Netko u sjeni

DD ALM 14 | 94 str.

Dylan je glavni osumnjičenik za niz ubojstava. Apsolutno svi dokazi su protiv njega. Na njegovu nesreću, Dylan nema alibi niti za jednu noć zločina i uvijek se probudi blizu mjesta zločina. Ipak, čini se da netko stoji u sjeni i plete mrežu u koju Dylan upada.

• Netko u sjeni
    DD ALM 14
  • Golijat - Neko u senci
    DD SUPB 41

• Qualcuno nell’ombra
    DD AL 2001

• Kronološki gledano 11. Dylanov almanah te ukupno gledajući 267. priča.
  • Priča je izvorno objavljena u ožujku 2001. godine.
  • Na našim prostorima je objavljena u izdanju Ludensa 12.05.2015. godine.
  • Ludens je pobrkao redoslijed almanaha te ova priča, umjesto kao 11. almanah, izlazi kao 14. na našim prostorima.
  • Za one koji vole kronološki čitati avanture istražitelja noćnih mora, ovu priču bi trebalo čitati između „Nesretnog zgoditka“ (DD LEX 48) i „Sjemena ludila“ (DD LUD 95).
  • Ova epizoda označava dvostruki debi na ediciji jer je to ujedno i prvi Paolin rad na almanahu, a također i prvi Freghierijev.
  • Str 24, 4. vinjeta – jasna aluzija na film „Psycho“.
  • Str 38, 1. vinjeta – Rorschachove mrlje predstavljaju progresivni test koji je dobio ime po Hermannu Rorschachu (1884-1922), švicarskom neuropsihijatru sa strašću prema slikanju. On je osmislio metodu istraživanja osobnosti koja se temelji na interpretaciji 10 kartica koje reproduciraju simetrične mrlje od tinte. Ispitanici pogledaju karticu i kaže što vide. Ovim testom se može dati uvid u inteligenciju ispitanika, kulturu kojoj pripada, razinu tjeskobe i niz drugih primjera.
  • Str 50 – pojavljuje se načelnik policije, slavni „glavni“ kako ga inače Bloch zna zvati. No, ni ovoga puta ne vidimo kako on izgleda. Definitivno je riječ o jednoj od najmisterioznijih osoba serijala.
  • Str 53 – pjesmica „Pouka pauku“ koju je napisao Zvonimir Balog.
  • Str 53, zadnja vinjeta – u donjem desnom kutu vinjete vidimo sliku na zidu koja odgovara naslovnici 26. broja serijala „Poslije ponoći“.
  • Str 76, 5. vinjeta – Groucho kaže: „Znate, lakše je onima koji su pametni praviti se glupima, nego onima koji su glupi praviti se pametnima.“ Izjava me podsjetila na čuvenu izjavu Žalosne Sove u epizodi „Misterij Fairvillea“ (KM SR: 75, Lud: 26c) „Pametni koji se pretvaraju da su budale, pametniji su od budala koji se pretvaraju da su pametni.
  • Str 78, 1. vinjeta – pojavljuje se Quasimodo, čuvar groblja nakaza kojeg smo upoznali u epizodi „Johnnyjevo srce“ (DD SR: 127).
  • Str 83 – došao je i taj trenutak! Bloch za kompjuterom.
  • Chiroptophobia – strah od šišmiša.

Almanah straha jedna je od mnogobrojnih edicija Dylana Doga koje smo zahvaljujući Ludensu mogli pratiti paralelno s redovnom serijom. Edicija se sastoji od 24 broja, od kojih sam ja pročitao sigurno preko 15 njih. Ukupni dojam koji zasad imam i nije baš očaravajući. Pomalo sam i razočaran ovom edicijom koja je po meni lošija od Dylanovih specijala, ali bolja od maxija. Mada, budimo iskreni, i nije teško biti bolji od maxija budući da tamo završavaju nekako najgore priče. Ono što je dodatno obilježje almanaha su popratni tekstovi na samome početku. Koja je njihova svrha i dalje mi nije jasno. Tekstovi se uopće ne referiraju na samu radnju stripa već su najčešće vezani uz neku horror tematiku i po meni su tu samo zato da epizoda ima 20-ak stranica više pa da nam izdavač može lupiti nešto veću cijenu.

