Duša od čelika

DD LEX 128 | 96 str.

Stari oružar kod kojeg Dylan servisira svoj revolver uvjeren je kako svaki pištolj ima dušu, ali i da oružja, onima koji ga znaju slušati, mogu nabrojati imena svih svojih prošlih, ali i budućih žrtava. Istražitelj noćnih mora isprva je skeptičan, no biva prisiljen promijeniti mišljenje kada oružara pronađu mrtvog, ubijenog s Dylanovim revolverom. Ovo je samo prvi u nizu zločina kojem će Dylan i njegova klijentica morati stati na kraj u turbulentnoj utrci s vremenom kako bi spriječili okrutni plan ubojice hladnog poput čelika.

• Duša od čelika
    DD LEX 128
  • Duša od čelika
    DD VEC 39

• Anima d’acciaio
    DD SR 248

• Epizoda je u Italiji izašla u travnju 2007. godine.
  • Na ovim prostorima, priča je objavljena u Srbiji (siječanj 2011.) i Hrvatskoj (kolovoz 2019.).
  • Prvi rad Brune Enne objavljen u sklopu Dylanove redovne serije. Prije ove, objavljene su mu još dvije priče u Maxi ediciji (DD MX 7a „Čovjek od plastike“ i DD MX 9c „Zelenozuba Jenny“) te jedna u gigant ediciji (DD LUGG 3 „Krugovi u žitu“).
  • Isto kao i Enni, ovo je Celonijev četvrti rad na Dylanu, od čega treći u sklopu redovne serije.
  • Radnja priče je djelomično inspirirana filmom „Winchester '73“ (1950.) u kojem glavni lik pokušava doći do ubojice svog oca, ali i njegovog cijenjenog oružja koje svako malo prelazi iz ruke u ruku i mijenja vlasnike.

„Vjerujte, Dylane, oružje razmišlja. I na svoj način, govori. Najčešće spominje samo imena. Imena ljudi koje je ubilo… ili koje će ubiti. Lako je saznati prošlost revolvera. Dovoljno je pogledati je li prazan i zarotirati bubanj u suprotnu stranu. Ako želim saznati budućnost, zarotiram ga u smjeru kazaljke na satu… i pritisnem obarač.“

S navedenom premisom i ovom pričom, Bruno Enna predstavio se čitateljima Dylanove redovne serije. Prije početka suradnje sa SBE (2004. godine), ovaj talentirani scenarist radio je na nekoliko licenciranih stripova Disneyjevih junaka zahvaljujući kojima je pobrao relativno pozitivne kritike. Ipak, njegove priče za Istražitelja noćnih mora kod Dylanovih fanova nisu ostavile neki poseban dojam. Takoreći, taj dojam bi u većini slučajeva izostao zbog ravnodušnosti koju Ennine priče za Dylana Doga najčešće izazivaju kod čitatelja.

Ova epizoda djelomično spada u tu kategoriju, ali ne toliko po neupitnoj kvaliteti koliko po činjenici da Ennin debi na redovnoj seriji, unatoč solidnoj premisi, nije uspio pružiti neku oduševljavajuće pamtljivu razradu, scenu ili zaključak zahvaljujući kojoj bi se čitateljima urezao u sjećanje na neki duži period. U mom slučaju, prvi put sam čitao ovu epizodu prije nepunih deset godina, no kad sam se prije njenog izlaska na hrvatske kioske pokušao prisjetiti što se dogodilo u njoj, nisam se mogao sjetiti ničega. To jest, skoro ničega osim gornje premise i činjenice kako se dio priče dotiče i Dylanovog revolvera. Ipak, ostala mi je u sjećanju kao relativno solidna i čitljiva epizoda.

