U sjeni vulkana

DD LEX 117 | 96 str.

Dylan Dog u društvu svog vjernog pomoćnika dolazi na Island, u gradić Draganfiordur, kako bi pomogao Kristin u rasvjetljavanju slučaja smrti njenih roditelja. Ubojstva znanstvenika, duhovi, mitološka bića, sve nas to čeka - u sjeni vulkana.

Ukupna ocjena 35%

Priča 4

Scenarij 3

Crtež 4

Naslovnica 2

Ukupna ocjena 37%

P*3

S*3

C*4

N*4

• U sjeni vulkana
    DD LEX 117
  • U senci vulkana
    DD VEC 28

• All'ombra del vulcano
    DD SR 237

• Ova epizoda je u Italiji izašla u lipnju 2006.
  • Ovo je drugi put da je Dylan na naslovnici postavljen tako da mu uopće ne vidimo lice. Prvi put se to dogodilo u epizodi „Iza onih vrata“ LU EX 108
  • Hudenfolk u doslovnom prijevodu znači skriveni narod.
  • Fylgja je duh iz nordijske mitologije koji je pridružen osobi, i predstavlja poveznicu sa sudbinom i srećom. U formi žene, Fylgja često predstavlja čuvara.
  • Lik Olava je inspiriran trolom- biće iz nordijske mitologije. Trol je divosko stvorenje, dlakavog tijela koje živi u divljini,
  • U vrijeme nastanka ove epizode, predsjednik Islanda je Olafur Ragnar Grimsson. Stoga je vidljivo odakle je Ruju dobio ideju za imena likova Ragnara i Olava.

S pozicije većine ljubitelja ovog strip serijala, Pasquale Ruju je slab scenarist. Kritike su u prvom redu usmjerene na njegovo udaljavanje od elemenata psihološkog stripa, efektne mračne estetizacije, a samim time i redukcija scenarija na razinu jeftinog krimića, ili koji put doticaj zanimjive teme upropaštene razočaravajućim krajem. Recenzent spada u red njegovih blažih kritičara. Mišljenja sam da je većina Rujuovih priča prije prosječna, nego loša, a nije naodmet spomenuti i neke njegove odlične radove poput „Noćni lov“ ( Ludens br. 100), ili „Anđeo osvetnik“ (Ludens br. 63). Nažalost „U sjeni vulkana“ je slaba epizoda bez obzira koja mjerila upotrijebili, ili koje kriterije postavili.

Teme s kojima se susrećemo u ovoj epizodi nipošto nisu nezanimljive. U središtu priče je Kristin, i njena obitelj, a nalazimo i mit o drevnom nordijskom narodu zvanom Huldufolk. Glavni problemi s konačnim scenarijem uključuju ponajprije površnu realizaciju navedenih tema, ali i brojne nelogičnosti, jeftine klišeje i slič. Početak priče je iskorišten za nepotrebno dug uvod s malo pravog sadržaja, u kojem Kristin priča o sudbini svojih roditelja. O njenom ocu Thoru saznajemo tek da je čuveni paleoantropolog koji je upoznao njenu majku, Grace, na jednoj konferenciji u Londonu. Njih dvoje će prilikom niza istraživanja u blizini vulkana Wallhafell pronaći ljudske ostatke i predmete koji govore u prilog postojanju civilizacije na Islandu prije dolaska Vikinga. Njeni roditelji uskoro stradavaju u vulkanskoj erupciji, a malu Kristin počinju mučiti noćne more. Noćnu moru za mnoge bi predstavljao i ostatak njene obitelji koju čine baka Silj- nedruštvena, sumnjičava, morbidna starica permanentno vezana uz invalidska kolica, te jednako asocijalan stric Ragnar. Njena baka jedna je od onih osoba koje su bile stare dok je Kristin bila mala djevojčica, sad je Kristin odrasla žena, a baka je još uvijek stara. Kristin se odlučila na povratak u svoj rodni grad iz istog razloga zbog kojeg je zatražila pomoć Dylana Doga- naime, noćne more su se vratile. Istodobno je fatalna sudbina zadesila nekolicinu znanstvenika, čini se da je još netko u malom gradu na otoku.

