Vrata u tamu

Brendon

DRGN LIB 9a | 96 str.

U Solian stiže Darya, bivša carska glasnica i stara prijateljica Iana i Gmora. Njen dolazak dobra je prilika da Ian ispriča Seri njihov prvi susret s Daryom, kao i prvi službeni zadatak koji su Gmor i on obavili kao carski izvidnici. Ipak, ubrzo se ispostavlja kako priča o noćnoj mori u Rewartu i demonima s drugog svijeta nije u potpunosti završena.

• Vrata u tamu - Horda nemrtvih - Jelenske pandže
    DRGN LIB 9

• La porta sul buio
    DRGN SR 25

• Epizoda je u Italiji izašla u lipnju 2016. godine.
  • Na ovim prostorima objavio ju je Libellus (listopad 2019).
  • Čista verzija naslovnice.
  • Završna borba protiv Barona Dawina inspirirana je scenom iz filma "Conan the Destroyer"(1984.) u kojoj se Conan bori protiv čarobnjaka Toth-Amona.
  • Veći dio priče čini flashback na prvi Ianov službeni zadatak u sklopu carskih izvidnika. U njemu je ujedno prikazano i prvo godišnje okupljanje izvidnika na kojem je Ian sudjelovao.
  • U ovom broju također saznajemo kako je Gmor počeo nositi svoj karakteristični zdjelasti šešir kojim u gradovima pokušava sakriti svoju orkovsku prirodu.

„Vrata u tamu“ po nekoliko elemenata predstavljaju jednu od zanimljivijih epizoda u dosadašnjoj, sad već dvogodišnjoj produkciji mjesečnog Dragonero serijala. Da ne bi došlo do zabune, u pitanju je (još) jedna filler priča koja, unatoč zvučnom naslovu, po kvaliteti ne može stajati uz bok najboljim (Viettijevim) epizodama koje je serijal iznjedrio, ali i dalje spada u solidan prosjek koji je za Dragonerove standarde relativno visok u odnosu na druge SBE serijale. Ipak, i ovaj broj, kao i nekoliko ranijih (filler) priča, sadrži nekoliko minimalnih, ali zanimljivih tehničkih izmjena, eksperimenta i istupa od sad već standardne šablone zahvaljujući kojima se u određenoj mjeri izbjegava ponavljanje te se konstantno unosi novi dašak svježine u već puno puta viđene elemente i zaplete fantasy žanra.

Iskoristivši priliku što im je u posjet došla stara prijateljica i bivša carska glasnica Darya Faerille, Ian je odlučio Seri ukratko prepričati događaje od prije šest godina kada je službeno postao carski izvidnik. To jest, ukratko joj je ispričao detalje o svojim prvim izvidničkim danima, kao i o prvom zadatku u službi Carstva na kojem je sudjelovao zajedno sa Gmorovom. Odmah valja skrenuti pozornost kako ovdje nije riječ o njihovom prvom zajedničkom i neslužbenom „zadatku“ opisanom u prvom specijalnom broju „Prva misija“, već o njihovom prvom službenom zadatku zadanom od strane Carstva koji se kronološki zbio nedugo nakon događaja opisanih u spomenutom specijalnom broju.

Rewart

Poslani da istraže čudne glasine o deformiranim bićima koje napadaju putnike, Ian i Gmor kreću prema Rewartu, gradiću smještenom u oblasti južno od kraljevstva Aergyll. S obzirom da je Rewart njeno rodno mjesto, na putu im se pridružuje i tadašnja carska glasnica Darya koja, osim što na početku Ianu donosi detalje o njegovom prvom zadatku, u ovom broju dobiva sad već standardnu ulogu vanjskog suputnika tijekom Ianovih pustolovina. Trojac susreće spomenuta bića i prije dolaska u Rewart, i to tijekom noćenja u gostionici nedaleko od njihovog odredišta. Nakon teške bitke iz koje izlazi kao pobjednik, Ian shvaća kako su ta deformirana bića iz glasina ustvari produkt mračnih magija. Točnije, demoni s drugog svijeta.

Ian protiv demona s drugog svijeta

Dolaskom u Rewart, Ian i društvo dobivaju potvrdu svojih sumnji kako iza demona stoji Dawin, baron Rewarta poznat po svom velikom zanimanju prema nekromanciji. Skupivši još nekoliko informacija, Ian, Gmor i Darya odlučuju kriomice ući u baronov zamak kako bi saznali više detalja o nedavnim događajima.