Dobar dio fanova složit će se kako većina Enninih priča na Dylanu ostavljaju upravo takav utisak: relativno solidan. Da ne bi došlo do zabune, Ennu se bez problema može svrstati u skupinu talentiranijih scenarista koji nerijetko u svojim pričama uspijevaju iznijeti zanimljiva razmišljanja koja se i više nego odlično uklapaju u tip stripova poput Dylana Doga. Problem nastane kada se te ideje i premise zagube tijekom razrade radnje, što se u pričama spomenutog autora događa prilično često. Ipak, valja napomenuti kako u takvim slučajevima ipak nije riječ o nedorečenosti koliko o Enninom spisateljskom stilu koji je znatno neizravniji od većine Dylanovih scenarista, i to do te mjere da autor čitateljima tijekom epizode namjerno natukne „samo“ manji dio ideje iza svojih priča. Iako to učestalo radi s ciljem kako bi čitateljima dao materijala za razmišljanje o „potpunoj“ verziji premise, u većini slučajeva njegov neizravni stil „zahtjeva“ od čitatelja da (dosta) duboko zagrebu ispod površinskih slojeva priče kako bi došli do kompletne ideje. U tom pogledu, dio krivnje je na čitateljima što samo površno dohvate njegove umotvorine, mada bi i Enna trebao snositi dio krivice što u mrvicama ostavlja tragove o tome koliko bi duboko čitatelji trebali zagrepsti kako bi uspjeli doprijeti do „punokrvnih“ verzija njegovih ideja i premisa.

Što se tiče „Duše od čelika“, ona ne pati od tih standardnih boljki koje će čitatelji moći primijetiti u Enninim narednim radovima, već prvenstveno od raskoraka između ideje i postavke priče izazvanim većim brojem raznovrsnih elemenata i podzapleta kojima je autor uspio zagušiti, ali istovremeno i razvodniti početnu premisu. S obzirom da su ti elementi scenaristički uspješno povezani u smislenu cjelinu, upitno je koliko je za navedeni raskorak zaslužan Enna, a koliko prepravke i zahtjevi tadašnjeg uredništva.

Premisa s početka recenzije u ovom se broju veže prvenstveno za Dylanov revolver. Većina Dylanovih fanova upoznata je s pričom o tome kako je Dylan pronašao taj stari revolver i zašto je toliko emotivno vezan za njega (vidi priču #74 „Dugački pozdrav“), ali i kako mu ga Groucho nebrojeno puta dobacuje u ključnim, najčešće završnim trenucima određenih epizoda. Bilo je tu još i slučajeva kada bi mu oružje pretrpjelo veća ili manja oštećenja, a ponekad se i zalomilo da mu je revolver bio u potpunosti uništen (vidi npr. priču #101 / SD 23 „Vrata pakla“). Usprkos svemu, revolver bi se redovno ponovno pojavljivao u idućim epizodama, i to posve osposobljen i spreman za dobacivanje.

Na početku ovog broja, Enna nam pruža uvid u „iza kulisa“ trenutke između epizoda koji objašnjavaju na koji točno način Dylan brine i „servisira“ svoj stari revolver. Ta blaga nadogradnja dosadašnjeg kontinuiteta ujedno predstavlja i jedan od najzanimljivijih i najintrigantnijih početaka Dylanovih priča u periodu nakon 200. broja.

Chester Moore

Chester Moore stari je oružaj kojem Dylan svako malo, nakon kakvog većeg kvara, donosi svoj revolver na popravak. Tijekom Dylanovog posljednjeg posjeta, oružar otkriva Dylanu kako vjeruje da svako oružje ima dušu, ali i kako je ono u stanju izreći imena osoba koje je ubilo, kao i one koje će tek ubiti. Tijekom demonstracije, oružar začuje svoje ime. Iako je Dylan krajnje skeptičan u vezi čitave Moorove priče, oružara ubrzo pronalaze mrtvog, a oružje kojim je zločin počinjen Dylanov je revolver.

