Ubojica je među nama

DD LEX 123 | 94 str.

Zbog oluje velik broj putnika pronašao je utočište u inače praznom motelu Bates. Tajanstveni ubojica počne ubijati jednog po jednog gosta, kao i policajce koji su se tu našli. Tko je ubojica i hoće li itko od aktera priče preživjeti jezovitu, olujnu noć?

• Ubojica je među nama
    DD LEX 123
  • Ubica je među nama
    DD VEC 34

• L’assassino è tra noi
    DD SR 243

• Peta epizoda redovne serije Dylan Doga u kojoj su autori Sclavi i Stano, dvanaest godina nakon prethodne.
  • Epizoda je u Italiji originalno objavljena 29.11.2006.
  • Na 35.-37. str.: uprizorena je legendarna scena pod tušem iz „Psiha“, procijenite sami koliko uspješno! Sclavi ovdje odaje omaž filmu „Psiho“ imenom i izgledom motela, a i činjenicom da je vlasniku motela nadimak Norman Bates, kao i cijelim razgovorom vlasnika s gostom motela na početku epizode.
  • SPOILER - U ovoj epizodi ne pojavljuje se glavni protagonist serije, pa bi to mogao biti svojevrsni presdan, barem unutar Bonellija.
  • SPOILER - Sclavi preuzima ideju i središnji okvir iz filma „Identitet“, Jamesa Mangolda iz 2003. godine, promijenivši ih dovoljno da priču prilagodi ovom serijalu, zapravo, pojednostavljujući ih tako da može napisati Dylan Dog bez Dylan Doga.
  • Lutke za trbuhozborce koje Adam radi iz hobija prikazuju, između ostalih, Nosferata iz istoimenog filma (Murnau 1922.) i Freddyja Kruegera iz „Strave u Ulici brijestova“ (Wes Craven 1984.).
  • Na 83.- 85. str. osobnost Dylan Doga ustupa mjesto glumcu Jeremyju Ironsu.
  • „Dylan“ kaže da mu je „Buba“ iz 1986. što teško može biti točno. Buba kabriolet se proizvodila do 1980., a od 1985. obična VW Buba se proizvodila samo u Meksiku (do 2003.). To bi značilo da je Dylanova Buba proizvedena u Meksiku, pa naknadno prerađena u kabriolet. Nije nemoguće, ali već je prikazano kako je Dylan došao do „Bube“ i u kakvom je tada bila stanju (Barbatina vrhunska epizoda „Broj dvjesto“). Svejedno, u vidu činjenica iz prethodnih natuknica, ovo nije nelogičnost! Još kada se pridoda činjenica da je prva epizoda Dylan Doga izašla 1986., postaje jasno da je Sclavi pažljivijim čitateljima s tim htio nešto dati na znanje već na samom početku.
  • Zahvaljujem se kolegi Sarghanu na velikoj pomoći pri pisanju ove recenzije, a pogotovo na činjenici da mi je otvorio oči u shvaćanju kompleksnosti ove priče, tako da sam u recenziji i upotrijebio nekoliko njegovih razmišljanja, pa čak i fraza!

Preporučujem svima koji još nisu pročitali ovu epizodu, da ozbiljno izbjegavaju dijelove s oznakom „spoiler“. Nisam mogao napisati recenziju bez tih dijelova, a riječ je o stavkama koje bi ozbiljno mogle narušiti dojam kod čitanja, baš kao što je i gledanje filma (kojeg je Sclavi prekopirao) prije čitanja ovog stripa!

Ovo je druga od tri epizode s kojima je Sclavi ponovno izašao iz duge šutnje (četvrta je došla kasnije u broju 250), pa je stoga možda bilo legitimno očekivati tko zna kakvo remek-djelo. Sclavi je veliki autor i nije ništa napisao pet i pol godina. Ako se odlučio vratiti pisanju, logično je pomisliti da je to zato što ima neke intrigantne priče, barem blizu razine prethodnih djela. Što je naumio sada s Dylanom učiniti? U prvoj povratničkoj priči („Ukronija“) ga je ubio, pa bi ova priča mogla biti svojevrsni nastavak obračuna sa svojim junakom. Vidjet ću što je smislio s njim u slijedećem broju („Marty“), kada uskoro izađe, a u redovnom broju 250 (ako je suditi prema imenu priče) izgleda da ga je poslao u pakao. Za sada mogu komentirati samo ove prve dvije epizode, ali možda ćete se složit sa mnom da se od Sclavija malo više očekuje, pogotovo nakon dugogodišnje pauze. Nego, vratimo se na ovu epizodu!