To je, u kratkim crtama, generalna postavka ove solidne priče s horror elementima kojoj je primarni cilj pružiti detaljniji uvid u mračnu stranu magije i nekromanciju, ali i demone s drugog svijeta. Valja naglasiti kako je svijet iz kojeg ti demoni dolaze ustvari Infrasvijet kojeg je Ian imao priliku posjetiti u dvodijelnoj priči # 15/16 „Dvorske spletke/Silazak u Infrasvijet“. Horror elementi ove priče su ispoštovani u duhu žanra, a pohvalno je i vidjeti da se autori jednog ovakvog modernijeg i relativno popularnog serijala ne boje suprotstaviti „sindromu odsječene glave“.

Tamna strana Infrasvijeta

Kao što se može primijetiti iz dosadašnjeg opisa radnje, priča je krajnje pravocrtna i jednostavna. Poput većine dosadašnjih filler priča, ne nudi ništa inovativno već ima ulogu dodatno predstaviti i nadograditi Dragonerov svijet. Ipak, Vietti pomoću nekoliko jednostavnih scenarističkih trikova podiže njen sveukupni dojam.

Flashback iz prošlosti predstavlja veći dio epizode, no ostatak radnje zbiva se u sadašnjosti. Iako je Ian ukratko ispričao kako je završila njegova prva službena misija, pred kraj broja saznajemo kako ta priča iz prošlosti ipak nije do kraja završena te da je Darya upravo zbog nje posjetila Solian kako bi ju jednom za sva vremena privela kraju. Epizoda obiluje sa još nekoliko sličnih elemenata koji bi se mogli okarakterizirati kao spisateljski prečaci ili čak „lazy writing“ (npr. od svih mogućih mjesta diljem Erondàra, naravno da se razrješenje slučaja iz prošlosti zbiva nadomak trenutnog doma glavnog junaka priče), no isto sadrži i iznenađujuće razrješenje, ali i obrat koji to ustvari i nije. To jest, obrat koji nije toliko predvidljiv kao što se na prvu čini, a koji ujedno i ne pruža očekivano razrješenje (prvenstveno zbog malog broja preostalih stranica), osim ako se Vietti u budućnosti ne planira nadovezati na ovu epizodu s potencijalnim nastavkom.

Uz nove scenarističke trikove, Vietti je u epizodi koristio i neke starije trikove. Riječ je o vještom uvođenju i savršenom komponiranju „opuštajućih“ momenata tijekom priče kako bi smanjio njenu ozbiljnost i čitatelju pružio blagi predah od akcije i velike količine novih informacija, dok njima istodobno dodatno ojačava već ionako čvrsto uspostavljeni kontinuitet. U tom pogledu, Vietti nam pruža uvid u Ianov prvi izviđački sastanak (na kojem ponovno srećemo veliki broj likova koje smo već imali priliku upoznati u #5 „Izvidničko okupljanje“), scenu kako Gmor kupuje svoj karakteristični zdjelasti šešir, ali i dodatne putopisne detalje o Erondàru i njegovim ranije uvedenim lokacijama (npr. već spomenuti Infrasvijet).

Ono što posebno vrijedi izdvojiti od inovativnijih uredničkih odluka je crtež, odnosno eksperiment povezan s vizualnom stranom priče. Na ovoj priči radila su dvojica crtača, od kojih je jedan bio zadužen za crtanje dijelova iz prošlosti, a drugi za događaje iz sadašnjosti. Koliko je ovaj eksperiment uspio govori činjenica da se na prvu i ne vidi da su priču nacrtala dvojica stilski slična crtača. Ipak, pažljivijim promatranjem jasno se mogu uočiti neke od očiglednijih razlika.

Ian by Morrone (lijevo) & Pagliarini (desno)

Manolo Morrone odradio je dio priče koji se odvija u sadašnjosti. Njegov stil karakterizira puno čišći i precizniji crtež od Gianluce Pagliaranija koji je bio zadužen za crtanje događaja iz prošlosti i koji je, količinski, ovog puta odradio veći dio posla. Sve prethodne slike u recenziji preuzete su iz flashbacka za kojeg je bio zadužen Pagliarani, iz čega jasno proizlazi nešto veći naglasak na sjenčanje i veće oslanjanje na digitalne efekte kao neke od očiglednijih razlika između dvojice crtača. U jednu ruku je i logično da je Pagliaraniju pripao dio iz prošlosti s obzirom da je taj kameleonski crtač odradio i već spomenuti #5 gdje je svojim crtežom dao vizualni identitet velikom broju izvidnika. Po kvaliteti ne samo da ne zaostaju jedan za drugim, već se stilski savršeno i nadopunjuju, što i ne čudi s obzirom da je ovaj dvojac već imao priliku raditi zajedno na drugom dijelu Viettijeve dvodijelne priče #18/19 „U zemlji Ghoula/Bez milosti“.

