Izvidničko okupljanje

DRGN LIB 2b | 96 str.

Ian, Gmor i Sera vratili su se natrag u Solian nakon iscrpljujuće bitke protiv Crne gospodarice. Iako su se nadali kako će u nadolazećim danima imati vremena za opuštanje, odmor im iznenadno prekida pogled na kalendar i spoznaja kako se za dva dana održava godišnje okupljanje izvidnika. Žurno se spremivši, troje pustolova istog trena kreće ususret okupljanju na kojem će ponovno vidjeti i razmijeniti iskustva s ostalim carskim izvidnicima, pustolovima koji putuju diljem svijeta i upuštaju se u životno opasne misije.

• Mračna utvrda - Izvidničko okupljanje - Očnjaci i čelik
    DRGN LIB 2
  • Sobirot na izvidnicite
    DRGN MCOM 5
  • Skup izviđača - Čeljusti i olovo - U Zefirovom kraljevstvu - Čari zla
    DRGN VCKI 2

• Il raduno degli scout
    DRGN SR 5

• Priča je u Italiji izašla u listopadu 2013. godine.
  • Na ovim prostorima objavljena je od strane Veselog četvrtka (listopad 2016.) i Libellusa (studeni 2018.).
  • Ovdje možete vidjeti čistu verziju naslovnice, link.
  • U ovom broju Gmor "transportira" orahovo stablo do livade ispred Ianove kolibe kako bi na njemu sagradio dom za Seru.
  • Pri kraju epizode po prvi put se pojavljuje i krčma "Kod onesviještenog vepra", najpoznatija krčma u južnom Erondàru iza čijeg ima se krije priča povezana sa određenom legendom.

Za razliku od ostalih (Bonellijevih) serijala, Dragonero nije započeo s klasičnim uvodnim brojem u kojem na 94 stranice stripa upoznajemo glavne likove serijala i njihov svijet. Štoviše, prva Dragonero priča nije ni objavljena u sklopu redovne serije već je bila zamišljena kao "One shot" priča od tristotinjak stranica. Kao takva naposljetku je i obavljena sad već daleke 2007. godine kao prvi broj tada najnovije Bonellijeve edicije ("Romanzi a fumetti Bonelli") namijenjenoj objavljivanju zaokruženih "jednopoteznih" i nepovezanih priča na većem broju stranica.

Prve reakcije na spomenutu priču bile su dovoljno dobre da Dragonerovi tvorci Luca Enoch i Stefano Vietti dobiju zeleno svjetlo za stvaranje novog poglavlja te sage u istom formatu kao i prethodna saga. Ipak, u narednih nekoliko godina došlo je do promjene planova te je vodstvo Sergio Bonelli Editorea odlučilo da Dragonero dobiva svoj mjesečni serijal. Čak ni tada Dragonero nije dobio klasični uvodni broj na 94 stranice za upoznavanje sa likovima i njegovim svijetom. Umjesto toga, ranije napisana druga Dragonerova saga namijenjena za "Romanzi a fumetti Bonelli" ediciju prilagođena je i preoblikovana u prva četiri broja Dragonerove mjesečne redovne serije koji su se, s in medias res početkom prvog broja, direktno nastavljali na prethodni "One shot" broj.

Iako su čitatelji i u "One shot" broju i u četverodijelnoj uvodnoj sagi imali priliku (relativno uspješno) upoznati likove i pravila Erondàra, navedeno je upoznavanje izvedeno "u hodu", preko kraćih objašnjenja kako su sage tekle i razvijale se prema svoj kraju. Iz navedenog, djelovalo je kao da su čitatelji na taj način dobili nešto šturiji uvid u Dragonerov svijet i serijal nego što su to inače navikli s ostalim Bonellijevim junacima.

U tom pogledu, "Izvidničko okupljanje" doista djeluje kao uvodni broj, i to prvi iz kojeg je po strukturi scenarija vidljivo da je ciljano napisan za redovnu seriju. Osim što dodatno nadograđuje likove koje smo upoznali u prethodnim brojevima, ovaj broj u vidu klasičnog uvodnog broja dodatno obogaćuje Dragonerov svijet osnovnim objašnjenjima, mehanikama, ali i detaljnijom razradom postavke serijala koja u prethodnoj sagi, iako je bila primjetna, nije toliko dolazila u prvi plan zbog radnje i njene čvrste povezanosti s "One shot" brojem.

