Nijagara

Valerian

DJIL LMS 11 | 96 str.

Đil Moran, koji se nalazi u turističkom obilasku predivnih slapova Nijagare, biva svedokom ubistva univerzitetskog profesora, borca za životnu sredinu, kojega su predstavnici velikih koncerna teške metalurgije, iz samo njima znanih razloga, označile kao veliku pretnju koju treba eliminisati. Ali, ni radikalni studenti blaženopočivšeg profesora ne sede skrštenih ruku. Oko za oko, zub za zub i naš urbani kauboj će se naći usred nemilih scena ni kriv ni dužan…

Ukupna ocjena 43%

Priča 3

Scenarij 4

Crtež 5

• Nijagara
    DJIL LMS 11

• Ovo je poslednja (dvanaesta po redu!) epizoda urbanog kauboja, koja je svetlost dana doživela samo u Francuskoj i ondašnjoj Jugoslaviji. U Italiji, zbog očajne prodaje, serijal je ugašen sa jedanaestim brojem.
  • Dnevnik je i Đila malo mešao, pa objavljivao epizode preko reda, tako da su, između ostalih u VLMS izdanju 12-ta i 11-ta zamenile mesta.
  • Kako ova priča u Italiji nikad nije izašla, tako ni naslovna strana nije nacrtana. I ovde je Dnevnik bio vrlo vešt, em su se u VLMS-u naizmenice smenjivali Đil i Marti Misterija, em su i naslovne strane neretko bile od neke druge epizode. Konkretno, za Nijagaru, naslovnu stranu krasila je ona nacrtana za četvrtu epizodu “Pucnji na granici” (u originalu “Colorado”).
  • Nijagara je jedna od najvećih američkih turističkih destinacija. Godišnje je poseti preko dvanaest miliona turista.
  • Na ovom mestu su Vestinghaus i Tesla izgradili moćnu hidrocentralu 1896. godine koja je nazimeničnom strujom snabdevala Bafalo.
  • Primetite kako je tokom sedamdesetih i početkom osamdesetih narativ bio: Zemlja se hladi! (strana 6). Ovo naravno ne znači da naša planeta ne prolazi kroz klimatološke promene (imao bi naš Milanković štošta da kaže na tu temu), ali paničenje i menjanje teme na svakih par decenija (pre ovoga je bilo da ćemo da pomremo od gladi zbog overpopulacije, pa je sugerisano masovno štrojenje za spas planete) prave magarce od delova naučne zajednice. Kad ono rekoše da ćemo pod vodu ovde u Njujorku? 2020? Treptrep…
  • Na strani 13, Đil gunđa nešto o Indijanapolisu, očigledno aludirajući na čuveni NASCAR spektakl Indijanapolis 500.
  • Posle tuče, radnja se odvija u istoimenom gradu, Nijagara Fols, u državi Njujork, koji je početkom osamdesetih imao 71 834 stanovnika.
  • Univerzitet Nijagara zaista postoji. To je privatni, katolički univerzitet, prvobitno osnovan u Bafalu 1856., ali se od 1883. godine nalazi u mestu Luistaun, Njujork. I od pet koledža koji ga sačinjavaju, jedan je prirodnomatematički na kome se zaista izučava i zaštita okoliša, između ostalog.
  • Na kraju ove veoma nasilne epizode, ni Prospekt Point (vidikovac na Nijagari) nije pošteđen destrukcije!
  • Teme ovog broja “Otkrivajmo sa Đilom čudesnu Ameriku” su Veliki Kanjon i Jelouston.

O urbanom kauboju, nenaviklom na mirnodopski život po povratku iz rata, već ste čitali u prethodne dve fenomenalne recenzije nama dragog junaka, baš kao i o autorima ovog serijala, pa se ja ovde neću ponavljati. Ali hoću reći da mi je Đil svakako bio jedan od najomiljenijih strip junaka, i ostao, iako sad kad se nanovo iščitava kauboj, ne prolazi test vremena. Štaviše, pada samo tako (o razlozima ćemo malo kasnije), pa nije ni čudo zašto je u Italiji serijal ugašen posle samo jedanaest epizoda. To će braći Misalja biti i kraj stvaralačke karijere; posle neuspeha sa Džudasom, pa sa Đilom nisu se više osmelili da kreiraju nikakve junake. Hvala Bogu!

