Obješenjaci

Družina od vješala

DOV SS 1 | 125 str.

Velika se tama nadvila nad kraljevstvom Ljiljana. Zlokobni gospodar Dračina, nemilosrdno napada bedeme sa svojom mračnom vojskom. Dok je mudri kralj opterećen pokušajem da sebe matira u partiji šaha, jedina nada leži u jednoj maloj skupini plaćenika... družini poznatoj kao - Družina od Vješala!

C*10

• Obješenjaci
    (SS 0) DOV 1

• Družina od Vješala (ita. La Compagnia della Forca), strip je italijanskih autora Giovannija Romaninija i Roberta Raviole "Magnusa", izdat 1977. godine, da bi zatim 1987/88. bio izdat na domaćem tržištu od strane "Vjesnika." Jugoslavenski prijevod je preuzela fenomenalna Marija Jurela koja se koristila književničkim jezikom ali i hrvatskim narječjima. U prvobitnom planu je bilo zamišljeno 24 svezaka, međutim zbog male zainteresovanosti publike, čitav projekt je pretvoren u strip od dvadeset svezaka.
  • Italijanski autori Roberto Raviola "Magnus" (1939-1996) i Giovanni Romanini (1945- ), su kako na domaćem tako i na stranim tržištima postigli pozamašnu popularnost. Za našu publiku, Magnusovo ime se pretežno veže za humoristički strip "Alan Ford" u čijim su se likovima mnogi tadašnji Jugoslaveni, ali i današnji Balkanci, ugledali. Magnus je imao jedan dio doprinosa na serijalu "Maxmagnus" čiji je naslov potekao od kombinacije Magnusovog i Max Bunkerovog imena. Šire tržište prepoznaje Magnusa po malo mračnijem stripu - "Neznanac", priči o bivšem članu Legije stranaca. Ljubitelji Texa dan-danas dižu njegovo ime u nebo kada se priča o njegovom jedinom radu na Texovom gigantu ("Dolina terora"), kojem je pristupio sa velikim strahopoštovanjem. Giovanni Romanini, scenaristički velikan, koji ponosno potpisuje "Družinu od Vješala" svoju karijeru je započeo radom na animiranom crtanom filmu. U svijet stripa ulazi krajem 60-ih godina nakon sastanka sa Magnusom. Radio je na Bunkerovim serijalima "Kriminal" i "Satanik." Na nekim Magnusovim radovima s njime je surađivao u smislu rada na tuširanju tabli. Možemo još spomenuti i činjenicu da je Magnus ilustrovao čitav Texone dok je Romanini, zbog Magnusove smrti, po njegovoj skici nacrtao naslovnicu, koja je u mnogim aspektima ispala fenomenalna.
  • Od značajnih likova moramo nabrojati članove Družine; kapetan Goljo, vojvoda Percy i njegova sestra Analiza Montblanc, štitonoša Crump, kuhar i bivši dželat Njupalo, kmet Kruška, muzičar i veseli laskavac Berto. U nekoliko navrata pridružit će im se doktor Nadir, proučavatelj istočnjačkih nauka zajedno sa visočanstvom Frogicom, kraljem pretvorenim u žabca. Priča je uglavnom praćena naracijom mračnog kobca Supila. Imamo i Zlatikuma Zlatka, novcoljubca sa bebastom facom. Protivnici su Ibn Mefisto, pokvarena desna ruka kralja Ljiljana, kapetan Kobac te mračni gospodar Mračina. Jedan veoma zanimljiv lik jeste Vitez od Slmačice, koji će se pomalo pojavljivati u početnim epizodama.
  • Iako je strip pretežno smješten u srednjovjekovno mjesto zbivanja, čitav svijet Družine je zapravo izgrađen i na nekim antičkim epohama, do čega ćemo polako dolaziti kako glavna priča bude napredovala. U jednoj epizodi čak ni Balkan nije izbjegao parodiji, pa je tako napravljena humoristična verzija države, koja se vjerovatno čini kao Crna Gora. Zatim, država Punis je očito inspirisana pravom državom Tunis itd. Međutim, kako priča bude napredovala i recenzije budu rađene, dolazit ćemo i do njih.
  • Družina od Vješala, kao mnogi i Magnusovi stripovi se prožima kroz 125 stranica, mada je jedina razlika naracija koju vodi kobac Supilo u svakoj epizodi.
  • Može se primijetiti da sir Percy Montblanc ima govornu manu koja se naziva sigmatizam. To je poremećaj izgovora glasova s, z, c, š, ž, č, ć, dž i đ. Međutim, Percy nije jedini lik koji ima probleme sa glasovima. Jedan lik u stripu pati i od mucanja.

