Black Hat Jack

Julia

DEAD LIB 3 | 180 str.

Nakon što nam je ispričao o unovačenju kako bi izbjegao linčovanje i opisao svoja iskustva u borbama protiv Apaša kao Buffalo Soldier, i kako se sukobio s bijelim rasistima zbog dane riječi jednom crncu da će ga sahraniti na njihovom seoskom groblju, sada se Deadwood Dick s malom grupom lovaca na bizone nalazi pod opsadom udruženih plemena Komanča, Čejena, Kiowa i Arapahoa u Adobe Wallsu. Tridesetak ljudi mora se oduprijeti naletima stotina bijesnih Indijanaca koji su se ujedinili kako bi masakrirali ljude krive zbog nemilosrdnog lova na njihov glavni izvor egzistencije-bizone.

• Black Hat Jack - Opsada Adobe Wallsa - Vjetar smrti
    DEAD LIB 3
  • Vetar smrti
    DEAD VCZS 30
  • Vetar smrti
    DEAD ZSR 30

• Black Hat Jack
    DEAD AUD 5
  • L’assedio di Adobe Walls
    DEAD AUD 6
  • Vento di morte
    DEAD AUD 7
  • Black Hat Jack
    DEAD BOLIB 3

• Završnu trodijelnu pustolovinu Deadwood Dicka po predlošku američkog pisca Joea R. Lansdalea scenaristički je obradio Mauro Boselli, a grafički dočarao Stefano Andreucci pod naslovima „Black Hat Jack“, „Opsada Adobe Wallsa“ i „Vjetar smrti“. Priče su u Italiji objavljene u kiosk izdanju u periodu između studenog 2018. godine i siječnja 2019. godine, a HC integral u travnju 2020. godine. Libellus ih donosi u HC integralnom izdanju u srpnju 2020. godine. Veseli četvrtak objavljuje integral u lipnju 2021. godine u 30. broju retro Zlatne serije s dvije varijante naslovnica: A je Mastantuonova, B je rad Igora Kordeja.
  • Inspiraciju za priču Lansdale je našao na putu za Santa Fe, kamo se uputio u posjet prijatelju Georgeu R.R. Martinu radi prezentacije određenog filma. Usput se zaustavio u gradu duhova Adobe Wallsu u Teksasu, gdje se u lipnju 1874. odigrala druga bitka za Adobe Walls. Koristio je sav povijesni materijal koji je imao na raspolaganju za izgradnju te priče, miješajući je s fikcijskim narativnim zapletima s Deadwood Dickom i Black Hat Jackom. Lansdale kaže da se bitka zaista dogodila, kao i mnogi pojedinačni likovi i događaji o kojima govori u knjizi. No, također priznaje da je uljepšao priču na približno isti način na koji su to vjerojatno činili mnogi sudionici bitke u godinama koje su slijedile.
  • Izdavačka kuća Subterrane Press objavila je roman „Black Hat Jack“ (oko 130 stranica) 2014. godine kao e-knjigu, u HC izdanju, te limitiranim potpisanim primjercima uvezenima u kožu (350 komada).
  • 2015. objavljen je Lansdaleov roman „Paradise Sky“. Dio tog romana SBE je pretočio u prva dva broja (Crno kao noć-Crveno kao krv), dok je dio koji govori o dolasku Nata Lovea nakon dezertiranja u gradić Deadwood i pustolovinama u njemu, susretu s Divljim Billom Hickockom i njegovim ubojstvom, natjecanju u streljaštvu i kako je dobio nadimak, finalnom obračunu s Ruttgerom i njegovim ortacima, ostao neobjavljen. Tko zna, možda SBE i te dogodovštine tamnoputog antiheroja kad-tad objavi.

Adobe Walls-malo pogranično mjesto od nekoliko baraka, prkno civilizacije, kako ga je krstio Deadwood Dick vidjevši ga po prvi put. Mjesto u kojem sigurno ne želite ostaviti svoju kožu, uostalom, ima li uopće takvog mjesta na ovome svijetu!?