Uvod, ali i odlična stanova naslovnica naslućuju kako će se ova epizoda većim dijelom baviti Dylanovim revolverom. Ipak, ispostavlja se kako je on „glavni lik“ samo manjeg dijela priče, i to početnog, opisanog u prethodnom paragrafu, te događaja na zadnje dvije stranice. Sve ostalo vrijeme, glavni fokus priče stavljen je na jedan drugi revolver kojeg je oružar Moore u tom trenutku pregledavao.

Povezan sa sličnom premisom kako oružja posjeduju dušu, „glavni negativac“ ovog broja je revolver Colt navy iz 1851., kalibra 36. U pitanju je revolver koji potiče na samoubojstvo onoga tko ga primi u ruke, a baš kao i u filmu kojim je autor bio inspiriran (vidi zanimljivosti), revolver samoubojstva se prenosi iz ruke u ruku nakon svakog novog „zločina“. Ključnu ulogu u mogućnosti njegovog utjecaja na žrtve imaju i veliki (a ponekad i prikriveni) tereti grižnje savjesti i osjećaja krivnje s kojima vlasnici ne uspijevaju živjeti, što predstavlja jedan od važnijih fokusa s kojim se Enna također poigrava u minijaturama unutar priče. Naravno, svi ti „zločini“ počinjeni su s određenim ciljem, o čemu se više saznaje na kraju epizode.

Enna svakom novom stranicom postepeno nadograđuje misterij iza prokletog revolvera, dajući sve više naznaka o njegovoj tamnoj, čeličnoj duši. Oružje koje ubija čak i kad ne radi (ne može pucati zbog greške u proizvodnji) i čija duša „tjera“ vlasnike na samoubojstva u konačnici predstavlja samo konačni poticaj da ljudi koraknu preko ruba na kojem se nalaze. U pogledu minijatura koje popraćuje taj razvoj „osobnosti“ ukletog revolvera, Enna je savršeno posložio dijelove slagalice, samo da bi na kraju iznio razrješenje (a ujedno i obrat) koje ukazuje koliko su svi elementi i podzapleti u jednu ruku… nepotrebni. Klijentica Jessie James još koliko-toliko i služi kao pokretač zapleta, no svi ostali detalji (oko piromana, sve razrade minijatura i likova koji se pojavljuju u njima,…) povezani su u službi priče i konačnog „motiva“ na način kojim ne doprinose toliko početnoj premisi i ideji koliko više služe kao elementi kojima se popunjava zadani broj stranica. Naravno, svaka od minijatura ima dublji smisao povezan sa zajedničkim motivom grižnje savjesti (u pitanju je jedna od onih premisa koje Enna ostavlja čitateljima da ju pronađu i promisle o njoj, tako da ju ovdje neću spominjati), no taj smisao u konačnici djeluje nepovezan s idejom o duši oružja, kao i „motivom“ revolvera samoubojstva. To jest, ideja ostaje zagušena svim tim elementima i zapletima koji su ubačeni u scenarij.

Fabio Celoni jedan je od crtača koji od mene redovito dobivaju visoke ocijene. Ovdje je ponovno odradio vrhunski posao, no za razliku od njegovih ostalih radova, ovog je puta djelovao manje inspiriran zbog čega u konačnici nije podario ni jednu pamtljivu scenu. Gotovo kao da ni sam nije znao kojem od brojnih elemenata kojima je Enna „obogatio“ ovu priču pridoda veću važnost i uveliča ga nekom upečatljivijom scenom kakvoj nas ovaj majstor redovito zna obradovati. Zbog toga, ovog puta „samo“ osmica za crtež.

Stanova naslovnica solidno predstavlja ključne elemente ove priče, no ona, kao i uvodni dio priče, obećava jednu sasvim drugačiju epizodu. Ipak, htio bih napomenuti kako mi je ovaj period Stanovih naslovnica jedan od najdražih, ponajviše zbog načina koloriranja kojeg je Stano započeo primjenjivati na naslovnicama nakon dvodijelnog jubilarca „Xabaras/U ime oca“ kojim je serijal ušao u treće desetljeće postojanja. Zahvaljujući njemu, ova mi se naslovnica posebno urezala u pamćenje kao jedna od upečatljivijih iz ovog perioda.

