Drakula

Spirou

ORKA 46 | 208 str.

„Drakula“ je stripovska adaptacija klasičnog epistolarnog romana Brama Stokera iz 1897. godine, koju potpisuje Georges Bess. Stokera je za lik grofa Drakule inspirirao stvarni vlaški knez iz 15. stojeća Vlad III. Drakula, poznat i kao Vlad Tepeš, što prevedeno sa rumunjskog znači Vlad Nabijač. Knez je taj nadimak zaslužio zbog svoje okrutnosti prema protivnicima koje je često nabijao na kolac, međutim Stokerov fiktivni grof nema previše sličnosti sa njegovim životom.

• Drakula
    ORKA 46
  • Drakula
    ALBUM ORKA_SP 40
  • Drakula
    ALBUM ORKA_SP 50
  • Drakula
    DRA STKON 37

• Izdavačka kuća FIbra je u protekle 4 godine objavila čak tri različita izdanja ovog stripa.
  • Iste godine kad je objavljeno prvo izdanje, kod nas je objavljena i „Bram Stoker's Dracula“, strip adaptacija istomenog Coppolinog filma koju je nacrtao proslavljeni autor Hellboya Mike Mignola (CRŠ, 2020.).
  • Georges Bess je također u strip adaptirao i Frankensteina Mary Shelley.
  • Prije Drakule, domaća publika se sa radom ovog autora imala prilike upoznati u njegovim suradnjama sa Alejandrom Jodorowskim na stripovima „Bijeli lama“ i „Juan Solo“.
  • U radu na Drakuli i Frankesteinu Bessu je pomagala njegova supruga slikarica Pia.
  • Strip Drakula je bio nominiran za najbolji album na prestižnom strip festivalu u Angouelmeu.
  • Također je osvojio specijalnu nagradu žirija na festivalu Imaginales d’Epinal.

Grof Drakula je u desetljećima nakon objave romana postao jedna od najpoznatijih ikona horora i pop kulture općenito. Pojavio se u nebrojenim pričama, predstavama, filmovima, pa i u stripovima. Od adaptacija koje su se manje-više temeljile na Stokerovoj originalnoj priči zasigurno su najpoznatije one filmske.

Slavni njemački ekspresionistički redatelj F. W. Murnau je 1922. godine snimio svoj glasoviti nijemi film „Nosferatu, simfonija strave“ u kojem je Drakula preimenovan u grofa Orloka, no radnja se prilično očito temeljila na Stokerovom romanu. Stokerovi nasljednici su zbog toga tužili autore filma, te dobili presudu u svoju korist, koja je nalagala da se sve kopije filma unište, no dio ih je ipak uspio preživjeti. Danas je „Nosferatu“ javno dobro koje se smatra jednim od najvažnijih filmova u povijesti.

Sljedeća slavna filmska adaptacija, ovaj put sa zvukom, je ona studija Universal iz 1931. Redatelj je bio Tod Browning, a Drakulu je glumio čovjek kojeg će ta uloga zauvijek obilježiti, Bela Lugosi. Istovremeno dok su Browning i Lugosi snimali svoju verziju, tijekom noći se na istom setu snimala „španjolska“ verzija Drakule namijenjena za tržište španjolskog govornog područja koju je režirao George Melford. Kako cenzura na filmove namijenjene stranom tržištu nije toliko strogo gledala kao na one namijenjene domaćem američkom, „španjolska“ verzija je donekle slobodnija od američke inačice, te je neki čak smatraju superiornijim filmom.

U pedesetima je britanska tvrtka Hammer Films preuzela od Universala primat vodeće tvornice horor filmova. Mnoga klasična čudovišta su dobila svoje adaptacije snimljene u žarkom koloru, primjerene za novo doba i novu publiku. Prvi od Hammerovih filmova o Drakuli je „Drakula“ (poznat i kao „Horror of Dracula“) Terencea Fishera iz 1958. Novog ikoničnog Drakulu je odglumio Christopher Lee koji će se toj ulozi vraćati još nekoliko puta.

Najpoznatija filmska verzija Drakule novijeg datuma je ona Francisa Forda Coppole iz 1992. koja je Stokerovo ime istakla u naslovu („Bram Stoker's Dracula“). Naslovnu ulogu odigrao je Gary Oldman.

