Čari zla

Alan Ford

DRGN LIB 3b | 96 str.

Ian i Gmor pozvani su u Meroviju, gradić u visočju Suprelùrendàra na krajnjem zapadu Carstva, kako bi razjasnili tajanstvene prepade i nestanke u obližnjim planinama. U pratnji ekspedicije, Ian otkriva kako iza tih uznemirujućih događaja stoji šumski demon sposoban neodoljivo očarati svoje žrtve.

• U Zehfirovom kraljevstvu - Čari zla - Dodir koji ubija
    DRGN LIB 3
  • Skup izviđača - Čeljusti i olovo - U Zefirovom kraljevstvu - Čari zla
    DRGN VCKI 2

• Il fascino del male
    DRGN SR 8

• Priča je u Italiji izašla u siječnju 2014. godine.
  • Na ovim prostorima objavljena je od strane Veselog četvrtka (listopad 2016.) i Libellusa (studeni 2018.).
  • U grčkoj mitologiji, drijade predstavljaju vrstu šumskih nimfi. Po jednoj verziji mita, drijade su živjele sjedinjene s drvećem po kojima su dobivale imena, a njihov život bio je vezan uz život drveća u kojima su prebivale. Druga verzija mita tvrdi da drijade nisu povezane sa šumom i drvećem, već su im oni predstavljali prirodno stanište.

Usprkos manjim poteškoćama s kojima su se susreli tijekom putovanja prema njihovoj idućoj misiji, Ian i Gmor napokon stižu u Meroviju. Osim što se ova priča bavi zadatkom u Meroviji zbog kojeg su carski izvidnik i njegov suputnik pozvani na kraju 5. broja, ova epizoda predstavlja i završetak Viettijevog „Merovijskog story-arca“ (neslužbeno ime kojim autor recenzija obuhvaća Viettijev niz filler epizoda u ovom periodu), ali i Vijettijev privremeni „oproštaj“ od redovne serije u trajanju od narednih desetak brojeva tijekom kojih je scenarističko kormilo prepustio drugom koautoru serijala, Luci Enochu.

U svojoj zadnjoj priči u sklopu trenutnog niza, Vietti nam predstavlja Meroviju, gradić na krajnjem zapadu Carstva u visočju Suprelùrendàra. Kako saznajemo na samom početku priče, prefekt tog mirnog gradića pozvao je Iana i Gmora u nadi da će dvojac uspjeti riješiti misterij o zasjedama i nestancima na snježnom području sjeverno od Merovije iza kojih navodno stoji banda Ghoula. Prefektu žurno rješavanje navedenog problema nije toliko važno zbog potencijalne životne prijetnje na seljake i mještane koji prebivaju na tom području koliko zbog ekonomskih i financijskih posljedica koje bi zadesile cijelu merovijsku pokrajinu u slučaju daljnjih zasjeda i nestanaka.

Ovo je prva priča u serijalu tijekom koje puno jasnije dolazi do izražaja utjecaj Ceha trgovaca na blagostanje Erondàra. U prethodnim brojevima je to skroz suptilno i neizravno natuknuto tijekom Ianovih posjeta novim gradovima i selima, no na prvim stranicama ove priče Vietti nam izričito daje do znanja koliki ekonomski i društveni ugled uživa Ceh trgovca zahvaljujući bliskoj povezanosti s Carstvom, a osobito sa vojnim snagama koje se smatraju niskorizičnim izvorom prestiža. U tom pogledu, Ceh trgovaca predstavljen je kao spona koja povezuje, ali i popunjava poveću klasnu razliku između carskog plemstva u visokorazvijenim gradovima i običnih seljaka u nerazvijenim selima raštrkanima duž Erondàrske divljine. Naravno, potonji smatraju kako Carstvo više resursa posvećuje istočnim zemljama, a zanemaruje zapadna mjesta poput Merovije.

Upravo iz straha da Ceh trgovaca Merovijsku provinciju ne proglasi nesigurnom zbog nedavnih nestanaka, prefekt Merovije angažira Iana da kao vojni savjetnik i pratnja povede ekspediciju do sjevernih granica provincije i pokuša stati na kraj tajanstvenim prepadima. Naravno, kako ekspediciju financiraju Merovijski trgovci, kao zapovjednika konjičkog eskadrona nametnuli su svog čovjeka, mladog Kolmicha, časnika gradskog konjaništva, ali i sina najbogatije trgovkinje u gradu te najvećeg financijera misije. Problem predstavlja činjenica što je Kolmichovo vojno iskustvo ograničeno na poziciju pobočnika koji, zahvaljujući majčinom novcu i zaštiti, nikada ranije nije sudjelovao u oružanom sukobu, što cijelu ekspediciju izlaže velikoj opasnosti. Ipak, kako njegov otac ne zna ništa za majčine mjere zaštite svog sina, majka je zamolila Iana da tijekom ekspedicije pripazi na njenog sina, na što je Ian obećao da će se potruditi čuvati mu leđa, kao i svima drugim članovima eskadrona.