Napomena: tekst koji slijedi sadrži spojlere vezane za radnju glavne priče. Ne preporučuje se čitanje u slučaju da niste upoznati sa ovim stripom.

Roberto Raviola, majstor stripovskog zanata, poznatiji kao Magnus, ostat će upamćen kao jedan od mnogih italijanskih velikana devete umjetnosti. Rođen u Bolonji 31. svibnja 1939., a preminuo u Castelu Del Riju 5. veljače 1996. godine, Roberto je uvijek imao osjećaj za karikaturalno crtanje. Proslavio se sa Alan Fordom, kultnim, bezvremenskim klasikom koji već pedeset godina tjera osmijehe na lica brojnih ljubitelja humorističkih stripova, kako u rodnoj Italiji tako i na području bivše Jugoslavije. Zlatne godine ovog stripovskog majstora ostale su upamćene po suradnji sa Max Bunkerom, drugim genijalnim licem koje se krije iza Alan Forda, međutim, prije stvaranja ovog legendarnog junaka, surađivali su na stripovima sa mnogo mračnijom tematikom. U pitanju su dva stripa imenom Kriminal i Satanik, koji su zajedno izlazili od 1964. do 1974. godine. Priče o anti-junacima i sadističkim ubojicama, pored pozitivnih mišljenja izazvali su i mnogobrojne, burne reakcije od strane šire javnosti, zbog čega su nekoliko puta bili tuženi. Srećom po ova dva autora, te optužbe nikada nisu bile priznate, što im je omogućilo da nastave sa svojim radovima. Njihovo učvršćeno prijateljstvo nije samo kulminiralo Alan Fordom, već i po jednom veoma zanimljivom stripu imena Maxmagnus, priči o korumpiranom kralju i njegovom prljavom savjetniku. Dugogodišnja suradnja ova dva autora prestaje 1975. godine kada se Magnus razilazi od Bunkera kako bi započeo samostalnu karijeru. Ova godina će mu biti najproduktivnija, pošto je uradio nekoliko erotskih stripova za Renza Barbierija, osnivača izdavačke kuće Edifumetto. Ti stripovi su; Ponoć smrti, Deset vitezova i čarobnjak, Te noći na koledžu za djevojke i Živa lobanja. Daleko ozbiljniji strip junak jeste Neznanac, koji po mnogim njegovim fanovima predstavlja Magnusovo remek-djelo. Priča o pesimističkom povratniku iz Legije stranaca postala je popularna i na engleskom tržištu, gdje je naslov preveden kao The Specialist. Godine 1991. se preseljava u Castel Del Rijo, gdje se u povučenom, samotnjačkom načinu života posvećuje radu na gigantu za Tex Willera. Njegov sedmogodišnji rad na ovom projektu obilježen je nevjerovatnom predanošću i velikim strahopoštovanjem. Njegova smrt je pak izazvala ogromnu tugu, kako među bivšim saradnicima tako i među mnogobrojnim ljubiteljima njegovih stripovskih dostignuća.

Iako su njegovi radovi postigli nevjerovatnu popularnost, jedan projekat ipak nije dosegnuo preveliku zainteresiranost. U pitanju je Družina od Vješala, strip o kojem pišem. Izdan davne 1977. godine, u suradnji sa talentovanim scenaristom Giovannijem Romaninijem, priča o zanimljivoj skupini kraljevskih plaćenika je, od zamišljenih 24 sveskica, doživjela samo 20, jer se prvobitni projekat morao skratiti. Domaće trafike su ovaj strip ugledale skoro deset godina od izvornog objavljivanja, a stekao je popularnost ne samo zbog priče, koja je pretežno odudarala od uobičajenih Magnusovih djela, već i po fenomenalnom prijevodu Marije Jurele. Glavna radnja se odvija oko grupe plaćenika, samozvanom "Družinom od Vješala", koja je predvođena niskim i čupavim kapetanom Goljom. Iako zadužen za glavne obaveze, njegova služba je uglavnom u rukama plavokrvnih Montblancova - sira Percya i njegove sestre, umiljate streljašice Analize. Da družini tiba bude ispunjena, zadužen je pak sir Njupalo, vrsni slastičar te bivši dželat. Odbrambenu crtu hrabre družine ponosno drži časni štitonoša sir Crump, čiji je drveni štit vidio više strijela nego prosječni stripadžija stripova. Mali kmet Kruška je najslobodniji veseljak među družbenjacima, poznat po svojim plitkim manirima i vrckavim smicalicama. Svako njihovo putovanje je praćeno božanstvenim pjevovima izvjesnog Bertoa, koji je pored gitarske žice, lak i na ženskim osobama. U nekoliko navrata družini će se pridružiti doktor Nadir, proučavač istočnjačkih nauka u pratnji sa kraljem, koji je pretvoren u žabca. Bogata kolorističnost karaktera jedna je od većih pozitiva sa kojim se ovaj strip može pohvaliti. Zanimljivost pojedinih likova, koji se usput praćeni zabavnim tekstom i još boljim, domaćim prijevodom, samo čini ljepšim, zabavnijim te zanimljivijim iskustvo upoznavanja sa svim likovima. Iako krašen mnogobrojnim pozitivama, strip je praćen sa nekoliko fatalnih pogrešaka i repetirajućih elemenata do kojih ćemo tokom recenzije polako dolaziti.