Tijekom višedesetljetne i nagrađivane karijere Lansdale je napisao pedesetak romana i kratkih priča u kojima se bavio različitim žanrovima: krimići, trileri, avanture, misterije, znanstvena fantastika, horor, no ipak, kako i sam kaže, jedan žanr apsolutno obožava: „Kao dijete privlačile su me znanstvena fantastika, horor i fantazija, i još uvijek privlače, ali kasnije sam shvatio da su vesterni i sami bili oblik fantazije. Moja je obitelj proživjela posljednji dio epa o Zapadu, prolazeći kroz godine Građanskog rata. Tako da je moja obiteljska povijest usko povezana s tim svijetom, sa onom širokom mitologijom Zapada koja mi se uvijek toliko sviđala.„

Svoju ljubav prema vesternu pretočio je u nekoliko romana, a najpoznatiji su oni o Deadwood Dicku. Kao što znate, u jednom se trenutku i SBE zainteresirao za njegove priče i nakon Michelea Masiera i Corrada Mastantuona i Mauricija Colomba i Pasqualea Frisende, na Mauru Boselliju i Stefanu Andreucciju je bilo da adaptiraju u strip jednu Lansdaleovu novelu, a to je Black Hat Jack iz 2014. godine. Složit ćete se kada kažem da boljeg para u SBE-u nije bilo za ovu adaptaciju. Boselli je stručnjak za vesterne, a Stefano Andreucci jedan od najboljih crtača u Bonelli kući, a i šire. Boselli, kao glavni urednik i dugogodišnji pisac Texovih avantura, morao je premostiti put od besprijekornog junaka poput Texa do antijunaka poput Deadwood Dicka. Plastično prikazano, Tex, da je filmski lik, odlično bi se uklopio u vesterne Johna Forda, dok Deadwood Dick pak savršeno pristaje režiserima poput Sergija Leonea i Quentina Tarantina, a ono što se ne mijenja je Bosellijev način pisanja-temelji scenarij na koherentnosti radnje i karakterizaciji mnoštva likova koji dijele priču s glavnim junakom. Iako je i sam priznao da mu nije ugodno raditi na tuđim temama, Boselli ne pokazuje niti malo oklijevanja i, iako ograničen radnjom Lansdaleove novele, uspijeva vlastitim stilom unijeti dinamiku i dramatičnost u avanturi koja predstavlja jedan od najklasičnijih vestern klišeja-opsadu.

Kako je došlo do toga? Deadwood Dick luta teksaškim Panhandleom sa svojim prijateljem Black Hat Jackom, nazvanim po njegovom crnom šeširu, i nalete na grupu Komanča. Uspijevaju se prikriti i tako sačuvati živote i skalpove, a ubrzo nakon toga pronalaze leš užasno unakaženog muškarca. Došavši do male ispostave Adobe Walls, obavještavaju zajednicu koju pretežito čine lovci na bizone o onome što se dogodilo i izvještavaju ih da budu spremni na probleme s Indijancima. Nakon prospavane noći, pred samu zoru, na obzoru se ističu stotine Indijanaca na ratnoj stazi.

Evo što je Billy Dixon, sudionik bitke, rekao o tom prizoru: There was never a more splendidly barbaric sight. In after years I was glad that I had seen it. Hundreds of warriors, the flower of the fighting men of the southwestern Plains tribes, mounted upon their finest horses, armed with guns and lances, and carrying heavy shields of thick buffalo hide, were coming like the wind. Over all was splashed the rich colors of red, vermillion and ochre, on the bodies of the men, on the bodies of the running horses. Scalps dangled from bridles, gorgeous war-bonnets fluttered their plumes, bright feathers dangled from the tails and manes of the horses, and the bronzed, halfnaked bodies of the riders glittered with ornaments of silver and brass. Behind this headlong charging host stretched the Plains, on whose horizon the rising sun was lifting its morning fires. The warriors seemed to emerge from this glowing background.”

Krenimo od osnova: ova posljednja avantura podijeljena je u tri priče, što je dalo mogućnost šireg i složenijeg narativa u kojem Boselli daje slobodan prikaz novele, čak i unutar granica koje je Lansdale nametnuo. Dok je u Masierovoj, a posebno u Colombovoj priči Deadwood Dick bio apsolutni protagonist, ovdje je velikim dijelom priče tek jedan od mnogih likova, a glavni je protagonist karizmatični Black Hat Jack, tvrd čovjek s granice i filozof na svoj način. Karakterizacija dvojice protagonista koji su slučajno negdje sreli i postali dva dobra prijatelja temeljena je na njihovoj naravi: ako je Deadwood Dick svjestan vlastite nagle naravi koja će mu uvijek donijeti probleme, Jack je promišljeniji. Nadaren rječitošću, nikada ne propušta priliku da izrazi svoje mišljenje, kojeg čvrsti momci s granice poštuju. Boselli brzo ulazi u srž oba lika i općenito u ozračje koje karakteriziraju pojedinci puni ekscesa, jer tema rasizma također se obrađuje, ali nije toliko naglašena kao u prve dvije avanture tako da ovdje ta tema ispada prilično živopisna: skupina lovaca u salunu u kojem se odvija dobar dio radnje ne pokazuje fine manire, jedan posebno odskače vrijeđajući Deadwood Dicka na rasnoj osnovi, ali nakon verbalne razmjene u kojoj su uključene riječi poput šupčino i žderaču govana, a i govora Black Hat Jacka, atmosfera brzo poprima prijateljsku i redaju se runde lošeg viskija.

