Jelenske pandže

Agencija Alfa

DRGN LIB 9c | 96 str.

Vojna patrola Carstva izgubila se na putu preko snijegom prekrivenih vrhova Planinske enklave, surovog i divljeg teritorija na kojem povremeno izbiju manji sukobi između Carstva i barbarske skupine koja naseljava to područje. Ian će morati pronaći nestale vojnike i vratiti ih kući, bez pogoršavanja već ionako napetih odnosa između dviju blago zaraćenih strana. Ipak, usamljeni lovac koji u stopu prati skupinu vojnika pod Ianovim vodstvom otežat će im put prema granicama Carstva i učiniti ga mnogo kompleksnijim i opasnijim…

• Vrata u tamu - Horda nemrtvih - Jelenske pandže
    DRGN LIB 9

• Gli artigli del cervo
    DRGN SR 27

• Epizoda je u Italiji izašla u kolovozu 2016. godine.
  • Na ovim prostorima objavio ju je Libellus (listopad 2019).
  • Čista verzija naslovnice.

Čim otvorite korice ovog broja, s nogu će vas oboriti kadar s veličanstvenim prizorom snijegom prekrivenog južnog Algendàrta. To jest, ne samo prvi kadar koji prikazuje teritorij Planinske enklave, već i cijela stranica koju krasi crtež genijalnog Luce Malisana koji od prve stranice izuva iz cipela koliko očaravajuće predstavlja mjesto radnje ovog broja. Da stvar bude još bolja, gotovo ¾ stripa je jednako, ako ne i još više očaravajuće dočarano i popraćeno besprijekorno detaljnim i živim crtežom koji savršeno odgovara jednoj ovakvoj epizodi putopisnog karaktera.

U ovom broju, drugi koautor serijala i Malisanov imenjak Luca Enoch nakratko uskače usred Viettijevog filler niza epizoda kako bi nam predstavio područje u sjevernom dijelu Erondàra, Planinsku enklavu. Riječ je o jednom od specifičnijih dijelova Erondàra, ponajviše u pogledu surovog terena, oštrih i raznolikih klimatskih uvjeta te kulturoloških obilježja lokalnog naroda koji prebiva na tom području. Zbog svega navedenog, autori serijala su u predgovoru broja odlučili napraviti mali pregled ključnih obilježja tog povećeg teritorija kako bi čitatelje lakše uveli u priču. Kako taj uvodnik u Libellus izdanju nije objavljen, u nastavku ću se ukratko osvrnuti na njega.

Planinska enklava, sjeverni dio Erondàra

Osim zemljopisnih detalja o Planinskoj enklavi, jedna od ključnih stavki ovog broja o kojoj Vietti i Enoch pišu u predgovoru su Olhimovi sinovi, nezavisni narod koji se, prebivajući na snijegom prekrivenom teritoriju, svjesno izolira od ostatka Erondàra. Taj polunomadski narod karakterizira snažna povezanost s prirodom, zbog čega su u prošlosti ušli u velike ratne sukobe s Carstvom. Zbog svoje poganske prirode, ne vjeruju u Khame i bogove zaštitnike carske religije već štuju „Bijelu majku“, animističku personifikaciju snage prirode koja rađa život. Osim nje, obožavaju i Olhima, svog Praoca i „Prvog među ljudima“ po kojem su dobili ime. On je u davnim vremenima u središtu enklave posadio stablo Jasena, označivši njime središte svijeta. Po tom običaju, svaki klan i pleme u svom mjestu također ima posađeno sveto stablo po kojem je selo dobilo ime, prvenstveno s ciljem kako bi se njime označilo njihovo porijeklo. Klanovski dio naroda posvećen je produbljenju života s prirodom, dok je plemenski dio naroda posvećen lovu i osiguravanju opstanka cijelog naroda. Zanimljiv detalj je da svaki ratnik svom oružju, većinom dugačkoj sjekiri na drvenom dršku, daje žensko ime, čime ono postaje njegova „krvava nevjesta“. Upravo jedan takav lovac Olhimovih sinova središnja je figura oko koje se vrti cijela ova pustolovina spašavanja carskih vojnika.

U svom, sad već karakteristično in medias res stilu, Enoch nas ubacuje usred nove misije bradom obraslog Iana, kojeg na početku priče susrećemo u nemilosti ekstremnih uvjeta Planinske enklave. U jednom od izvidničkih skloništa s namirnicama, ukratko dobivamo objašnjenje kako se njegova misija sastoji od pronalaženja carskih vojnika koji su se izgubili tijekom zadatka na ovom nemilosrdnom području. Enoch ne odugovlači s potragom te Ian ubrzo pronalazi izgubljene vojnike, no stvari nisu tako jednostavne kao što se na prvu naslućuje. Naime, tijekom povratka prema granicama Carstva, povorka svako malo upada u po život opasne situacije, a stvari se dodatno kompliciraju kad se razotkrije da iza svih tih situacija stoji ljudska ruka. Da stvar bude još gora, vojnici cijelo vrijeme iz neobjašnjivih razloga izbjegavaju razgovarati i surađivati s Ianom (što je carski izvidnik odmah na početku primijetio), pa čak i nakon po život opasnih događaja koji su ih zadesili tijekom puta. Ianov se zadatak time uvelike zakomplicirao, a lagani povratak prema granicama carstva pretvara se u bitku s vremenom.