A ako je tako loše primljeno onomad kod publike, i ako ja tako na Đila isto gledam sada, zašto mi je onda (ipak) i dan danas drag, i pored svega? Zato što je bio drugačiji od svih drugih junaka koje sam do tada sretao u Dnevnikovim izdanjima (o jednom na kome mi možete ukazati da nisam u pravu i da ne liči na zlosrećne Zagore, Mikije, Blekove i ostale priče za malu decu uskoro u drugoj recenziji;)). Sama ideja da imamo kauboja u modernom vremenu je meni, kao devetogodisnjaku, bila apsolutno fascinantna. Kao neko koji je iz tadašnjeg Poznavanja prirode i društva (preteče geografije i ostalih nauka u nižim razredima osnovne) imao najvišu ocenu, jasno je da sam gutao sve moguće o Americi kojom je Đil skitao, nekritički uzimajući napisano zdravo za gotovo. Teme koje su obrađivane takođe su bile nešto novo, nismo imali ni krimi strip (Nik Rajder je došao godinama kasnije), o zaštiti prirodne sredine niko se nije ozbiljno bavio takođe, a onda i ta izražena antiratna crta kako u stripu tako i kod našeg bivšeg narednika, ali i pre svega ona koja je opisivala svet u kome smo živeli (a to je Atomski samuraji, za mene daleko najboja Đilova epizoda).

Međutim, to su hvalospevi jednog klinca, balavca, žutokljunca koji o svetu veze s vezom nema. Danas, gotovo četiri decenije kasnije (Gospode!!!), mom ciničnom oku teško šta može da promakne. Kada sam birao kog Đila da recenziram, nisam imao nekog favorita (moj već gorepomenuti favorit je odrađen), tako da je bilo koja mogla da se nađe na tapetu. Izabrah Nijagaru samo zbog kurioziteta, što je objavljena kod nas a ne preko bare:). I posle uvodnih strana, naleteli smo na scenarističke probleme većih i od samih Nijagarinih vodopada.

I ova priča u osnovi ima zaštitu okoline od dežurnih trovača kao što su crna metalurgija, farmaceutska industrija i tome slično. Iako pomalo trapavo uvedeno, profesor Torp meša tu sve i svašta, i azotna isparenja i zagađivanje životne sredine i radioaktivne otpatke i Venerin efekat staklene bašte (tako što se Zemlja hladi???)… Na stranu nepovezana baljezganja uvaženog profesora, u rukama malo pribranijih scenarista zaista bi se moglo ukazati i na ekološke probleme, kojih je tih godina bilo mali milon. Evo nekih:

22. juna 1969. godine Kajahoga, reka u državi Ohajo se zapalila!

Kajahoga u plamenu!!!

Decenijama se u reku izlivao industrijski otpad i otrov takav da pred incident je sama reka bila bez ikakvog životinjskog sveta u njemu, da bi se na taj dan, nagomilano ulje koje je plivalo po površini reke i zapalilo. To je izazvalo toliku reakciju u Americi da je predsednik Nikson osnovao Agenciju za zaštitu prirode (EPA), a od 22. juna 1970., svake godine slavimo i Dan planete Zemlje. Krajem sedamdesetih godina, upravo u gradu u kojem se i priča odigrava, Nijagara Folsu, u kvartu koji se nalazi uz Ljubavni kanal, deca su počela da oboljevaju od malignih bolesti. Ispostavilo se da je taj kvart, u kome se nalaze kuće i škola, izgrađen na mestu toksične deponije koja je samo površno zatrpana. Incident na ostrvu Tri milje pored Harisburga u Pensilvaniji je najveći nuklearni incident u Sjedinjenim državama, koji se dogodio 28. marta 1979. godine kada se delimično otopilo jezgro nuklearnog reaktora. I tako dalje…

