Kugla duša

Brendon

DRGN BOP 43 | 128 str.

Tražeći osvetu protiv klana orkova koji su masakrirali ljude u njihovom selu, grupa krijumčara od štitonoše iz enklave Velikih Jezera kupuje škrinju u kojoj je zarobljen moćni demon Ekimmu, "Proždirač Duša"! Krijumčari pokušavaju da oslobode to mračno stvorenje protiv svojih neprijatelja, ali stvari polaze u potpuno drugom smjeru jer žrtvom demona postaje vilenjakinja Sera! Uz Albenovu pomoć, Jan i Gmor započinju dugo i opasno putovanje, želeći da pobjede Ekimmua i da povrate Serinu dušu. Ali, to neće biti nimalo lako jer da bi se porazilo ovo monstruozno stvorenje, Dragonero će prizvati tamnu stranu koji živi u njegovome maču, rizikujući time da izgubi svoju dušu zauvijek...

• Šar duša
    DRGN BOP 43
  • Kugla duša
    DRGN LIBSP 3

• Il globo delle anime
    DRGN SPEC 3

• Ova epizoda je u Italiji izašla 09.07.2016. godine.
  • Kod nas su ovu epizodu izdali Libellus i Veseli Četvrtak.
  • Libellus je epizodu objavio po redu, istovremeno sa brojem 38 „Dvorac Ludila“, dok je Veseli Četvrtak objavio u ediciji Obojeni program, iako je u regularnoj seriji stigao tek do broja 13, time uskraćujući onim koji prate njihova izdanja totalni užitak pri čitanju.
  • U epizodi ima pomena i na još jednu ediciju Dragonera a to je Magazin. Libellus je objavio prvi broj, a Veseli Četvrtak zajedno prva dva broja, takođe u ediciji Obojeni program.
  • Alben je iskoristio „Sveti Kamen iz Karnije“, kako bi omogućio Gmoru da se bori protiv duhova sa svojom sjekirom. Sličnu stvar je uradio i monah Ajabar u specijalu „Prvi Zadatak“.
  • Libellus je ovu epizodu nazvao „Kugla duša“, a Veseli Četvrtak „Šar duša“. U orginalu je „Il Globo delle anime“, što po nekoj logici znači „Globus Duša“. Moram priznati da mi na kraju ništa nije jasno i ko je na kraju u pravu.
  • Ovdje možete vidjeti čistu verziju Mammucarijeve naslovnice. (op.ur.)

Nakon prva dva specijala „Prvi zadatak“ i „Pustolovina u Darkwoodu“, koji su se mogli čitati bez nekog prethodnog znanja, već u broju 3 edicije „Specijal“ dolazi nam epizoda koja je poprilično povezana sa regularnom serijom, toliko, da za nju možemo reći da je direktni nastavak epizode „Dvorac Ludila“, gdje je Jan u potrazi za misterioznim talismanom Kuglom Duša, a koji mu treba kako bi spasio od smrti svog druga Khaila Davenanta.

Pošto je ovo prva recenzija za ediciju „Specijal“, par riječi o samom izdanju. Za razliku od redovne serije, specijal ima 128 stranica i upravo tih tridesetak stranica viška mogu odnijeti prevagu da neka prosječna priča postane dobra, a neka dobra odličnom. Upravo taj slučaj imamo u ovom broju pa ova epizoda od prosječne postaje vrlo dobra, jer je imala dodatnog prostora za samu razradu, pa priča ne djeluje ni zbrzano a ni previše razvučeno, traje taman koliko treba. Dodatni plus ovoj ediciji je i kolor, a on je zaista fenomenalan jer Luca Dellannunziata, Piky Hamilton a posebno Paolo Francescutto rade sjajan posao. Takođe, specijal izlazi jednom godišnje pa je i to olakšavajući faktor jer scenaristi imaju sasvim dovoljno vremena da osmisle i realizuju ideju na najbolji mogući način. Zanimljiva je i činjenica da naslovnice crtaju uvijek različiti crtači, a koji nemaju nikakve veze sa Dragonerom, tako da dobijamo uglavnom kvalitetne radove. To je po meni odličan potez koji razbija monotoniju a ima i dozu iznenađenja, jer nikad niste sigurni ko je naredni crtač naslovnice. Do sada je u Italiji izašlo 7 brojeva, a kod nas su Libellus i Veseli Četvrtak objavili prva tri, i upravo je broj 3 predmet naše recenzije.