U svojim snovima Kristin vidi svoje roditelje koji je pozivaju da se vrati kući. Otac Thor je prikazan s rukom oko majčinog ramena, dok je druga ruka usmjerena prema njegovoj kćeri, čime nam scenarist ukazuje na njenu važnost u pripadnosti obitelji, tj. važnosti krvnog srodstva. Dylan Dog je cijelo vrijeme pasivan, čak i njegov ponoćni sudar s polugolom Kristin u hodniku se može definirati kao pasivan čin, budući da je doslovno naletio na nju neposredno nakon što je potonja vidjela duha. Da, duhovi nisu samo u snovima, već i u stvarnosti, tako da bi duh djevojčice koju je Kristin vidjela mogao predstavljati poveznicu između tragične smrti znanstvenika, i nečeg još nepoznatog- možda baš naroda Huldufolka. Već od samog početka epizode, duh djevojčice (poslje saznajemo da joj je ime Hannah) komunicira s izvjesnim Olavom. Olavov cjeloviti izgled čitatelj ne vidi, prisutan je kao sjena, ali čini se da je i više nego stvaran. Pitam se onda, da li je i Hannah stvarna?

Upoznajemo znanstenika Daiela kojeg, za razliku od njegovih kolega, još nije snašla barbarska smrt. Čak i kad vjeruju u legende, rješenja znanstvenika teže biti što jednostavnija, tako da duh djevojčice tumači kao Fylgja- kućni, obiteljski duh koji se pojavljuje u slučaju velike opasnosti. Saznajemo i da je cilj znanstvene skupine izolirati DNK svih stanovnika, i tako stvoriti bazu podataka s genetskim informacijama svih stanovnika Islanda.

Dylan: „Znanstvenik koji vjeruje u legende uvijek mi je zanimljiv.“

Na kojoj smo strani? Oh šesdeset osma, tek se sad u ovoj mrtvoj priči počinje događati nešto konkretno. Naša družina odlazi do famoznog vulkana, i ponovno se pojavljuje duh Hannahe. Ovaj put je u strahu, brine se za Kristin, čak je i progovorila, opasnost je veća nego ikad. Kristin nestaje, a Dylan odlazi do Daniela samo kako bi nazočio njegovom umiranju. Prije smrti nam daje vrijednu informaciju, pretragom DNK ustanovio je da Kristin ima gene drevnog naroda Huldufolka. Pisca ove priče nije pretjerano briga kako je ovaj ultra znanstvenik uspio za jedan dan izolirati DNK i analizirati signifikantan broj genetskih sekvenci da bi dokazao svoju hipotezu. Stvar je još bedastija jer je jasno da bit DNK analize počiva na usoredbi. Dakle, morala bi se usporediti DNK Kristin s uzorkom nekog pripadnika naroda Huldufolka, a takav uzorak sigurno nije postojao. Rasplet priče pokazuje da su Thor i njegova obitelj pripadnici drevnog naroda, a time i Kristin zajedno sa svojom pokojnom sestrom Hannahom, i bratom Olavom koji je zbog svog monstruoznog izgleda držan zaključan u podrumu. Podrum je inače vrhunac bedastoće, jer je riječ o mjestu koje Dylan posjećuje na samom kraju, i to tek nakon što je pomoću tajnih znakova dešifrirao njegovu lokaciju. Bilo bi preteško jednostavno posjetiti prostoriju u kući za koju znaš da Kristin kao djevojčica nikad nije smjela ući. U biti Thor i njegova obitelj nisu čistokrvni pripadnici Huldufolka, več mješanci, i kao takvi namjenjeni da budu njihove sluge. Huldufolk navodno vladaju zemljom, ali ne saznajemo na koji način, i s kojim ciljem. Znamo samo da koriste Olava i vulkan da bi zaštitili svoja skrovišta. Možemo zaključiti da su u tome poprilično uspješni, jer ih u ovoj priči uopće ne vidimo.