Ako ste iz ovog podužeg uvoda stekli dojam kako se epizoda u većoj mjeri bavi ekonomskim aspektima i političkim zavrzlamama Erondàra, možete predahnuti. Naprotiv, ovo je samo uvodni dio priče u kojoj se postavljaju temelji za njen znatno dinamičniji nastavak. Veći dio priče akcijski je orijentiran, a odvija se na neistraženom šumovitom području sjeverno od Merovije. Po dolasku u bezimeno selo na koje tamo nailaze, ekspedicija ubrzo saznaje kako iza tajanstvenih prepada ne stoje ghouli, već nešto mnogo strašnije i opasnije.

Snježni predjeli sjevernog Suprelùrendàra

Unatoč tome što je prijetnja ovog puta veća nego u posljednjih nekoliko brojeva, Vietti je za završni dio svog filler niza odlučio ponovno iskoristiti blago izmijenjenu varijantu postavke priče koju je koristio u prethodnom broju. Ponovno uvodi jedno zabačeno selo puno praznovjernih mještana, ponovno imamo neki oblik otmice sporednih likova, Ian ponovno u spašavanje kreće s novim sporednim pomagačem, a može se reći i da „čudovište mjeseca“ po snazi također spada u isti jakosni razred kao i prethodni negativac. Priča je također relativno standardna, gotovo isklišeizirana za fantasy žanr (i Bonelli stripove), no zahvaljujući zanatskoj izvedbi, ali i nekoliko dobro izvedenih prilagodbi, u konačnici ostavlja relativno zadovoljavajući dojam.

Razlike u postavci u odnosu na prošli broj su takoreći minimalne, no dovoljno različite da izuzetno pozitivno utječu na konačni dojam. Prva od njih je snježni ambijent i lokacija čija atmosfera zahvaljujući odličnom crtežu u potpunosti dolazi do izražaja. Druga razlika je dvostruko manji broj stranica od prošle dvodijelne priče, zahvaljujući čemu priča uopće ne djeluje razvučeno. Štoviše, tempo razvoja radnje ovog je puta savršeno ujednačen.

Šumska drijada

Kad smo već kod razlika, vrijedi spomenuti i „čudovište mjeseca“ ovog broja koje je Vietti odlično prilagodio serijalu i Erondàru. Šumska drijada, kao i većina bića karakteristična za fantasy žanr, vuče inspiraciju iz (grčke) mitologije (vidi zanimljivosti), no Erondàrska verzija drijade ujedno je i vrsta Strahotnih, baš kao i Zehfir iz prethodne priče. Prebiva u skrivenoj ruševini unutar sablasne šume zajedno sa svojim slugama, Grozovucima. Vječna borba protiv samoće tjera ju da svako malo u obližnjim naseljima zahtjeva „ljudsku žrtvu“ u obliku (mladih) muškaraca koje otima svojim moćima očaravanja kako bi ih pretvorila u svoje doživotne sluge Grozovuke. Iako je zahvaljujući zmajevoj krvi nešto otporniji od prosječnog ljudskog bića, čak ni Ian nije u potpunosti imun na njene čari. Ipak, Ianova zmajska krv ponovno će se pokazati ključnim faktorom, ponajviše zahvaljujući novostečenoj spoznaji o njenom „gorgonskom“ efektu na niži(?) razred Strahotnih.

Unatoč već viđenoj postavci i krajnje šabloniziranoj priči, sveukupni dojam drastično pojačava izvanredan crtež Antonelle Platano. Svoj rad u SBE započela je na serijalima Legs Weaver i Gregory Hunter, a kasnije nastavlja raditi na Nathanu Neveru i njegovim sporednim edicijama. U kvalitetu njezinih radova čitatelji s ovih prostora mogli su se, među ostalim, uvjeriti u jed(i)noj epizodi za redovnu seriju Nathana Nevera i nekoliko gigant brojeva, od čega se pogotovo ističe fenomenalno nacrtani gigant „Crno srce“ . Nathanovi čitatelji s pravom imaju razloga tugovati što ju je Vietti povukao sa Nathana u Dragonerov crtački staff s obzirom da je riječ o jednoj od najboljih (ako ne i najboljoj) SBE crtačica.

