Koštano lice

Plave bluze

DRGN LIB 7b | 96 str.

Nakon što je preživio brodolom i danima plutao Hàlwèsuhreškim morem na komadu olupine, sudbina se smilovala Dragoneru i kao spas od užasne smrti u dubokom plavetnilu poslala mu upravo piratski brod okrutnog i zloglasnog Koštanog lica, čiju je aktivnost Ian trebao potajno istražiti. Tek kada se našao na njegovom brodu, Ian postaje svjestan kako mu sudbina nije izašla u susret, već se okrutno poigrala njime prisilivši ga da se suoči s kobnim posljedicama svojih prošlih odluka.

• Bez milosti - Koštano lice - Jezerske sablasti
    DRGN LIB 7

• Faccia d'osso
    DRGN SR 20

• Epizoda je u Italiji izašla u siječnju 2015. godine.
  • Na ovim prostorima objavio ju je Libellus (kolovoz 2019).
  • Crno-bijela „skica/postava“ i čista verzija naslovnice.
  • Dio radnje u prošlosti odvija se u kneževini Samyriji, autonomnoj pokrajini nezavisnoj od Carstva smještenoj na obali Suprendàra. Iako na (čitateljima) dostupnim zemljovidima nije nigdje naznačena (osim možda u Dragonero Atlasu kojem autor recenzije ne raspolaže), na temelju političke karte Erondàra može se približno odrediti šire područje na kojem bi se Samyria mogla nalaziti.
  • Veći dio radnje odvija se na otvorenom moru u blizini „Piratskog otočja“, službenog naziva Otoci Milliailhe, a među piratskim krugovima poznatog i kao „Otoci slobodne plovidbe“. U pitanju je otočje smješteno jugozapadno od Hàlwèsuhreškog mora i obala Mârgondàra koje predstavlja jednu od glavnih pomorskih ruta prema Južnim kraljevstvima. Iako nisu prikazani na (čitateljima) dostupnim kartama na predlistu svakog broja, u Dragonero Atlasu postoji detaljna verzija karte otočja vidljive u ovom broju (str. 116/117 Libellusovog izdanja).
  • U priči se pojavljuje i morski zmaj kojeg je Ian susreo u #2 Alkemičarska tajna.

Na početku priče, u sad-već-za-Enocha-standardnom in medias res stilu, zatičemo Iana na pučini beskrajnog Hàlwèsuhreškog mora kako pluta na ostacima brodske daske. Iz same situacije, ali i jako kratkog flashbacka gdje vidimo kako oluja potapa brodicu na kojoj se Dragonero nalazio, doznajemo kako je Ian jedini preživio brodolom. Enoch ovdje ubacuje jednu kratku, ali dinamičnu akcijsku scenu Ianovog sukoba s morskim tigrom koji pokušava uništiti njegov splav i dočepati se plijena. Tom kratkom scenom Enoch u samo nekoliko stranica uspješno prikazuje ozbiljnost situacije u kojoj se Ian nalazi. Ipak, kako se carski izvidnik uopće našao u toj situaciji?

Novim i nešto dužim flashbackom dobivamo uvid kako je sve započelo u Awradàrtu. Zapovjednik jedne manje pomorske magistrature pozvao je Iana u nadi kako će mu carski časnik pomoći oko problema s piratima koji vladaju morem oko Piratskog otočja i napadaju gradiće na zapadnoj obali Suprendàra. Najveći problem zapovjedniku magistrature predstavlja flota koju vodi zloglasni pirat Koštano lice, a Ianov bi zadatak u tom slučaju predstavljao pasivnu, promatračku ulogu s ciljem da ustvrdi koliko vođa pirata predstavlja prijetnju gradovima na zapadnoj obali Erondàra. Ipak, Ian nije stigao ni započeti s izvršavanjem zadatka kad je, kako smo to mogli vidjeti na početku priče, brodica na koju je bio poslan potonula u oluji. Istovremeno je riječ i o ironičnom, ali i pomalo naivnom scenarističkom rješenju uzevši u obzir kako je zapovjednik flote tvrdio da su članovi posade na toj brodici svi od reda vrsni mornari, a da i ne spominjemo kako je od svih njih jedino Ian preživio.

