Atomski samuraji

The Maxx

DJIL LMS 7 | 96 str.

Gil dolazi u San Francisco kako bi posjetio Avu Warren, prijateljicu i novinarku koja leži u bolnici zbog zadobivenih ozljeda prilikom napada skupine istočnjačkih mladića koji majstorski barataju borilačkim vještinama. Ava je stradala dok je od generala američkog zrakoplovstva pokušavala dobiti informacije o petorici pilota ubijenih snažnim i preciznim udarcima u vitalne tjelesne točke.

Ukupna ocjena 43%

P*2

S*3

N*10

• Atomski samuraji
    DJIL LMS 7

• Portatori di morte
    DJIL SR 7

• Priča je u Italiji objavljena u prosincu 1982.
  • Gil uglavnom luta američkim jugozapadom, a u ovoj smo priči u San Franciscu, s nekim znamenitostima poput Bay Bridgea i uspinjače u Powell streetu.
  • Pojavljuje se Ava Warren, novinarka iz četvrte priče „Kanjon smrti“.
  • Djeca bombe u stvari je knjiga profesora Osade o prikupljenim svjedočanstvima preživjele djece iz Hirošime i Nagasakija, a snimljen je i film.
  • Malo o karateu.
  • Gil je jedan od rijetkih Bonelli junaka koji na naslovnicama u rukama ne drži oružje.
  • Atomsko bombardiranje Hirošime i Nagasakija.
  • Počevši od 1945., pa sve do 1998. ukupno je na Zemlji odjeknulo 2053 nuklearnih eksplozija, od čega više od polovice pripada Amerikancima.

Braća Missaglia - scenarist Ennio i crtač Vladimiro, već su ranije predstavili javnosti vestern likove poput Jesusa i Judasa, a 1982. rade zaokret i stavljaju jednog kauboja u moderan svijet automobila, disko klubova, brze hrane, visokih zgrada od stakla i čelika, i blještavih neonskih reklama. Glavni junak njihovog novog serijala je simpatični vagabundo Gil Moran, a uz suptilne poveznice s protagonistima iz Ponoćnog kauboja i Usamljeni su hrabri, novi junak može se povezati i s Rambom. Vijetnamski veteran koji donosi rat kući je arhetip poznat u Americi od 1969. s Pendletonovim Mackom Bolanom i Morrellovom novelom The First Blood, ali nepoznat u Italiji sve do 1982. i Gila Morana.

Morellov Rambo i Missaglin Gil? Pa i nije ih teško povezati. Imali su gotovo isti civilni, ratni i poratni put. Gil je prije rata živio na ranču na krajnjem jugu SAD-a, Rambo je odrastao na ranču u Arizoni. Gil je u ratu bio član helikopterske posade i strojničar, Rambo je bio veća faca-pripadnik Zelenih beretki, a obojica su bili zarobljenici i nose ratne traume duboko u sebi. Nakon povratka iz rata lutaju Amerikom, ne prilagođavaju se društvenim normama, ne traže probleme ali se uvijek nađu usred njih, a u prvoj Gilovoj priči svjedočili smo njegovom bijegu na konju pred policajcima, baš kao što Rambo na motoru bježi pred šerifom Teasleom. I tu prestaje svaka sličnost između ova dva lika, jer Morrellov je Rambo veteran prožet gorčinom i bijesom, a od gonjene se zvijeri pretvorio u stroj za ubijanje koji policajce dočekuje u zasjedi i nemilosrdno ubija, a zatim se spušta u grad iz kojeg je protjeran i nastavlja svoj ubilački pohod sve dok mu bivši zapovjednik, pukovnik Trautman, ne smjesti metak u glavu. Poanta knjige je u tome da sustav koji je stvorio Ramba na kraju ga ubija, dok su Gila, pak, braća Missaglia koncipirala znatno drukčije.

Gil Moran nije otuđen od ljudi i nije nasilan i ubilački nastrojen kao svoj brat po oružju, ipak je Missaglia bio vrlo oprezan u vezi tih stvari, i zato je karakterizacija lika usmjerena na poetična lutanja divljinom na vjernome konju, s povremenim posjetima gradovima i prijateljima koje Gil ima, a ideja o ratnim vještinama kod Gila je vrlo slabo razvijena, štoviše, kao uvjereni pacifist nakon ratnih strahota Gil ne nosi ni hladno ni vatreno oružje, a vrlo često dobije batina u sukobima s policajcima i raznim kriminalnim ološem, i da nema nekoliko flashbackova o sudjelovanju u ratu ne bi ni znali da je ratni veteran. Štoviše, u ovih sedam priča do sada pročitanih Gil je, kako bi spasio glavu, bio primoran ubiti tek trojicu negativaca, dok, s druge strane, svijet oko njega vrvi ubojstvima, pljačkama, dilanjima droge, švercom, ilegalnom imigracijom, otmicama, prostitucijom, kockanjem. Gil je duboko uronjen u taj svijet jer su te kriminalne djelatnosti okosnica većine priča, ali ova sedma se razlikuje od ostalih.