„Upamtite kapetane… enklava je neprijatelj… a vojnici poput nas bore se protiv neprijatelja Carstva...“

Pažljiviji čitatelji vrlo će lako zaključiti tko stoji iza navedenih napada. Ipak, Enoch se uopće nije ni potrudio učiniti taj detalj manje očitim. Štoviše, glavna bit ove priče ne leži u činjenici da se otkrije tko je počinitelj, već koji je njegov motiv. I tu Enoch posebno briljira. Majstorski nam servira informacije na kapaljku i time konstantno intrigira čitatelja oko glavnog motiva iza svih tih „nezgoda“. Scenaristički je to vrlo vješto odrađeno, ponajviše kad se uzme u obzir da je Enoch, paralelno s postepenom gradnjom napetosti tijekom priče, vodio patrolu po najrazličitijim dijelovima južnog Algendàrta kako bi čitateljima što detaljnije predstavio novi dio Erondàra. Takoreći, cijela epizoda predstavlja putopisni zapis s Planinske enklave, popraćen besprijekornom vizualnom „dokumentacijom“ u režiji genijalnog Malisana.

Osim vizualnim i geografskim obilježjima, Enoch nam teritorij pokušava približiti i preko njene kulturne strane, ali i mentaliteta naroda koji prebiva na tom području. Naravno, to ne radi površno i rutinski, već navedena obilježja rasprostranjuje duž cijele priče, pametno ih scenaristički integrirajući u situacije na koje povorka nailazi. Jedna od očitih karakteristika je brutalnost, nemilosrdnost i surovost lokalnog naroda koje je Enoch uspješno predočio u scenarij ne samo preko likova s tog područja, već i preko dosta brutalnih prikaza „nezgoda“ tijekom same epizode. U tom pogledu, ovo je definitivno jedan od brutalnijih brojeva u serijalu, ponajviše kad se uzme u obzir uznemirujuća scena na samom kraju epizode, ali i broj osakaćenja koje se Malisan nimalo nije trudio ublažiti.

Za razliku od Viettija koji još uvijek u većoj mjeri koristi standardnu Bonelli šablonu postavke priče, Enoch se ne ustručava poigravati sa pristupom i strukturom priče kako bi što kvalitetnije iznio poantu ili, u ovom slučaju, specifičnosti Planinske enklave. Štoviše, vrijedi napomenuti kako je Ian posve sam na ovom zadatku, bez Gmora i Sere kao pratnje. Isto kao i u #20 „Koštano lice“ gdje su čitatelji pratili samo Iana, Enoch se namjerno odlučio na taj pristup kako bi istaknuo jednu od ključnih karakteristika Planinske enklave koja se cijelo vrijeme neprimjetno provlači kroz pozadinu priče, a na kraju postaje očigledno kako je upravo tu specifičnost Enoch htio posebno istaknuti ovom pričom. Riječ je o velikoj netrpeljivosti, pa čak i neprijateljstvu između naroda s Planinske enklave i južnih Erondàrskih naroda. Kako bi to dodatno naglasio, Enoch je otišao toliko daleko da gotovo nijednom sporednom liku nije nadjenuo nikakvo ime, pa čak ni glavnom „negativcu“ ove priče. U tom pogledu, sporedni se likovi ne ističu niti položajem niti različitim viđenjem stvari, već prvenstveno svojom pripadnosti jednoj od dviju zaraćenih strana. Naravno, Ianova je uloga u toj zavrzlami da se nađe u središtu između dviju strana te da pokuša pronaći što mirniji izlaz iz cijele situacije. Koliko mu je to pošlo za rukom, otkrit će vam zadnjih desetak stranica ovog broja.

„Neka se naše duše jednom susretnu bez mržnje.“

O Luci Malisanu ne treba trošiti riječi, dopustiti ću da donji kadrovi „kažu“ sve najvažnije o njemu. Trenutno ga smatram jednim od najboljih Dragonerovih crtača, ako ne i najboljim. Riječ je o jednom od onih crtača koji bi mogli izvući i najlošiju priču, a dojam onih boljih priča bi podigao za nekoliko koplja. Može se reći kako je to napravio i s ovom epizodom, ali tu zasluge idu i Enochu koji mu je postavkom i lokacijom takoreći „namjestio“ jednu ovakvu priču kako bi Malisan mogao pokazati za što je sve sposoban. Ako ništa drugo, vizualizirao nam je Iana s bradom zbog čega više ne mogu ne primijetiti koliko zarasli Ian liči Geraltu iz „Sage o Vješcu“ Andrzeja Sapkowskog. Matteoni je ponovno na visini zadatka, mada se i na ovoj naslovnici može primijetiti pretjerano korištenje efekta digitalnog bojanja. U konačnici to i nije toliko primjetno kao kod nekih prethodnih naslovnica, a u ovom slučaju čak i donekle odgovara jednoj ovakvoj snježnoj naslovnici.