Vraćamo se u sadašnjost, prošlo je nekoliko dana i Ian već počinje gubiti nadu da će preživjeti, no upravo tada Khame mu pružaju ruku spasa u vidu piratskog broda koji ga pokupi s mora. Odlična Mateonijeva naslovnica, bez dvojbe njegova najbolja do sada, također je pretkazala takav razvoj događaja. Ipak, sudbina (ili točnije, Enoch) je odlučila uplesti svoje prste te se ispostavi kako je Ian dospio upravo na piratski brod Koštanog lica, kapetana pirata kojeg je prvobitno trebao istražiti. Previše navučeno i naivno scenarističko rješenje? Možda na prvi pogled, no daljnji razvoj radnje i interpretacija iste pokazat će zašto je Luca Enoch jedan od Bonellijevih kvalitetnijih i sposobnijih scenarista.

Radnja ne gubi svoj zalet te nam Enoch vrlo brzo pruža novo iznenađenje. Naime, Koštano lice poznaje Iana, ali ne po njegovoj tituli i ugledu već po činjenici da ga je osobno upoznao u prošlosti. Dragonero ga se na prvu ne sjeća, no kad je zloglasni kapetan u svojim odajama skinuo koštanu masku s lica, Ian je istog trena prepoznao osobu iz svoje prošlosti. Idućim, nešto dužim flashbackom saznajemo ne samo kako je Ian ranije upoznao zapovjednika pirata, već istovremeno dobivamo i novi (te pomalo neočekivani) kut gledanja na sve prethodne (naizgled naivne i nategnute) događaje koji su doveli do ovog trenutka.

Vjerojatno ste primijetili kako u ovoj priči postoji nekoliko flashbackova koji imaju za cilj čitateljima upotpuniti nedostajuće detalje priče uzrokovane in medias res početkom. Iako oni u ovoj priči zauzimaju skoro polovicu broja, oni su toliko kvalitetno odrađeni da podižu ukupni dojam ne toliko originalne postavke ove epizode. Za razliku od glavnog urednika i scenarista jednog drugog Bonellijevog serijala koji u svojim novijim „uracima“ (pre)učestalo koristi flashbackove u kojima previše detaljnim prepričavanjem i zidovima teksta ubija radnju i strukturu novijih priča junaka s orlom na grudima, Enoch savršeno pogađa tajming u kojima prebacuje radnju između sadašnjosti i prošlosti te na stvarno efikasan način koristi flashbackove ne samo da postepeno pojača dinamiku cijele priče, već i da cijeli ustaljeni i već viđeni zaplet ove fantasy-gusarske priče učini svježim, intrigantnim i napetim. Kao i mnogo puta do sada, Enochov scenarij je element koji uvelike podiže ukupni dojam o cijeloj priči.

Drugi element koji diže prosjek ovoj epizodi je Enochov osjećaj za kompleksnost te isprepletanje i provlačenje (naizgled nepovezanih) poruka njegovih priča kroz veći broj likova koji se pojavljuju u njima. Iako je „Koštano lice“ na prvi pogled po svim svojim obilježjima tipična ljetna piratska avantura s fantasy elementima, ona ipak nije obična gusarska priča o liku po kojem je epizoda nazvana. Štoviše, ovo je ustvari priča o Dhari i njenoj sudbini, ali istovremeno i priča o Ianovim suočavanjem sa posljedicama svojim prošlih odluka.

Samyria, glavni grad istoimene kneževine

Posljednji flashback ove epizode vraća nas u prošlost, u doba kad je Ian prolazeći plažom u kneževini Samyriji od plime spasio ženu do glave zakopane u pijesku neposredno pored mora. Dragonero ubrzo biva napadnut od strane gradskih vitezova Samyrije zbog prekidanja izvršenja smrtne kazne, no pozvavši se na ovlasti carskog izvidnika, Ian uspijeva odgoditi smrt mlade djevojke Dhare koju su na svećeničkom sudu kneževine Samyrije osudili na smrt sukladno zakonu njihove svete knjige, "Thungarove riječi".

Za razliku od Carstva i Erondàrskih vjerovanja sadržanih u "Khame Morea", život u kneževini Samyriji, kao vazalnoj pokrajini neovisnoj od Carstva, uređuje se po njihovom vlastitom svetom zapisu, "Thungarovoj knjizi". Spomenuti zapis obiluje vrlo strogim zakonima koje vladajući u kneževini smatraju pravednima, no za pripadnike Carstva djeluju nehumano okrutni. Ipak, isto kao što Samyria poštuje religiju carstva, tako se i zapovjednik gradske milicije Iasar u ovom slučaju poziva na temeljni princip Erondàrskog carstva: poštivanje religija vazalnih kraljevstva. Iako je Ian tražio odgodu izvršenja Dharine smrtne kazne kako bi se konzultirao sa svojim nadređenima, znao je da će njihovo očitovanje ići u korist svetih zakona kneževine.

