Horda nemrtvih

Spirou

DRGN LIB 9b | 96 str.

Tijekom putovanja na kojem su planirali ažurirati svoje karte, Ian i Gmor stižu u napušteno selo na južnim granicama kraljevstva Aergyll. Dragonero je od početka imao loš predosjećaj o selu, a potvrda njegovih sumnji stigla je u vidu horde nemrtvih koja ih je, u pratnji guste magle, napala tijekom noći. Na površinu polako isplivava mračna priča o prokletstvu koje se nadvilo nad selom, a Ian i Gmor odlučili su doći do razrješenja tajne koja se krije u njegovim rudnicima.

• Vrata u tamu - Horda nemrtvih - Jelenske pandže
    DRGN LIB 9

• L'orda dei non morti
    DRGN SR 26

• Epizoda je u Italiji izašla u srpnju 2016. godine.
  • Na ovim prostorima objavio ju je Libellus (listopad 2019).
  • Ovdje možete vidjeti radnu verziju naslovnice u olovci ali također i "čistu" finalnu verziju.
  • Str. 85-86 / LIB 184-185 – Ian se prisjeća svih neprijatelja koji su pali pod njegovom oštricom nakon bitke sa zmajem u nultom broju. U pitanju su, redom, Nečisti (#03 / LIB1c / VČ1c), Atrea (#04 / LIB2a /VČ1d), Zehfir (#07 / LIB3a / VČ 2c), Grozovučka Drijada ( #08 / LIB3b / VČ2d), lutak trgovca robinja (#17 / LIB 6b), Trollghest (#18 / LIB6c), ghoul Roogha (#19 / LIB7a) i Virēsilvhe (#23 / LIB 8b).

Ono što je započelo kao obično putovanje u neistražene krajeve s ciljem docrtavanja nedostajućih dijelova izvidničke karte, za Iana i Gmora pretvorit će se u nezaboravnu avanturu koja će obojici pustolova (ali i čitateljima) donijeti nekoliko novih saznanja i još više novih pitanja. Ianu pogotovo. S obzirom na krajnje neočekivane elemente kojih se ova epizoda dotiče, ne bih ju nazvao „filler“ pričom u punom smislu te riječi, ponajviše zbog novih saznanja i teorija proizašlih iz ove uzbudljive zgode. Oni koji su naoštrili sjekire na Dragonerove autore i počeli se žaliti kako se u redovnoj seriji zaredalo previše čistokrvnih „filler“ epizoda, vežite pojaseve svojih saura, jer Vietti će ovom pričom sasjeći vaše argumente i utuviti vam u glavu nagovještaje naredne radnje.

Zašavši na jedan od neistraženih i neucrtanih dijelova na izvidničkim kartama, Ian i Gmor stižu do tajanstvenog sela, napuštenog i posve zaboravljenog od civilizacije. Tek po dolasku u selo, Ian je posve iznenada dobio loš predosjećaj o tom mjestu. Tijekom večeri, taj se predosjećaj pokazao ispravnim kad se nad selom nadvila neprirodna gusta magla, a iz nje je izronila grupa nemrtvih. Iako je Ian imao iskustva s takvim bićima, ova se grupa pokazala znatno zahtjevnijom za borbu te je natjerala dvojicu pustolova u bijeg. U bijegu su im pomogli dvoje mladih, Danae i Jorbey, koji su također iznenada izronili iz magle. Uz pomoć svojih klerskih sposobnosti, Danae je uspjela zaustaviti idući val nemrtvih, osiguravši time kratki predah za četvero okupljenih. Iskoristivši priliku, mladi krčmar Jorbey ukratko im je ispričao legendu o blagu u rudniku zbog koje su Danae i on došli u selo, zajedno s mladom tehnokratskom šegrtkinjom, Lenom. Kako je Lena ostala izgubljena u rudniku tijekom njihovog prvog pokušaja pronalaska blaga, Ian i Gmor odluče pomoći dvoje mladih da pronađu svoju suputnicu te se upućuju prema rudniku, nadajući se kako će tamo istovremeno pronaći odgovor o hordi nemrtvih i prokletstvu koje je zadesilo to napušteno selo.