Kao što je rečeno u recenziji za broj 36 „Crne Oštrice“, Jan je na tragu trgovine oružjem koju je organizovala tehnokrata Alijaga Gelantra i koja je stradala od Myrvine ruke. On dobija od Vrila Ausofera zadatak da ovo istraži do kraja i tako se nađe na tragu troje pirata koji su htjeli da kupe to oružje: Valera, Tiaga te Sache. Trag ga vodi skroz na sjeveroistok, u šumu, na samoj granici sa teritorijom Pastira. Tu oni imaju dogovoren sastanak sa štitonošom iz enklave Velikih Jezera, gdje treba da preuzmu oružje velike razorne moći, nakon što im je propala trgovina sa Alijagom, a kako bi se osvetili plemenu Orka koji su dok je većina muškaraca bila na moru, napali njihovo selo te poubijali djecu, starce i ostale koji su se tu zatekli.

Nažalost, ovdje se ne radi o vatrenom oružju, već o prastarom demonu po imenu Ekimmu „Proždirač Duša“, koji kako mu i samo ime kaže svojim žrtvama otima dušu, time ih ubijajući a njihovu dušu osuđuje na vječnu patnju. Demonstracija oružja, koju im je pripremio štitonoša polazi po zlu, jer Ekimmu čim se oslobodio ubija četvoricu ghoula, koji su i donijeli njegov sanduk, a krijumčari i štitonoša ostaju pod zaštitom čudnog fenjera, čije zaštitno polje demon ne može nikako da probije. Sve ovo sa obližnjeg proplanka pratili su Jan, Sera i Gmor, čije je prisustvo Ekimmu osjetio i pošao je na njih. Cilj mu je prvenstveno bila Sera, jer ovo čudovište iz nekog razloga obožava vilenjake. Iako su se Jan i Gmor sukobili sa demonom, on je bio prejak za njih i vrlo lako stiže do Sere i uzima joj dušu. U tom trenutku štitonoša ga poziva natrag uz pomoć čudne zviždaljke, čijem zovu demon nije mogao da odoli.

Jan se u vrlo kratkom vremenu našao u veoma sličnoj situaciji, jer kao što znamo, nedavno se slično desilo u broju 38 „Dvorac Ludila“, kada je svog drugara Khaila morao spasiti od trovanja, za šta mu je bio potreban talisman Kugla Duša, koji je tada u ime ljubavi prepustio Geniju koji je namjeravao da vrati dušu svoje preminule supruge u naš svijet, a on se zadovoljio protivotrovom koji mu je čarobnjak dao. Ironijom sudbine taj isti talisman mu je ponovo potreban kako bi ovaj put spasio vilenjakinju Seru, ali da ga je tada uzeo od čarobnjaka, ne bi imali ovu epizodu, tako da u svakom zlu ima i nešto dobro.

Uz pomoć maga Albena, Seru odvode do Ige Ghene, tehnokratkinje koja vrši čudne pokuse i koja je usput sestra Horacia Ghene, glavnog čovjeka u Cehu trgovaca, a kog smo upoznali u epizodi „Poslednja crta obrane“. Ona je jedina osoba koje se Horacio plaši pa joj daje ogromne količine novca koji ona koristi za svoja čudna istraživanja. Od nje saznaju da je za njen spas potreban talisman, po koji kreću Alben i Gmor, a Jan polazi u potragu za krijumčarima kako bi im oduzeo veoma opasno oružje, koje ukoliko se ne kontroliše može predstavljati veliku opasnost po čitavo Carstvo.

Viettijev scenario, iako se grana na više podpriča, veoma je tečan i fino klizi, tako da čitalac može da uživa u čitanju bez ikakvih problema. Jan prateći krijumčare, uspjeva da ih stigne u obližnjoj luci gdje su se ovi sklonili zbog nevremena ali ga oni onesvjeste i ostave ga zavezanog u obližnjem skladištu, ne ubijajući ga. Time nam oni pokazuju da i nisu bezočne ubice kako smo možda ranije i pomislili. Gmor i Alben bez nekih problema dolaze do napuštenog dvorca koji je Genij koristio kao svoje skrovište. Tu zatiču pravo ludilo jer je Genij poginuo vraćajući dušu preminule supruge iz svijeta mrtvih.