Zaplet mističan, motel Bates na osami za vrijeme oluje. Najprije vidimo lutku Frankensteina na prozoru, a nakon toga ide prikaz unutrašnjosti recepcije motela s ostalim lutkama u prvom planu, pa lika koji upravo izrađuje jednu lutku. Dylan Dog ulazi i traži sobu, s objašnjenjem da mu se „Buba“ pokvarila na cesti. Od sarkastičnog vlasnika motela - Adama, saznajemo da je ime motelu dao zbog reklame, a i da mu je nadimak Norman Bates. Ne drži mrtvu majku u kući iza motela, već je njegova živa i zdrava u Londonu. Čini se sasvim normalan čovjek s dosta sarkazma u govoru, ponajprije zbog frustracija u životu, odnosno neuspjeha. Razlog tome je najviše u činjenici što je motel stalno prazan, a jedini stanar je također nesretni starac Paddy kojeg je pustio da tu živi za stalno i ne plaća za to. Izgleda da je on Adamu i jedino društvo. Ni jedan ni drugi ne izgledaju sposobni za ubiti nekoga, ali izgled ponekad vara. Paddyju i Adamu ću se vratiti kasnije!
Nakon toga upadaju supružnici koji su se izgubili. Žena umišljena i stalno gunđa. Pokušava se prikazati velikom damom. Neprestano omalovažava muža koji je čovjek umoran od takvog života. Iz njihovog razgovora saznajemo da ga i neprestano vara. Muž kao materijal za ubojicu? Ima potencijala!

Slijedi scena tipična za Sclavija. Na scenu stupa lik u Mini Morrisu koji pokupi autostopera za kojeg se ispostavi da je razbojnik koji na taj način napada i pljačka dobronamjerne vozače. Samo, ovog puta se namjerio na goreg od sebe, a to je označilo kraj njegove karijere. Ubojica autostopera - Alvin, je također prisiljen odsjesti u motelu jer je malo dalje nabujala voda srušila most. Vjerojatno nije računao da će ubrzo policija naći tijelo pokraj ceste i krenuti u potragu za ubojicom. On je idealan sumnjivac za događaje koji će uslijediti!

Scena je skoro postavljena, a još nedostaje Valentina, koja bombastično (s gromom) dolazi par stranica kasnije. Tada dolazi do možebitno nelogične scene kada Adam i Paddy nađu onesvještenu Valentinu ispred motela. Prilično je dezorijentrana i ničega se ne sjeća. Njoj ćemo se vratiti u dijelu označenom upozorenjem za spoilere.
S ovim uvodom dolazimo do 21. stranice u kojoj svi akteri mirno i spokojno spavaju, ali neće još dugo. Zaplet je gotov, scena postavljena, svi akteri su tu i priča može početi!

Sclavi i Stano su svako malo ubacili vinjetu s prikazom motela Bates u olujnoj noći, kao da su tim vinjetama htjeli odijeliti određene događaje u priči i stvoriti dodatnu tjeskobu. Ubojstva počinju dolaskom dvoje policajaca u potrazi za ubojicom autostopera. Tko je od aktera ubojica i koji su razlozi? Stano je namjerno nejasno prikazao ubojicu, koji neće stati samo na policajcima. To je tek početak duge, strašne, olujne noći!

Neću napisati da mi priča nije zanimljiva, čak sam imao sreću pa nisam prije čitanja pogledao već spomenuti prekopirani film. Nakon čitanja sam u kometarima ostalih članova vidio tu činjenicu i odlučio ga pogledati.
Nije problem kada se scenarist posluži nekom idejom iz filma i ukomponira je priču ili kada se napravi omaž nekom filmu ili djelu, kako je Sclavi ovdje i napravio s filmom „Psiho“. Te stvari, po meni, podižu vrijednost djela, pogotovo kada se još napomene djelo na koje se scena odnosi referencom ili zgodnom dosjetkom kao s motelom Bates u ovom stripu. Sasvim je različito uzeti kompletan središnji okvir drugog djela i minimalno ga presložiti, pa čak i pojednostaviti, kao što je Sclavi ovdje napravio. Još je gora činjenica da je film bolji od ove kopije, jer je Sclavi izbacio zanimljive postavke iz filma, a ubacio scene s lutkama i zombijima. Mislio sam da je Sclavi te scene s lutkama i zombijima ubacio da popuni broj stranica, ali kolega Sarghan mi je tu otvorio oči. Shvatio sam da je i to povezano s bolesnim umom lika u priči, ali bilo mi je nelogično da njegova dijagnoza uključuje priviđanja zombija i zlih lutaka. S lutkama nam je Sclavi dao nagovještaj preokreta u identitetu ubojice na kraju stripa, čak nam ih daje na pladnju na prvim stranicama stripa, kao svojevrsni nagovještaj. Napomenuo bih još odličnu i iznenađujuću scenu s Jeremy Ironsom u kulminaciji priče.