Black Hat Jack je čovjek kojeg bi definitivno voljeli imati uza se ako vas Indijanci zaskoče, ali i čovjek koji poštuje indijansku tradiciju i jedan je od rijetkih doseljenika koji otvoreno priznaje da su bijeli ljudi uzrok svih nevolja prema Indijancima. Uostalom, odnos između doseljenika i Indijanaca zaslužan je za realizam scenarija u kojem se dvije različite kulture bez milosti tuku za istu zemlju. U tom smislu scenarij nije podlegao iskušenju da Indijance opiše romansirano već grubo realno, čiji su brutalni postupci sa zarobljenicima okrutno opisani u jednoj od uvodnih scena, a i tijekom opsade. S druge strane, one doseljeničke, opet realizam- borba autentičnih pionira, najtvrđih i najsiromašnijih ljudi koji su na novom kontinentu tražili mjesto za napredak i bolji život, pri tome bezobzirno zatirući indijanski način života. Sraz dvije kulture je neminovan i brutalan.

Opsada je centralni dio priče, a nadahnuta je stvarnom bitkom, s puno umetnutih realizama i stvarnih likova (pucanje potporne grede, famoznog Dixonovog pogotka iz Hanrahanovog saluna kojim je okončao bitku, brutalnog premlaćivanja šamana Isa-taija, ranjavanje Quannah Parkera, groteskna pogibija Charliea Oldsa, ma ima toga hrpa).
S indijanske strane u prvom je planu Quannah Parker, jedan od najlegendarnijih vođa Komanča, zatim šaman Isa-Tai, koji je pokrenuo Indijance na ratnu stazu vizijom koju je imao na obredu Ples Suncu, obećavši im neranjivost u borbi i pobjedu (a po po svemu sudeći, bolje da potraži novu karijeru, kao prorok je zakazao). S druge strane je zajednica lovaca na bizone, a ističu se Billy Dixon, Bat Masterson, James Hanrahan, Molly i njezin suprug William Olds. Opsadom upravlja Boselli umetanjem svadljive skupine lovaca na zatvoreno mjesto, tj. Hanrahanov salun, i slijede nervozne scene očekivanja napada, ali i groteske (način na koji je skončao Olds), dok središnji dio postaje dugačak, napet i brutalan narativ u kojem se ne štedi na nasilju i vulgarizmima živo dočaravajući bitku, a trenuci predaha između uzastopnih valova napada pokazuju okorjele ljude s granice sposobne za šalu u i najgorim okolnostima. S ponekom Lansdaleovim fikcijom poput iznenadne pojave dva nova lika, Boselli vješto podiže ionako već razvijenu dramatiku radnje.

Opsada će završiti kako je povijest upisala-s(p)retnim Dixonovim pogotkom, a Deadwood Dick i Jack odlaze u nove avanture, vraćaju se u teksašku preriju u društvu lijepe Millie, koja je izgubila sve obiteljske veze u krvavoj opsadi, a Mastantuonova treća naslovnica nam priča da neće sve ići glatko. Unutar vrlo realnog prikaza segmenta američke povijesti, Boselli uspijeva pomiriti trenutke pune napetosti s dubljim temama, tako da je ova posljednja avantura idealno podijeljena u dva dijela: prvi sa stvarnom opsadom, a drugi je Lansdaleova fikcija, a posao koji je ovdje izveo Boselli savršen je: od jedne klasične vestern priče koja se temelji na „kaubojima i Indijancima“, razvija odu ljubavi i prijateljstvu. Nije slučajno što se u nekim od najpoetičnijih scena u miniserijalu pojavljuju Dick i Black Hat Jack, dva muškarca udružena snažnim osjećajem prijateljstva i uzajamnog poštovanja ili Dick i Millie, potpuno izolirani od ostatka svijeta vodeći ljubav. Dvoje preživjelih uhvatit će se u vrtlog strasti, ali uskoro će se morati vratiti u stvarnost-tih je godina socijalni jaz između ljudi različite boje kože prevelik.

Za sada nema više avantura Deadwood Dicka. Ako ih ni ne bude više, neću žaliti, jer je Boselli na najbolji mogući način zatvorio miniserijal. Kraj je melankoličan i dirljiv, s čovjekom koji iskreno odaje počast prijatelju koji je žrtvovao svoj život da bi oni živjeli, jedinome prijatelju kojeg je Deadwood Dick imao i kojeg ne želi i ne može ga zaboraviti.