Kako u globalu i nisam zadovoljan s ovom edicijom, nemam neka velika očekivanja pa se na kraju mogu samo ugodno iznenaditi. Kao što mi se uostalom i desilo čitajući ovu odličnu krimi priču. Definitivno najbolji almanah koji sam pročitao!

Paola odlično započinje epizodu s Dylanovom halucinacijom koju prati misteriozni zvižduk. Dylan se budi na jednoj klupici i nema pojma kako je tamo završio. Ne sjeća se uopće kako je proveo prethodnu noć, a u blizini se desilo ubojstvo. Dylan, u potpunosti rastresen, zagadi mjesto zločina ostavljajući svoje otiske svugdje. Možda bi se tu neki čitatelji zapitali kako je moguće da nakon toliko godina što se već bavi istražiteljskim poslom, radi početničke greške, ali kasnije saznajemo i to zašto je djelovao tako „mamurno“ tokom pregleda mjesta zločina.

Iduće noći scena sa zviždukom se ponavlja, a Dylana opet zatičemo vani kako se budi na pločniku. Ponovno se ničega ne sjeća i ponovno se te noći desilo ubojstvo. Je li Dylan ubojica? Što se dešava tokom njegovih noćnih mora? Paola nam kroz scenarij Dylana dijelom predstavlja kao krvnika, a dijelom i kao žrtvu što posebno dolazi do izražaja u njezinim završnim razmišljanjima.

Likovi su zanimljivi. Prvo vidimo Normu Patterson, poznatiju pod nadimkom madame Zelima. Ona je prva žrtva ovog broja, a postoji i poveznica između nje i Dylana jer je ona prije par godina pokušala iskoristiti Dylanovu slavu i preko njega se reklamirati. Ubrzo upoznajemo i supružnike Bolder. Između Roya i Roseanne Bolder nema više toliko strasti što je Dylan iskoristio i neko vrijeme bio Roseannin ljubavnik (cc… Dylane, Dylane, sad si i na zauzete žene prešao!). Ponešto markantniji je inspektor Marcus Walker. Njegov scenski nastup pred kamerama je baš upečatljiv. Riječ je o poprilično samouvjerenom detektivu koji je već unaprijed osudio Dylana i Blochu nikako nije bilo lako postaviti se između njih dvojice. Idući lik kojeg se moram dotaknuti je Estella Gutierez koja radi kao policijski psiholog. Njeno zanimanje, a i razmišljanje kroz psihološke procjene me automatski asociralo na Berardijevu Juliju. Po psihološkom profilu koji je napravila, ona je uvjerena kako je Dylan nevin. Problem je samo kako to dokazati jer svako toliko dolazi do Dylanovih „napadaja“ nakon kojih se na sceni obavezno pojavi novi mrtvac. Zaključno, dvojac koji ovdje definitivno treba istaknuti su Groucho i Bloch. Tek kad si u nevolji vidiš koliko ti znače pravi prijatelji.

Obojica su ovdje bili od pomoći Dylanu, svaki na svoj način. Groucho je svojim taktičkim manevrima čistio teren Blochu kojeg je ponovno zapala „očinska“ uloga. Bloch nam još jednom pokazuje da je spreman na sve radi Dylana.

Ono što našem istražitelju noćnih mora također ne ide u prilog je i to što je u njegovoj krvi pronađena određena količina alkohola. Ako je Dylan ubojica, onda je stvarno najveći amater ikada jer apsolutno svi dokazi govore protiv njega. Mislim da bi svi čitatelji s pravom odmah odbacili i ideju o zamračenju uma pa ostaje jedino moguće rješenje, a to je da mu netko pokušava smjestiti. Veoma brzo to nam otkriva i sama Paola koja nam prikazuje tu osobu iz sjene i za koju odmah vidimo da je opsjednuta s Dylanom.