SPOILERI
Valentina mi je najbolji lik. S njom nam Sclavi daje razrješenje zagonetke. Budući da je ona Otisova halucinacija, Paddy i Adam ne bi je trebali moći vidjeti i biti u interakciji s njom. Tu dolazimo do Sclavijeve igre. Paddy je također halucinacija, samo pitanje je čija!? On bi mogao biti Adamova halucijancija, pa bi u priči mogla biti dva lika s sličnim poremećajem. Ako je to tako, onda je ta scena ponovno nelogična jer Adam opet ne bi trebao moći vidjeti Valentinu!

Možemo tu napomenuti zaključak kolege Sarghana da tu Sclavi ide korak dalje u fazonu "samo luđak može prepoznati luđaka" (čiju varijantu je koristio u epizodama „Dok vas smrt ne rastavi“ i „Nojev let“) na način da je ovdje luđak/pacijent sposoban vidjeti halucijanciju drugog luđaka/pacijenta (Otis vidi Paddyja isto kao što Adam vidi Valentinu). Ovo definitivno ima logike i eliminira nelogičnost, osobito jer je Sclavi već koristio identično viđenje u priči „Misteriozna stvar koja živi iza frižidera“, pa bi, unatoč tome što izgleda pomalo nategnuto, ovo mogla biti prava Sclavijeva ideja.

Spomenut ću i moju teoriju, koja se bazira na pogledu iz drugog kuta, onog vezanog uz film kojeg je Sclavi prekopirao. Adam, Paddy i Valentina su plod njegovog bolesnog uma, pa u tom slučaju nema govora o nelogičnostima u scenariju. Budući da pati od "poremećaja višestruke ličnosti", on utjelovljuje sva tri lika, kao i Dylana, pa i glumca Jeremy Ironsa. U njegovoj glavi dolazi do mentalne svađe i on ubija svoje osobnosti jednu po jednu. Zato nema njihovih tijela na vinjeti pri kraju stripa. Iznimka je tijelo Adama koje je prikazano na toj vinjeti, jer ga je možda ubio ranije i preuzeo njegov identitet, pretpostavljam prije scene u kojoj Adam počinje pričati s lutkama. Možda je na to Sclavi ciljao i možda je u stripu ostavio još koji trag tom zaključku, kojeg još nisam otkrio.

Upozorio bih na dva moguća traga! Vratimo se na 21. stranicu koja prikazuje sve aktere kako spavaju. Par stranica poslije, Adam je budan i sjedi u naslonjaču, ne spava i to nakon ubojstava policajaca, a kasnije "Dylan" (56. str.), kod ulaska u Adamov stan, vidi namješten krevet i zaključuje da Adam nije ovdje spavao, iako je bio jasno nacrtan kako spava prije ubojstava. Ne vjerujem da je Sclavi to slučajno napisao!
Moguće je (čak i sigurno ako prihvatimo prvu teoriju kao poantu priče) da nas je s tim scenama Sclavi htio zavarati i uputiti na krivi trag, odnosno da pomislimo da je Adam ubojica.

Po tom pitanju zavaravanja čitatelja, lik Alvina, ubojice autostopera, skoro uopće nije iskorišten. Lik je dobar, a posebno scena s njim na samom početku. To su Sclavijeve scene kakve volim! Šteta što ga je prerano eliminirao, jer bi on bio idealan sumnjivac. Ovako, njegovom eliminacijom se odmah uoči da nešto ozbiljno ne štima u priči i prerano čitateljevo razmišljanje odvodi u pravom smjeru rješenja zagonetke, tako da je taj twist mlak i očekivan, baš kao i onaj na zadnjoj stranici. Ta završna scena s ukradenim nožem je twist kojeg je Sclavi opet prekopirao i pojednostavnio radnju iz već puno puta spomenutog filma.

Nije problem prepoznati da je „Ubojica je među nama" zasigurno jedinstvena priča, budući da je to priča u kojoj se pravi Dylan Dog uopće ne pojavljuje ni na pozadini najsitnije vinjete cijele epizode. Moguće je da ona može biti jedinstvena, u svim mogućim značenjima pojma. U priči se ne pojavljuje niti jedan lik iz serijala, pa se radnja uopće ne mora odvijati u svijetu Dylan Doga. Moguće je da nam Sclavi odmah na početku, s banalnošću gdje „Dylan“ izjavljuje potpuno krivi podatak o godištu njegove Bube, daje naznaku da to nije Dylan. Zbog ranije spomenutog odsustva likova i elemenata iz Dylanovog svijeta ovu priču se može sagledati i kao priču iz stvarnog svijeta. Sclavi kao da nam poručuje kako može napisati i strip o Dylan Dogu bez Dylan Doga.
KRAJ SPOILERA