U suštini, priča ovog broja vrti se oko bezimenog tajanstvenog sela nad koje se nadvilo neobjašnjivo prokletstvo koje će Ian i Gmor pokušati razvrgnuti. Tijekom prve polovice priče djeluje kao da je Vietti htio napisati fantasy verziju priče u duhu Romerovih filmova o zombijima (ili, ako će Bonellijevim čitateljima to biti bliži pojam, fantasy verziju Dylanovog prvijenca „Zora živih mrtvaca“), no u drugoj polovici priče ispostavlja se kako je njen glavni fokus stavljen na Ianov „odnos“ s njegovim mačem, Strahosjekom (Saevhasĕctha).

„…i po prvi put razmišljam o tome koliko se zapravo Saevhasĕctha širi mojom dušom… i to mi se ne sviđa.“

Još u petom broju "Izvidničko okupljanje" dobili smo neke sitne naznake o naravi Ianovog mača. Točnije, u sceni u kojoj se Ian prisjeća kako je preuzeo mač od svog djeda postojale su naznake o nelagodnoj prirodi tog mača. Valja napomenuti kako se ta scena zbila mnogo godina prije događaja opisanog u nultom, "One shot" broju tijekom kojeg je Ian popio zmajevu krv i postao Dragonero, ali i tijekom kojeg je Strahosjek okupan zmajevom krvlju, zbog čega je njegova oštrica pocrnjela.

Strahosjek nakon „preobrazbe“ (scena iz nultog, „One shot“ broja)

Alben je već nekoliko puta spomenuo Ianu kako se u oštrici njegovog mača nalazi drevna, okrutna magija zahvaljujući kojoj mač zrači moćnom aurom, no tek u ovom broju dobivamo prve naznake prave istine o Strahosjeku. To jest, onoga što se događa s mačem otkada je njegova oštrica pocrnila. Od tog trenutka je prošlo dosta vremena, no Ian zahvaljujući svojim novim sposobnostima sve više postaje svjestan prisutnosti mračne duše koja prebiva u oštrici njegovog mača. Tijekom borbi, ali i svaki put kad ga izvuče, mač kao da priča s Ianom i u njegov um prenosi svoje misli i viđenje stvari. Ta mračna priroda Strahosjeka ne poznaje milost i uživa u krvi i jaucima onih koje sasiječe, a dodatni problem predstavlja činjenica što ga Ian svakim narednim korištenjem sve teže uspijeva obuzdati. Izvidnik se jasno sjećao svih nedavnih situacija kada je mač žudio za krvlju protivnika (vidi zanimljivosti), zbog čega je sve više počeo strepiti od dana kad više neće moći kontrolirati njegovu moć. Način na koji je u ovom broju razvrgnuto prokletstvo bezimenog sela upućuje kako se Ian i te kako ima razloga bojati tog scenarija.

„Da li sam to doista bio ja?“

Kad sam već spomenuo Albena, vrijedi navesti kako je Gmor u ovom broju također izrazio neke svoje sumnje o starom Luresindu koji je Ianu još u dvodijelnoj epizodi #15/16 „Dvorske spletke / Silazak u infrasvijet“ obećao javiti rezultate istrage o Dragonerovim novim „moćima“. Kako je Alben spomenuo da će to istraživanje u carskoj prijestolnici potrajati, u jednu ruku i ima smisla što su se u redovnoj seriji u ovom periodu zaredale većinom „filler“ epizode u kojima Ian, obavljajući zadatke za izvidnike, provodi vrijeme u iščekivanju Albenovih novosti. Time su Vietti i Enoch na pametan način dali dovoljno uvjerljivo „objašnjenje“ za trenutni niz epizoda, sakrivši time pravi razlog u vidu popunjavanja godišnje (produkcijske) kvote za jedan mjesečni serijal . Nadalje, Gmor u ovom dijelu epizode Ianu izlaže istu sumnju s kojom se Ian suprotstavio Albenu u „Izvidničkom okupljanju“, a orkova teorija je donekle slična objašnjenu koje je Luresind tada dao Dragoneru. U duhu svog povremeno tajnovitog karaktera, Ian naglo promijeni temu, istovremeno ne potvrdivši Gmorovu približno točnu teoriju, čime Vietti naizgled dodatno golica maštu čitatelja o narednom razvoju radnje. Naposljetku, ispostavlja se kako je taj razgovor također u duhu teme koja se u pozadini provlači kroz cijelu priču.