Sveukupno gledajući, „Jelenske pandže“ predstavljaju još jednu u nizu jako dobrih priča, ovog puta popraćenom vizualnom poslasticom od crteža. Osim u novi dio Erondàra, ova epizoda daje i grubi uvid u duboko ukorijenjeno neprijateljstvo između sjevera i juga, a na autorima ostaje da li će se u narednim brojevima još koji put dotaknuti Olhimovih sinova i pružiti nam detaljniji uvid u događaje koji su doveli do njihovih rasklimanih odnosa sa ostatkom Erondàra.

„Ni snijeg ni led sa sjevera
ni strašni studeni vjetar s istoka
ni kiše ni oluje sa zapada
nego zlobni utjecaj s juga
otrovao je pupoljke, lišće
stablo i korijenje mog klana i mog naroda…“

DRGN LIB 9b Horda nemrtvih

DRGN LIB 10a,b Lovci na krakene

7, 8, 10, 8

Malisan je rasturio, ovo bi trebalo izdati na A4 formatu. Priča vrlo dobra, istina, nije bilo teško otkriti počinitelje pokolja, volio bi da je bilo više misterije po tom pitanju. Također je bio i velik broj brutalnih scena, dosad možda i najviše. Baš je pogođena prava tmurna atmosfera a na licima vojnika se vidi da ih progoni vlastita savjest.
    Enoch je na jako dobar način prikazao kulturu Olhimovih sinova, njihov jezik, obrede i sve ostalo.

Ukratko, jako dobra avantura sa izvanrednim crtežom.

20.10.2019
    20:25:00 sati
  • Bombarder

6, 7, 10, 8

Uff, kako sam uzivao u ovom crtezu. Snijezni ambijent, kadrovi fantasticni, nacrtano kao iz bajke. Bas majstorski, zima se u kosti uvlaci.
    Sto se same price tice, tu nisam ni malo odusevljen iz razloga sto mi djeluje kao plagijat.
    Sveto drvece, otudjeni, divlji ljudi sa svojim obicajima, nosenjem lobanja i svim tim neodiljivo podsjecaju na Martinov Divlji narod iz Pjesmi leda i vatre, tako da me taj dio nije impresionirao. Sama prica o losim vojnicima je standardna i 1000 puta ispricana, ali ovdje crtez, zaista, vadi prosjek.

20.10.2019
    23:05:00 sati
    Bombarder
  • Ukupna ocjena 86%

8, 8, 10, 8

Odličan strip, dugo nisam naletio na ovako dobar crtež. Jednostavno predivno

23.10.2019
    08:02:00 sati
    njofra32

10, 10, 10, 10

Vrhunski! Zanimljiva priča, maestralan crtež, protivnik koji je super isprofiliran... Super!

23.10.2019
    11:48:00 sati
  • Ukupna ocjena 30%

3, 3, 3, 3

24.10.2019
    03:33:00 sati
  • marcho

7, 9, 10, 7

Napeto, ali već viđeno.... I to ne samo u stripu. Crtež osjetno podiže vrijednost ovog stripa.

26.10.2019
    16:19:00 sati
    marcho
  • kandraks

7, 9, 10, 9

Sjajan strip sa fenomalnim crtežom, zaista sam uživao čitajući ovaj broj! Priča nije orginalna ali je Enoh scenario maksimalno izvukao iz nje, i čini mi se da mu je prvenstveno na umu bilo kako da omogući Malisanu da se razmahne. Naslovnica mi je takođe sjajna, jedna od boljih u prvih 30-tak brojeva.

P.S. Primjetio sam da ovome LL1986 ne valja ni jedan Dragonero, i da je Malisanu za crtež dao trojku. Živo me zanima šta je njemu crtež za 7-icu ili osmicu ako mu ovo ne valja... :(

27.10.2019
    17:53:00 sati
    kandraks

9, 8, 8, 9

14.11.2019
    23:02:00 sati
    Jajo82
  • supermark

8, 8, 10, 8

napeta priča od početka do kraja

24.11.2019
    11:49:00 sati
    supermark
  • Ukupna ocjena 96%

9, 10, 10, 9

Odlična priča, meni osobno najbolja od svih do sada objavljenih epizoda. Crtež fenomenalan i definitivno bih ovo volio vidjeti u većem formatu. Čak mislim da mi boja ne bi niti bila potrebna. Priča koliko god nekima bila predvidljiva meni je odlična. Ovo je epizoda sa gotovo zanemarivim fantazijem i bez problema bi glavni junak ovdje mogao biti gotovo pa bilo tko iz Bonellijevog svijeta.

27.03.2020
    20:38:00 sati
    sumohrvat

10, 9, 10, 9

Nakon “Šumskog čovjeka” još jedna odlična epizoda o osveti i mogu reći da mi Enoch već lagano ide na živce jer najbrutalnije likove koji se pojavljuju u serijalu i koji imaju “ono nešto” redovito ubija, a neke na silu izmišljenje “ostavlja na aparatima” za buduće epizode. Crtež maestralan!
    07.04.2020
    20:04:00 sati

• Demoni sjevera