Koliko god na prvu djeluje neuobičajeno, osobno smatram punim pogotkom potez autora da se čitateljima za upoznavanje sa serijalom ponudi višedijelna, epska i akcijski orijentirana saga (bez previše teksta i objašnjenja), a tek naknadno zaseban broj gdje će se ti (naizgled šturi i siromašni) detalji o glavnim likovima i Erondàru naknadno obogatiti dodatnim objašnjenjima i "mesom".

"Izvidničko okupljanje" je u tom pogledu strukturno zamišljena kao klasična "filler" priča u kojoj, osim što dobivamo uvid u načine na koji glavni likovi provode vrijeme kada nisu na zadatku, istodobno bivamo i bombardirani velikom količinom informacija o likovima i svijetu u kojem se radnja odvija. Sama tehnika "bombardiranja informacijama" u većini slučajeva zna predstavljati dvosjekli mač u pričama u kojima se čitateljima na taj način pokušava predstaviti serijal i njegov glavni junak. Ipak, zahvaljujući prethodnom doticaju čitatelja s Dragonerovim svijetom u prethodne dvije sage, ovdje ne samo da je ta zamka uspješno izbjegnuta, već omogućava čitateljima da puno lakše, kvalitetnije i s većim razumijevanjem prate i upiju osnovne informacije o Erondàru i njegovim likovima. Štoviše, ova naizgled jednostavna filler priča je zahvaljujući toj (pametno primijenjenoj) tehnici postala znatno zanimljivija od većine uvodnih brojeva nekog serijala, a istodobno je i uspješno prikrivena njena krajnje jednostavna postavka i pravocrtna priča karakteristična za velik broj uobičajenih filler priča.

Što se same radnje tiče, na početku priče zatičemo Iana, Gmora i Seru kako odmaraju u Solianu nakon njihove posljednje avanture. Osim što na početku dobivamo i (jako) kratak sažetak događaja iz prethodnih brojeva, ovdje nam Vietti (kojem je pripala čast napisati prvi niz epizoda za Dragonerovu redovnu seriju) daje dodatne detalje o razlozima zašto se Ian naselio u Solian, nešto više informacija o njegovom maču Strahosjeku (Saevhasĕctha) kojeg je naslijedio od svog djeda Heriona, ali i o lozi Zmajoubojica (Varliedàrto) iz koje Ian potječe (jedna od zanimljivijih činjenica je da titula Varliedàrta uvijek preskače jednu generaciju potomaka). O istima, naravno, dobivamo i nekoliko novih pitanja pomoću kojih Vietti čitateljima daje do znanja što sve mogu očekivati od narednih brojeva, ali i od samog serijala.

Jedna od glavnih čari izvidničkih okupljanja

Središnji (a ujedno i glavni) dio priče rezerviran je za godišnje okupljanje izvidnika (koji, poput Iana, putuju svijetom i obavljaju zadatke u službi carstva) na koji su Ian i Gmor na početku priče potpuno zaboravili. U pitanju je okupljanje na kojem se jedno godišnje sastaju carski izvidnici iz svih krajeva carstva kako bi razmijenili iskustva s nedavnih putovanja, ali i kako bi se informirali o nadolazećim planovima i potencijalnim poteškoćama. Za potrebe ovog broja, čitavo okupljanje ima za cilj prikazati razvoj između postojećih likova, ali i predstaviti čitateljima plejadu novih i životopisnih likova koji nastanjuju Erondàr.

Neki od upečatljivijih sudionika koje Ian i prijatelji susreću na tom okupljanju očigledno će se ponovno pojaviti tijekom serijala, a kao prvi od njih to bi mogao biti Yeraban Sarra, vođa izvidnika koji tu dužnost obavlja već 20 godina i koji je u dobrim odnosima s Ianom i Albenom. Među takve likove spadaju i blizanci iz zemlje Velikih jezera Jinza i Kyoden, izvidnik iz nomadskih satrapija Yafnan i njegova pratnja s juga Gnoon, mišićava ratnica iz kraljevstva Raghnara Yannah i njen suputnik Rehka.