Ključan trenutak događa se kad Ian čuje Dharinu stranu priče, a osobito dio o njenom životu. Priča je to o djevojci koja je s dvanaest godina prisiljena na brak sa tri puta starijim muškarcem, koja svom mužu ne može podariti djecu te koja se eventualno zaljubi u drugog tipa s kojim je planirala pobjeći u daleke zemlje. Čuvši kako će zbog moralno „krivih“ razloga biti smaknuta kao i njen ljubavnik, Ian diskretno, bez da itko posumnja u njegovu intervenciju, spasi mladu djevojku i omogući joj da pobjegne u te daleke zemlje o kojima je toliko sanjala. Ni sama Dhara u početku nije znala tko stoji iza njenog bijega, no nakon neočekivane akcije spašavanja jasno je znala kako ju je upravo Ian spasio od sigurne smrti. Mnogo godina kasnije ispostavit će se kako je upravo ta Ianova odluka, vođena njegovim moralnim načelima da učini ispravnu stvar, uzrokovala toliko zala i smrti. Spašavanje jedne djevojke od sigurne smrti dovelo je do rađanja zla u liku iz njegove prošlosti. To jest, do rađanja Koštanog lica.

Iako na temelju dosadašnjih brojeva serijala nije jasno koliko je sudbina (s velikim S) isprepletena sa Khamama te koliko ona predstavlja bitan element Dragonerovog svijeta, način na koji je Enoch u prvoj polovici epizode postavio priču s promjenom kuta gledišta preobražava sve naizgled naivne slučajnosti i „lijena“ scenaristička rješenja s početka priče u poetsku pravdu sudbine povezanu s teretom proizašlom iz dobrih namjera.

Bez otkrivanja ključnih elemenata i događaja u drugoj polovici epizodi, nastavak priče u sadašnjosti većinom obiluje klasičnim elementima gusarskih avantura. Osim prikaza piratske okrutnosti, priča obiluje i sa nekoliko brutalnih scena osakaćenja i odrubljivanja glava koji doprinose ozbiljnosti situacije, ali i stvaranju osjećaja prijetnje koju pirati Koštanog lica predstavljaju Erondàru. Ipak, kroz cijelu epizodu se istovremeno provlači i poruka koju je Enoch ovom pričom htio istaknuti i koja je osobito vidljiva iz razgovora između Iana i Koštanog lica nakon završetka posljednjeg flashbacka. U suštini, priča se ne vrti toliko oko odabira vlastite (i tuđe) sudbine koliko oko preuzimanja odgovornosti za svoja (i tuđa) dijela. Ovo je priča o dobrim namjerama kojima je popločen put do pakla, o kajanju i nedostatku istoga zbog radnji počinjenih u prošlosti, ali ponajviše o suočavanju s posljedica vlastitih odluka, i to osobito onih za koje se na kraju pokaže da su bile loše.

U Ianovom slučaju, carski izvidnik je svjestan posljedica svojih odluka, no i dalje stoji iza svojih moralnih načela kojima ih je uzrokovao. Iako se neke loše odluke mogu ispraviti, Ian je svjestan kako je njegova tadašnja odluka jedna od onih koje se ne mogu ispraviti. I isto kao što je u prošlosti smatrao kako time čini ispravnu stvar, tako i sada smatra kako će riskiranjem vlastitog života učiniti svijet barem malo boljim mjestom, a osobito u ovom slučaju kada mu se već pružila prilika da ublaži kobne posljedice (i prošle, ali i buduće) svoje plemenite odluke iz prošlosti.

Vrijedi napomenuti kako ovo Ianovo razmišljanje nije prikazano poput patetičnog kajanja, već prije poput odlučnog ratničkog viđenja. Enoch je pričom i njenom scenarističkom postavkom čitateljima odlično dočarao i približio Ianov karakter. Istovremeno je i produbio „sivilo“ njegovog lika, ponajviše naglašavajući visoku razinu njegove ratničke svijesti, ali i pravednosti njegovih moralnih načela.

Iako je završnica priče pomalo zbrzana, a u jednu ruku i razočaravajuća, i dalje je u duhu poante koja se provlačila kroz cijelu priču. Takoreći, Enoch je lijepo zatvorio krug stavljajući Iana u istu situaciju kao i na početku priče. I isto kao što je Dhara u prošlosti dobila drugu šansu za život, tako ju ovog puta dobiva i Ian, no s puno optimističnijim ishodom kojeg sugerira zadnji kadar. Ipak, koliko je Dragonero na kraju priče optimističan oko svoje „nove“ šanse, toliko je istovremeno u pozadini prisutan i gorak okus spoznaje o negativnim posljedicama njegovih prošlih odluka. Kraj koji ne odiše ni bjelilom ni crnilom, već sivilom.