Prvo ubojstvo je u svakoj istrazi ključno. Budući da je riječ o ženi koja godinama već nije bila u kontaktu s Dylanom, jasno je kako se ubojstvo već neko vrijeme planiralo. Već nam ono može biti pokazatelj kako se iza svega krije neka osoba koju je Dylan poznavao u prošlosti. Druga ubojstva su dolazila prirodno s likovima s kojima je Dylan tada bio u zavadi. Prva tri ubojstva nam pokazuju ubojičin „modus operandi“. Dakle, ubija one s kojima je Dylan dolazio u konflikt. Izuzetak je tu četvrto ubojstvo za koje je ubojica imao druge razloge. Karakteristika priče je da se sa svakim novim ubojstvom Dylanova krivnja naizgled povećava.

Tko god bio, koristi tehniku sličnu paukovoj. Kad se jednom zalijepiš u njegovu mrežu, više ti nema izlaza. Što se više otimaš i pokušavaš izaći, sve si veći zarobljenik.

Paola je ovdje baš pogodila s nekim dubokoumnim izjavama likova. Inače, čitajući ovu priču, očekivao sam povratak nekog starog negativca. No, Paola je ovoga puta pokazala i nešto više kreacije pa uvodi novog lika iz Dylanove prošlosti kojeg ranije na serijalu nismo imali prilike upoznati. Pohvale za taj potez! Uvijek mi je draže kad scenarist osmisli nešto novo nego kad samo reciklira ideje i likove iz prethodnih epizoda. Ovdje nema kritika niti na to da je ubojica došao na kraju kao grom iz vedra neba. Njega smo viđali kroz epizodu u raznim scenama, samo što je tako dobro uklopljen u priču da ga čitatelj do određenog dijela stripa ni ne primjećuje.

Glavni negativac je poprilično dobro okarakteriziran. Nakon čitanja je posve jasno koji su ga motivi tjerali na postupke, a čak je na neki način lako shvatiti i njegov završni čin u kojem je i sebi namijenio bitnu ulogu. Sve se vrti oko događaja iz Dylanove mladosti u kojoj je Dylan postupio strogo se držeći pravila i time osudio antagonista ove priče na dugogodišnji zatvor. Paola očito voli Dylana dovoditi u situaciju da mora birati između nekoliko opcija te usput tjera i Dylana, ali i čitatelje, na preispitivanje vlastitih odluka. Sjetimo se samo također odličnog specijala „Izbor“ u kojem pratimo kako je mogao teći Dylanov život da je donio neke drugačije odluke. Barbato me ovakvom tematikom uglavnom oduševljava. Ono što me ovdje posebno oduševilo je to što je u samoj završnici jedan drugi lik napravio upravo suprotno od onoga što je Dylan u prošlosti. Bi li Dylan sada napravio drugačije da se zatekne opet u toj situaciji? Ostaje čitateljima da sami procjene.

Crtež je djelo Giovannija Freghierija. Čitajući razne komentare i prethodne recenzije epizoda koje je on crtao, primijetio sam da dosta njih voli njegov crtež opisivati riječima „ljepuškast“. Upravo to i je jedna od odlika njegovog crteža. Njegove žene su mi uvjerljivo najljepše u serijalu, a ni ovdje nije razočarao budući da je Estella prava ljepotica. Ima taj čist stil crtanja kakav i inače volim, a i jako dobro dočarava atmosferu. Meni osobno je on najdraži crtač u ovom serijalu, a i mnoge epizode koje je on nacrtao su mi u samome vrhu serijala. Njegov crtež karakteriziraju i ove izdužene vinjete od dvije pasice po stranici koje ubacuje svakih par stranica kao kontrast onoj standardnoj „bonelli“ rešetci. Jedan od takvih primjera možete vidjeti i na donjoj slici kojom je sjajno dočarao Dylanovu halucinaciju.

Naslovnica je mračna i sablasna. Na neki način i ne odgovara epizodi jer se postavlja pitanje tko je ta plavokosa žena, no ovoga puta ću dati dobru ocjenu za nju jer paše ugođaju priče.