Bogata karakterizacija je uvjerljivo najsnažnija karakteristika s kojom se Družina od Vješala može pohvaliti.

Jedna od možda najznačajnijih vrlina koje prate ovaj strip jeste njegovo uspješno kombinovanje alan-fordovske bogate karakterizacije sa maxmagnusovom svjetovnom fantazijom. Iskustvo, stečeno na prethodnim stripovima je omogućilo Magnusu da u nekoliko navrata skokne u pomoć Romaniniju, zbog čega smo dobili ovaj odličan strip. Romaninijevi likovi su po standardima humorističkog stripa urađeni skoro pa savršeno. Najbolji primjeri se uvijek vide na glavnim likovima, čija raznolikost osobina, kako fizičkog tako i karakternog svojstva, čine praćenje radnje zanimljivijom. Neki su likovi niski, neki su debeli. Neki imaju humanoidni izgled neki su pak toliko karikaturalno urađeni da u nekoliko navrata ispadaju kao posebni junaci, umiješani u grupu likova iz drugog svijeta. Od ličnih favorita bih izdvojio Percya, Golju i Krušku. Percya zbog prepoznatljive govorne mane zbog koje "s" izgovara kao "f", a Golju i Krušku zbog njihovog najoriginalnijeg dizajna. Među prepoznatljivim stvarima mogu izdvojiti kad Goljo šuta Krušku u dupe geg, koji ujedno predstavlja jedan svojstveni trademark ove družine.

"Najbolja je vojna služba, smjelo stupa naša Družba. Na galgama barjak vije, Obješenjak vam se smije."

Glavna priča je pak građena na uobičajenim sukobima između dobra i zla. U ovom slučaju to su kralj Ljiljana i Gospodar Dračina, koji ujedno po mom mišljenju ima jedan od najboljih dizajna među Magnusovim likovima. Najsmješniji dio priče jeste činjenica da glavni pomoćnik kralja, Ibn Mefisto, koji je ujedno zadužen da družina stigne, nije uopšte zainteresiran za kraljevstvo već isključivo za zaradu. Put družine do konačnog odredišta će biti trnovit, paklen i zamoran, jer autor neće štedjeti glavne likovi ni u jednoj svesci, zbog čega će ovaj strip nositi dodatnu dozu ozbiljnosti. Ovo kažem zbog činjenice, da usprkos izgradnji likova i situacija, koja je temeljena na komediji, nekoliko elemenata priče se neće zadržavati isključivo na šprdnji glavnih likova. Kako glavna pustolovina bude napredovala, glavni likovi će se pronalaziti u raznim kraljevstvima koja se nose sa ozbiljnim, političkim zbivanjima. Iako scenarista odlično balansira humor sa ozbiljnošću, radnja se tokom većine brojeva neće drastično mijenjati, makar po protivnicima. Čitajući strip od osmog broja (od kojeg, po mom mišljenju kvaliteta polako počinje opadati), likovi se razdvajaju jedni od drugih, upadajući u razne nezgode, uglavnom prouzrokovane hvatanjima i odvođenjima u hapsane. Romanini pruža odlično spajanje fiktivnog svijeta sa parodiziranim stvarnim svjetovima, državama i epohama. Čitajući dio gdje se likovi raštrkavaju po svijetu dobio sam osjećaj kao da gledam neki starinski film o Ilijadi i Odiseji ili Osamdeset dana oko svijeta što dodatno uljepšava čitavo iskustvo čitanja DoV-a. Iako sam lično veći ljubitelj srednjovjekovnog perioda stripa, putovanja po Bliskom Istoku, Africi i jednim dijelom Antarktici, je jedan veliki plus čitavoj izgradnji pustolovne priče po čemu vjerujem da izdvaja ovaj strip od uobičajnih, Magnusovih stripova. Volio bih jedino da se Romanini malo više potrudio oko negativaca, koji se pretežno ponavljaju iz epizode u epizodu. Da se potrudio i ubacio malo više mitskih stvorenja, onda vjerujem da bi čitava radnja bila zanimljivija, odnosno ne bi brzo dosadila čitatelju. Jedna mala zamjerka pak ide na raspored scena. Neke scene se po mom mišljenju previše brzo smjenjuju, a pošto je u pitanju strip sa mnogo likova i pozamašnim dešavanjima, treba malkice vremena da se shvati događanje epizode. Ovako sa prebrzim prebacivanjem scena, čitanje nerijetko djeluje konfuzno. Iako ova zamjerka nije mnogo prisutna u početnim epizodama, njezino prisustvo će se drastično povećavati kako glavna priča bude napredovala.