Matteoni je ovog puta „samo“ (vrlo) dobar. Pomalo pozerska naslovnica, zanatski izvedena, sa zanimljivom perspektivom i kombinacijom boja zahvaljujući kojoj naslovnica djeluje previše „digitalno“ dotjerana, iako to u ovom slučaju i u odnosu na neke druge naslovnice i nije toliko velika mana. Ipak, u cjelini djeluje „samo“ solidno, baš kao i cjelokupna priča.

Ovo je jedna od onih filler priča koja nudi od svega pomalo i za svakoga po nešto: malo priče, malo akcije, malo jačanja postojećeg kontinuiteta te malo tehničkog eksperimentiranja. I, naravno, sve skupa popraćeno solidnim crtežom. Ovakve priče jasno pokazuju koliko je serijal pomno isplaniran kad autori, unatoč „samo“ solidnoj priči, svakom novom epizodom uspijevaju čitateljima sve više približiti Erondàr. U ovom slučaju, to im je pošlo za rukom ponajviše zahvaljujući savršenoj kombinaciji zanimljivih elemenata i raznoraznih detalja, ali i „razdoblju“ u serijalu (usred postojećeg filler niza priča) unutar kojeg je epizoda objavljena.

Solian (by Morrone)

DRGN LIB 8c Kroz Erondàr

DRGN LIB 9b Horda nemrtvih

7, 8, 8, 10

Sve, samo ne nezanimljivo i dosadno, ali od Dragonera se takvo što i očekuje.

Ocjena naslovnice za Lib.izdanje, ne za originalnu naslovnicu.

15.10.2019
    09:47:00 sati
  • kandraks

7, 7, 8, 7

Simpatična priča, ali ništa više od toga. Saznali smo još neke stvari o Ianovoj i Gmorovoj prošlosti i to je to. Crtež mi je najbolji dio stripa, s tim što bi Pagliaraniju dao 9 a Morroneu 7, pa skupa ispadne 8. Naslovnica jedna od lošijih, nekako mi je neubjedljiva, može to Matteoni puno bolje...

16.10.2019
    21:41:00 sati
    kandraks
  • mikikiki

5, 7, 8, 6

22.10.2019
    06:31:00 sati
    mikikiki

7, 8, 8, 8

08.11.2019
    13:19:00 sati
    Jajo82
  • Ukupna ocjena 75%

8, 8, 7, 6

27.03.2020
    20:48:00 sati
    sumohrvat

6, 5, 9, 7

Ima nešto misteriozno u vezi ovog infrasvijeta, ali čini mi se da ova epizoda jednostavno nije dobro razrađena.
    05.04.2020
    20:50:00 sati

6, 7, 8, 8

Ovo je standardni i ne toliko ambiciozni Vietti, barem u ovoj fazi gdje se dobar dio njegovih priča odvija po sličnim shemama npr. - problem u nekoj zabiti, obično povezan sa magijom, kojeg Jan i Gmor brzopotezno rješavaju.

Ova priča ipak dolazi sa nešto zanimljivijim tvistom jer većina radnje je velika retrospektiva prve Janove i Gmorove izvidničke misije, simpatično ih je bilo vidjeti na onom prvom skupu gdje su morali skakati u rijeku radi one spačke.

Magijski elementi su pridonijeli da atmosfera bude malo misterioznija i intrigantnija, okršaj na kraju je relativno zanimljiv ali s druge strane mi se čini da Vietti prelako "troši" magiju koja bi se morala upotrebljavati baš kad je to nužno jer inače postane banalna. Darya također nije baš bila toliko zanimljiva kao lik, služila je samo za pokretanje radnje nije imala neku posebnu razradu poput Enochovih ženskih likova.

Kombinacija dva crtača tako da jedan radi sadašnjost a drugi prošlost je prilično uspjela, sviđa mi se kako Morrone crta Serino lice, onako malo čudnije kako i treba s obzirom da je u pitanju vilenjakinja.

Fora je detalj sa Gmorovim zdjelastim šeširom.

18.05.2020
    21:36:00 sati