Priča o Drakuli je dakle dio opće kulture. Treba li nam onda još jedna, stripovska, verzija te priče? Kad uzmete u ruku „Drakulu“ Georgesa Bessa takva pitanja postaju suvišna. Priča o Drakuli nikad nije bila vizualno raskošnija nego što je na stranicama koje je nacrtao ovaj francuski strip autor.

Bessov „Drakula“ zapanjuje svojim ekstravagantnim crno-bijelim crtežom već od prve stranice. U tom prvom prizoru vidimo Minu Murray na litici na kojoj se nalazi mjesno groblje. Prizor se prostire preko dvije stranice i pomalo je halucinogen, košmaran. Kao da se miješaju stvarno fizičko mjesto radnje sa mjestima iz sna ili noćne more. Takvih prizora je još mnogo u stripu i odlično dočaravaju gotičku atmosferu ove stravične priče, te stanje svijesti njihovih junaka. Česti su takvi veliki prizori, preko cijele jedne ili čak dvije stranice. Bess si je dao veliku slobodu u organizaciji i izgledu panela i kadrova, no ipak je pravokutni okvir zadržan oko svih slika čime je strip zadržao dozu pravilnog ritma i strukture.

Bess lik Drakule namjerno nije htio temeljiti na nijednom od njegovih najpoznatijih filmskih lica. Njegov Drakula nije zalizani kicoš poput Lugosija ili Leeja, već je mitsko demonsko biće koje često mijenja obličja, a u svom ljudskom izdanju najčešće je dugokosi starac sa prastarim borama na licu. U strip je ipak ubacio nekoliko omaža, pa tako grof kaže da njegov puni patronim glasi „Vlad III. Tepeš, grof Orlok, Nosferatu, grof Drakula, princ Vlaške“. U Londonu dok kroz prozore noću ulijeće u sobe djevica on i poprima obličje Nosferatua iz istoimenog filma, a u jedno sceni pomlađeni dugokosi Drakula nosi ovalne tamne naočale poput Garyja Oldmana u Coppolinom filmu. Lik Drakulinog sluge Renfielda je pak nacrtan po Keithu Richardsu. Zanimljivo je da je kod Coppole Renfielda glumio Keithov dobri prijatelj Tom Waits.

Doktor Van Helsing svojom fizionomijom podsjeća na Sigmunda Freuda, što je također zgodna dosjetka jer je „Drakula“ naravno seksualnim metaforama nabijena priča kao stvorena za frojdovsku psihoanalizu. Bess je naravno prepoznao tu seksualnu komponentu, pa erotičnost naglašava kad Drakula noću upada kod Mine i Lucy, tada njihove spavaćice postaju prozirne. Kad pred kraj priče više nije pod njegovim utjecajem, Mina je zakopčana do grla.

Bessov crtež u ovom stripu je uistinu vanserijski i neskriveno njegov glavni adut. Crno-bijela tehnika koju je koristio se savršeno ljubi sa Stokorevim klasikom gotičkog horora i daje mu novu dimenziju.

• Ukupna ocjena 97%

10, 9, 10, 10

14.05.2023
    09:45:00 sati
    Simon87

8, 7, 10, 10

Sjajni crno beli crtež je glavni adut priče. Naslovnica je isto dobra. Priča je poznata. Nije tu ništa novo. Možda je stvarno kraj prebrz, možda bi se tu dalo još šta ugurati unutra, ali sa stripom sam zadovoljan. Prvenstveno sam uživao u vrtežu.

14.05.2023
    10:43:00 sati
  • naker

8, 8, 10, 10

Jak početni utisak gde je pakleno jeziv crtež uparen sa strpljivo građenom atmosferom koja korak po korak podiže tenziju sve do kulminacije događaja u Drakulinom zamku. Nakon što se radnja seli van Transilvanije narativ se rasplinjuje i druga polovina dela je drastično slabija od prve, sam kraj zbrzan i neuverljiv. Ali fantazija od crteža i fenomenalno reprint izdanje na većem formatu, boljem papiru, i sa lepšom naslovnicom, dovoljni da ovaj strip krasi vitrine svačije kolekcije ljubitelja sjajnog crteža. U kratkom vremenskom periodu sam overio Drakulu, Frankensteina, Anibala, Juana Sola i Bijelog Lamu, i Bess mi se brzo našao pri samom vrhu liste omiljenih crtača, strašan je ovo majstor.