Nakon svojih mladenačkih debija, sazrijevanja na Zagoru, posvećenja Dampyru i konačnog prelaska na Texa, Stefano Andreucci dodaje još jedan važan rad u svojoj karijeri. Andreucci je stvorio malo remek-djelo koje će vas ostaviti bez daha, jedna od onih stvari zbog kojih volimo strip. Njegov crtež nije samo crtež, njegov je crtež živi i realan svijet, po tome ću pamtiti ovu priču i općenito miniserijal. Ne zbog vulgarnosti, ne zbog eksplicitnijeg nasilja ili zbog narativnog i grafičkog stila različitog od tradicionalne Bonelli rešetke, već prije svega zbog impresivnog vizualnog pripovijedanja i kvalitete u svakoj tabli-i Mastantuono i Frisenda, a posebice Andreucci, iskazali su se.
Atmosfera divlje granice, kontekst apokaliptične dimenzije i prije izbijanja bitke pojavom stotina i stotina Indijanaca na obzoru, a nasuprot njima mala grupa očajnika. Stanovnici Adobe Wellsa nisu ništa drugo doli pioniri i lovci, preživljavaju na mjestu gdje je sve komplicirano ili ritualno, čak i pijenje lošeg viskija. Andreucci brzo ulazi u sve likove i općenito atmosferu, a suprotno onome što čitate u Texu ovdje nema heroja, već samo ljudi koji preživljavaju svakodnevicu, a Andreucci je to perfektno dočarao.

DEAD LIB 2 Između Teksasa i pakla

10, 10, 10, 10

Maestralno u svakom pogledu!

29.12.2021
    09:39:00 sati

10, 10, 10, 10

29.12.2021
    12:56:00 sati
  • Ukupna ocjena 81%

7, 8, 9, 9

Vrlo dobar zavrsetak price

29.12.2021
    12:57:00 sati

5, 5, 10, 10

Sve je nekako prenaglašeno. Strip koji je u totalnom disbalansu sa samim sobom.

I promasio je vremensku zonu. Ovo je za Zlatnu seriju brojeve oko 300.

29.12.2021
    13:00:00 sati

10, 10, 10, 10

29.12.2021
    16:45:00 sati

8, 10, 10, 10

Evo procitao i poslednje poglavlje price o Dedvudu Diku. Nakon razocaravajuceg prvog diptiha, usledilo je osvezenje i prijatno iznenadjenje u drugom diptihu i sada treci deo dolazi kao slag na tortu.
    Bosseli i Andreucci donose pricu o lovu na bizone, komancima, ljubavi i rasizmu u cmaru Teksasa kako to slikovito kaze prevod Veselog cetvrtka.
    Ono sto podize ovu pricu na visi nivo je poslednja, treca trecina prica koja je maestralna. Vrhunski, setni, pravi vestern kraj. Da je ostalo na samo prve dve trecine bila bi ovo vrhunska zabava ali nista vise od toga.
    Andreucci mi je ovde jaci nego u Mirnom coveku i potvrdjuje titulu verovatno najboljeg crtaca u redakciji.
    U svakom slucaju mislim da mu je mesto na Zagorovom serijalu gde bi imao mnogo vise detalja i raznolikiju okolinu da crta.

Ostaje zal sto nema jos prica o Dedvudu Diku u stripskoj formi, rado bih video jos neku epizodu nacrtanu iz pera Stefana Biglie, Gorana Parlova ili Rubinija. I ostaje zal sto Veseli ovo nije objavio u A4 formatu ali po ovakvoj ili slicnoj povoljnoj ceni. U svakom slucaju hvala im sto su nas obradovali Dedvudom u Zlatnoj seriji, sto je ovakav strip dostupan na kioscima sirom Srbije, a ne da je Dedvud ostao samo u skupocenom, tesko pristupacnom i rasprodatom Libelusovom ogranicenom tirazu. Ajmo sada da se u okviru Obojenog programa kompletira Mister NO revolucija! I uvek sam za ovakve novitete i ,,eksperimente" u Zlatnoj seriji!
    Prica: 8
    Scenario: 10
    Crtez: 10
    Naslovna strana: 10

94%

29.12.2021
    22:07:00 sati
  • Ukupna ocjena 69%

7, 7, 7, 6

01.01.2022
    14:52:00 sati

8, 9, 9, 7

Akcija, humor, nemilosrdnost, hrabrost, ljubav, melankolija. Svi sastojci su tu za pravi poetičan vestern. Dodajmo tome još i Bosellija i Andreuccija na svojim vrhuncima i jasno je da je u pitanju klasik.

02.01.2022
    20:05:00 sati
    Shaner