„Koštano lice“ je prvi rad Giuseppea De Luce na Dragoneru, a generalno i za SBE. Prije nego što je 2014. godine počeo raditi za Sergio Bonelli Editore, ovaj samouki crtač imao je prilike raditi za američko i francusko tržište, a u rodnoj Italiji je radio i na nekoliko Star Comics serijala. Njegov stil karakterizira realističan i čist crtež s mnogo detalja, a posebno su dojmljive njegove arhitektonske strukture, kao i dizajn interijera i eksterijera. Ipak, mišljenja sam kako mu crtež puno više dolazi do izražaja u boji, što je vidljivo na donjem primjeru table iz ove priče koju je njegova žena (inače, kolorist nekoliko Bonellijevih junaka) obojala za vježbu.

Usporedba crteža - c/b i u boji

De Luca je u ovom broju obavio sjajan posao. Nemam prevelikih zamjerki na njegov stil, no stekao sam dojam kako mu bolje odgovaraju napučeni gradovi i scene s dosta detalja nego „pusta“ morska prostranstva koja su u ovom broju ipak više prevladavala. Sjajan je i u stvaranju atmosfere, a osobito u rijetkim horror scenama prisutnim u ovom broju. Dodatni plus dobiva i za kadriranje, kao i za dinamičnost akcijskih scena.

U konačnici, riječ je o još jednoj zanimljivoj Enochovoj priči s kompleksnom moralnom porukom koja, unatoč određenoj dozi predvidljivosti, svakim novim čitanjem sve više dolazi do izražaja, ponajviše zahvaljujući dobro strukturiranom i razrađenom scenariju. Usprkos gusarskoj tematici i manjku fantasy elemenata, ova će se priča više svidjeti čitateljima koji su spremni dublje zagrepsti u njenu poantu i zanemariti šablonski odrađeno razrješenje.

Ilustracija Giuseppea De Luce povezana s ovom epizodom

DRGN LIB 6c/7a U Zemlji Ghoula

DRGN LIB 7c Jezerske sablasti

• kandraks

8, 8, 8, 10

Poprilično dobra priča sa na momente sjajnim crtežom. Ponovo saznajemo nešto iz Ianove prošlosti i to Enoh veoma dobro radi. Iako nije na nivou onih najboljih priča iz serijala, ova epizoda ipak ima svoj određeni kvalitet. Naslovnica sjajna!

20.07.2020
    17:06:00 sati
    kandraks

7, 8, 7, 10

U ovoj, kao i u prethodnoj (dvodjelnoj) Viettijevoj priči, nismo dobili ništa spektakularno ni iznimno, ali opet ne mogu reći da nisam zadovoljan.
    Kad se oduzme svo šarenilo koje prati gusarske avanture vidi se da je okosnica priče sudbina mlade djevojke. Enoch je u to sve uspio ubaciti kritiku fundamentalističkog interpretiranja vjerskih tekstova i društvenog uređenja baziranog na tome. Također mi se sviđa što se nije držao striktne crno-bijele podjele, jer premda je djevojka bila žrtva svih mogućih nepravdi to ne mora značiti da je apriori dobra i da se ne može pokvariti, dapače, na njezinom primjeru smo vidjeli kako težak život pun nepravdi može čovjeka odvesti iz lošeg u gore.
    Od svega je najbolja Janova rečenica na kraju gdje govori da je njegov motiv uvijek bio "napraviti pravu stvar", što hoće reći da njega vodi osjećaj dobrote i pravednosti bez obzira o kome se radilo. Ako se nekome u nekom vremenu dogodilo neko zlo ne znači da taj sada ima pravo zbog svoje boli nanosti bol nekom drugom.
    Struktura scenarija je dosta dobra zbog retrospektivnih elemenata, sami kraj sa onom eksplozijom malo je nategnut, ali sve u svemu sasvim ok.
    De Luca je dobar crtač, ima fin, relističan crtež, posebno su mi se svidjele scene na plaži i u onom gradu, jako mu dobro idu građevine, interijeri, konstrukcije. Ipak, nedostaje mu konstantnosti kod lica, posebno Janovog, nema lepršavosti u potezu, uglavnom fali dosta toga da bi se pribižio najboljima u staffu, zasad.

Matteonijeva naslovnica je vrhunska!

20.07.2020
    17:10:00 sati