Počevši od Montijeve naslovnice na kojoj dominira zloglasna atomska „gljiva“, s obaveznim Gilovim izrazom lica koje na većini naslovnica kao da govori „Što ja radim ovdje?!“, Missaglia vrlo ozbiljno pristupa temi na početku priče, dokumentarističkim prikazom posljedica izazvanih bacanjem atomskih bombi na Hirošimu i Nagasaki, s tragičnim fotografijama na kojima su prikazani razorni efekti A-bombi i posljedice radijacije na preživjele (e sad, ne znam kakav je originalni, ali Dnevnikov otisak je prilično loš u prikazu tih dokumentarnih fotografija).

Priča započinje novinarkom Avom Warren u razgovoru s generalom američkog zrakoplovstva, kako bi dobila informacije o ubojstvima petorice pilota koji su bili pripadnici strategijskog zrakoplovstva, dijela zračnih snaga koji nose A-bombe i spremni su ih na zapovijed izbaciti bilo gdje u svijetu. Odjednom ih napada grupa istočnjaka koji majstorski barataju borilačkim vještinama. Ubijaju generala serijom smrtonosnih udaraca, a Ava je jedva spašena slučajnim dolaskom dvojice policajaca. U međuvremenu, Gil je zaposlen kao sezonski radnik na farmi tristotinjak kilometara udaljenoj od dramatičnih događanja, a kada sazna za vijest odlazi u San Francisco, kako bi posjetio ozlijeđenu prijateljicu u bolnici. Dolaskom u Frisco upasti će u koloplet osvete i mržnje koji korijene vuku iz Drugog svjetskog rata.

To bi, ukratko, bila ideja ove priče, a razrada? Ima svega - opaki Japanci u trenirkama i kimonima, Ava u nevolji, pohotna gospođa u brzom automobilu, Gil opet dobiva batina, mudri sensei protiv svojih učenika, a mavashi geriji, choku zukiji, gyaku zukiji, mae geri kekomiji i ostali udarci lome kosti protivnicima. Objavljena se epizoda savršeno poklopila s vremenom osamdesetih, jer kada je u pitanju dobar filmski fajt upravo su te godine bile zlatne za taj žanr, kada smo kao klinci uživali u Američkom nindži, U Zmajevom gnijezdu, Krvavom sportu, Kickboxeru, Karate Kidu i ostalim adrenalinskim borilačkim filmovima nakon kojih je obavezno slijedilo demonstriranje viđenih tehnika.

Missaglia je i u ovoj priči zadržao prepoznatljivu Gilovu karizmu - usamljeni asocijalac na konju, to se vidi iz poetičnih prizora jahanja u suton, ali također i čovjek koji mora povremeno potražiti kakav-takav posao, jer ne živi se od zraka. U prošlim je epizodama obavljao poslove poput konobarenja, a sve su to sitni poslovi koji mu omogućuju da skupi nešto novaca, da bi potom nastavio svoje vječno lutanje. Upravo je lutanje bez cilja lajtmotiv koji se proteže kroz većinu Gilovih priča, ali ovdje Missaglia odstupa od njega i kao primarni motiv stavlja Gilovu namjeru da posjeti ozlijeđenu prijateljicu u bolnici.

Nikad od Gila američkog žigola

Ako prijašnje Gilove priče ne blistaju originalnošću, e pa ova će vam se činiti zanimljivom. Em zbog teme koja je aktualna i danas, em zbog mladih Japanaca u trenirkama koji majstorski barataju borilačkim vještinama. Oni su bili dio aktivista zvanih "Djeca bombe" - udruženja koje su osnovali djeca i rođaci poginulih u Hirošimi i Nagasakiju, a koji miroljubivim načinom pokušavaju osvijestiti svijet oko sebe o opasnostima atomskog naoružavanja, ali se manja radikalna grupa izdvojila od cjeline i ciljanim ubojstvima provodi svoje metode djelovanja. A njihov su cilj piloti i njihovi zapovjednici. E sad, tu je Missaglia odigrao bleferski, jer maltene nas je stavio pred gotov čin, kako prihvatiti činjenicu da Japanci znaju tko su piloti koji lete s A-bombama i njihovi zapovjednici? Pa to bi trebala biti top secret stvar! A mladi karatisti znaju njihov identitet i ubiju petoricu pilota i generala kao od šale, a država i vojska stvar prepuštaju lokalnoj policiji?!

Ako prijeđete preko ove Missagline naivno razrađene postavke, ono što vas čeka je zanimljiva radnja u kojoj Gil, čovjek koji mrzi nasilje i oružje, zalaže svoj Stetson kako bi kupio sumnjivi revolver (broj je izbrisan, vjerojatno je s revolverom izvedeno nekakvo kazneno djelo) i obilazi jednu Dojo za drugom, u nadi da će sresti sumnjivce i pronaći otetu Avu. Vidjeli smo Gila u prijašnjim pričama kako je primoran negativcima uzvratiti šakama, a ovdje je Missaglia odbacio taj obrazac, jer kako uzvratiti šakama grupi ljudi čije su ruke i noge smrtonosna oružja?!