Usprkos akcijskim dijelovima priče i dijelovima s kontinuitetom, „Horda nemrtvih“ u pozadini, iza postavke o ukletom napuštenom selu, krije priču o ljepoti, o njenim dobrim i lošim stranama, ali i njenoj povezanosti sa sudbinom koju ponekad sami moramo potražiti i uzeti u svoje ruke, a koja ponekad neizbježno slijedi naše stope i kojoj je u tom slučaju jako teško pobjeći. Takoreći, i ljepota i sudbina predstavljaju oblik prokletstva i za one koji su ih dostojni i koji dobivaju koristi od nje, dok istodobno pravi robove od onih koji ih nisu dostojni. Međusobno se ispreplićući, dovode do privida kako držimo uzde u svojim rukama u trenucima kada nemamo stvari pod kontrolom, a istodobno hrane i očarava svojom neizbježnošću.

U Ianovom slučaju, činjenica što nije htio Gmoru potvrditi njegovu teoriju ukazuje na to da Ian počinje vjerovati da, u duhu orkove teorije i Albenove tajnovitosti oko sudbine i njegove budućnosti, ne samo da nema nikakvu kontrolu nad svojim životom i sudbinom, već istovremeno preko saznanja o sve jačem utjecaju Strahosjeka osjeća kako gubi kontrolu i nad onim dijelom života nad kojim je donedavno smatrao da ju posjeduje. Iz tog razloga je na početak i kraj priče vjerojatno uvedena i neimenovana grifonka, zahvaljujući kojoj Ian pokušava stvoriti iluziju da, čak i kada nekih stvari nije dostojan, i dalje može imati kontrolu nad svojom sudbinom ako joj se usudi prepustiti i uzeti je. Isto kao što je bio jedini koji je mogao razbiti prokletstvo koje se nadvilo nad hordom nemrtvih, tako i Ian iz cijele ove priče izlazi znatno svjesniji o svojoj duši i nesavršenoj prirodi, ali i neizvjesnoj budućnosti i vlastitom „prokletstvu“ kojeg naizgled ne može razbiti, ali će i dalje, unatoč strahu i tjeskobnom osjećaju, buntovno težiti ka tome i ići kontra sudbine.

Vietti nam time ovdje dodatno potvrđuje kako Ian, unatoč nedvojbenom herojskom karakteru, ipak nije tip junaka sa „samo“ manjim manama kakvim smo ga mogli upoznati u ovih dvadesetak brojeva, već pojedinac s znatno tamnijim karakterom. Ipak, i dalje ostaje visjeti u zraku da li je to uistinu Dragonerova prava narav ili je sve to plod utjecaja Strahosjeka koji je započeo djelovati na Iana onog trenutka kad ga je preuzeo od svog djeda.

Za vizualni dio ovog broja zadužen je Alfio Buscaglia koji se čitateljima već imao priliku predstaviti u Dragonerovoj redovnoj seriji u dvobroju #13/14 „Rođen iz plamena / Pogled zvijeri“. Već tada sam stekao dojam kako ovom sjajnom crtaču puno bolje odgovaraju noćne i mračnije scene, zahvaljujući čemu njegov crtež u ovom broju u potpunosti dolazi do izražaja. U većoj mjeri je obavio i više nego solidan posao, a posebno se izdvajaju sjajne i dinamične scene borbi. Generalna „zamjerka“ koju imam na njegov stil je što mu je crtež skroz detaljan kad su u pitanju udaljeniji i pozadinski planovi, ali kada se nešto događa u prvom planu, tada mu je crtež, zbog relativno sterilnog stila, u većoj mjeri siromašan s detaljima, i to do te mjere da lica likova izgledaju različito (npr. kadrovi s krupnim planom likova). Ipak, u ovom broju je podario nekoliko pamtljivih i majstorski odrađenih scena, čime je zasjenio sve „mane“ svog stila.