„Netko u sjeni“ je priča koja vjerojatno neće impresionirati dio Dylanovih fanova, najviše zbog toga što u njoj nema nadnaravnih elemenata zbog čega će neki možda steći utisak kako je ovo priča koja bi više pasala Nicku Raideru ili Juliji. Meni osobno ne smeta izostanak nadnaravnih elemenata. Volim ovakav tip priča, a sviđa mi se i što priča tvori jednu smislenu logičku cjelinu. U konačnici, Dylan je istražitelj noćnih mora, a to je upravo ono što je i radio u ovoj priči. Istraživao je svoju noćnu moru. Noćnu moru koja je započela s Dylanovim strahom od šišmiša, a završila s osvetom nepravedno optuženog čovjeka. Mene je epizoda baš oduševila! Pojedine scene su izrazito emotivne, a kroz Dylanove misle na kraju epizode, Paola izvodi moćne zaključke kojima nas tjera na razmišljanje.

Katkad vjerujem da smo mi samo figure na šahovskoj ploči, u očekivanju da nas pomakne neki ludi igrač. I kakvu sam ja ulogu imao u ovoj partiji? Krvnika… Ili žrtve?

DD ALM 8 Rod Besmrtnih

DD ALM 15 Noći vještica

8, 8, 8, 8

Ovaj mi je u sjećanju kao možda i najbolji DD almanah, iako konkurencija i nije baš neka. Barbatica iz vremena kad je bila puna ideja i unesla svježinu u serijal. Jedino ne bih davao baš onako visoke ocjene...

26.02.2024
    10:39:00 sati

7, 7, 8, 5

26.02.2024
    10:46:00 sati

5, 7, 8, 6

Koliko je bitan crtež u stripu i da li je scenaristički dio tas na vagi koji preteže? Evo dokaza koliko je crtež bitan, pa i presudan. Freghieri, majstor za detalje ali ne i za dinamiku - trikom sa filmskom montažom kao na zadnjoj slici izdiže kvalitet kompletnog broja. Bravo!

26.02.2024
    12:19:00 sati

8, 7, 8, 5

Iznenađujuće solidno, jer kad sam vidio da je scenarista Paola Barbato nisam očekivao ništa dobro. Nekih žrtava mi je bilo žao, nekih i ne toliko, ali svaka je bila stravična. Onaj Oliver me podsjetio na Boru Todorovića iz "Profesionalca" kad se kao maskiran pojavljuje u raznim sličnim ulogama kao ovaj lik. Crtež je na nivou, a naslovna je baš loša i bezidejna.

26.02.2024
    14:33:00 sati
  • Andrey

9, 10, 9, 9

dobra epizoda jako lijepe tužne atmosfere, barbatova je u pravu, zasto dylan ne celavi?, itd, mislim znamo zašto, zato što ne stari, kao ni njegovi fanovi,

podsvjesna blaga mizoginija zaista onemogućava ljude ovdje da uživaju njezine epizode mislim, možda odem u striparnicu kupiti ovo kada budem opet kupovao majice da ljudi na ulici znaju TKO SAM lol, freghieri bog, zelim njegovu majicu a ne dosadu brindizija

26.02.2024
    15:43:00 sati
    Andrey

7, 8, 7, 7

Veliki plus scenariju što na kraju Dylan ispada kriv za nečiji krivi smjer života.

27.02.2024
    09:14:00 sati

8, 8, 8, 8

Da, Paola Barbato baš voli mučiti Dylana provocirajući njegove strahove i nabijajući mu komplekse, kojih kao da i bez nje već nije imao previše. Ovom pričom mu nabija još njih nekoliko i to onako nemilosrdno, između ostalog i kompleks u obliku grižnje savjesti zbog (upitne) odluke donese u prošlosti. Sva pitanja i kontemplacije u Dylanovoj glavi, na samome kraju priče, upravo i čine okosnicu, ideju ovog interesantnog djela.

27.02.2024
    16:55:00 sati
  • Ukupna ocjena 79%