Upravo zbog toga je Missaglia morao u priču ubaciti i majstora karatea, Jaramu (crni pojas, sedmi dan), senseia koji je trenirao odmetnutu grupaciju. Jarama ispada veći junak od Gila jer je zaustavio svoje devijantne učenike koji su krenuli krivim putem, a trenutak kada stupa na scenu protiv svojih bivših učenika može se povezati s mnoštvom borilačkih filmova u kojima mudri sensei staje nasuprot svojih zabludjelih učenika jednostavnim riječima „Upotrijebili ste jednu plemenitu vještinu za ubijanje“, i tu kreće krš i lom. Gil opet ne ispada velika junačka figura jer iako ima i srce i volju i čvrstu odluku ( i revolver, koji se pokazao beskorisnim) da pomogne Jarami, opet dobiva gadne batine i dijeli ga samo još jedan precizan udarac od smrti.

Ava Warren također ima istaknutu ulogu, a Missaglia ovdje nadograđuje njen lik. U četvrtoj epizodi „Kanjon smrti“ ona je bila novinarka lokalnih novina, a zahvaljujući svojim sposobnostima i neustrašivosti svojstvenima jednoj istraživačkoj novinarki, ovdje je napredovala i vidimo ju u ulozi novinarke prestižnog „Timesa“. Upravo je ona u svojim člancima o ubojstvima pilota ubojice nazvala „nositeljima smrti“, ali Missaglia radikalno mijenja njen stav. U biti, kroz cijelu priču Missaglia ne nameće svoj stav o upotrebama A bombi u vezi okončanja Drugog svjetskog rata, u konačnici ovdje taj stav nije toliko bitan, već su bitne reakcije likova kada saznaju razmjere tragedije, a događanja u skladištu kada je Gil oslobodio Avu govore sama za sebe. Oni su šokirani viđenim fotografijama na kojima su žrtve bombi do te mjere da Ava počinje razumijevati postupke odmetnute grupe (ali i ne odobravati način njihova djelovanja) i pitati se tko su pravi „nositelji smrti“. Upravo šokiranost viđenim fotografijama spada u kontekst jednog vremena, jer Amerikanci su se prvi put suočili s posljedicama bacanja bombi u prvoj polovici sedamdesetih (gotovo tri desetljeća američke su vlasti zabranjivale i cenzurirale izvješća iz Hirošime i Nagasakija o djelovanju bombi i posljedicama radijacije), a Gilove se avanture odvijaju otprilike u tom vremenu.

Opet sam, nakon tridesetak i više godina, pročitao svih 12 Gilovih priča. Nekakav elementarni zaključak bio bi da priče zadržavaju pristojnu razinu pripovijedanja, jer iz svega pročitanog je očito da se ne može govoriti o izvrsnom stripu jer je ugašen nakon samo 11 priča, ali u cjelini ovo kratko putovanje s Gilom i nije bilo loše. 96 stranica po svakoj priči sasvim je dovoljno da Missaglia aktualne teme onoga, ali i današnjega vremena (moto bande, sjećanja na rat u Vijetnamu, šverc radioaktivnog materijala, beskućnici, mafija, korumpirani policajci, atomske bombe, ilegalna imigracija, itd.) pretoči u strip čiji je protagonist veteran koji odbacuje moderno i na svome vjernom konju (interesantno, ime konja nikada nismo saznali) krstari američkim jugozapadom vodeći se motom „živi i pusti druge da žive“ u nadi da će izbjeći nevolje, ali se uvijek nađe u središtu njih. Stereotipno odrađeno, ali cijenim Missaglinu ideju jer volim vestern u svim oblicima. Govorim o nečemu što je rađeno prije četrdesetak godina, i ako ovome pristupite s minimalnim kritičkim stavom uživat ćete, vjerujte mi. Još jedan mali egzotični šarm ovim pričama su i dodaci u tekstualnom obliku pod naslovom Otkrivajmo sa Đilom čudesnu Ameriku o prirodnim znamenitostima Amerike, ubačeni na unutrašnjim stranama korica.

DJIL LMS 1 Gil

Ukupna ocjena 43%

2, 3, 6, 10

Navodno vesternu ne treba određivati minimalne okvire, ali alijenacija nenaoružanog aktera i bezimenog konja, za mene je zbilja previše...

Nevjerojatna epizodna kombinacija šarolikog tematskog spektra nije složila priželjkivani mozaik, iako priča teče po osnovnim tematskim standardima.

Gil malo podsjeća na osamdesete godine prošlog stoljeća i mitsku sapunicu "Dallas", gdje se milijunaši voze u skupocjenim limuzinama, ali na glavama nose široke kaubojske šešire. Međutim, jedina prašina oko njih se nalazi dok te iste automobile parkiraju pored svojih naftnih bušotina, jer prašina od konjskog kasa ostala je samo u mitologiji gradske vreve i materijalne svakodnevne užurbanosti.

10.05.2020
    09:53:00 sati

• Melisa!