U konačnici, „Horda nemrtvih“ je, unatoč svojoj polu-filerskoj naravi, pravo osvježenje u ovom periodu bez nekih epskih i većih priča. Epizoda ravnomjerno obiluje sa svim važnim i manje važnim elementima zbog koje su sve brojniji fanovi zavoljeli ovaj serijal, a one najvatrenije od njih posebno će razveseliti nešto veći dio povezan s kontinuitetom koji je scenaristički odlično ukomponiran u priču ovog broja. Kao i u prošlom broju, Vietti je ponudio savršeni omjer nekoliko različitih elemenata zahvaljujući kojem serijal svakom novom epizodom postaje sve koherentniji, ali i kvalitetniji. Naravno, nije sporno kako i ova priča ima nekoliko mana (poput sporednih likova ovog broja koji, kako se na kraju ispostavlja, nemaju baš nikakvu veću ulogu i dubinu već prvenstveno služe kao pokretači radnje i zamjena za postojeće sporedne likove koji su izostavljeni iz ove priče), no one su sveukupno zanemarive u odnosu na konačni, sveukupno jako pozitivan dojam kojeg priča ostavlja nakon čitanja. Definitivno, jedna od onih „obaveznih“ epizoda koje fanovi serijala ne bi smjeli propustiti.

DRGN LIB 9a Vrata u tamu

DRGN LIB 9c Jelenske pandže

7, 8, 9, 9

Radnja se odvijala uobičajeno predvidljivo za ovaj tip tematike - napušteno selo, neko prokletstvo i napadi živih mrtvaca, plus par usputnih likova. Baš kad sam se počeo dosađivati, Vietti, nenadano, na otprilike dvije trećine stripa, vadi priču iz kolotečine. Tu počinje Janov prijelaz u drugu dimenziju u kojoj smo vidjeli neke stvari važne za kontinuitet, dio s mačem je bio najintrigantniji a čak je bilo trenutaka poetske kvalitete, posebno s onim cvijetom. Sjećam se da je slična fora sa prokletom vojskom i njihovim krajnjim iskupljenjem bila upotrijebljena u "Gospodaru prstenova".
    Crtež je odličan, Buscaglia je pravi izbor za ovakve mračne priče, istina, tu i tamo likovi su previše jednostavno nacrtani i Gmor je često mijenjao proporcije, ali stil i kadriranje su i više nego nadoknadili te nedostatke.
    Također bi volio da je ona ženska s početka i kraja bila integralni dio priče a ne tek usputni lik, ali svejedno me ugodno iznenadilo što je i Vietti (a ne samo Enoch) u stanju ubaciti takav lik u priču.

27.10.2019
    21:37:00 sati

9, 9, 9, 10

Jednostavno, čitav broj kao stvoren za više čitanja. Super!

07.11.2019
    19:17:00 sati
  • Bombarder

5, 6, 8, 9

Nisam odusevljen. Nekako mi u Dragoneru ima sve vise i vise filer epizoda, iskustvo scenarista preovladava, pa tu i tamo bace po koju kost u sklopu filer epizode, ali mi je u globalu serijal za sada podbacio. Postoji nekoliko epizoda koje su iznad prosjeka, a dosta epizoda je cisti prosjek.
    I ovde imamo jos jednu standardnu pricu, mnogo puta ispricanu u domenu epike / fantastike / horora - mracna prica i prokletstvo, pokusaj stvaranja horor atmosfere koji po meni nije bas uspio.
    Crtez zanatski dobar, tu nema zamjerki, manje vise u svim brojevima koje sam citao je crtez prilicno dobar, ali price skripe.
    Previse kliseja, previse "omaza" iz poznatijih naslova zanra, nekako u svemu tome se gubi sama originalnost Dragonera.
    I dalje, volim procitati Dragonera jer predstavlja nepretencioznu fantastiku, sa gomilom posudjenica iz drugih dijela, pitko i ok za procitati bez da se umoris. I to je to, za takve stvari funkcionise.
    Za bilo sta vise od toga, na zalost treba potraziti u drugim djelima.

11.11.2019
    22:37:00 sati