Svaki od zasebnih dijelova ovog stripa dovoljno je dobro strukturiran i ima određenu dubinu zahvaljujući kojoj ostavlja relativno pozitivan dojam, no ti dijelovi ipak nisu toliko dobro povezani da u konačnici tvore koherentniju i upečatljiviju cjelinu. To jest, sve skupa djeluje kao skup labavo povezanih minijatura. Scena s Dylanovim revolverom na zadnjih nekoliko stranica u određenoj mjeri (p)ostavlja pitanja o potvrdi Moorove teorija da oružje ima dušu, no način na koji je ta ideja tijekom priče razrađena (to jest, razvodnjena blago repetitivnim samoubojstvima i minijaturama koje početnoj premisi nisu dodale veći smisao) ostavlja dojam da je ona sama ustvari bila zasebna minijatura, ali i „izlika“ da Enna napiše priču o prokletom revolveru samoubojstva. Ironično, to je vrlo vjerojatno i opis kojim će se čitateljima nakon nekoliko godina prisjećati ove solidne epizode: kao priče o ukletom revolveru.

DD VEC 37 Krčma na kraju svijeta

DD VEC 45 Prokockani životi

• Dexters

9, 8, 7, 6

Jeste li ikad osjetili onaj "klik"?

Uvijek sam se pitao koliko je ljudi osjetilo trenutak isplivljavanja nečiste savjesti. Trenutak kad se cijeli svijet okrene, i kad sve tvoje misli obuzme mješavina osjećaja krivnje i želje za vraćanjem vremena. Trenutci su to dostojni pravog mučenika koji si je umislio da može zakopati samog sebe, i izbjeći onaj "klik".

Revolver je ovdje samo metafora, ali prokleto dobra metafora.

10.09.2019
    22:19:00 sati
    Dexters

6, 5, 8, 7

Enna jest autor koji ima dosta zanimljive ideje (barem prema tih 7,8 njegovih priča koje sam pročitao), ali ni u kojem slučaju ga ne svrstavam pod solidnog, a kamoli vrsnog (iznadprosječnog) pripovjedača. Sasvim prosječan, zapravo. Samo Prokockani životi, uskoro će izaći u extra seriji, su mi ostali vrijedni spomena.

A ova epizoda je baš kao Chester Wise u njoj - nebitna i zaboravljiva. Zanimljivo još i počinje - ako je čitatelj spreman prihvatiti osnovnu premisu - ali poslije se redaju samoubojstva, a priče koje poprate grižnju savjesti nisu pretjerano upečatljive, mada više iz razloga jer mi Ennino pripovijedanje nije tečno. Osim jedne "grižnje" koja me podsjetila na Dylanov "Ponor", iako je i po tom pitanju zaslužniji Celoni (cijelo vrijeme imao sam i osjećaj da on vizualno nadoknađuje ono za što Enna narativno nije do kraja sposoban). Također se i sama radnja raspliće presigurno, zacrtano i skroz rutinski završava. Čak je i dosta blentavo ono pojašnjenje s metom koju je ocrtalo dugo putovanje "duše od čelika". Bilo bi uvjerljivije da su žrtve bile koncentrirane otprilike oko mjesta koje je bilo cilj, dok oružje naposljetku nije završilo u rukama prave osobe, tj. nije trebalo sad tu pretjerivati sa simbolikom. To je nešto što nazivam jeftinom simbolikom, jer više je tu tek da ispuni svoju svrhu. I ono s muhom bi trebao biti crnohumoran trenutak, tako je barem ispao, ali je zapravo skroz neprikladan i neuvjerljiv u ovakvom kontekstu (tj. bio bi u redu da je priča u stilu parodije). Jedino što odudara je ipak lik upravo tog Chestera Wisea, tu je Enna uspio postići nekakav učinak pridavši mu neočekivanu ulogu i lijepo ga uklopivši u radnju (dosta me podsjetio na Slatera u odličnom filmu He Was a Quiet Man).