Kako je veći dio broja akcijski orijentiran, scene borba posebno dolaze do izražaja koliko su predivne, dinamične i odlično kadrirane, a snježni ambijent dodatno ističe svu raskoš njenog detaljnog, čistog i u određenoj mjeri sterilnog crteža. Posebno se ističe njezino vješto poigravanje osvjetljenjem te kontrastom crne i bijele, i to ne samo u snježnim scenama koje joj osobito odgovaraju i gdje njezin talent najviše dolazi do izražaja, već i tijekom cijele epizode. Iako su Nathanovi giganti po crtežu liga za sebe, Platano je i ovdje odradila maestralan posao koji, bez sumnje, zaslužuje najveće ocijene.

Matteoni se također iskazao i ponudio jednu od najboljih naslovnica koje je nacrtao za serijal, i to uzevši u obzir i sve naslovnice nadolazećih, još neobavljenih, talijanskih brojeva.

„Čari zla“ dobar su primjer kako iz šablonizirane i već puno puta viđene priče uz dobro pogođene izmijene i odličan crtež može nastati solidna i relativno pamtljiva priča. Stoji kako je rasplet u određenoj mjeri zbrzan i jednostavan te kako priča ne nudi ništa inovativno i oduševljavajuće, no cjelokupni dojam je sasvim solidan, ponajviše zahvaljujući odličnom crtežu koji je iznjedrio nekoliko pamtljivih scena.

DRGN VCKI 2b,c U Zehfirovom kraljevstvu

DRGN VCKI 3b,c Monahinjina priča

6, 4, 7, 7

Vietti u svojoj posljednjoj priči prije Enochovog mini-ciklusa ponavlja sve one problematične momente koje sam naveo u prethodna dva komentara.

struktura priče - predvidiva, uobičajeno pravocrtna sa elementima koji su do besvijesti potrošeni
    pripovijedanje - usporeno s previše bespotrebnih dijaloga
    likovi - uobičajeni, malo seljana, malo dobrih ali nedovoljno hrabrih vojnika, neki random lik s tajnom koja i nije baš toliko zanimljiva, glavni negativac koji je potpuno zao itd...

Najgore od svega jest što ste uvijek "ispred događaja", nema mjesta iznenađenjima.
    Baš naporno...

08.09.2019
    15:59:00 sati
  • kandraks

6, 7, 9, 10

U potpunosti se mogu složiti sa Sarghanovom recenzijom. Priča koja je "viđena" već ranije ali uopšte nije naporna za čitanje. Takođe mi se sviđa činjenica kako Ianova krv djeluje na Strahotne. To je već dio kontinuiteta i vjerovatno će nekada i to da zatreba. Crtež Platanove odličan, malo čudno crta Dragonerove obrve ali je atmosfera u stripu sjajna. Naslovnica fenomenalna, i ja ću se složiti da je jedna od najboljih do sada u serijalu.

08.09.2019
    17:01:00 sati
    kandraks
  • Ukupna ocjena 78%

7, 7, 9, 9

08.09.2019
    21:40:00 sati
    Jajo82
  • Ukupna ocjena 37%

3, 3, 5, 4

08.09.2019
    23:30:00 sati

3, 3, 8, 10

Monotono, dosadno i predvidljivo, bez ičega što bi moglo iznenaditi.

09.09.2019
    15:37:00 sati

7, 7, 8, 10

Još jedna epizoda iz svijeta Dragonera, dosta kratka, ukoliko uzmemo u obzir da se proteže kroz samo jednu svesku. Pa ipak ima baš dosta teksta kao i u prethodnim pričama, pa se ne čita brzo.

Predstavljen nam je novi neprijatelj, slično interesantan kao i prethodni, samo što se ovoga puta radi o jednoj ženi, čarobnici. Drijada ima moć da manipluiše muškarcima, pretvara ih u čudovišta i u svoje sluge. Još jedan interesantan lik iz Dragonerove palete neprijatelja. S obzirom da se radi o natprirodnom biću slično kao i Zehfirovom slučaju, nije baš najjasnije da li je mrtva ili će se prije ili kasnije opet pojaviti. Naslovnica je maestralna, jedna od najboljih SBE ikad.

11.09.2019
    09:41:00 sati

6, 6, 8, 9