Groucho: „Što kaže vulkan kada se rodi? Magma!“

Huldufolk su prema predaji patuljci, a mnogi Islanđani vjeruju da doista postoje, ili barem žele vjerovati. Mogli bismo ih u kontekstu ove priče svrstati negdje između duhova, koji nisu dio naše perceptivne stvarnosti, a čiji predstavnik bi bila Hannah, i stvarnih, odbačenih i skrivenih ljudi poput Olava. Odnos Olava i Hannahe je vjerojatno najbolji dio epizode. Na prvi pogled se čini kao karakterističan kontrast ljepotice i zvijeri, međutim kako se priča približava kraju dobivamo i neke nove atribute. Hannah je moćna jer nije pod kontrolom Huldufolka, njeni ciljevi su čisti i nevini, a svijet koji želi da stvori je bajka. U toj bajci ima mjesta i za Olava, ali on je zarobljen, tjelesno od svoje obitelji, i umno od Huldufolka. Olavov fizički život bio je sve samo ne sreća, njegova smrt i preobražaj u duha je dugo očekivano poglavlje koje bajci daje ono neophodno, a to je sretan kraj.

Kao što sam već rekao, u ovoj priči su teme površno obrađene, pravih događaja gotovo da i nema, dominira bezsadržajnost. Takav krajnje nemaštovit pristup je rezultirao razočaravajućom prezentacijom Dylana kao lika. Čak je i njegov odnos s Kristin reduciran na igru bez emocija i strasti, a kulminacija je bijeg glavom bez obzira. Obilježje bijega nije samo spas od od vulkanske erupcije, već korak dalje, bijeg od Huldufolka. Koje je opravdanje za takvu Dylanovu odluku koja je zapravo održavanje statusa quo? Ruju nam nije ponudio nikakav bitan odgovor vezan za ustrajnost u samoizolaciji Huldufolka, niti nam je jasan izvor straha koji generira njihovo nasilje. Zbunjenost je još veća, ako se uzme u obzir njihova golema moć u vidu kontrole nad prirodnim pojavama poput vulkana, što je u očitom nesrazmjeru s običnim ljudima. Konačna ocjena ovog Rujuovog (ne)djela bila bi trash u pokušaju. Čisti trash barem nudi više zabave. Ako spadate u redovne čitatelje Dylana Doga, onda će te primjetiti da ovakve epizode često dolaze na stol crtača koji se zove Ugolino Cossu. Definitivno jedan od najslabijih u staffu (premda ima i onih koji ga cijene). Crtež je pregledan i čist, rekao bih prilagođen mlađem uzrastu čitatelja, ali je i zbrzan, sterilan, i ono što mi posebno smeta- nedostatak sjena. Imao sam priliku čitati njegov strip u boji (Tex kolor br.2) i tu njegov grafički izričaj ostavlja mnogo bolji dojam. U Dylanu Dogu, gdje tražimo igru svjetla i tame, Cossuov stil ne dobiva dobre ocjene.

DD VEC 27 Predodređene žrtve

DD VEC 29 Nasljednici Zone sumraka

Ukupna ocjena 17%

1, 2, 2, 2

Ima tih epizoda koje procitate i ostane veliko nista. I sad pokusavam da se setim bilo kakve vrednosti i ne vidim, mozda vreme koje sam utrosio na citanje i vreme koje je crtac utrosio. Nista vise.
    16.03.2019
    11:38:00 sati

7, 8, 8, 7

Zanimljiva pričica sa lijepim, svijetlim crtežom.. Radnja se odvija na Islandu gdje Dylan i Groucho otkriju drevna mitska bića (i njihove nasljednike..).. Ruju nas lijepo vodi kroz radnju koja ne dosadi u skoro pa ni jednom trenu.. Crtež je pregledan i čini mi se sasvim ok.. Bez zamjerki.. Naslovnica je trebala biti malo efektnije urađena.. Mada i ova ruka čudovišta koje se šulja Dylanu iza leđa djeluje dovoljno mistično.. Sve u svemu, priča koju vjerojato neću upamtiti po ničem posebnom, ali mi je bila ugodna za čitanje..
    16.03.2019
    13:37:00 sati

Ukupna ocjena 27%

2, 1, 5, 3

Nema mi ništa mrže kada otvorim strip i autor me odmah zatrpa kilometarskim dijalozima. Ne znam ni gdje ni šta, odmah nekih previše informacija. Da zlo bude veće, radi se o flešbekovima. Započeti priču dugim flešbekom, koji još malo toga kaže, je sranje. Loša priča, loša struktura, jednostavno ništa ovdje ne štima.

18.03.2019
    11:46:00 sati

Ukupna ocjena 29%