Nedovoljno spreman za taj veliki izazov, on nije uspio u svom naumu, plaćajući sopstvenim životom za taj neuspjeh. Ipak, činjenica da nije vratio dušu svoje supruge ne znači da nije oslobodio duše nekih drugih poginulih koji su naprosto okupirali dvorac, gdje vrebaju hraneći se životnom energijom svih onih koji im se nađu na putu. Upravo tada Gmor među mnoštvom duša prepoznaje Bulka njegovog i Janovog prijatelja iz djetinjstva. On mu pokazuje kako je poginuo u bitci na ravnici Tar-Gorat, braneći se do kraja sa svojim ratnicima protiv vojske Carstva, i malo je reći da je iznenađujuće, bar za mene bilo, kada sam vidio da je stradao upravo od ruke Khaila Davenanta, zbog koga je Jan u prošloj epizodi rizikovao svoj život. Upravo zbog te činjenica taj detalj Gmor ne otkriva Janu, čuvajući ga duboko u sebi. No poznavajući Viettija, ovo nije urađeno slučajno već će imati određenu ulogu u narednim događajima.

Nakon što su oslobodili Jana, sva trojica kreću za piratima kako bi od Ekimmua povratili Serinu dušu. Njih pronalaze zarobljene u selu orkova, gdje ovi završavaju nakon što nisu pustili demona iz svog kovčega pošto su vidjeli da u selu orkova ima djece. Tu oni ponovo pokazuju da nisu ubice, već da im je samo stalo do osvete, ali ne po tako visokoj cijeni. Nakon kratkog sukoba sa ratnicima koji su ostali u selu, naša trojica junaka ih oslobađaju pa Jan uz pomoć Kugle Duša, ulazi u Ekimmouvo srce u potragu za Serinom dušom.

Nju pronalazi šćućurenu u jednom mračnom kutku demonovog srca i spašava je pomoću talismana. No, dok je bio u demonskom srcu, vidio je na desetine drugih duša koje su osuđene na vječnu patnju, i on odluči da ih oslobodi. A za to mu je potreban njegov mač Strahosjek, i njegova tamna strana.

Već sam ranije napomenuo da upravo u ovome periodu, Dragonero polako sazrijeva kao ličnost i on je mnogo napredovao od onoga momka sa početka serijala. U prošlim epizodama smo vidjeli da ga vodi srce i da pokvarena ličnost njegovog mača ne utiče na njegove odluke. No, ovdje je situacija potpuno drugačija jer je crna duša Janovog sječiva potrebna kako bi se porazilo veliko zlo koje predstavlja Ekimmu. On se svojevoljno prepušta crnilu mača i njegovim moćima te ubija pokvarenog demona oslobađajući iz njegovog otrovnog srca duše svih zarobljenih.

Iako je nakon toga spavao dva dana i iako je cijena njegovog postupka mogla biti velika, posljedice su srećom izostale. A i da ih je bilo, Jan bi uradio istu stvar jer je opet slušao svoje srce. I da je dao svoj život za tu stvar, vrijedilo bi jer bi bezbroj zarobljenih duša konačno pronašlo svoj mir.

Na kraju je Ige Ghena uspjela da vrati Serinu dušu u njeno tijelo, pa je ova pustolovina završila sa kompletnim uspjehom. Htjeli oni priznati ili ne, od početka serijala naši su junaci dosta evoluirali, toliko da su im životi ovih drugih postali dragocjeni i kako bi njih spasili uopšte ne gledaju na sebe, a dati svoj život za drugog je vrhunac ljubavi prema toj osobi.

Crtač ove epizode je meni veoma dragi Gialuca Pagliarani, i zaista je to uradio na savršen način. Crtež je realističan sa dosta korišćenja krupnih kadrova likova na kojim su sjajno dočarane emocije. Kolor za koji je bila zadužena Piky Hamilton takođe je odličan i na sjajan način se nadopunjuje sa crtežom. Boje su lijepe i prijatne oku. Za naslovnicu je bio zadužen Emiliano Mammucari, ovdašnjim čitaocima poznat na radu za serijal „Siročad“ sa Robertom Recchionijem, koji su na našim prostorima objavili Darkwood i Libellus. Naslovnica je sjajna, boje su fantastične a sama kompozicija iste sjajna. Sera u Gmorovom naručju a iznad njih se bore Jan i Ekimmu, čitava srž epizode je pogođena tom slikom.

Iako ova epizoda nema one klasične obrise kontinuiteta, ipak se dovoljno oslanja na druge priče iz Dragonerovog serijala, i za potpuno uživanje u njoj bilo bi dobro da su se i one pročitale. Mislim, može se ona i ovako čitati ali bi ipak bilo bolje da se serijal prati kako su ga kreatori i zamislili. Kako se bliži okršaj sa Crnim Kraljicama, tako se i Janov karakter „brusi“, a ova epizoda je upravo iz te grupe, i moram priznati da sam u potpunosti zadovoljan činjenicom kako se serijal razvija a sa njim i glavni junak. Sad nam ostaje jedino da i dalje pratimo avanture naših junaka i spremni dočekamo teška vremena koja se spremaju u Erondàru.