Stano lošiji nego u njegovim vrhuncima ovog serijala, ali i dalje izvrsno dočarava ono što je Sclavi zamislio, pa je prava sreća što je imao njega za crtača. Nikad nisam bio ljubitelj njegovog načina crtanja lica likova, ali atmosferu i jezu mu nitko ne može osporiti. Rekonstruiravši poznatu scenu pod tušem iz „Psiha", uhvatio se jako teškog i nezahvalnog zadatka. Izuzev prisjećanja na film i tu antologijsku scenu teško da se može uputiti neka pohvala za te tri stranice. Svejedno, to nije neka mana, jer ne može se ni očekivati da netko može vjerodostojno s sličnim dojmom replicirati tu scenu u stripu. Slično je i s naslovnicom, koja je čista navlakuša s najjezovitijim segmentom te scene. Bila bi puno efektnija naslovnica s motelom Bates u pozadini, koja se stalno provlači kroz strip.

Da zaključim, ova epizoda je efektna, uzbudljiva, neobična i čita se u jednom dahu. Dobro je i obilježje da ima jako malo teksta i pročita se u nekih desetak minuta, a sve bitno je tu. Druga stvar je što sam, s obzirom na autore, očekivao nešto u rangu njihovih ranijih djela. S tog gledišta, ova priča je čisti ćorak i ne daje ništa od očekivanog. Još kada se tome doda saznanje da je u pitanju čisti plagijat, razumljivo je moje blago razočaranje. Vidim po kratkim komentarima da su većinom svi oduševljeni, ali mislim da sam dao realne ocjene, pa čak i veće od onih koje Sclavi zaslužuje za njegov trud pri pisanju ove priče.

Za kraj preporučujem svima da najprije pročitaju strip, a onda film (ako već nisu). Film je iznenađujući čak i kada ga se gleda nakon pročitanog stripa, dok se u protivnom gubi efekt iznenađenja, jer se brzo lako shvati kuda priča vodi. Svi koji još nisu gledali film su u dobitnoj kombinaciji i ako slijede moj savjet dupla uživancija je zagarantirana! ;-)

DD VEC 32/33 Xabaras!

DD VEC 35 Marty

Ukupna ocjena 23%

2, 2, 3, 2

Komedija. Sunovrat DD deadwood dicka.
    09.07.2019
    17:58:00 sati
  • Dexters

7, 7, 9, 9

Početak stripa prožet nastranim ali dopadljivim Sclavijevim humorom podsjeća na stara vremena, što je svakako pohvalno. Narativ složen u obliku filmskih prizora s mnoštvom horror klišeja sugerira da scenarist nije sebi postavio naročito visoke ciljeve. Rasplet priče slabašan, ali cjelokupno gledano strip bi trebao zadovoljiti prosječnog čitatelja. Nakon pročitanih ostalih epizoda iz tzv mini povratka (Ukronija, Marty), zaključujem da je Sclavi na to više gledao kao zanatski posao začinjen starim idejama, nego istinsku nadogradnju vlastitog opusa.

10.07.2019
    05:05:00 sati
    Dexters

9, 9, 10, 9

Odlican strip, super horror prica, bas kao film "Identity". Nisam bas siguran ko je koga u ovom slucau kopirao: jeli film izaso prije ovog stripa, ili je strip bio inspiriacija filma? Mislim da je film prvi izaso, ali eto nisam siguran. Ipak, odlicno je sve ovdje uradjeno, i bio sam totalno iznenadjen time sto ovdje ima tako malo teksta. Sve stranice su pogotovo crtez, sa samo par mjesta gdje likovi govore; Stanov crtez je zakon, a Sclavijev scenario, iako nije bas naj originalniji, je ipak dobar i zanimljiv. Naslovnica je dobra, ali je u ovom slucaju najslabija stvar ovdje. Jedna od boljih Dylanova u zadnjih nekoliko godina, sigurno u top 5 od 2005.
    10.07.2019
    09:15:00 sati

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Dva odlična autora u jednoj odličnoj epizodi sa malo teksta, ali sa slikama koje govore tisuću riječi.. Sclavi i Stano su tandem koji rijetko surađuje, ali kad se nađu, odrade epizodu za pamćenje.. A ova epizoda je upravo takva.. Dali su nam jednu napetu i uzbudljivu horror priču sa velikim mindf..k izenađenjem na kraju.. Bez obzira što ideja za epizodu nije originalna, ova dva autora su je dočarala na jedan sasvim originalan način.. Naslovnica je najslabiji dio ove priče, ali nimalo loš..

18.07.2019
    13:04:00 sati