Od likova koji imaju više doticaja s našim glavnim junacima, tu je i Ewyan, pripadnik vilenjaka sa sjevera i jedini vilenjak u cijelom korpusu. Osim po činjenici što je jedini izvidnik kojem je korpus dozvolio da putuje Erondàrom bez suputnika, zanimljiv je i po razgovoru kojeg je vodio sa Serom o temama vezanim za vilenjački narod i njihova politička pitanja. Tu je i kći lovaca iz Središnjih šuma Briana i njena suputnica, siva vučica Baryn. Briana je lik koji se ističe od ostalih izvidnika zbog njene kemije i skrivene romance s Ianom, kao i zbog razgovora s njim iz kojeg se vidi njena upućenost u njegove nove sposobnosti.

Vietti je preko kratkog flashbacka na (scenaristički) pametan način čitateljima karakterizirao ranije navedene likove, istovremeno pružajući detaljniji uvid u njihove odlike, oružja i jače strane u borbama, ali i njihove međusobne odnose tijekom cijelog okupljanja. Kad se k tome pridoda i neistraženost velikog djela Erondàra koja je natuknuta u ovoj priči, očigledan je ogromni potencijal i bezbrojne mogućnosti koje ti likovi (ali i cijeli Dragonerov svijet) mogu ponuditi u vidu brojnih i nezaboravnih avantura i dogodovština.

Iako je veći dio priče posvećen fillerovskom obogaćivanju likova i svijeta u kojem se serijal odvija, Vietti je manji dio epizode posvetio i nagovještajima oko glavne priče, i to prvenstveno nadovezujući se na Ianove promjene i događaje iz prošlih brojeva. Točnije, nagovješćuje se razvoj Ianovog lika i njegovih sposobnosti, bilo preko njegovog razgovora sa Yerabanom tijekom okupljanja, bilo preko Albenovog lika na zadnjih desetak stranica pri kraju priče. Potonji razgovor ujedno predstavlja i preokret vezan uz događaje iz One shota, iz čega postaje očito kako se oko Ianovog lika gradi nešto što će imati utjecaja na daljnji razvoj priče. Naravno, autori nam to vješto davaju "u mrvicama" dok istodobno cjelokupnu širu sliku drže pod velom misterije.

Obred "inicijacije" Varliedàrta

Za crtež u ovom broju zadužen je Gianluca Pagliarani, crtač kojem je ovo ujedno i debitantski broj ne samo za Dragonerov serijal, već i za Sergio Bonelli Editore s kojim surađuje od 2012. godine. Smatram kako gornja dva kadra reprezentativno odražavaju sve karakteristike njegovog crteža i stila. U pitanju je autor linijski čistog i preciznog crteža koji, po potrebi, može biti sterilno čist i fokusiran na najosnovnije detalje (u jednu ruku čak i minimalistički) dok istodobno uz opsežna i krajnje jednostavna "šafriranja" može kadar ispuniti vizualno impresivnim i bogatim detaljima. Zamjerka mu ide na crtanje lica ljudskih likova koja u nekim situacijama djeluju previše pojednostavljena (osobito kad ih se prikazuje iz daljine), i to do te mjere da mu likovi izgledaju slično. S druge strane, čudovišta i određene neljudske vrste crta fenomenalno (iako mu ne mogu u potpunosti oprostiti njegovu vizualnu interpretaciju Sere). U konačnici, Pagliarni svojim debitantskim radom ostavlja dojam i više nego solidnog crtača koji po kvaliteti ne odudara previše od ostalih Dragonerovih crtača.

Matteonijeva naslovnica, unatoč (namjernoj?) statičnosti, kvalitetno prezentira bit i sadržaj ove priče, no ne mogu se oteti dojmu da je za naslovnicu mogla biti odabrana i neka "življa" scena u pogledu atmosfere i sadržaja prisutnih na jednom takvom okupljanju. U jednu ruku je savršeno pogođena očigledna ozbiljnost i "kulerski" dojam okupljenih likova, no istodobno izostavlja i sve ostale karakteristične aspekte jednog takvog okupljanja koje je Vietti scenaristički puno upečatljivije dočarao unutar same priče.