Kao što se iz par gornjih primera vidi, ondašnja Amerika koja tako neobično podseća na jednu današnju zemlju na brdovitom Balkanu, davala je brdo primera kako se ne treba odnositi prema okolini i bližnjemu svomu. Nažalost, Misalja uspeva ne samo da loše postavi priču: poluizlapeli profesor jednog malecnog univerziteta koji drži predavanje šačici studenata je ekstragiga enemi, jer zna se, predavanja po gradovima su to zrnce koje će da zaustavi vaskoliku industrijsku mašinu od Vard, pardon od Kanade do Australije. Hau jes nou. Mislim, biće da je ista dekintirana i da jednog profesora koji kokodače po faksovima, pa čak i da povuče ne znam koliko sledbenika i da je u pravu a ona u krivu, ne može da poklopi preko malih ekrana televizijskih prijemnika? Ono, baš moraju plaćene ubice? Zar to ne bi ostavilo neke tragove ka glavonjama ako nešto pođe po zlu? Ali ne, zašto bi se Enio mučio sa ovakvim pitanjima? Zloće su zloće, crno je crno, a belo je belo, nema tu mesta za fifti šejds ov grej, khm. I tako imamo besmisleno dvostruko ubistvo kome svedoči naš Đil, a da stvar bude još gora, profesorovi studenti ispadaju ne samo da su radikalni levičari (što je i bio običaj u to doba), nego, gle čuda, poput Če Gevare i masovne ubice. Mi ceo strip, kroz Đila i policiju, gledamo bespotrebnu eskalaciju nasilja, koji svoj krešendo ima na poslednjoj strani.

Prospekt Point danas

Priča od samog početka ne štima. Naš junak je uvučen u događaje protiv svoje volje (dobro, to je nešto što je i lična karakteristika), ali u njima gotovo da ni ne učestvuje. Isto važi i za lokalnu policiju, koja je nemi posmatrač ovde, svuda kasni i ničemu ne služi. Interesne grupe se prebijaju i ubijaju međusobno i preko Đilovih leđa, ali ona poslednja scena je too much. Moram da priznam da mi je drago da se Enio uglavnom batalio ozbiljnog pisanija posle ove katastrofe.

Ni Ivo Pavone ne briljira. Može biti i da je do lošeg Dnevnikovog otiska i još lošijeg skena, ali nimalo nisam uživao ni čitajući ni gledajući ovaj strip zarad recenzije. Da li bi neko modernije izdanje, sa boljim prevodom i boljom opremom (ooooo, Veseli, jel’ čuješ?:))) unekoliko promenilo moje mišljenje o ovoj epizodi i samom Đilu? Ne. Ali bih voleo da ga imam. Jer, stara ljubav zaborava nema.

DJIL LMS 7 Atomski samuraji

10, 10, 10, 10

22.08.2021
    14:27:00 sati
    konjina1977
  • Ukupna ocjena 81%

7, 7, 10, 9

22.08.2021
    20:10:00 sati

Ukupna ocjena 41%

3, 3, 6, 5

Ma kakvi, čitao sinoć, gotovo zaspao. Uzbudljivije mi izgleda zatvaranje programa Olimpijskih igara.

24.08.2021
    09:49:00 sati

5, 5, 5, 10

Ajoj, uz sve mane i scenarističke nelogičnosti ove priče (koje je recenzent naglasio u recenziji), ovo je pravi primjer jedne dosadne i jednosmjerne epizode s ciljano atraktivnim mjestom radnje.

Jedina prednost je u tome što scenarij ipak nije jednodimenzionalan, već je Missaglia (možda i nenamjerno) predstavio ekološke aktiviste kao ekstremne luđake u rangu političkih i vjerskih terorista. Iskreno, tih ljudi se i treba bojati jer su oni u svojoj zaluđenosti sposobni i na puno gore stvari od onih prikazanih u stripu.

Crtež loš, neprecizan uz pomanjkanje dinamike sa sličnim izgledom likova. Strahovito loš Dnevnikov otisak dodatno kumuje lošem vizualnom dojmu.

Ocijenio sam naslovnicu ekipe sa Stripzone koju je Reem stavio kao cover ove recenzije.

27.08.2021