Naravno, Celoni popravlja dojam, a Stano je mogao duhove ipak malo jezovitije prikazati pa bi i naslovna bila bolja. Sve skupa osrednje.

P.S. Ima još par Dylanovih scenarista koji su također zahtijevali od čitatelja da zagrebu dublje ispod tkiva priče da bi povezali niti od kojih je sačinjena. Ali oni to onda većinom, osobito u raspletu, ne bi sveli na banalnost. I to Ennu kod mene uvijek srozava u scenaristički prosjek.

11.09.2019
    06:58:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%

8, 8, 7, 7

11.09.2019
    07:17:00 sati

7, 8, 7, 7

Zanimljiva priča. Nisam do kraja ni razmišljao o naslovu, ali ima smisla kad se sve sagleda. Dobra ideja s grižom savjesti.

11.09.2019
    18:22:00 sati

9, 9, 9, 6

Priča koja se može iščitavati na više razina, ispala je iznenađujuće dobro. Šteta što naslovnica ne prati ovaj visoki prosjek kvalitete.

11.09.2019
    19:35:00 sati
  • lukaku44496

7, 7, 9, 8

12.09.2019
    22:37:00 sati
    lukaku44496

7, 7, 7, 8

Vidim da se vecina nas slaze oko ove price. Bilo bi sjajno da se Dilanov pistolj zadrzao kao glavni lik ovde i da se otislo u njegovu dublju i licnu povezanost sa Dilanom. Na zalost, odlicni uvod brzo sklizne u drugom pravcu, dajuci prioritet drugom pustolju kojeg cemo ganjati do kraja. Od minijatura bih izdvojio kraj narkomana koji je na Sclavijevskoj ivici patetike, kao i vesto uklopljen lik piromana. Celoni mi je precesto zamoran svojim pregustim crtezom, ali je svakako iznad proseka. Stanova naslovnica jako dobra, posebno izbor ove metalik sive pozadine koja se lepo veze uz asocijaciju duse od celika.

20.10.2019
    15:27:00 sati

6, 7, 7, 8

Elementi "Gospodara Tisine" se mogu vidjeti ovdje, iako je Celonijev crtez puno vise karikaturan od ostalih, tako da svi likovi osim Dylana izgledaju k'o cirkus neki.  Ovo je po meni najgore Dylanovo doba, tako da mi je ova epizoda ispala vise nego zadovoljavajuca.  Pistolj kao elemenat smrti je ovdje ok simbol, iako ovdje u Americi bi im'o puno vise efekta, jer su pistolji glavni socijalni problem.  Naslov epizode mi se puno svidja, takodje i crtez naslovnice.  Za ovo doba, epizode od 200 do 300, ovo je iznad prosjecan kvalitet price.

07.02.2020
    16:38:00 sati

8, 9, 7, 7

Odlična mi je ova epizoda, i to iz više razloga.. Prvenstveno me oduševilo to da ju možemo posmatrati iz više kutova.. Možemo pričati o temi grižnje savjesti i duše od čelika, možemo pričati o temi samog revolvera koji potiče na samoubojstvo, a možemo pričati i o temama ljudske izopačenosti i piromanstva.. Smatram da je Enna jedan od kvalitetnijih scenarista u Bonelliju, a smatram i da si je na ovoj epizodi dao dosta truda.. Crtež je solidan, poprilično čudan, ali solidan.. Celoni ima svoj specifičan zamučen stil, te je ponekad teško skužiti što se na kojoj vinjeti zbiva.. Ali se ne može reči da mu je crtež lepršav i da ima ono nešto.. Naslovnica mi djeluje nekako prejednostavno.. Lijepa je, ali mi nije ništa posebno..

17.05.2020
    11:43:00 sati
  • acivi