Ovaj naizgled sitni skeč koji će jedno vrijeme postati uobičajan za Družinu, zapravo otkriva mnogo stvari koje DoV čine kvalitetnim stripom; karakteristični Magnusov stil, zanimljiva karakterizacija i urnebesni izražaj na Kruškinom licu

Iako već spomenuto, ne mogu završiti recenziju a da još jednom ne uručim nekoliko pohvala koje se odnose na grafičko rješenje čitavog stripa. Magnus, koji je svoje umijeće prethodno izbrusio na Alan Fordu, veoma uspješno implementira svoj stil u srednjovjekovnu pustolovinu. Kada ponovo pogledam nekoliko likova iz stripa, naročito samu Družinu, ne mogu a da ne primijetim koliko je truda uložio oko njihovog dizajna, kojeg bi mogao nazvati najmaštovitijim što se tiče njegovih stripova. Čitava pojava određenih likova djeluje nevjerovatno komično, odavajući usputni dojam divljenja prema samom dizajnu. Njegova karakteristična detaljizacija nije popustila ni u ovom projektu. Određenim kadrovima je potrebno zadavati posebnu pažnju, jer je uvijek moguće da se negdje u pozadini pronađu komična zbivanja. Dobar primjer su Kruškine vrcave smicalice na račun nekih članova Družine. Njegove naslovnice sa druge strane, makar ako je u pitanju kolor, urađene su jako dobro. Ako gledamo idejno rješenje, odnosno postavku naslovnice, ono je pak moglo biti mnogo bolje. Naslovnice nisu ništa posebno, što umanjuje cjelokupni dojam, što na jednu ruku predstavlja štetu paštetu, jer da su naslovnice urađene sa malo širom finesom, vjerujem da bi djelovale mnogo privlačnije za kupce. Iako je prijevod po mom mišljenju jedan od najbolji domaćih prijevoda unazad zadnjih 30 godina, ne mogu a da ne spomenem grozni font slova, kojeg je Vjesnik tada koristio. Slova su često isprekidana, previše ukošena i poprilično spojena zajedno, tako da sam nekoliko oblačića morao više puta pročitati kako bih shvatio o čemu je radnja.

Ni jedna prepreka nije dovoljna da razbije čvrstinu neuništive hrabrosti i volje Družine od Vješala!

Čitavo iskustvo sa DoV-om je bilo nevjerovatno zabavno, zanimljivo za čitati ako pogledamo neuobičajnu radnju za jedan Magnusov strip i naravno nevjerovatna karakterizacija koja se u pojedinim stvarima slobodno može natjecati sa Grupom T.N.T. Međutim, usprkos brojnim vrlinama, ovaj strip kaljaju brojne mane koje će se otkrivati tokom čitanja. Radnja, usprkos pokušaju da ne bude mimetična, rijetko će pružiti nekog zanimljivog protivnika koji se odvaja od ponavljajuće sheme, koju je Romanini praktikovao. U originalnom planu je bilo zamišljeno 24 brojeva, međutim zbog nezainteresovanosti publike, čitava priča je zbrzana u posljednjim brojevima, zbog čega smo dobili samo dvadeset svezaka. Teško je reći da li je DoV preživio nalet vremena, ako pogledamo brojne stripove koji su građeni na sličnoj tematici a čija je izvedba urađena daleko bolje. Međutim, ako ste veliki ljubitelj lika i djela Roberta "Magnusa" Raviole - onda je propuštanje Družine od Vješala jedna nepotrebna greška.

"Prašna cesta, blatni puti, Obješenjaci mi smo ljuti.

Dobro plati pa u službu, uzmi sebi ovu družbu.

Odabrana četa mala, Družina je od Vješala."