Ova priča odličan je primjer kako scenaristi na jednostavan i efikasan način mogu obogatiti i približiti novostvoreni svijet čitateljima koji tek uranjaju u sve njegove ljepote. Istodobno, njome na kvalitetan i zanimljiv način nadograđuju temelje serijala i njegovog snažnog kontinuiteta pri čemu ujedno nagovješćuju (ali i naglašavaju) sav njegov potencijal. Pohvalno je koliko je mnoštvo informacija Vietti na pitak i zanimljiv način ubacio na samo 94 stranice stripa bez da scenarij u ijednom trenutku gubi na ritmu, postaje dosadan ili težak za praćenje. Štoviše, na samom kraju pronalazi mjesta i za nagovještaj Ianove naredne misije u Meroviji, no to je opet tema za jednu drugu recenziju. U Svakom pogledu, ovo je još jedna zanimljiva priča iz koje je i više nego vidljivo koliko pozornosti i pažnje autori posvećuju razvoju Dragonerovog svijeta, ali i samog serijala.

DRGN VCKI 1 Zmajeva krv

DRGN VCKI 2b,c U Zehfirovom kraljevstvu

8, 7, 7, 8

Zanimljiva priča, dobrodošao predah od silne akcije. Ovakvo nešto, više meditativno, rijedak je slučaj u Bonelliju. Fora je vidjeti interakciju između likova u obične dane kada ne treba spašavati svijet.
    Ipak, moglo je to i bolje, fali "ono nešto", očekivao sam ipak malo više.

31.07.2019
    23:50:00 sati

7, 7, 7, 5

Svojevrstan duži uvodnik informativnog karaktera za ono što tek treba uslijediti u kasnijim epizodama, uz naglasak na važnost suodnosa između pojedinih likova. Naslovnica kao obiteljska fotografija iz ranog devetnaestog stoljeća? Neka, hvala.

01.08.2019
    13:57:00 sati

Ukupna ocjena 36%

2, 2, 7, 3

Sta je ovo? Propast.
    01.08.2019
    17:30:00 sati
  • Stark

7, 8, 8, 6

02.08.2019
    18:10:00 sati
    Stark

7, 7, 8, 9

Ova epizoda je upravo ono što je bilo potrebno nakon dvije epske, tako reći, epizode koje su se protezale kroz veliki broj stranica. Prve dvije priče su bile sasvim u maniru Gospodara prstenova. Velike priče, mnogo događaja, mnogo novih stvari koje je teško bilo upratiti. Mora se reći da je bilo pomalo haotično cijeli taj univerzum odjednom upiti, previše je informacija.

Iz svih tih razloga ova priča je osvježenje, jedna lagana i kratka epizoda koja nas dio po dio upoznaje sa Dragonerovim svijetom. Saznali smo nešto više o izviđačima i koja je njihova funkcija u tom vremenu, saznali smo takođe pomalo o drugim bićima i kreaturama, pa čak i to da tu postoje živi mrtvaci, ili bolje rečeno zombiji, koji će sigurno u kasnijim epizodama imati veću ulogu. Ova priča je dobra podloga za sve one kojima je puna glava nakon prve dvije epizode.

04.08.2019
    10:54:00 sati
  • kandraks

8, 9, 9, 8

Odlična epizoda, gdje upozanjemo više Dragonerov svijet koji mi se počinje sve više i više sviđati. Iako epizoda nema neke akcije ni jednog trenutka nije dosadna i drži pažnju tokom čitanja. Crtež odličan, Pagliarani mi je u vrhu Dragonerovih crtača. Naslovnica skoro pa odlična, nešto mi nedostaje da bi bila i odlična. Za kraj, mislim da će se ova epizoda svidjeti samo ljubiteljima epske fantastike, prvenstveno ljubitelima Dragonerovog svijeta...

04.08.2019
    15:49:00 sati
    kandraks