilično bolja. Ovog puta je riječ o klasičnoj jedan protiv svih osvetničkoj priči sa jasnom konvencionalnom strukturom. Priča je puna krvavih i grotesknih detalja, vrlo je nasilna i prilično humoristična, likovi su dva dobra crnca i par dobrih kineskinja protiv cijelog selo zlih retardiranih bijelih rasista i pokvarenog kineza. Riječ je o iskonskom osvetničkom trashu koji mi je bio vrlo zabavan.

Crtež je fantastičan. Frisenda je ovdje uz pomoć Columba nadmašio Patagoniju. Tamo je možda crtao preciznije, ljepše, ali sa rigidnom, pomalo dosadnom bonelli rešetkom. Deadwood Dicka je s druge strane crtao prljavije. Crtež vuče na Milazza, ali je krcat detalja i humora. Mirne scene raskošno prikazuju lokacije detaljnošću koja podsjeća na Magnusove Alan Fordove - prizorisu puni detalja u pozadini - štakora, raspadajućeg namještaja, starog alata, svakakvih grotesknih detalja. Akcijske scene su dinamične, super montirana sa izvitoperenim perspektivama, dinamikom, režijom. Svim onim čega u Bonelliju inače nema ni za lijek. Vidi se da je ovdje puno položeno u vizualni dojam stripa. Ovdje crtež priča, jebate!!

Odlican strip, odlicna zabava, nemilosrdno, krvavo i eksplicitno do kraja, ne bi mi smetalo i da je jos eksplicitnije sto se tice seks scena, nasilje je vec dovoljno eksplicitno. Izgleda da su Italijani u stripu isti kao Ameri na filmu, nasilje najgrdje vrste je potpuno u redu i normalno za prikazati, ali da se vidi neka potpuno gola zenska to je svetogrdje najvise vrste, ponekad neki sisic izviri i to je to. Isto tako je i u Dedvud Diku, mogli su malo vise golotinje kada su vec isli na 18+. Dok u Italijanskom filmu i nije takva situacija kao u americkom, ali sad vec idem u digresiju.

Ali svejedno dobar dasak svezine, krvi, razbijene resetke itd. za Bonelli. Nije ovaj strip nikakva umetnost, ali je prokleto zabavan, pun adrenalina i testosterona. Colombo je mnogo bolje ubo i razumeo sustinu sta treba raditi sa ovim serijalom od Masiera koji je previse isao u neku satiru i zajebanciju.

Izmedju Teksasa i pakla zasluzuje ocenu izmedju 8,5 i 9, ali vise mi naginje na 9ku odnosno u recenzije ocenjivanu:
    Prica: 8
    Scenario: 9
    Crtez: 10
    Naslovne strane(originalne): 9 ; Kordejeva 10
    Ukupna ocena 90%

Jedino sto mi je zao jeste sto se u izadnju od VC zbog ovog malog formata ne vidi pun raskos genijalnog Frisende. Neko je spomenuo u nekom topiku da bi bila vrhunska fora da je VC ovo objavio kao specijalno izdanje Zlatne serije na velikom formatu, to bi bio pun pogodak, ali sta je tu je.

Nadam se da ce neko napisati recenziju za ovu epizodu pa da sa zadovoljstvom prepisem svoje ocene u komentar recenzije. I to je ucinio nas neumorni Igor! Svaka cast za recenziju! A za mesec dana nam u Zlatnoj seriji u izdanju Veselog cetvrtka stize i poslednji deo sage o avanturama Dedvud Dika. Raduj se narode.

11.05.2021
    22:57:00 sati

10, 10, 10, 9

Skoro pa savrseno.  Ovo je toliko bolje od prvog broja Deadwood Dick serijala, "Crno Kao Noc, Crevno Kao Krv", da je stvarno tesko povjerovat koliko je jedan broj pun kliseja i hiljadu puta razvakane radnje, dok je ovaj drugi originalan, napet i uzbudljiv od prvog kadra do zadnjeg.  Dick ovdje djeluje kao neki opaki Clint Eastwood type: neunistiv i zedan osvete, ali ne u nekom glupom stilu, nego u zabavnom i modernom, gdje su nasilje, gadost i prvljavstina u prvoj ulozi.  Dickova zelja da pravilno sahrani covjeka, Kempera, kojeg u sustini i ne poznaje tako dobro, je dirvljiva i emotivna, tako da kazna pri kraju koju dijeli na stanovnicima gradu koji su se protivili crncu u njihovoj "svetoj" zemlji, sve je djelovalo zasluzeno i pravilno, iako mozda previse krvolocno.  Crtez i naslovnica jednako vrhunski.  Ovo je tek pocetak ovog uzbudljivog serijala; prethodna epizoda je ocito bila samo zaboravna greska.

11.05.2021
    23:00:00 sati

10, 10, 10, 10

rokaj bato!!!!

12.05.2021
    09:16:00 sati
  • Ukupna ocjena 86%

9, 8, 9, 8

12.05.2021
    16:51:00 sati
  • Ukupna ocjena 99%

10, 10, 10, 9

12.05.2021
    22:03:00 sati
  • Ukupna ocjena 82%

8, 8, 9, 7

I meni je ovaj drugi dio sjeo bolje od prvog. Brutalna i bijesna osvetnička priča, nasilna baš onoliko koliko treba biti. Jedino mi opet malo pretjeruju s tim psovkama koje u mnogim situacijama ispadaju same sebi svrhom, ali ajde. Elementi priče su stvarno svi na mjestu. Čak i onaj grupnjak s Kineskinjama koji se može činiti bezrazložnim i pretjeranim zapravo ima katarzičnu ulogu, i to ne za junaka već za Kineskinje. Frisenda očekivano odličan, bogatog crteža i raznovrsnih tabli, pravi majstor u dočaravanju atmosfere. Nadam se da je treća priča na ovoj razini.

13.05.2021
    11:44:00 sati
    Shaner