14.05.2023
    15:08:00 sati
    naker
  • Ukupna ocjena 82%

9, 5, 10, 10

14.05.2023
    19:14:00 sati
    Jajo82
  • bisley

8, 8, 10, 10

15.05.2023
    07:31:00 sati
    bisley

8, 7, 10, 10

Prenosim svoj komentar s foruma od 11.07.2021. (ah neka srecnija vremena)

Drakula je crtacko remek delo i uzivanje je bilo gledati ga na ovom formatu! Sto se tice price, nisam citao Stokerov roman, medjutim bas pre mesec, mesec i po dana sam gledao Kopolinu filmsku adaptaciju koja se smatra mozda i najboljom adaptacijom ovog romana i film mi se svideo iako ima odredjene probleme.
    Radnja u stripu i filmu je skoro pa identicna, s tim sto mi se vise svideo kraj u filmu (kraj je tragicniji i poeticniji i nosi vecu tezinu) i prisustvo Entoni Hopkinsa kao Van Helsinga daje mnogo vise harizme i zabave tom liku koji je u stripu dosadan i podosta bezlican. Takodje u stripu mi nedostaje vise erotike i bolji razvoj odnosa izmedju likova, nekako je sve blago naceto a nikad sprovedeno do kraja.
    Tako da po mom misljenju ovaj strip treba citati kako bi ameri rekli kao companion piece filmu, te dve interpretacije cuvenog romana se dopunjuju i zajedno cine lep, sveukupni prikaz tog sveta. Da Dzordz Bes nije bio ovako nadahnut prilikom crtanja, onda ovaj strip uopste ne bi imao istu tezinu i uticaj. Ali ostaje zal sto nije dodatno profilisao odredjene likove i ljubavni odnos Mine i Johnatana kao i grofov odnos sa Minom i Johnatanom.

13.06.2023
    00:25:00 sati

8, 7, 9, 9

Vizuelno upečatljivo, ali priča je mogla i bolje da bude adaptirana. Opet, jedan od onih stripova u kojima se autor više oslanja na grafički izraz...

30.06.2023
    00:03:00 sati

10, 7, 10, 9

Moram se složiti sa komentarima iznad, ali i ocjenama autora recenzije. Ovaj album je stvarno odlično odrađen prije svega u grafičkom dijelu. Mada na prvi pogled razbacane vinjete djeluju pretjerano, jer naglašavaju grotesknu narav i ton priče, kad se malo bolje promisli, nema šanse da bi Drakula u ovoj verziji prošao dobro u rešetki. Tačno je da se početna tenzija gubi pri preseljenju radnje van Transilvanije, ali ne previše. Crtež je jednostavno fenomenalan. Toliko sam se razočarao u Bessa nakon Juana Solo, jer su očekivanja bila nerealna nakon silnih pohvala za taj strip, a to mi je dokazalo da uglavnom, kažem uglavnom a ne isključivo - ako se neki strip previše hvali i podcrtava kao "remek djelo", to nikako ne može biti istina. Za to postoje neki drugi razlozi: ukus/neukus itd. Uglavnom, grdno sam pogriješio kad sam Bessa označio kao prenapuhano ime, jer me Juan Solo katastrofalno razočarao. Kao jedinu falinku ovdje - a to je isključivo subjektivno mišljenje vidim sam lik Drakule, odnosno kako je nacrtao njegovu glavu, pogotovo oči. Valjda to ima veze s tim što sam ja navikao na one "zailizane" verzije, kao što reče autor osvrta. Naslovna mi se takođe svidjela, imam ovu šarenu, mada je i ova sa Orki Spec fantastiš. Sjajno, klasika, masthevuša, časne mi pionirske!

06.10.2023
    22:16:00 sati
  • fabriano

8, 7, 10, 10

Crtež Bessa je 11/10

17.12.2023
    15:42:00 sati
    fabriano

7, 7, 10, 8

Nisam čitao Stokerov roman, niti gledao filmove i nisam uopće fan horora. Zato sam možda imao drugačija očekivanja. Kao i u komentarima iznad, na početku strip me oduševio, ali  premještanjem radnje u Englesku oduševljenje je splaslo. Crtež je fantastičan. Naslovnicu sam ocijenio koju imam, zadnjeg izdanja. Naslovnica prvog izdanja mi se najviše sviđa.

30.12.2023
    13:27:00 sati
    Zavelim