7, 8, 8, 9

Uobičajena struktura priče, sve ide prilično pravocrtno i nije bilo puno iznenađenja sve do samog kraja gdje saznajemo kako Janov mač posjeduje još neke mračnije karakteristike. Recept koji Vietti i Enoch stalno primjenjuju jer na sredini priče misliš kako već znaš na koji način će se završiti pa ti onda oni serviraju ovakvo iznenađenje. Cijenim i trud oko kontinuteta sa 38. brojem regularne serije. Sve u svemu još jedna vrlo dobro odrađena priča sa kvalitetnim crtežom i kolorom.

22.10.2020
    15:17:00 sati
  • marcho

5, 5, 7, 8

Malo pomalo, ovaj seijal koji je u samom startu obečavao, polako se pretvara u tek lijepu slikovnicu. Još jedna ni po čemu posebna priča Dragonera koju ću već nekoliko dana nakon čitanja zaboraviti. Crtež standarno dobar.

22.10.2020
    18:11:00 sati
    marcho
  • Ukupna ocjena 75%

6, 8, 8, 9

22.10.2020
    19:06:00 sati
    Jajo82

5, 5, 8, 7

Nakon druženja sa ovim serijalom u onom prvom Romanciju i fumetiju,ta u prvoj VČ knjizi redovnog serijala,ovo mi je treći dodir sa Dragonerom.
    Taj prvi specijalac mi je bio jako dobar,ali je kod prvih epizoda redovnogs serijala usledilo blago razočarenje;nije da mi se nisu dojmile te prve četiri sveske,jednostavno sa očekivao dosta više.

Nakon Šara duša,koji je,koliko kapiram,specijalac serije,mišljenje mi se još više učvrstilo - ovo je lepo nacrtani serijal epske fantastike sa plitkim scenarijem,i kao takvim namenjen prvenstveno za mlađu publiku.

U Šaru duša Jan i Gmor,zajedno sa čarobnajkom Albenom pokušavaju da spasu Seru,čiju je dušu zarobio zli demon Ekima.Crtež i boje baš lepi,priča mnjah,mada može da se čita;bude tu i tamo i interesantna.

23.10.2020
    11:28:00 sati
  • Ukupna ocjena 58%

6, 6, 6, 4

24.10.2020
    03:51:00 sati

6, 6, 7, 6

Ne osobito dojmljivo.

25.10.2020
    15:30:00 sati
  • Sarghan

8, 5, 8, 9

Ova epizoda najbolje pokazuje zašto mi Vietti djeluje kao "ograničeniji" i manje talentiraniji autor od dvojice tvoraca serijala. Naslov, uvod i generalni zaključak u završnici su imali potencijala da ovo postane jedna od najboljih epizoda u serijalu, no sve to je Vietti doslovno ubio sa mnogo puta viđenim rješenjima i zapletima. Umjesto da u središnjem dijelu scenarija izgradi pozadinu i dodatno podigne razinu misterija o biću s početka priče (kao i o samoj Kugli duša), Vietti te najbolje i najintrigantnije elemente šutira skroz u pozadinu te u središnem dijelu ubacuje generične jurnjave, likove i akcijske scene koje nemaju nikakve veze s predmetima i akterima iz naslova/naslovnice. Ono, ima na raspolaganju intrigantne elemente, a onda se veći dio priče bavi već viđenim podzapletima i njihovim očekivanim raspletima kojima kao da samo popunjava stranice do završnice. Na stranu kontinuitetska povezanost sa redovnom serijom i dobra nadogradnja Ianovog lika na kraju koje su dodatni plus ovoj priči, zar je Vietti stvarno morao potratiti cijeli središnji dio priče na potragu, jurnjave i borbe sa nasumičnim razbojnicima umjesto da je dodatno prikazao "svijet" iz završnice kao i detaljnje porijeklo bića s početka? Najgore od svega je što imam dojam da se navedenim elementima nitko od dvojice glavnih autora neće vratiti u narednim brojevima, zbog čega na cijelu ovu priču gledam kao jedan veliki potračen potencijal. Stvarno šteta! Vizualni dio priče (nezasluženo, što više razmišljam o tome) podiže ocijene ove priče.

05.11.2020
    19:47:00 sati
    Sarghan